וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סייר טוב יותר?

דידי חנוך

24.3.2009 / 14:12

אינטרנט אקספלורר 8 אמור היה לסגור את הפער בין מיקרוסופט למתחרותיה בתחום הדפדפנים. האם זה קרה, והאם כדאי לכם לשדרג?

כבר שנים שמצב הדפדפנים מראה תמונת מראה עקומה. מצד אחד, יש קונצנזוס די רחב שהדפדפנים של מיקרוסופט נחותים משמעותית לעומת המתחרים. מצד שני, הדפדפנים האלה שולטים בשוק במידה שאמנם פוחתת כל הזמן, אבל עדיין מרשימה.

כשאקספלורר 7 יצא לשוק, הוא אמור היה להיות הזינוק הגדול של החברה. אבל כפי שכתבנו אז, הוא הצליח להשתוות לדפדפן הקודם של פיירפוקס - גרסה 1.5 - ולא לדגם העדכני דאז - גרסה 2. בזמן שחלף, מוזילה הוציאה את פיירפוקס 3 - ומתקרבת ל-3.5 - גוגל הוציאה את כרום, ואפל שדרגה את ספארי לגרסה 4.

בשבוע שעבר יצא לשוק אינטרנט אקספלורר 8, ואיתו מספר שאלות: האם הוא טוב יותר מקודמיו? האם הוא מתחרה ראוי לגרסאות הנוכחיות של פיירפוקס, ספארי וכרום? האם הוא בשל מספיק כדי לשדרג? בדקנו אותו, ויש לנו תשובות.

שיפור?

בכל פרמטר אפשרי, אקספלורר 8 הוא שדרוג לעומת גרסה 7. בדקנו אותו במחשב ותיק ובשני מחשבים שונים עם מעבדים כפולי ליבה - האחד בעל כרטיס מסך חזק, והשני בעל כרטיס מסך חלוש - ובכולם הוא הגיב מהר יותר ועבד טוב יותר מאקספלורר 7. וכפי שכתבנו בסקירת הבטא, קיומו של חלון חיפוש מובנה הוא הקלה עצומה.

מעבר לשיפורים המבניים, יש באקספלורר 8 מספר תכונות שפירטנו בעת השקתו, כאשר מתוכן נתעכב כאן על שלוש. הראשונה היא "אתרים מוצעים", שמאפשרת לכם לקבל הצעות ממיקרוסופט על אתרים שעשויים לעניין אתכם בהתאם לאתר בו אתם נמצאים כרגע. תיאורטית, זה מגניב. מעשית, יש עם העניין הזה שתי בעיות. הראשונה היא שאנחנו לא ממש חשים בנוח עם מסירת מידע אודות האתרים בהם אנו גולשים למיקרוסופט. כי זה מה שאנחנו עושים כאן, ומידע אודות הרגלי הגלישה של המשתמשים הוא הדבר שמיקרוסופט מנסה להשיג כאן. זה מלחיץ.

הבעיה השניה היא שהתכונה הזאת עובדת טוב עם אתרים גדולים, אבל פחות טוב באתרים אזוטריים יותר. זה בעייתי פעמיים. ראשית, היא תציע לכם את האתרים שאתם מכירים. אם אתם באתר חדשות גדול, היא תציע אתרי חדשות גדולים. אבל ברגע שתלכו לאתר פחות ידוע, ההצעות הופכות מוזרות. באתר פרשנות הטכנולוגיה המצוין Techdirt, לדוגמה, קיבלנו כהצעה את עמוד העזרה של אמזון וחנות מכולת מקוונת.

בנוסף, מציעים במיקרוסופט יכולת בשם "פרוסות רשת", מעין סימניות דינמיות של חלק ספציפי בעמוד, שאת העדכונים בהן ניתן לראות בלחיצה אחת על הסימניה. גם כאן יש בעיה מסיבית: הפרוסות אינן סטנדרט. בעלי אתרים צריכים להתאים את עצמם אליהן כדי שהן יעבדו. במילים אחרות, מיקרוסופט שוב מנסה לכפות על מפתחים לעבוד בשבילה, לפי הסטנדרטים שלה, ולא לפי הסטנדרטים המקובלים.

התכונה החדשה השלישית היא המאיצים, קיצורי דרך שמאפשרים לסמן כל טקסט ברשת ולהשתמש בו במספר שירותים קבועים מראש, כמו שירות מייל ספציפי, מנוע חיפוש, מפות ועוד. מבחר המאיצים עדיין מצומצם, אבל יכולת זאת עובדת היטב.

בכל המאפיינים, ולמרות התחומים הבעייתיים, אקספלורר 8 הוא שיפור משמעותי לעומת קודמו שהתיישן מאד.

מתחרה ראוי?

האם אקספלורר 8 הוא מתחרה ראוי לפיירפוקס, כרום וספארי? לטעמנו, התשובה היא לא. המאיצים נחמדים, אבל ניתן להשיג תוצאות דומות עם תוספים שונים לפיירפוקס. בנוסף, שלושת הדפדפנים האחרים טוענים אתרים מהר יותר. לעתים מהר בהרבה. הבטא הנוכחית של פיירפוקס 3.1 - האחרונה לפני שינוי המספר ל-3.5 - מהירה כמעט כמו כרום וספארי, וכוללת גם את כל אותם תוספים.

ויש דבר אחד שחייבים להתעכב עליו. פתיחת טאבים. פתיחת טאב באקספלורר לוקחת זמן. כשפתוחים טאבים רבים, זה יכול להיות הרבה זמן. במחשב חלש, מדובר במספר שניות. פתיחת טאב בפיירפוקס מהירה יותר, אבל עדיין לא מיידית.

לעומת זאת, פתיחת טאב חדש בכרום היא כמעט מיידית. יהיה מעניין לראות האם המהירות הזאת תישמר כאשר גוגל יוסיפו לדפדפן שלהם גם תוספים, שכן הפשטות שלו ללא ספק תורמת למהירות. אבל כרגע, אני יכול לפתוח טאב חדש בכרום ולעשות כל פעולה שמבצע "מאיץ" באקספלורר מהר יותר מכפי שהייתי עושה זאת באמצעות המאיץ.

והאיטיות היא לא רק בפתיחת טאב חדש. אקספלורר 8 איטי יותר בטעינת אתרים העושים שימוש משמעותי בג'אווסקריפט, וכאלה יש רבים מאד כיום. ג'אווסקריפט הוא סטנדרט, ובמיקרוסופט שוב מוכיחים שלהם חשוב יותר לתמוך בסטנדרטים שלהם מאשר במה שמקובל על מפתחי רשת.

שווה לשדרג?

ההשקה של אקספלורר 8 לא היתה חפה מבעיות. אלה מכם שהתקינו בחייהם מוצרים חדשים של מיקרוסופט ודאי לא יופתעו לשמוע שחברת התוכנה הגדולה בעולם שוב שחררה לשוק מוצר שאינו מוכן לגמרי. בבדיקות שלנו לא נתקלנו בבאגים רבים, אבל דיווחים ברשת מראים שהיה לנו מזל. קריסות, הצגה משונה של עמודים, בעיות בפייסבוק ועוד דווחו במשך הימים האחרונים. את חלק מהבעיות ניתן לפתור על ידי הוראה לדפדפן לפתוח את האתרים ב"מצב תאימות", בו הוא מציג את האתרים כפי שאקספלורר 7 היה עושה. בעיות אחרות ממשיכות גם עם מצב התאימות.

לכן, ההמלצה שלנו למשתמשי אקספלורר 7היא לחכות. לא תאלצו לחכות זמן רב. אנו מניחים מנסיון העבר שמיקרוסופט תפתור רבות מהבעיות לפני שהדפדפן החדש יהיה זמין בשירות העדכון של חלונות. כבר אז, הדפדפן יהיה טוב משמעותית מקודמו. ההמלצה שלנו למשתמשי אקספלורר 6 נותרה כשהיתה: תשדרגו כבר! אל תחכו. אל תתעכבו. שדרגו.

אבל לצד, בנוסף או במקום אקספלורר, אנו עדיין סבורים שהדפדפן החדש של מיקרוסופט אינו הטוב בשוק. פיירפוקס הוא עדיין הדפדפן המתקדם בעולם טכנולוגית, והתוספים הופכים אותו למוצר בעל יכולות מגוונות מכל דפדפן אחר. כרום, לעומתו, פשוט מהיר יותר. ורוב הזמן, זה מספיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully