וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם לגוגל פלוס יש סיכוי מול פייסבוק?

גדי להב

5.7.2011 / 14:01

פייסבוק כבר לא הדבר הכי "קול" בסביבה - זו ההזדמנות עבור השחקן החדש

אז מהי בדיוק גוגל פלוס? גוגל פלוס היא פייסבוק. לא דומה לפייסבוק, לא מזכירה את פייסבוק. היא פשוט פייסבוק. כלומר, גוגל פלוס היא רשת חברתית, ומכיוון שפייסבוק יצקה את התבנית של רשת חברתית שהתקבעה בתודעה, ועוד בצורה כל כך מוצלחת - גוגל פלוס היא למעשה פייסבוק. ואם זה מרגיש כמו פייסבוק, מתנהג כמו פייסבוק ובעיקר נראה ממש כמו פייסבוק - זה פייסבוק.

האם לגוגל פלוס יש סיכוי להצליח היכן שגוגל נכשלה שלוש פעמים בעבר - עם הרשת החברתית אורקוט והשירותים Wave ובאזז? ובכן, בגוגל פלוס יש פיצ'רים חמודים כמו מעגלים (circles) וניצוצות (sparks). הם אמורים לפתור בעיות שקיימות בפייסבוק, כמו העובדה שבפייסבוק קשה לסנן מידע רק לחלק מהאנשים, כי לא כולם צריכים לדעת עליך הכל. אבל הדברים האלה הם כמו חלונות חשמליים והגה כוח. בסופו של דבר, מכונית היא מכונית. וגוגל פלוס היא פייסבוק. אז למה שחיקוי של פייסבוק יגרום למישהו לעזוב את פייסבוק?

ובכל זאת, לניסיון החברתי הרביעי של גוגל - כל הכבוד על העקשנות - יש סיכוי להצליח, אבל הוא לא קשור בכלל לגוגל. הוא קשור לפייסבוק עצמה ולאיך שהיא נתפשת. כי בניגוד לכל הניסיונות בעבר, הפעם פייסבוק פגיעה. יותר מדי אנשים לא מרוצים מפייסבוק, וזה אומר שיש מספיק אנשים שמוכנים לתת צ'אנס למשהו חדש.

יש סיבות שונות לחוסר השביעות ממלכת האינטרנט החדשה. חלק מהגולשים מרגישים לא נוח לשתף בחייהם במקום בו נמצאים גם הבוס שלהם וגם ההורים שלהם. חלק מרגישים שהם לא רוצים לחלוק את אותו מקום שבו מסתובב גם האינסטלטור שלהם. ויש גם את כל העניין הזה של הפרטיות, שלא משנה דבר במציאות אבל משנה את ההרגשה. השורה התחתונה היא אחת: פייסבוק היא כבר לא הדבר הכי קול בסביבה, ובמגזרים מסוימים זה כבר לא מגניב להיות בפייסבוק.

התחושה הזו מלווה בנתונים. עדיין מהוססים, עדיין לא חד-משמעיים. הצמיחה של פייסבוק הואטה בשנה האחרונה. סקרים מראים שבקרב קהל הבסיס - צעירים אמריקאים - יש אפילו ירידה. כל אלו מובילים לתחושה שייתכן, לא בטוח, שהמוצר הזה, פייסבוק, הגיע לשיא במעגל החיים שלו. והיכן שמתחילה הירידה, טמונה ההזדמנות עבור שחקן חדש.

השאלה היא אם גוגל פלוס היא שתנצל את ההזדמנות הזו. מצד אחד, יש לה מוצר מצוין, גב כלכלי וטכנולוגי שאין שני לו ויכולת הפצה חסרת תחרות. מצד שני, פייסבוק עשויה לאבד את זוהרה מכיוון שהפכה מסטארט-אפ נחשק לתאגיד מעורר אנטגוניזם - ואלה בדיוק הדברים שאפשר לומר גם על גוגל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully