וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלונות 8: רשמים ראשונים

עם 'חלונות 8' לוקחת מיקרוסופט סיכון ענק, ומהמרת שאנשים יתרגלו למגוון השינויים שהוכנסו למוצר המצליח. אך האם הם באמת הופכים את המערכת לטובה יותר?

'זהו דור חדש של Windows' אמר אתמול במסיבת העיתונאים סטיבן סינופסקי, האחראי על מערכות ההפעלה במיקרוסופט, כשהציג את גרסת ההדגמה הציבורית של Windows 8. ואם בדרך כלל בליל המשפטים הנלהבים של אנשי שיווק ויחסי ציבור הוא משהו שנכנס לאוזן אחת ויוצא מהשנייה, במקרה הזה מי שהשתמשו כבר במערכת ההפעלה החדשה יודעים שסינופסקי צודק לגמרי.

זו לא הבעת דעה על טיבה של המערכת, אלא הצהרה כללית. 'חלונות 8' היא מערכת הפעלה חדשה לעידן חדש: עידן בו המחשבים נמצאים אצלנו בכיס, המידע נמצא בענן האינטרנטי, ומגע מחליף את המקלדת והעכבר. זהו עידן בו לאנשים אכפת רק מאפליקציות – תוכנות איתן המשתמשים מתקשרים ישירות – ולא אכפת מהתוכנות שרצות ברקע ומפעילות את המערכת (אם תהיתם מה ההבדל בין תוכנה לאפליקציה, זהו ההבדל).

ברוכים הבאים לחלונות 8

מיקרוסופט מפחדת להישאר מאחור

מיקרוסופט עצמה נמצאת במצב מוזר ערב ההשקה של המערכת. מצד אחד, 'חלונות' מותקנת על רוב מחשבי העולם, מה שנותן למיקרוסופט את היכולת להשפיע מאוד על עתיד המחשוב האישי. מצד שני, דווקא עכשיו – בתקופה בה אנו משנים את הרגלי השימוש שלנו – עתידה של מיקרוסופט עצמה נמצא בסכנה. התמיכה הלקויה של 'חלונות 7' במסכי מגע היא אחת הסיבות העיקריות לכך שבקושי יש היום מחשבי לוח עם מערכת הפעלה של מיקרוסופט, ושמחשבים נייחים עם מסך מגע הנם עדיין בגדר גימיק.

אם 'חלונות 8' הייתה ממשיכה את הקו הזה, היא אמנם הייתה מעכבת את ההשתלטות של הממשקים החדשים על חיינו – וצריך לזכור גם שמיליוני מחשבים מגיעים עם המערכת מובנית מהמפעל - אך בו בזמן הייתה מתחילה לאבד רלוונטיות, וגורמת לאנשים לחשוב פעמיים לפני שהם קונים PC. במיקרוסופט יודעים את זה, וזוכרים מה קרה כשהם לא עדכנו את אינטרנט אקספלורר 6 במשך שנים. הם גם לא שוכחים איך 'חלונות מובייל 6' גרמה לאנשים לחפש משהו חדש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מיקרוסופט מסתכלת על העתיד, לא שוכחת מהעבר

מצד שני, המעמד של 'חלונות' לא מאפשר למיקרוסופט לפתח מערכת הפעלה לגמרי מאפס. יש יותר מדי אנשים שתלויים ביישומי חלונות, והם צריכים את התמיכה ביישומי עבר. החברה לא יכולה להרשות לעצמה להגיד לכל המשתמשים האלה להתחיל מחדש כבר עכשיו, ולצפות מכל המפתחים לפתח מחדש את יישומיהם. היא פשוט תאבד את הקהל שלה כך.

אז 'חלונות 8' היא אמנם דור חדש, אך זהו דור ביניים - הכלאה בין ממשק מגע ותפיסת יישומים ששואבת השראה מעולם הסלולר בכלל ומערכת ההפעלה Windows Phone בפרט, לבין 'חלונות' כפי שאנחנו מכירים אותם. כפי שלקח לחברה שנים להפסיק לתמוך ב-DOS כשעברה לחלונות, כך גם תהליך המעבר הנוכחי יימשך שנים.

עוד מוקדם לדבר על טיבה ועל פוטנציאל הצלחתה של 'חלונות 8' – יש עוד כמה חודשים טובים עד שהיא תגיע לחנויות ותתבקשו לשלם עליה כסף. אך יממה לאחר ההשקה של גרסת ההדגמה הצרכנית, ובעקבות התקנת המערכת על שלושה מחשבים שונים מאוד - נייח עם מסך מגע, נייח בלי מסך מגע וטאבלט – אפשר כבר לדבר על הרשמים הראשונים ממנה. ולא פחות חשוב מכך, אפשר גם להמליץ האם כדאי לכם לעבור לגרסה הזו כדי להתרשם ממנה בעצמכם, או שמא עדיף להמתין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההתקנה הפשוטה מכולן

תהליך ההתקנה של 'חלונות 8' הוא הפשוט וההגיוני ביותר שמיקרוסופט עשתה מאז ומעולם. לא צריך לצרוב שום דבר, לא צריך כונן פלאש נייד, כל מה שצריך זה להוריד יישום קטן ולתת לו לעשות את העבודה. הוא כבר יוריד את מערכת ההפעלה, יבדוק אילו מהתוכנות שלכם תואמות, ישאל מה אתם רוצים לשמור לאחר השדרוג ויתקין את המערכת כמעט אוטומטית, כשרק בסוף הוא ישאל אתכם שאלות שנועדו לאפשר התאמה אישית – משם למחשב, דרך צבע הרקעים ועד להגדרות עדכון.

יש להזהיר, עם זאת, שנכון לעכשיו עדיין מדובר בגרסת בטא. עשויות להיות בה תקלות קריטיות על חלק מהמחשבים, ולא ניתן לחזור ממנה אל המערכת הישנה שלכם בקלות – נדרשת התקנה נקיה של 'חלונות'. כך שלא מומלץ להתקין את הבטא על המחשב הראשי שלכם, בייחוד כמערכת ההפעלה היחידה שפועלת עליו.

כמו כן, יש לזכור כי גם אם ההתקנה עברה כמו שצריך, ואין קונפליקטים עם המחשב עצמו, יש בגרסת ההדגמה לא מעט באגים. יישומים שלא עובדים, יישומים שקורסים באמצע, סוליטייר שמחלק 3 קלפים גם כשביקשתם ממנו לחלק קלף אחד (באג ארור!), בעיות שימושיות במעבר בין אפליקציות, ועוד תקלות כאלה ואחרות.

עם זאת, על כל שלושת המחשבים עליהם התוכנה הופעלה, לא ראינו בעיות הפעלה קשות. על שני המחשבים הנייחים - אחד חדש והשני בן 4 - המערכת הייתה מהירה ולא נתקעה. על הטאבלט היו כמה בעיות מינוריות, אבל הביצועים הכלליים היו טובים.

מאחת יוצאות שתיים

הדבר העיקרי שצריך להבין לגבי 'חלונות 8' הוא שמדובר, בעצם, בשתי מערכות הפעלה לא מאוד קשורות שתפורות יחד. האחת היא גרסה הבאה של 'חלונות' כפי שאתם מכירים אותה – מערכת הפעלה עם שולחן עבודה, תיקיות, סרגלי כלים ותמיכה ביישומים סטנדרטיים. השנייה היא מערכת הפעלה חדשה לגמרי, שבנויה על בסיס זו הסלולרית, Windows Phone, עם ממשק שונה לגמרי ודגש על אפליקציות.

התפר בין שני החלקים האלה הוא שמאפשר את קיומו של דור הביניים, אבל לפעמים הוא קצת מוזר. למטרו יש לוח הגדרות משלו, השונה מזה של חלונות הקלאסית; מטרו משתמש בדפדפן אינטרנט אקספלורר 10, וחלונות הקלאסית באינטרנט אקספלורר 9; מטרו מקושר לחשבון האונליין שלכם במיקרוסופט, וחלונות הקלאסית לא מנצלת את הקישור הזה.

יש לכך סיבה טובה מאוד – בקרוב 'חלונות 8' תגיע גם לטאבלטים להם יש מעבדים שבנויים אחרת ועובדים אחרת ממעבדי מחשב סטנדרטיים. על הטאבלטים האלה מטרו יהיה הממשק היחיד של חלונות, ורק יישומי מטרו יעבדו עליהם. אז כדי שתהיה מערכת הפעלה אחת על כל הפלטפורמות (חוץ מזו הסלולרית, כמובן), במיקרוסופט שמו את מטרו כבר עכשיו בכל גרסאות 'חלונות 8'.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאן נעלם תפריט ה'התחל'?

במרכזו של מטרו נמצא תפריט האפליקציות, המבוסס על מה שמיקרוסופט קוראת לו 'משבצות חיות'. אלו הם, בעצם, כפתורי גישה אינטליגנטיים לאפליקציות השונות. למה אינטליגנטיים? כי הם מסוגלים לתת לכם מידע בעצמם, אם היישום תומך בכך. כך, כפתור הגישה לאפליקציית מייל יבשר כמה מיילים חדשים יש לכם, וכפתור היומן יזכיר את הפגישה הבאה גם בלי שתלחצו עליו.

ואם בשימוש בטאבלט או במחשב עם מסך מגע מדובר בתוספת שנראית טבעית לגמרי, כשהמטרו מופעל לראשונה על מחשב אישי נטול מגע, זה קצת מציק. הסיבה לכך שהוא מחליף את תפריט ה'התחל' הותיק. מי שהתרגלו לתפריטים קטנים ואפקטיביים, יתקשו לקבל בהבנה תפריט על מסך מלא, שמסתיר את כל מה שאתם עושים ומכריח אתכם להתמקד. זו תפיסה שזרה מאוד למשתמשי חלונות, הרגילים למולטי-טאסקינג, אבל במיקרוסופט הכריחו ללמד אתכם מחדש לעבוד עם 'חלונות', ואל תצפו לחזרתו של התפריט הוותיק

לאחר יממה של שימוש, קשה להגיד כמה זמן ייקח באמת להתרגל לחידוש הכפוי, אבל ניכר שבמיקרוסופט מנסים בכל זאת לייעל את התהליכים. כך, אם המטרו מופעל על מחשב שיש לו מקלדת, אפשר להתחיל להקיש את שם הפריט אותו אתם מחפשים – בין אם זו אפליקציה, הגדרה או קובץ – והרשימה תצומצם אוטומטית. זה עבד באותה הצורה גם בגרסאות האחרונות של 'חלונות', אך הפעם החיפוש מהיר ונוח יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עידן המסך המלא

שינוי תפיסה נוסף במטרו הוא ניסיון לגרום לכם להבין שיישום צריך לרוץ במצב מסך מלא. כל האפליקציות של מטרו מבוססות מסך-מלא, כשהמקסימום אותו התוכנה מאפשרת הוא להפעיל שתי אפליקציות במקביל, רק במסכים גדולים. גם זו, יש לזכור, תפיסה שמגיעה מעולם הטאבלטים והטלפונים הסלולריים.

המעבר בין האפליקציות כשאתם משתמשים במסך מגע דורש פשוט להזיז את היד בצורה אופקית על המסך, והאפליקציה כבר תזוז הצידה. גרירת האפליקציה למטה תסגור אותה. גרירה של אפליקציה לצד המסך כשאחת כבר פתוחה תאפשר להשתמש בשתיהן במצב של מסך מפוצל. כל אלה אינטואיטיביים למדי, ולא דורשים הרבה זמן הסתגלות.

מה שכן דורש זמן הסתגלות, הוא השימוש במטרו ללא מסך מגע, רק עם מקלדת ועכבר. וכאן חייבים להודות שמיקרוסופט עשתה עבודה מצוינת (אותה עשתה אפל קודם) כאשר החליטה להשתמש בפינות המסך כבכפתורים. כשסמן העכבר מגיע לפינה השמאלית התחתונה, למשל, מבליח לו כפתור ה"התחל" החבוי; הפינה השמאלית העליונה מציגה את חלון האפליקציה הבאה, אליה אפשר לעבור בקליק, ואם תזיזו את סמן העכבר למטה תקבלו את תפריט כל האפליקציות הפתוחות.

הקצוות הימניים של המסך מביאים את תפריט האפליקציה עצמה, שכולל חוץ מכפתור ה"התחל" באמצע גם את צלמית ההגדרות, חיפוש, ושיתוף. השיתוף הוא חלק חדש נוסף ב'מטרו', וגם הוא לקוח מעולם הסלולר: אפליקציות כעת יכולות 'לדבר' ולשאוב מידע אחת עם השנייה. וכך, כשאתם מצלמים תמונה ולוחצים על "שיתוף", תוכלו להטמיע את התמונה בכל אפליקציה תומכת. בהשקת המערכת אמר סטיבן סינופסקי כי עידן האפליקציות המבודדות הסתיים, והוספת אפליקציה לחלונות 8 יכולה לשפר את תפקוד של כל המערכת. זה אכן בדיוק מה שקורה כאן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חנות האפליקציות מגיעה ל-PC

דגש נוסף ב'חלונות 8' הוא על חיבור המערכת לענן בכלל, ולענן של מיקרוסופט בפרט. כבר בהפעלה הראשונה היא מבקשת מכם להתחבר עם "חשבון מיקרוסופט " – השם החדש של חשבון לייב. דרכו מסתנכרנות ההגדרות שלכם בין המחשבים השונים. הוא אחראי על יישום המסרים המיידיים שמחליף את המסנג'ר, והוא זה שקובע את סיסמת הכניסה שלכם למחשב, כדי לאפשר שימוש בכל ההתאמות האישיות.

בנוסף, יש ב'חלונות 8' חנות אפליקציות מובנית, שמטרתה לאפשר לכם לגלות ולהוריד יישומים חדשים. זו פתוחה כבר, ויש בה כ-70 יישומים שונים. נכון לעכשיו, כולם חינמיים, אך בעתיד יהיו גם יישומים לרכישה, כשהמטרה גם כאן היא להביא את המודל הסלולרי של חנות אפליקציות למחשב האישי. וכן, אפל היו שם קודם, אבל למיקרוסופט נתח שוק עצום בהשוואה לזה של אפל, מה שעשוי להוביל להיצע תכנים ענקי כבר בתקופת ההשקה של המערכת.

גם יישומי המולטימדיה, ביניהם יישום הסרטים ויישום המוזיקה של המכשיר, מחוברים לחנויות המקוונות של מיקרוסופט. בינתיים זה לא תורם שום דבר למשתמשים מחוץ למדינות בהן החנויות האלה פועלות (ולא, ישראל אינה אחת מהן), אך זה נותן למיקרוסופט תשתית בסיסית שתאפשר לה לנסות ולגנוב מאפל את שוק התוכן מתחת לאף, בייחוד במדינות אליהן החנות של iTunes עוד לא הגיעה.

הריבון החדש

בו בזמן, יש לזכור כי גם החלק ה"קלאסי" של 'חלונות' עבר שדרוג כאן. הסממן הבולט ביותר של השינוי הזה הוא ממשק ה-Ribbon, פס ההגדרות שהחל את דרכו ב'אופיס 2007', אשר מגיע כעת לכל פינה ופינה במערכת ההפעלה. תפריטי כל החלונות הם Ribbon עכשיו. וכפי שבאופיס לקח זמן עד שאנשים התרגלו לזה, גם כאן ייקח לכם זמן למצוא את הידיים והרגליים. אך מיקרוסופט בטוחה בצדקת דרכה, לאחר שסקריה הראו שאנשים התרגלו ל-Ribbon ועכשיו אוהבים אותו יותר מהתפריטים הקלאסיים אותם הוא החליף.

שינויים קוסמטיים נוספים כוללים, בין השאר, ממשק חדש של העתקת קבצים - שמראה את מהירות ההעתקה ומציג גרף ויזואלי המאפשר להבין בצורה טובה יותר כמה זמן נשאר עד סופה ("הו, אין יותר דפים שעפים באוויר? זה סוף תקופה", העיר מתבונן מהצד). סייר הקבצים כולל אפשרות לסמן תיקיות וקבצים באמצעות לחיצה על משבצת שהתווספה משמאל לשם הפריט, כדי להקל על סימון פריטים באמצעות יד או עכבר עבור אנשים שלא רוצים להשתמש בקיצורי מקלדת כדי לסמן פריטים שלא נמצאים אחד ליד השני. זה שינוי הגיוני, מבורך ונוח מאוד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיכום

בסופו של יום, נראה ש'חלונות 8' הוא בדיוק הצעד שנדרש ממיקרוסופט בתקופה הזו – מערכת הפעלה ורסטילית שלא הולכת נגד הזרם ומנסה לעצור את התפתחות השוק, כי אם מנסה לקדם אותו ולהתאים עצמה אליו. חידושיה אמנם ידרשו מכם זמן הסתגלות, אבל בסופו של דבר רק יעזרו ליצור חווית שימוש אחידה במכשירי הטכנולוגיה השונים, בין אם הם של מיקרוסופט או של חברות אחרות.

בנוסף, אתם יכולים כבר עכשיו להתחיל ולהיפרד ממסכי מחשב שלא כוללים מגע. אם עד הגעתה של 'חלונות 8' לא באמת היה בהם צורך, ורוב המחשבים שהגיעו עם מסכים כאלה היו מחשבי מולטימדיה בהם המחשב מובנה בתוך המסך, כעת לא יהיה ליצרניות המסכים תירוץ לעשות מסך למחשב אישי שלא כולל מגע.

תודה לאייסר ישראל על הטאבלט Iconia Tab ולבאג על מחשב Dell Inspiron One


עוד בנושא:

- מנסים את ’חלונות 8’ בחינם
- חלונות 8: בלי כפתור 'התחל'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully