וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניקה לא הפסידה לוויקיפדיה

גדי להב

20.3.2012 / 11:36

לוויקיפדיה אין מתחרים באגירת מידע סביב ערכים אקטואליים, אך לבריטניקה יש יתרון בעומק - שיימשך במהדורתה הדיגיטלית

ההודעה על הפסקת פרסומה של המהדורה המודפסת של אנציקלופדיה בריטניקה נהפכה לאחת הידיעות הפופולריות ביותר בשבוע האחרון. לא היה כמעט כלי תקשורת שלא דיווח על כך, וגם פייסבוק וטוויטר געשו. חלק גדול מהדיווחים קיבלו גוון של הספד, אך תחושת האבל הזאת נובעת בעיקר מרגש נוסטלגי חסר משמעות.

הרקוויאם המדומה הזה נובע מההנחה שבריטניקה, הסמל האולטימטיבי של מפעל הידע המערבי, הפסידה לוויקיפדיה. אך למרות מעלות ויקיפדיה, שללא ספק הפכה אזורים שלמים של ידע אנושי לנגישים למיליארדי בני אדם, בסופו של דבר האנציקלופדיה החינמית לא ענתה על אותם צרכים כבריטניקה או אנציקלופדיות מסורתיות אחרות. לוויקיפדיה אין מתחרים באגירת מידע סביב ערכים אקטואליים, אולם כשפונים לערכים בעלי עומק רב יותר, בריטניקה - על שלל מומחיה ותהליך איסוף הידע הקפדני - היא עדיין מראה מקום טוב יותר.

אנציקלופדיה בריטניקה המודפסת "הפסידה" למתחרה אחר - למהדורה הדיגיטלית והאינטרנטית שלה עצמה - והיא הדוגמה האקטואלית ביותר, אך לא האחרונה, לעליונותה המתגבשת של תעשיית האינטרנט על תעשיית הדפוס.

האינטרנט היא טכנולוגיה מערערת. ככזו היא עונה על צרכים חדשים שלא נענו על ידי הטכנולוגיה שקדמה לה. זוהי הסיבה לצמיחתה של טכנולוגיה מערערת, עד לנקודה שבה היא עונה גם על הצרכים הישנים טוב יותר מהטכנולוגיה שקדמה לה. הנקודה הזאת בתולדות עולם הדפוס הגיעה.

בלבול בין ויקיפדיה לבריטניקה אונליין

בריטניקה המודפסת נהפכה לשם דבר משום שניצלה את היכולת של הדפוס לאגור ידע רב בנקודה אחת ומשם להפיצו למיליוני אנשים. ב-15 שנותיה הראשונות הרשת לא יכלה להתחרות בצורך זה. חיבור לרשת עדיין לא היה סטנדרט בכל בית, ויכולת העברת המידע היתה מוגבלת. כעת אין למהדורה מודפסת שום יתרון: הפצה ברשת קלה, מהירה וזולה יותר. הסמארטפונים והטאבלטים מאפשרים להגיע למידע בכל רגע ומכל מקום. במקביל, בריטניקה באינטרנט עונה על צרכים שהמהדורה המודפסת לא מסוגלת לענות עליהם: יכולות החיפוש והקישור הופכות את השימוש לקל ומהיר בהרבה, וחשוב מכל: היכולת לעדכן את המהדורה בזמן אמת הופכת את המידע, שהוא הוא המוצר האמיתי כאן, לעדכני ומדויק יותר. היתרונות האלה מתורגמים גם למודל העסקי: כיום, פחות מ-1% מהכנסות בריטניקה מגיע ממכירת המהדורה השלמה המודפסת.

הבלבול בין ויקיפדיה לבריטניקה אונליין כמי שגרמה למות המהדורה המודפסת אחראי לנוסטלגיה המוטעית. לא מפעל הידע העצום מופסק, אלא תצורתו בכרכים במשקל 59 ק"ג. הסיבה לבלבול היא הרפלקס המותנה לפיו המלה המודפסת, להבדיל מהכתובה, היא סמל לצבירת ידע, השכלה ואינטלקט - רפלקס מותנה שלא קיים אצל מי שגילו מתחת ל-25.


עוד בנושא:

- אחרי 244 שנה: אנציקלופדיה בריטניקה תרד מהמדפים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully