וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלונות 8: במיקרוסופט מוכנים להמר

מערכת ההפעלה 'חלונות 8' תתאים לכל מחשב אפשרי ולמעשה תמציא מחדש את חלונות, כך מבטיחה מיקרוסופט

אם תשאלו את אנשי מיקרוסופט מה מייחד את מערכת ההפעלה הבאה שלהם, חלונות 8, סביר להניח שהם יענו לכם שהגרסה החדשה אינה עוד שדרוג, מהסוג שהתרגלנו אליהם מאז הקפיצה האבולוציונית העצומה בין חלונות 3 ל-95 אי אז, ובכן, ב-1995. לשיטתם, המערכת החדשה, שצפויה להגיע לשוק עוד השנה, ממש ממציאה מחדש את היסודות עליהם בנויה.

גם סלוגן קולע מצאה החברה לביטוי הזה: Windows Reimagined (מדמיינים מחדש את חלונות), כתוב על שלטים גדולים התלויים באולם הכנסים ששכרה החברה באמסטרדם כדי להציג את הדור הבא של חלונות למאות עיתונאים שהגיעו מרחבי העולם.

ואכן, מיקרוסופט הבינה לפני מספר שנים כי היא צריכה לחזור ללוח השרטוט, מכיוון שהעולם עבורו נוצרו כל גרסאות ה-Windows לפני כן נעלם, והוחלף בעולם בו אנשים צורכים מידע על טאבלטים וסמארטפונים - שאף חודרים יותר ויותר גם לשוק הארגוני - ואוהבים אקוסיסטמות בהן המחשב שלהם משתף מידע עם הטלפון, ושני אלה גם יחד יודעים לדבר עם הענן.

אחת בשביל כולם

מיקרוסופט, כך נראה, שמה את כל הז'יטונים על קונספט שטרם נראה: מערכת הפעלה אחת שתתאים כמעט לכל סוג של מחשב. באירוע באמסטרדם מדגישים דוברי החברה שחלונות 8 תהיה הבחירה האידיאלית לטאבלט הקטן שלכם בדיוק כפי שהיא תהיה בחירה אידיאלית למחשב הנייד, למחשב השולחני שיושב בבית, ואפילו למחשב שלכם בעבודה – כולל כאלו בארגונים עם אין ספור תחנות קצה. וזה משהו שעדיין לא קיים. מערכת ההפעלה iOS תומכת באייפד, באייפון ובאייפוד – אבל למחשבים ניידים ושולחניים אפל משאירה Os X. האנדרואיד של גוגל אמנם התפתח מהעולם הסלולרי גם לטאבלטים, אך גם הוא אינו מיועד למחשבים במובן הקלאסי של המילה.

לעומתן, מיקרוסופט מראה ביטחון שחלונות 8 היא מערכת "גם וגם" שתצליח להתאים את עצמה לכל קונסטלציה. "אין יותר צורך בפשרה. אפשר ליצור, לצרוך ולסחוב רק מוצר אחד", מכריזים במיקרוסופט, ומודים שמדובר בהימור גדול, גדול מאוד אפילו.

יש לזכור, עם זאת, כי יישומי חלונות "קלאסיים" יעבדו אך ורק על הגרסה שתגיע למחשבים עם מעבדי PC. טאבלטים למיניהם, עם מעבדים שבנויים אחרת, יקבלו רק את הדור החדש של האפליקציות, אלה שנבנות עבור הממשק החדש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצליח להתאים את עמה לכל קונסטלציה? חלונות 8/מערכת וואלה!, צילום מסך

הימור חדש ונועז

"יותר מ-60% מהמחשבים שנמכרים היום הם לפטופים, וקיימת הערכה שלא רחוק היום בו טאבלטים יימכרו יותר ממחשבים שולחניים. הטאץ' מגיע למחשב האישי, כאשר רק לפני חמש שנים כלל לא היו מכשירי מגע רבים בשוק", אומר אנטואן לבלונד, סגן נשיא צוות שירותי רשת במיקרוסופט. "לשכיחותו של הטאץ' יש השפעה עצומה על העיצוב, ולכן העיצוב של חלונות 8 מתייחס לעולם המשתנה. בנינו את המערכת למיליארד האנשים שמשתמשים היום במחשב ולמיליארד האיש הבאים. אנחנו דמיינו מחדש אפליקציות, קישוריות לרשת ולקחנו הימור חדש ונועז. יצרנו דור חדש של חלונות. זה עדיין חלונות – אבל טוב יותר מחלונות 7. כל מה שיכולתם לעשות עם חלונות קודם לכן עדיין אפשרי. המכשירים שאתם מחברים למחשב ימשיכו לעבוד. חלונות 8 תעבוד טוב על כל מחשב, עם או בלי עכבר, בסביבה מנוהלת או לא מנוהלת. בניגוד למה שקורה היום – כבר לא צריך לבחור. אפשר להשתמש ב-PC בלי להתפשר".

המסר הזה של "אין פשרות" חוזר על עצמו במהלך האירוע. גם דאסטין אינגלס, מנהל צד האבטחה בפרויקט חלונות 8 מדגיש אותו, ומצהיר ש"אפשר גם עכבר וגם טאץ', גם טאבלט לאנשים פרטיים וגם מערכת לארגונים. "אפשר לבחור את מה להריץ איפה שרוצים".

שטניה סרין, מנהל צוות חוויית המשתמש בפרויקט חלונות 8, כבר כמעט מדבר על מערכת ההפעלה החדשה בצורה אירוטית. "הדבר הזה מתחנן שיגעו בו", הוא אומר על הבמה, כאשר הוא מג'נגל בין מערכות מחשב שונות העובדות כולן על חלונות 8, ומנסה להמחיש כיצד היא מטפלת היטב בכל דרישה של המשתמש. "תראו איך החלפנו את תפריט ה'התחל' הקלאסי ל'אריחים חיים' שמתעדכנים ומשתנים. ראו איך הדפדפן אינו רק מהיר מאוד, אלא גם מגיע בלי המסגרת של התפריטים. זה משאיר על המסך רק את התוכן, כאשר מי שרוצה את התפריט עושה פעולת Swipe (הזזת האצבע או עכבר על המסך) שמציגה אותו". השיטה הזאת לא מוגבלת רק לדפדפן. חלונות 8 בנויה על כך שכדי להצעיד לקדמת המסך אפשרויות ותפריטים – יש לגעת בפינות ובקצוות שלו. בשאר הזמן אמורה התצוגה להתרכז בעיקר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוכנים להחליף את ה-Start בזה?/מערכת וואלה!, צילום מסך

סרין ממשיך ומתגאה בעוד שלל פיצ'רים של המערכת, ביניהם תוספים שמובנים בדפדפן ("לא צריך להתקין פלאש! רק לוחצים פליי וזה מנגן את הווידאו מיוטיוב), היכולת להעביר לעמוד הבא של הכתבה בעוד הזזת אצבע כזה ("המערכת יודעת לזהות שמדובר בכתבה שמחולקת לכמה עמודים ולדעת לעבור לבא גם בלי שתלחצו על הלינק") ובשיתוף פעולה הדוק של אפליקציות שונות עם הדפדפן.

נזכיר שהממשק הזה, ממנו במיקרוסופט כל כך מתלהבים, עומד בבסיס ההימור העצום על מערכת ההפעלה. בראיון שערכנו לפני מספר שנים עם פיל מקקיני, סמנכ"ל הטכנולוגיות דאז של חברת HP, הוא אמר כי אחד העקרונות המנחים עבורו הוא שאנשים לא מוכנים להתרגל מחדש עבור טכנולוגיה שנוחה רק בעשר אחוז מזו אליה הורגלו. כדי לשנות הרגלים, רמת הנוחות צריכה להיות הרבה יותר גבוהה. ובשוק, כמו גם במיקרוסופט, עדיין לא יודעים איך יגיבו הצרכנים לממשק הזה - בייחוד כשישתמשו בו באמצעות עכבר ולא בנגיעות הידיים עבורן נבנה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנסה להתאים את עצמה לעולם מחשוב חדש. חלונות 8/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם מיקרוסופט פותחת גן סגור

לעתים נראה שבמיקרוסופט מתלהבים גם מנתונים קצת פחות מרשימים – כאלו שהוצגו על ידי אחרים הרבה קודם. כך, למשל, כאשר טד דוורקין מספר בהתרגשות ש"חנות האפליקציות היא חלק אינטגרלי מכל עותק של חלונות 8" קצת קשה להתרגש מהקונספט בו משתמשת אפל כבר שנים. גם הסיור שהוא עושה בממשק חנות האפליקציות וחנות המוזיקה ("16 מיליון שירים באקסבוקס מיוזיק, עם ניווט מינימלי ומידע רב על האמן") וההתפעלות העצמית מפשטותן נראים קצת מוזרים כאשר המתחרה מקופרטינו רשמה על שמה בטאבו מזמן את חוויית המשתמש הפשוטה והאינטואיטיבית. גם כשהוא מתאר "אפליקציה מובנית שמנהלת את כל המורכבות בניהול תמונות" מהדהדות הכרזות עבר של חברות מתחרות.

עוד בדומה לאפל (ובניגוד לאנדרואיד), ב-AppStore של מיקרוסופט כל אפליקציה תיבדק על ידי החברה לפני שתורשה להיכנס ולהיחשף למורידים – שינוי גישה משמעותי למערכת הפעלה שעד עתה יכל כל אחד לפתח עבורה ולהציע לה תוכנות להורדה. מן הסתם עדיין יהיה ניתן לעשות זאת, אך מבלי להיכלל באותה חנות רשמית של מיקרוסופט, המספקת תעודת ביטוח שאתה מוריד תוכנה תקינה ונטולת זדוניות.

אבטחת המערכת לא תסתכם בחנות אפליקציות סטרילית. חלונות 8 תגיע עם "פתרון אנטי-נוזקות" שבנוי בתוכה וסורק אותה בזמן אמת, ועם פיצ'רי בטיחות נוספים, דוגמת בדיקת ה- המערכת עם העלאתה, כדי לוודא שלא יושב בה וירוס. במצב בו אחד כזה אחד חדר אליה – היא תדע לעשות ריסטרט ולהיכנס למצב של תיקון אוטומטי. במקרה הכי גרוע ניתן יהיה לבחור באופציית "אתחל את המחשב שלך" – שתמחק את כל הקבצים והאפליקציות, ותחזיר את המערכת למצב הבתולי עם הגדרות היצרן. פונקציית "רענן את המחשב שלך" תאפס רק את ההגדרות, ותשאיר את האפליקציות והקבצים. "זה יהיה תהליך קל ומהיר שניתן יהיה לעשות אפילו תוך כדי שיחת טלפון", מבטיחים במיקרוסופט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ניהול תמונות פשוט עם חיבור שקוף לענן. חלונות 8/מערכת וואלה!, צילום מסך

"תמיד פועל, תמיד מחובר"

"למערכת יש תמיכה מובנית בסקיידרייב, שירות ענן המחשוב של מיקרוסופט, וזה מנוצל היטב", אומר טד דוורקין. "סקיידרייב בנוי לתוך מערכת ההפעלה, ונותן גישה לכל הקבצים דרך ההתחברות לחשבון מיקרוסופט. כך ניתן לגשת לענן עם מעט מאוד קונפיגורציה. ניתן יהיה לשפוך תמונות לסקיידרייב מכל מכשיר, בלי קונפיגוריציה.

והאם כל השכלולים הללו והניסיון להתאים אחד לכולם לא יסתכמו במערכת כבדה א-לה-חלונות ויסטה, שתזלול את סוללת המכשירים הניידים עליהם תותקן? במיקרוסופט מבטיחים שלא. "זו חוויית דסקטופ טובה יותר", מבטיח שטניה סרין, וחוזר על מנטרה מיקרוסופטית שנשמעת הרבה במהלך האירוע: "מהיר וזורם". מבחינת מהירות, מתגאים בחברה בכך שהמערכת עולה על המסך וזמינה לעבודה לאחר 8 שניות בלבד מרגע הלחיצה על כפתור ההפעלה. "במחשבים שיושקו עם חלונות 8 זה יהיה אפילו יותר טוב", מבטיח ביל קרגוניס, מנהל קבוצת הביצועים בפרויקט. "במחשבים ישנים יש שיפור מהירות של כ-40% בזמן העלייה. עשינו עבודה רבה כדי שהמערכת תהיה יעילה ותשתמש נכון במשאבים. אנחנו שואפים למצב של "תמיד פועל, תמיד מחובר" – המחשב יוכל לעבוד כל הזמן ולהישאר במצב סטנד ביי ימים שלמים ללא צורך בטעינה".


עוד בנושא:

- חלונות 8: רשמים ראשונים
- חלונות 8 זוכה לשם רשמי, ארבע גרסאות
- חנות האפליקציות של חלונות 8 תיפתח למפתחים ישראלים בקרוב

הכתב היה אורח מיקרוסופט באמסטרדם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully