וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היינו העתיד

מגוגל גלאס ועד מדפסות התלת מימד: מי היו הכוכבים של 2013 ומה מצפה ב-2014 לטכנולוגיה שלנו? במשפט אחד: הכל הולך להיות יותר חכם

2013 לא הייתה שנה שבה נחשף מוצר טכנולוגי בסדר גודל של האייפון, וגם לא כזו שהעלתה פלטפורמה חברתית שתגדיר מחדש את השימוש ברשת, כדוגמת פייסבוק, להצלחה מטאורית. היא עשויה להיראות כמו שנה מנומנמת: נאמר עליה שהיא "השנה האבודה של הטכנולוגיה", ובאותה הזדמנות גם ש"חדשנות הוחלפה בהנדסה פיננסית, איחודים ורכישות, והעלמת תקנות".

זו קביעה בעייתית: אולי לא הושק בה הגאדג'ט שיטלטל את התעשייה וימציא צרכים טכנולוגיים שלא היו קיימים לפני נחיתתו, ואפילו ההשקות של אפל לא מייצרות עניין כמו בשנים קודמות, אבל 2013 הביאה להתפתחות אבוציונלית של כמה טכנולוגיות שבהשפעתן נחזה החל מהשנה הזו.

טכנולוגיה לבישה

החפצים שנושאים עמם ממשק טכנולוגי התרחבו ב-2013, והיום שבו כולנו נרכיב משקפיים עם יכולות צילום וחיבור לרשת נראה קרוב מתמיד. נושא המשקפיים החכמים פרץ לתודעה העולמית בזכות פרויקט גוגל גלאס שהוצג בסוף 2012, כאשר בנובמבר שנה שעברה הוכרז הפרויקט על-ידי מגזין טיים בתור אחת מההמצאות הטובות ביותר של 2012.

המשקפיים החכמים מבית גוגל, שהשקתם המסחרית לשימוש פרטי צפויה במועד לא ידוע במהלך 2014, מסוגלים לצלם תמונות וסרטונים ב-HD, וכוללים זיכרון מובנה של כ-12 ג'יגה-בייט פנויים לשימוש, ממשק אנדרואיד עם קישוריות Wi-Fi ובלוטות' ואפליקציות נלוות.

כיום מחזיקים במוצר כמה אלפי נסיינים שרכשו אותו מהחברה תמורת כ-1,500 דולר. כעת מדובר על תג מחיר שיהיה נמוך מ-600 דולר, אולם ישנן הערכות לתמחור נמוך עוד יותר, כזה שיהפוך את הפריט למתחרה בגאדג'ט חכם אחר שמשתמשים לא יוצאים מהבית בלעדיו: הסמארטפון.

ישנן עדיין לא מעט שאלות שנשארו פתוחות סביב הפרויקט: הפעלת תכונת זיהוי פנים, שגוגל כבר הודיעה על התנגדותה אליה אולם הדבר לא מונע ממפתחי צד-שלישי להביא תכונה זו אל הפרויקט, אורך חיי סוללה, שילוב פרסומות והתגברות על סוגיות אבטחה ופרטיות שעלולות לצוץ במכשיר שמלווה את האדם בכל רגע בחייו, למעט אולי במקלחת.

לאחרונה נודע שגם סמסונג מפתחת משקפיים חכמים משלה וברשת רוחשות השמועות גם באשר לאפל, מיקרוסופט וסוני, כך שהזירה לא תיוותר לגוגל בין השחקניות הגדולות.

מצטרף נוסף לקטגוריית הטכנולוגיה הלבישה הוא השעון החכם. בנוסף לשמות שהוזכרו לעיל, הרשימה המלאה של השחקניות בתחום זה צפויה לכלול גם את אייסר, בלקברי, LG וטושיבה. שעון ה-Gear של סמסונג כבר הושק, ואף קודם באמצעות סרטון פרסומת קריפי. בנוסף אליו הגיעו למדפים גם דגמים מתוצרת סוני וקוואלקום. הקדים אותם השעון החכם Pebble, שייצורו יצא לדרך באמצעות מימון המונים בקיקסטארטר, ולפי דיווח מיולי נמכר בכ-275 אלף יחידות בהזמנות מוקדמות ודרך האתר.

כמה מהמחסומים שעל היצרנים להתגבר ב-2014 כדי לסלול את הצלחת השעון החכם הוא הפיכת המחיר שעומד כרגע על 200-300 דולר, לנגיש יותר, כמו גם הפיכת הפריט לאביזר אופנתי יותר ומגושם פחות ושכנוע המונים בפונקציונליות הגבוהה של שעון היד המהווה בין היתר תחליף חלקי לסמארטפון.

חברות המחקר Canalys וגרטנר כבר פרסמו תחזיות לפיהן משלוחי השעונים החכמים ב-2014 ינועו בטווח של 5-7 מיליון יחידות ברחבי העולם.

טלוויזיות חכמות

לפי ניתוח שפורסם בפורבס, שוק הטלוויזיות החכמות יתעצם ב-2014. אפל עשויה להיכנס למשחק עם טלוויזיה חכמה משלה, בשונה מממירי האפל טי.וי שמביאים לטלוויזיה יכולות סטרימינג וצפייה בתכנים לפי ביקוש.

אלא שבמקרה של טלוויזיות חכמות, השוק הישראלי אינו פועל באותו קצב, וירידת המחירים אינה מספיקה. הבעיה עם טלוויזיה חכמה בישראל נעוצה בהיעדרה של אחת התכונות החשובות בה: זמינות של תכנים איכותיים לצפייה בחינם או בתשלום אטרקטיבי. העובדה שהיא מאפשרת עדכון רשתות חברתיות מהמסך, שימוש בתוכנות VoIP כמו סקייפ ואינטגרציה עם מכשירים שונים של אותו יצרן לא מחפה על היעדרם של שירותי צד שלישי כמו הולו ונטפליקס, שמותיר בישראל חלל גדול מבחינת התוכן. סמסונג אמנם הפעילה שירות VOD עצמאי, ותכנים מועלים לאתרי הזכייניות וכן לפורטלים כמו וואלה! ו-ynet, אולם זהו אינו תחליף לספק תוכן מסודר, תפקיד שממלאות עדיין HOT ו-yes במידה ניכרת.
אפילו לחנות המקוונת של אייטיונס לקח שנים עד שפתחה את שעריה בפני הישראלים ולא ברור אם 2014 תהיה השנה שבה השוק המקומי ידביק את העולם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

זיהוי אצבע

תחום אחר שבו צפויה התפתחות טכנולוגית בהקשר של אפל הוא זה של טכנולוגיית זיהוי טביעות האצבע אשר שולבה בסמארטפון הדגל האחרון מבית אפל: אייפון 5s. הציפייה לריבוי אפליקציות ואמצעי תשלום שיעשו שימוש בטכנולוגיית ה-Touch ID, כמו גם שילוב הטכנולוגיה במכשירים נוספים מתוצרת החברה לצד טכנולוגיה מקבילה אצל המתחרים, היא תחזית סבירה בהחלט לשנה החדשה.

מחשבים וטאבלטים

קטגוריה שבה לא נראה תזוזה מהותית היא זו של הטאבלטים, לפחות מבחינת נתח השוק: בחברת המחקר Canalys צופים שאפל וסמסונג ימשיכו להוביל אותו.

את 2013 סיימה אפל כשהיא עדיין במקום הראשון בשוק הטאבלטים, אך היא צפויה לאבד את הבכורה לטובת טאבלטים מבוססי אנדרואיד. לפי האנליסטים של החברה, נתח הטאבלטים יצמח ל-50% משוק המחשבים האישיים ב-2014.

מי שהפתיעו לטובה ב-2013 היו מחשבי ה-Chromebook, מחשבים ניידים המבוססים על מערכת ה-Chrome OS של גוגל. המחשבים הראשונים שהריצו את מערכת ההפעלה הושקו כבר ב-2011, אך סבלו מביקורות פושרות, לא מעט בשל תלותם הכמעט-מוחלטת בחיבור לרשת לשם שימוש באפליקציות גוגל והפונקציונליות המועטה בשימוש אופליין.

דגם ה-Pixel שהושק בתחילת השנה ופנה לשוק גבוה יותר, לצד תמחור יקר משמעותית – כ-1,300 דולר לעומת 200-250 דולר – כבר זכה לביקורות אוהדות בהרבה, בעיקר הודות לחומרה, אולם מוגבלותה של מערכת ההפעלה עדיין מהווה יעד לביקורת.

ניצנים של מגמת שיפור ביחס השוק למחשבי הכרום נראו עם הודעתה של חברת המחקר NPD על כך שמחשבים אלו רשמו נתח שוק של 21% מבין המחשבים הניידים שנמכרו עד נובמבר, ו-8% מכל המחשבים והטאבלטים בפרק זמן זהה. בסך-הכל, מינואר 2013 ועד נובמבר, נמכרו כ-1.76 מיליון יחידות של מחשבי Chromebook לעומת 400 אלף יחידות בלבד ב-2012. בנוסף, שניים מבין שלושת הלפטופים הנמכרים ביותר באמזון בתקופת החגים הנוכחית היו מחשבי Chromebook.

הטרנד הבא?

קטגוריות נוספות שעשויות להפוך לטרנד ב-2014 הן אלה של כלי רכב אוטומטיים ומכוניות בעלות ממשקי בידור וחיבור לרשת: בימים האחרונים נודע שגוגל צפויה לבשר על שיתוף פעולה עם חברת הרכב אאודי לייצור מערכות מבוססות אנדרואיד, בעוד אפל כבר מבצעת אינטגרציה מסוימת בין מכשיריה למכוניות של חברות כמו הונדה וב.מ.וו.
פורד צפויה להציג בתערוכת CES הקרובה כלי רכב אוטומטי ללא נהג, וייתכן שגם ב.מ.וו.

בנוסף, בשנה זו עשויה טכנולוגיית ההדפסה התלת-מימדית לקבל דחיפה, אולם כנראה שהפקת תוצרת משמעותית באמצעותה תגיע החל מ-2015. טכנולוגיה אחרת שתגדיל את קהל משתמשיה היא ה-4K, רזולוציה גבוהה במיוחד, שעדיין לא חדרה משמעותית לשוק המסכים בין השאר בשל תמחור גבוה שמגיע ל-10,000 דולר, אולם דגמים זולים שיגיעו מהיצרניות הגדולות יצוצו בשוק השנה ויאפשרו את התרחבות הטמעת הטכנולוגיה.

שנה טובה

לעולם הטכנולוגי ישנם כיוונים רבים שעשויים להפתיע את הצרכנים ב-2014, חלקם נזרעו בשנה-שנתיים שקדמו לה. נראה שבעוד שנה אף אחד לא ירמוז שהיא הכניסה את החדשנות הטכנולוגית לתרדמת.

  • עוד באותו נושא:
  • סיכום 2013

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully