וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיה ותן לגלוש

פייסבוק הוסיפה 56 זהויות מיניות להגדרות הפרופיל שלנו, גוגל עשתה לוגו בצבעי הגאווה ושאר האתרים נלחמים נגד הצנזורה. למה האתרים הגדולים מטיפים לליברליות?

ספיישל גאווה. ShutterStock
ספיישל גאווה/ShutterStock

האם אי פעם חשתם כאילו אתם לא גבר ולא אישה? כאילו הגדרת הזהות המינית של שני המינים אינה מתאימה לכם? אז מסתבר שאתם נקראים פנג'נדרים, ומהשבוע אתם יכולים לשנות את תיבת המגדר שלכם בפייסבוק, בתנאי שהוא באנגלית, מזכר/נקבה המוכרים, לפנג'נדר שיגדיר אתכם טוב יותר.

ולא רק אתם. גם טראסג'נדרים, ביג'נדרים ועוד 47 הגדרות אחרות נוספו לתיבת המגדר בפרופיל האישי, כולל האופציה לבחור האם אתה טראנסג'נדר זכר או טראנסג'נדר גבר, האופציה המעורפלת "אף אחד משני המינים" והאופציה הרוחנית - שתי נשמות. בנוסף, אם תרצו לשלוח לאדם עם זהות חדשה ברכת יומולדת, פייסבוק ישאל האם תרצו לבחור באופציה לשלוח לו, לה או להם.

קל לצחוק על הרעיון, אך לאנשים שמרגישים כי ההגדרה הפשוטה זכר/נקבה לא מגדירה אותם, זהו קונספט לא רק משמח, אלא משחרר. "האופציה של זכר/נקבה דיכאה אותי כי לא יכולתי לספר מי אני באמת", אומר בריאל הריסון, מהנדס בפייסבוק שסייע להקמת המהלך, ואשר עובר בעצמו תהליך לשינוי מינו, "סוף סוף אני יכולה להודיע דרך האתר לאנשים מה המין שלי."

מילון מגדר: מהן 56 הזהויות של פייסבוק, ומה פירוש כל אחת מהן?

פייסבוק מציג: 56 זהויות מיניות. פייסבוק, צילום מסך
56 זהויות לבחירה/צילום מסך, פייסבוק

בניגוד להריסון, רשת פוקס השמרנית לא כל כך התלהבה מהעניין. "אלוהים יצר זכר ונקבה, ובאה פייסבוק ומציעה 50 אופציות. מה הלאה?" שאל טוד סטארנז שדר הרדיו של התחנה בדיווח על העניין, "אנשים יגדירו עצמם כאיצטרובל?"

אבל פוקס לא היו באמת מופתעים. כבר ב-2011 פייסבוק הוסיפה את אופצית ה"נמצא בקשר אזרחי" ו"נמצא בשותפות ביתית" לאופציות הסטטוס הזוגי שלה לצד רווק ונשוי, וב-2012 נוסף אייקון של בני זוג מאותו מין המאפשר לאוכלוסיית הלהט"ב להצהיר בעזרת האייקון המתאים להם על נישואיהם לאדם מקהילתם. כמובן שגם צעדים אלו גררו תגובות זועמות. ארגונים דתיים ברוסיה, למשל, קראו להחרמת פייסבוק. אבל זה לא עזר להם.

יותר מכך, אם הם היו בודקים לעומק הם היו מגלים שעליהם להחרים כמעט את כל האינטרנט, כי צעדים ליברליים כאלה נעשים על ימין ועל שמאל מצד כל האתרים המובילים. רק לפני שבוע גוגל התהדרה בדודל אולימפי בצבעי הגאווה, שהתריס כנגד המדיניות של פוטין, ובשנה שעברה בדודל של ואלנטיינז דיי הופיע זוג חד מיני. נדמה שאחרי שנים שבהם התאגידים הגדולים של אמריקה הטיפו לערכים שמרניים, הגיע עידן חדש, שבו החברות הגדולות והמשפיעות מקדמות מסרים חדשים וליברליים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דודל הגאווה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ליברלים ארורים

אותם ארגונים רוסיים, למשל, היו צריכים גם להחרים את גוגל בעקבות קמפיין LEGALIZE LOVE שלהם, שקרא לדה-קרימינליזציה של הומוסקסואליות וחיסול הומופוביה בכל העולם; את YELP, המדריך האורבני, משום שנלחם נגד האפשרות של עסקים גדולים לתבוע אנשים שהביעו נגדם דעה שלילית ברשתות חברתיות; את רדיט, טאמבלר ובוינג בוינג שיצאו בקריאה למשתמשיהם לחתום על עצומה הדורשת מה-NSA לעקוב אחרי אנשים רק ברמה שהחוק מאפשר, ובפרופורציות לאיום הביטחוני הניצב מולם; ואת האתר באזפיד על כתבת ה"25 התמונות העליזות ביותר של האפיפיור". בעצם על זה אפשר אפילו להעלות אותם על המוקד.

הגדילו לעשות בפוקס עוד ב-2012 כשטענו שכל מי שמחזיק חשבון אי מייל חינם ביאהו או גוגל, שבעליהם תרמו כספים רבים למסע הקמפיין של אובמה, תורמים בכך לרעיונות הליברליים ופוגעים ברעיונות השמרניים של מתנגדי הפלות ואוהבי נשק.

הפגנת אלפים בוושינגטון נגד תוכנית המעקבים של הסוכנות לביטחון לאומי האמריקנית, אוקטובר 2013. AP
הפגנה נגד ה-NSA/AP

השאלה מדוע האתרים המובילים מאופיינים בכזו ליברליות מעסיקה גולשים רבים. באחד הפורומים של גוגל מוקדש שרשור שלם לנושא, כשהתשובה הרווחת היא שרוב החבר'ה המקימים את האתרים הללו הם מקליפורניה, איזור המפורסם בליברליות שלו. לכך נוספת התחושה כי חבר'ה צעירים שמאמינים בקידמה לא יכולים להיות שמרנים. הסבר זה מתיישב טוב עם ראיון שנתן מייסד גוגל לארי פייג' ל-CNN עוד ב 2008 לגבי גוגל X - סדרת הפרויקטים שגוגל מרימה בתחומים כגון רפואה, טיסות לחלל ועוד. "אנשים צריכים לפעול למען עולם טוב יותר, בו תהיה אנרגיה נקיה וזולה, תחבורה משופרת ויעילה כלכלית", הוא אומר ומוסיף: "הבעיה היא שאנשים פוחדים לחפש פיתרונות ומעדיפים להישאר שבויים בשיגרת יומם,צריך לעזור להם לצאת מהפחד ולחפש הזדמנויות חדשות".

אם להאמין לו, נראה שגוגל, פייסבוק וכולם רוצים להפוך את העולם למקום טוב יותר, ומבחינתם ליברליות היא הדרך.

שמרנים ארורים

או שלא. במאמר באתר הבלוגים Mashable, אתר שמתגאה בהיותו לא ליברלי ולא שמרן, נשאלה השאלה האם מארק צוקרברג ליברל. התשובה נלקחה מאתרו של צוקרברג עצמו -איטס קומפליקייטד.

מצד אחד, נאמר שם, צוקרברג הקים, יחד עם מאריסה מאייר ועוד בכירים רבים מהסיליקון ואלי, את אירגון FWD.US - שקורא לשינוי מדיניות ההגירה של ארצות הברית ולאפשר אשרות עבודה לעשרות אלפי מהגרים שנמצאים בה. מאוד ליברלי. מצד שני, הארגון גם תומך בחיזוק המשטרה כדי שתוכל לפקח על הגבולות למניעת הגירה נוספת. מאוד שמרני.

יותר מכך, המאמר טוען כי נתינת אשרות העבודה בהחלט תסייע לפייסבוק כלכלית ותאפשר להם למצוא עוד עובדים מוכשרים. גם קייט רדבורן, באתר jacobinmag.com, טוענת כי כל הליברליות הזו פשוט טובה לעסקים. "בתקופה בה כולם לא בטוחים בממשלות שלהם, ההצהרות של גוגל באות טוב", היא טוענת. כך גם ניתן לאמר על כל שאר הדוגמאות הקודמות. מעשי ה-NSA, למשל, רעים מאוד לעסקים של אתרים בהם אתה מפרסם את סודותיך.

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, 2012. AP
ליברל או תאב בצע? צוקרברג/AP

שחרר את המוח

אז מה התשובה? האם האתרים הללו ליברלים או סתם קפיטליסטים רודפי בצע? התשובה כנראה נמצאת באמצע. אנשים עושים מה שטוב לעולם לפי מה שהם חושבים שטוב להם. אדם יכול להתנגד להגירה ולהיות בעד נישואים חד מיניים. זהו עולם חדש בו ההגדרות הישנות כבר לא מתאימות. ובעולם הזה אדם יכול אפילו להגדיר עצמו כשתי נשמות. עכשיו רק צריך להחליט איך שולחים לו/לה/להם ברכת יומולדת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully