וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העם רוצה #יותר_מבוכריס: מחאות הפייסבוק של 2016

שלומי בלבול

14.12.2016 / 8:39

העונש הקל שעצבן את הגולשים, המופע הדתי שבוטל, הכרס שתמכה בקרין גורן וגם ה"קוקסינלים" שחסמו את כוכבי הרשת. השנה החולפת היתה עמוסה במחאות לייקים המוניות. אלו היו המחאות שעלו על סדר היום והשפיעו על החיים עצמם

צילום: KOG בית ליוצרים ברשת. הפקה: קוגמדיה

(בווידאו: סרטון המחאה הוויראלי של השחקניות נגד בוכריס)

פעם, לא מזמן, היינו עסוקים בלמחות (פיזית) על יוקר המחייה, הדיור, השכר הנמוך ובאופן כללי על החיים עצמם. כנראה שזה כבר כל כך 2011 כי השנה החלטנו למחות על דברים שהם יותר ברומו של עולם. אז מהן מחאות הפייסבוק שהצליחו לשנות, או לפחות להעלות לסדר היום הציבורי, נושאים שהטרידו בשנת 2016 את הגולשים ברחבי הרשת?

מחאת ה"קוקסינלים": אושיות הרשת נגד פייסבוק

מה קורה כשהמדיום שמפיץ את המסר הופך להיות מותקף בתוך עצמו? ובכן, את זה בדיוק גילתה השנה הרשת החברתית כשמסיבה לא ברורה החלה להסיר פוסטים מהעבר הרחוק שמכילים את המילה "קוקסינל". לא סתם להסיר אלא גם לחסום אנשים ספציפיים מאוד. ליתר דיוק, אושיות פייסבוק מוכרות עם הרבה עוקבים; חלקם החלו להיחסם עוד קודם מסיבות שונות ומשונות. לכאורה, מהלך מוזר מאוד שהקים עליה את אותם האנשים שמושכים את הגולשים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החסומים מוחים. עמית סגל, דנה ספקטור, חנוך דאום, טל שניידר, יותם זימרי, אראל סגל./מערכת וואלה!, צילום מסך

כוכבי הרשת מצדם לא איחרו להגיב על הצנזורה המוזרה שנחתה עליהם ללא התראה מוקדמת. הם תקפו את מדיניות החסימות החדשה והלא-ברורה של פייסבוק, כשהם מדגישים שאי אפשר להבין על איזה סעיף של איזה חוק עברו בדיוק. גם ברשת החברתית לא ממש ידעו לענות על השאלה והחליטו לא להגיב כלל לעניין. בהמשך התאחדו ידועני הרשת מכל קצוות הארץ והמפה הפוליטית ושיגרו מכתב זועם למנכ"לית פייסבוק ישראל, שלא הגיבה לפנייה והפנתה את החיצים להנהלת פייסבוק העולמית.

סוגיית הצנזורה ברשתות החברתיות ו"משטרת המחשבות", כפי שהיא מכונה לא אחת, מרתקת בפני עצמה. שאלות כמו עד כמה מסננים את התכנים שאנו מעלים לרשת, מי קובע מה מותר ומה אסור להגיד, מה הם גבולות חופש הביטוי וכו' כנראה ימשיכו להעסיק את האנושות עוד זמן רב. בינתיים כדאי להיזהר לא לעצבן את האח הגדול, צוקרברג, גם אם אתם לא ממש מבינים מה מעלה לו את הסעיף.

עדי סופר תאני מנכלית פייסבוק. איור: אמיתי סנדי, עיבוד תמונה
לא ענתה. מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני./עיבוד תמונה, איור: אמיתי סנדי

מורידים את "מרימים לכיפור"

לקראת חגי תשרי, בסוף ספטמבר, החלה סערה ברשת בעקבות מופע "מרימים לכיפור", שתוכנן להתקיים ברחבת כיכר רבין בתל אביב. במופע היו אמורים להשתתף אסף אמדורסקי, שלומי שבת, שלומי שבן, אביתר בנאי, חנן בן ארי, שולי רנד, ישי ריבו וישראל גוריון. אחלה ליהוק, אם מתעלמים מהעובדה שמדובר בהופעות של גברים בלבד ובאירוע בעל צביון דתי בלב לבה של העיר החילונית בישראל. חלק מהגולשים אף התלוננו על השם שניתן לו, שנשמע כאילו הושאל מליין מסיבות גייז שפחות הצליחו.

כרזת "מרימים לכיפור", ספטמבר 2016. פייסבוק, צילום מסך
בסוף לא הרימו./צילום מסך, פייסבוק

השילוב הנפיץ לא איחר לעורר גל מחאה שהופנה בעיקר נגד עיריית תל אביב, שאפשרה את קיום האירוע מדיר הנשים. תגובות תושבים זועמים החלו להיערם בכמויות בעמוד הפייסבוק של העירייה ושל האירוע, בדרישה לבטל את המופע. "להרים לשובניזם. גועל נפש", כתב אחד הגולשים בדף הפייסבוק של האירוע. גולש אחר כתב "כפרה? אחדות? סליחה? לא ולא. ביזיון! עליבות! הדרה ושנאה. זה מה שאתם מייצרים. ביזיון גדול לכל אמן שהסכים לקחת חלק באירוע המיזוגני והעלוב הזה".

המחאה עשתה את שלה. "בעקבות הסערה הציבורית שפרצה ובשל הרצון להיות קשובים לקהל ולחזק את אחדות העם", נכתב בעמוד הפייסבוק של האירוע, "אנו מודיעים על ביטול ההופעה 'מרימים לכיפור' במתכונת כפי שפורסמה". אסף אמדורסקי, שהיה המנהל האמנותי של המופע, הגיב לביטול וסיכם כי "המרחב החילוני הרבה פחות פתוח ומקבל ממה שרציתי להאמין". הגולשים, איך נאמר בעדינות, פחות התחברו לדבריו.

מחאת הצהרונים תופסת תאוצה

מחאה נוספת שתפסה תאוצה השנה היא מחאתם של ההורים נגד מחירי הצהרונים. "אדוני ראש העיר, תוציא ת'ידיים שלך מהכיס שלי" - זו הסיסמה שתקבל אתכם בדף הפייסבוק של המחאה. ההורים הזועמים דרשו פיקוח על מחירי הצהרונים שמגיעים עד לכ-1,300 שקלים בחודש במקום כ-650 שקלים, כפי שהעלה דוח שהזמינה הכנסת לבדיקת העלות האמיתית של צהרון.

היוזמה מצאה את דרכה ללבן של מהדורות ואתרי החדשות ועלתה לסדר היום הציבורי. בשיאה התקיים דיון בכנסת בנושא ונראה שגלגלי השינוי החלו לנוע. קבוצת המחאה גם ממשיכה לגדול בקצב מסחרר, לאחר שבעת הקמתה באוקטובר מנתה כ-6,000 חברים, מונה היום הקבוצה כבר קרוב ל-15 אלף חברים.

מחאת הצהרונים של ההורים. פייסבוק, צילום מסך
קבלת הפנים בעמוד הפייסבוק של מחאת הצהרונים./צילום מסך, פייסבוק

הורים רוצים חופש עם הילדים

סוגיה נוספת שהטרידה השנה את ההורים היא הפער בין ימי החופשה של הילדים במערכת החינוך לבין החופשים של ההורים בשוק העבודה. הפער הזה מסתכם ב-62 ימים, והוא הגדול ביותר מבין המדינות החברות ב-OECD. ההורים לא נותרו אדישים והקימו קבוצת מחאה שכבר מונה כ-16 אלף חברים, והחלה לעשות רעש ברשת. תומכיה דורשים מראש הממשלה נתניהו, שר האוצר כחלון ושר החינוך בנט, להביא לשינוי משמעותי בנושא.

הבאזז תורגם למעשים והנושא עלה לאחרונה לדיון בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת. אך עד שבאמת יקרה משהו, נותר לקוות שגל המחאה יגדל ושהשינוי המיוחל יגיע בשנה הבאה.

מחאת הכרס למען קרין גורן

אי-שם בחודש אפריל עלה פרק הבכורה של "בייק אוף ישראל" וספג ביקורות נוקבות; לאו דווקא מכיוונם של מבקרי הטלוויזיה, שהיו עדינים, אלא מכיוון הגולשים שפשוט לא הצליחו להתגבר על המראה של שופטת התוכנית, קרין גורן. אמנם גם השמלה שלבשה היתה אחת המושמצות אך מה שעורר את עיקר חמתם של הגולשים היה משקלה של האופה המפורסמת בישראל. "קרין גורן היא הוכחה חותכת לזה שאפשר לאכול עוגות ולהישאר שמנה" ו-"מעניין איך היא תיראה אחרי התכנית" היו התגובות היותר עדינות שמצאנו.

קרין גורן בתוכנית בייק אופ, אפריל 2016. מ. פיני סילוק, מערכת וואלה! NEWS
העוגות לא עניינו./מערכת וואלה! NEWS, מ. פיני סילוק

בתגובה לכך, יזם הקומיקאי טל פרידמן את מחאת הכרס. הוא העלה פוסט אליו צירף תמונה שלו עם הבטן בחוץ וכתב: "כאות הזדהות עם קרין גורן אני פונה לכולם צלמו את עצמכם עם הכרס בחוץ כמוני כי כולנו אוהבים לטחון ולטחון לאכול מתוק - יאללה תייגו את עצמכם ואלייקק אתכם". תוך פחות מיממה הפוסט הזה זכה ליותר מ-2,200 לייקים ויותר ממאה שיתופים. הגיבו לו עשרות גולשים, לא מעט מהם גם צירפו תמונה שלהם עם בטן חשופה.

גורן, אגב, הגיבה בשיא הקוליות בפוסט משלה בפייסבוק: "יש לי חדשות: לא כולנו חייבות (וחייבים) להיות דוגמניות של ויקטוריה סיקרט. בתור מי שכמעט תמיד הייתה שמנמנה, ו ת מ י ד הרגישה בנוח בעור שלה, אני בטח לא מתכוונת להתנצל. להפך, התגובות האלה גורמות לי להרגיש גאה על שאני מביאה משהו אחר לפריים טיים. ולא, אני לא ארעיב את עצמי בשביל להתאים למודל המצומצם מאוד שהחברה דורשת". לנו זה עשה בעיקר חשק לסוכר.

חטפתי #יותר_מבוכריס

הסדר הטיעון עליו חתם תא"ל אופק בוכריס, במסגרתו הודה בכמה עבירות מין ובתמורה נמחק סעיף האונס ועונשו לא יכלול מאסר בפועל, עורר את זעמם של הגולשים. קבוצת הפייסבוק "פוליטיקלי קוראת" יזמה קמפיין ויראלי בפייסבוק, אליו נענו גולשים וגולשות רבים. לפי היוזמה, יעלו הגולשים סיפורים מעברם הצבאי שעליהם נענשו ושילמו מחיר מסוים שהיה "כבד" יותר מזה שניתן לבוכריס.

הקמפיין תפס תאוצה והגולשים החלו לפרסם סטטוסים עם סיפורים מעברם הצבאי, בהם מתוארים מעשים שגררו עונש של ריתוק, שעות ביציאה ואפילו מחבוש. את כולם הם סיימו בהאשטג #יותר_מבוכריס. מאוחר יותר עלה גם סרטון סאטירי ויראלי שיצרו שחקניות צעירות, ששרו את "חורף 73'" בשינוי המילים כך שהן מבטאות את הביקורת הנרחבת על עונשו. הבנות ספגו לא מעט תגובות נאצה מצד גולשים שלא אהבו את ההומור המחאתי. כך שבאופן פרדוקסלי גם הן נענשו #יותר_מבוכריס.

מהצד השני, היו לא מעט גולשים, בעיקר גברים ועירית לינור, שטענו שיש לעשות לבוכריס "הנחת גיבור", הכוללת הקלה משמעותית בעונש תוך הכרה בעברו הצבאי המפואר. גם הפסיכולוגית המפורסמת ורדה רזיאל-ז'קונט הוסיפה דלק למדורה כשיצאה בפוסט משלה נגד "היבבות של הפמיניסטיות הרדיקליות" שמקוננות על עונשו של בוכריס והוסיפה, כי "לא חייבים להעניש בכל חומרת הדין אדם שכל חייו הוקדשו למלחמות ישראל". מה יקרה בסוף? נחכה ל-2017 ונראה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully