וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנימין נתניהו, גרסה 2.0

עידו קינן

2.8.2012 / 14:10

לראש הממשלה צץ פרופיל פייסבוק פיקטיבי שמשכפל את הסטטוסים שלו ומוסיף להם טוויסט סאטירי. ראיון עם מפעיל הפרופיל

"גם לאחר הצעדים שנעשה, המשפחות בישראל, מעמד הביניים והשכבות החלשות יישארו עם יותר כסף בכיס. והשבוע, קניתי טלפון סלולרי חדש, מכשיר האייפון. טוב, נכון יותר להגיד שקיבלתי מהעבודה. אבל מישהו מימן את זה כנראה. ותראו אפשר לזרוק ציפורים על חזירים. טכנולוגיה מדהימה".


האם אדם סביר יחשוב שראש הממשלה בנימין נתניהו כתב את הסטטוס הזה ולא יבין שמדובר בדף פייסבוק פיקטיבי פארודי? "פתחתי את העמוד כבדיחה", מספר יוצר הדף, שון (שם בדוי), בן 28 מתל אביב. בליכוד לא צחקו, וכבר איימו לערב את רשויות הפייסבוק והמשטרה כדי להסירו.

"מקווה שתהיו קצת יותר טובים מהלוזרים האחרים"

"ברכות ליעקב טומרקין וגל נבו על העפלתם לחצי הגמר בבריכה האולימפית בלונדון. בהצלחה בהמשך! מקווה שתהיו קצת יותר טובים מהלוזרים האחרים. שקלתי לשלול להם את האזרחות אבל אז נזכרתי שזו לא איראן", כתב נתניהו המזוייף.


הוא לא הפוליטיקאי הישראלי היחיד שזכה לפייק בפייסבוק או בטוויטר – בין הפייקים המפורסמים נמנים דני דנון ("אסור לתקצב מוסדות חינוך שלא מלמדים תנ"ך ויהדות! האבולוציה היא בכלל המצאה של וולט דיסני!"), שלי יחימוביץ' ("היי זאת שלי, אני זה המפלגה והמפלגה זה אני"), מירי רגב ("וודקה זה עוד בסדר. גם רד-בול בסדר. אבל מעורבבים? זה כמו יהודיה וערבי") ויאיר לפיד ("אם כשאת מצביעה ליכוד את ליכודניקית, זה אומר שכשאת מצביעה 'יש עתיד', את מגדת עתידות או שזה סתם נראה לי כמו אמונה טפלה?").

אולם הפייקים הללו ואחרים פיקטיביים במופגן: דנון המזוייף נקרא "דני דנון 2.0", יחימוביץ' נקראת "פייק שלי יחימוביץ'" וכיוצא בזה. במקרה של נתניהו קשה יותר להבחין בזיוף במבט שטחי: תמונת הפרופיל ותמונת השער מועתקות מהפרופיל המקורי. גם התמונות שמתפרסמות על הקירות של נתניהו האמיתי והמזוייף זהות, כשההבדל הוא בכיתובים המלווים אותן. רמז נוסף הוא בשמו של העמוד, שמשתמש ב"ביבי" הפמיליארי/מזלזל ולא ב"בנימין" הרשמי והממלכתי. "ציינתי ב-about כי זהו עמוד סאטירי", מתגונן שון, אולם בהערה הזאת יבחינו רק מי שייכנסו לעמוד האודות ויגללו לתחתיתו, אחרי הביוגרפיה הארוכה של נתניהו שם. שון ממשיך: "העמוד לוקח פוסטים של ביבי כמו שהם, ומוסיף דברים שהם בבירור הומור, כמו למשל הפוסט שאומר שחברת סיטי פס תהיה אחראית על אבטחת הגדר של המסתננים, או שבמכתב של ביבי לאובמה על הטבח בסרט [באטמן] הוא מצטער שבגלל זה הוא יפספס את הסרט. דברים שהם בבירור הומור, כמו ש'ביבי מאוייר' [קומיקס של עמיתתנו רחלי רוטנר, ע"ק] לוקח את הפוסטים של ביבי נתניהו כמו שהם ורק מוסיף ציורים (וגם הוא מוגדר בעמוד כפוליטיקאי ולו יש יותר עוקבים ממני)".

פשע מחשב או חלק מחופש הביטוי?

"כל הכבוד לספורט הישראלי: ברכות לצמד הטניסאים יוני ארליך ואנדי רם על ניצחונם הגדול על המדורג ראשון בעולם רוג'ר פדרר ושותפו השוויצרי - טוב לרון, וברכות ליעקב טומרקין על העפלתו לגמר האולימפי במשחה 200 מטר גב. אני חושב שהמשחה הייתה בנגיי, אבל לא בטוח. בהצלחה בהמשך".


"הנושא בטיפול במחלקה לפשעי מחשב במשטרה", מסרה לנו דוברת הליכוד, נוגה כץ. ספק אם פייק ביבי עובר את הגבול בין חופש ביטוי קיצוני לבין עבירה על החוק הישראלי, אולם יתכן שאנשי נתניהו ימצאו אוזן קשבת דווקא אצל איש הקשר שלהם בפייסבוק, שם נוהגים לסגור חשבונות בשרירותיות, בלי נימוקים מפורטים וללא אפשרות ערעור אמיתית. "איך להתמודד עם זה אני אחשוב אחר כך", אומר שון על עירוב המשטרה, ומעיד כי "לא התקבלה שום בקשה משום גורם כלשהו לסגור את העמוד. אפילו לא של אחד המגיבים. איש לא שלח הודעה לעמוד עצמו. לא נעשה המינימום של לפנות אליי".

האיומים לא מרתיעים אותו. "אני לא הולך להפסיק, כי לתת ביקורת ולעשות סאטירה זה חלק מחופש הביטוי שלי. זה לחלוטין לא התחזות או כל עבירה פלילית. אני גם מגיב כמוהו שטויות גמורות שברור שהן הומור".

- אז למה אתה לא מוכן להיחשף בשמך האמיתי?

"אני מעדיף להשאיר את הפוליטיקה של הפייסבוק בפייסבוק. מה גם שאני לא עושה את זה כמחאה על ביבי, סתם כבדיחה. בערך כמו עריכה של ערכים בוויקי. אני לא פעיל פוליטי, למרות שחשבתי בזמנו להקים מפלגה למימים. אני גם לא מתעסק בזה למחייתי. רוב הפעולות שלי בעמוד ובפייסבוק בכלל הן מחוץ לשעות העבודה ולא רוצה שדבר כמו זה יפגע בי במובן האישי".


עוד בנושא:

- המחאה החברתית מגיעה לפייסבוק של ראש הממשלה נתניהו
- לאן נעלמה בוקסת התגובות בפייסבוק של נתניהו?
- ביבי לא חסם? אומת הרשת יצאה לחקור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully