וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתחון לב מאכילים בספאם

עידו קינן

12.9.2012 / 13:07

עמותת פתחון לב מגייסת תרומות באמצעות ספאם באי-מייל וב-SMS. "מכיוון שאנחנו עמותה, חוק הספאם לא חל עלינו"

ילדים עם פנקס קבלות שדופקים בדלת זה כזה אייטיז. עמותת פתחון לב מגייסת תרומות באמצעות ספאם, הן באי-מייל והן בהודעת SMS, לכתובות שנרכשו מחברות חיצוניות, כאשר חלק מבקשות ההסרה לא מכובדות. יש מי שיקבלו בהבנה ספאם למטרות פילנתרופיה, אחרים יתהו למה עמותה משקיעה כסף בשליחת הודעות עיוורת במקום להתמקד בנמענים שיש סיכוי גבוה שירצו לתרום.

מתן מלמד קיבל ספאם סמס מפתחון לב לפני כשנה. בתכתובת אי-מיילים שניהל עם העמותה סיפר להם שביקש מספק הסלולר שלו להוציא אותו מכל רשימות התפוצה, הודיע שהוא רואה בפניה ספאם וביקש לדעת איך השיגו את המספר שלו. ניר ברקאי מפתחון לב כתב לו: "את מספר הנייד שלך קיבלנו ממאגרי מיידע ציבוריים מחברת בזק והחברות הסלולריות". כשמלמד חזר והתעקש לקבל את פרטי המאגר, כתב לו ברקאי כי "רכשנו לאחרונה מאגר מידע מחברת דטה רינגס. את המידע שלהם הם אוספים ממאגרים פתוחים מהחברות הסלולריות וחברת בזק. המידע נאסף לאורך שנים ולכן, יתכן כי מספר הטלפון שלך נאסף לפני שביקשת מחברת הסלולר לא להעבירו הלאה". ברקאי ניסה גם לנגן על מצפונו של מלמד: "מתנצלים אם הרגשת כי השליחה שלנו הטרידה אותך באמת שלא זו הייתה הכוונה, אלא רק לעזור לנזקקים לעבור את החג בכבוד".

"לבקשתך, מספר הטלפון שלך נחסם למשלוח הודעות ממערכת השליחה שלנו", סיכם ברקאי, אך הסמסים המשיכו להגיע. מלמד איים לתבוע, ודקות אחר כך, לטענתו, קיבל טלפון מברקאי, בו ברקאי אמר "שהוא 'יודע שהשיטות שלהם גבוליות', 'אבל זה למטרה טובה'". ברקאי מכחיש כי אמר את הדברים. הספאם פסק.

איך אפשר לבטל את הסמסים?

מוטרדים נוספים מתלוננים בימים האחרונים בדף הפייסבוק של פתחון לב. "איך אפשר לבטל את הקבלת אס-אמ-מסים מכם?", שאל אחד. אחרת כתבה: "אתם משגעים אותי עם סמסים כל יום למרות שלא זכור לי שהסכמתי למסור לכם את הטלפון שלי ואין איך ליצור קשר כדי שתפסיקו עם זה. אם נראה לכם שההצקה הזו תגרום לי לתרום לכם אתם טועים בגדול". העמותה משיבה לחלקם, ומבקשת שישלחו לה את המספר או שישיבו לסמס עם המילה "הסר". ליאת (שביקשה לא לפרסם את שמה המלא), שקיבלה סמסים מפתחון לב בפסח הקודם ושתי הודעות לקראת חגי תשרי הנוכחיים, שלחה לפני שבוע "הסר", וגם בקשה מילולית. היא לא זכתה לאישור הסרה, אולם לדבריה לא קיבלה מאז הודעות נוספות.

רעות שגיא, שקיבלה לעדותה סמסים בקצב של "אחד או שניים ביום", שלחה בקשת הסרה וקיבלה הודעת שגיאה: "לקוח יקר, הינך חסום למתן תרומות". זו לא אשמת פתחון לב, אלא אנומליה בחסות משרד התקשורת. בדיוק לפני שנה נכנסו לתוקף תקנות שמחייבות את ספקיות הסלולר להחתים לקוחות על טופס גישה לשירותים, כדי שאלו יוכלו לחסום גישה לשירותים בתשלום בסמס. הקו של שגיא חסום מפני תרומות באמצעות סמס, אולם החסימה מונעת ממנה גם להסיר את עצמה מהתפוצה של פתחון לב.

העמותה מספימה גם באי-מייל. לפני שנה התלוננתי על ספאם כזה בפני חברת "רב מסר", שביצעה עבורה את השליחה. ב"רב מסר" אמרו שהסירו את כתובתי מהמערכת. בשבוע האחרון קיבלתי ספאם מהעמותה למספר כתובות אימייל שלי שנקצרו מהרשת. פנייה לניר ברקאי, שממנו הגיעו האי-מיילים, נענתה בהסרת הכתובת שממנה פניתי בלבד. כלומר, אם אני רוצה להפסיק לקבל ספאם מפתחון לב, אני צריך לעבור על כל הודעות הספאם, לאסוף את הכתובות שאליהן נשלחו ולהעבירן לעמותה. כתובות שלא אישרתי לפתחון לב לשלוח אליהן פרסום מלכתחילה.

אפשר לדרוש פיצויים

חוק הספאם, בשמו הרשמי "תיקון לס' 30 לחוק התקשורת (בזק ושידורים) (ה'תשס"ח-2008)", אוסר שליחת מסרים פרסומיים בלתי קרואים. החוק מגדיר דבר פרסומת כ"מסר המופץ באופן מסחרי, שמטרתו לעודד רכישת מוצר או שירות או לעודד הוצאת כספים בדרך אחרת", ואוסר, בין השאר, לשלוח דבר פרסומת באמצעות הודעה אלקטרונית (אימייל) והודעת מסר קצר (סמס) "בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש של הנמען". במקרים שנמנו פה, אין הסכמה כזאת. מקבל הפרסומת "רשאי [...] בכל עת, להודיע למפרסם על סירובו לקבל דברי פרסומת, דרך כלל או מסוג מסוים, ולחזור בו מהסכמתו, ככל שניתנה [...]; הודעת הסירוב לא תהיה כרוכה בתשלום, למעט עלות משלוח ההודעה; הודעת הסירוב תינתן בכתב או בדרך שבה שוגר דבר הפרסומת, לפי בחירת הנמען". הספאם האי-מיילי אכן מכיל לינק להסרה. לגבי הסמס, החוק קובע כי "מפרסם המשגר דבר פרסומת באמצעות הודעת מסר קצר יציין בדבר הפרסומת רק את שמו ואת דרכי יצירת הקשר עמו לצורך מתן הודעת סירוב". בסמסים של פתחון לב לא כתוב כיצד ניתן לבקש הסרה.

עו"ד יהונתן קלינגר מסביר: "הבעיה העיקרית היא שחוק הספאם לא אומר שהאפשרות שהציגה העמותה להסרה היא מספקת, אלא ההיפך: העמותה אמורה לשלוח הודעות רק למי שהסכים מראש בצורה מפורשת ובכתב, לפי סעיף 30א(1) לחוק. זו לא חוכמה לשלוח ואז להגיד 'אתם יכולים להסיר'. החוק קובע שאסור להטריד, שאסור לשלוח בלי הסכמה, שאסור להציק עם בקשות תרומה, ואם העמותה לא שולחת את הבקשות רק למי שהסכים, היא מפרה את הוראות חוק התקשורת, אבל גם יכולה להיות חשופה לתביעות בנושאים אחרים. אזרח שהוטרד, גם אם רק פעם אחת, יכול עדיין לפנות ולקבל פיצוי אם הוא לא נתן את הסכמתו. אבל ככל הנראה הפיצוי יהיה נמוך יותר מפיצוי בגין הטרדה מתמשכת".

בפתחון לב דווקא סבורים שהם לא עוברים על החוק. "מכיוון שאנחנו עמותה, חוק הספאם לא חל עלינו", כתבו לדור שוורץ, שהתלונן בפניהם לאחר שהוצף בספאם סמסי סמוך לפסח האחרון. הם שעו לבקשתו והפסיקו לסמס לו, אבל אחרי מספר חודשים שלחו לו ספאם לכתובת האימייל שממנה התלונן על הסמסים.

"מישהו עושה עסק על גבם של המסכנים"

יש המבקרים את הספאם של פתחון לב מהכיוון הערכי והפרקטי. "במקום לבזבז כסף על הודעות והצקות, תתנו אותו לאנשים עניים שיהיה להם מה לאכול", כתב בפייסבוק של העמותה דרור הרשקוביץ, שסיפר שהמשיך לקבל הודעות גם אחרי בקשת הסרה. גולש בשם אסנת תמם סרוגו כתב: "בתור תורם לשעבר כמות המסרונים גרמה לי להבין שמישהו עושה עסק על גבם של המסכנים תפסיקו להפגיז אותנו בהודעות זה כבר אבוד". אביתר אשר תהה: "לא עדיף שישקיעו את כל הסמסים הללו בעוד ארוחת חג?" "הספאם שלהם רק סוגר לי את הלב", כתבה "רק ענת".

שלחנו לפתחון לב מספר שאלות. בין השאר שאלנו מאיפה אוספת העמותה את מספרי הטלפון וכתובות האימייל; מדוע היא משתמשת בספאם, שיטה שנחשבת למטרידה, כדי לגייס תרומות; ומדוע היא מבזבזת כסף על ספאם לא ממוקד במקום להתמקד באנשים שהביעו עניין בעמותה או תרמו בעבר; ומדוע נשלח ספאם לכתובת האי-מייל שממנה התלונן דור שוורץ על ספאם בסמס.

מנכ"ל פתחון לב, ניסים ציוני, השיב תשובות כלליות: "להזכירך, אנו פועלים לא למטרות מסחריות, אנו פועלים למען הזקוקים לעזרה במדינת ישראל. כל מי שמבקש הסרה מרשימות התפוצה שלנו יוסר, אם היו חריגים בהסרה, נשמח לטפל ולתקן. אנו עושים כמיטב יכולתנו הן למען מקבלי הסיוע והן למען התורמים. אתה מוזמן להגיע ולבקר במרכז הסיוע שלנו בראשל"צ ולראות במו עיניך במי ולמען מי כולנו עובדים ומתאמצים".

עדכון, 23 בספטמבר, 13:10: הכתבה עודכנה כדי לשקף את הכחשתו של ניר ברקאי, הטוען שלא אמר את הדברים אותם ייחס לו מתן מלמד.

עוד בנושא:

- סופר ברקת: ספאם במבצע
- אתר ההיכרויות אלפא נפרץ, פרטי משתמשים נמכרו לחברות ספאם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully