וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Windows Phone 8: לא מוכנה לאור הזרקורים

Windows Phone 8 היא מערכת ההפעלה היפה ביותר בשוק היום, ויש בה יכולות ייחודיות מרשימות, אך היא לא ערוכה להתחרות ב-iOS ואנדרואיד

Windows Phone 8, שהגיעה לישראל בימים האחרונים, היא מערכת ההפעלה היפה ביותר בשוק כיום. היא גם המתקדמת ביותר מהרבה בחינות, חדשנית, מעניינת ומפתיעה. היא מערכת הפעלה שמותאמת לעשור השני של שנות האלפיים, ומחוברת לצינורות של רשתות חברתיות ללא עזרים ומהרגע הראשון. פייסבוק וטוויטר הם אוויר לנשימה עבורה, אנשי הקשר מאופיינים על ידי הרבה יותר משורת טקסט ולצידה תמונה ומספר טלפון.

אבל איפה, לכל הרוחות, האפשרות לבטל את שינוי המסך מאנכי לאופקי? למה מנגנון הרטט לא עובד טוב? למה כל ההגדרות מסודרות בתפריט אחד עצום? ואיפה, הו איפה, מאגר אפליקציות נורמלי?

אמש (א') השיקה טאץ' גרופ, היבואנית של HTC" את מכשיר ה-Windows Phone 8 הראשון בישראל, ברשת סלקום ובשוק הפתוח. ווינדוס פון, שמגיעה אלינו כעת, היא מערכת הפעלה צעירה למדי, אך היא לא נולדה אתמול. למעשה, זו הגרסה הרביעית שלה, לאחר שהמכשירים הראשונים עמה הגיעו לחנויות בסוף אוקטובר 2010. והסיבה לכך שכמעט ולא ראינו טלפוני Windows Phone ברחובות ארצנו היא היעדר תמיכה מובנית בשפה העברית.

ב-WP8 זה משתנה, עברית מגיעה כחלק מהמערכת. וכך, בחודשים הקרובים אנחנו נראה לכל הפחות שלושה דגמים עם מערכת ההפעלה הזו בחנויות - Ativ S של סמסונג, 8x של HTC ולומיה 920 של נוקיה. המכשירים עצמם יזכו אצלנו לכתבות שיתמקדו בהם, כמובן, אך בינתיים כדאי לדבר על מערכת ההפעלה עצמה.

עוד בנושא:
- לומיה 920 של נוקיה: מבט ראשון
- Ativ S ו-HTC 8X - מבט ראשון

משמעות חדשה למושג Windows Phone

נתחיל מהטוב. כשמיקרוסופט חשפה את Windows Phone בפברואר 2010, היה ברור מהרגע הראשון שהיא שונה ממה שהורגלנו אליו. לא עוד צלמיות כמו באייפון, לא עוד ווידג'טים של אנדרואיד - כאן אריחים חיים הם שם המשחק. ובפועל זה עובד טוב מאוד, בייחוד לאחר השדרוג שהאריחים האלה קיבלו בווינדוס פון 8.

כל יישום, כל איש קשר, כל דף אינטרנט יכול להיות אריח על מסך הבית של מערכת ההפעלה החדשה. יש שלושה גדלים של אריחים - ממשבצת קטנה ועד לאריח רוחב שפרוס לכל רוחב המסך. ולפעמים, האריחים האלה אף מתעוררים לחיים. באפליקציות תומכות, האריח הוא לא רק שער הכניסה אל האפליקציה, אלא גם חלון אליה - דבר שנותן משמעות חדשה למושג "Windows Phone" בהקשר של מערכת הפעלה סלולרית. בחלון הזה, יכולים המפתחים לבחור להציג עדכונים אחרונים מהאפליקציה, סתם תמונות יפות או מידע אחר.

המצב הזה, אותו מיקרוסופט זיהתה היטב והופכת לנקודה שיווקית משמעותית של המערכת, מאפשר לכם להפוך את הטלפון לבאמת-שלכם. לכל משתמש יהיה מסך בית שונה וייחודי. אפשר להגיד את זה גם על מערכות הפעלה אחרות, אך העדכונים החיים שמוקפצים לאריחים יוצרים מראה ויזואלי ייחודי הרבה יותר ממה ש-iOS יכולה להציע בלי פריצה ואנדרואיד ללא התאמה אישית מתקדמת והורדה של יישומי צד שלישי.

עוד בנושא:
- מיקרוסופט חשפה את Windows Phone 8
- Windows Phone 8 יהיה ידידותי לילדים
- Windows Phone 8: הסיכוי של נוקיה לחזור לפסגה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אריחים חיים הם שם המשחק/מערכת וואלה!, צילום מסך

פועל חלק, לא נתקע, לא מאט

כ-30% ממסך הבית של כותב שורות אלה בטרם גוללים למטה, למשל, תפוס על ידי אריח גדול של איש קשר אחד ספציפי. יש שם תמונה שמוצגת לכמה שניות, המתחלפת בעדכון אחרון שכתבה בפייסבוק או טוויטר. שליש אחר של המסך תפוס על ידי האריח "אנשים", שמציג 18 תמונות קטנטנות של אנשים מתוך הרשימה שלי שעדכנו לאחרונה משהו ברשתות חברתיות. רק 40 אחוז מהמסך הם סטטיים - אייקונים של אפליקציות כמו מייל, ווטסאפ וטלפון. כשגוללים למטה - המערכת מאפשרת גלילה אינסופית, הייחודיות נשמרת. וכך גם היופי.

ובכלל, מסך הבית רחוק מלהיות הדבר היפה היחיד במערכת. כל האסתטיקה שלה, מהמעברים בין מסכים ועד לעיצוב של אייקונים יפהפייה ופונקציונלית. ובזכות זה שמיקרוסופט קובעת מפרט מינימום למכשירי Windows Phone, הכל פועל חלק. לא נתקע, לא מאט - פשוט עובד.

ייתרון נוסף של Windows Phone 8 על מתחרותיה הוא אמנם טכני, אך בעתיד הקרוב עשוי להיתרגם לייתרון משמעותי עבור בעלי המערכת. סביבת הפיתוח של יישומי WP8 זהה כיום לסביבה בה מפותחים היישומים עבור הממשק החדש של Windows 8 "הגדולה". זה יאפשר למפתחים לפתח אפליקציות שתעבודנה על שתי הפלטפורמות במקביל.

מיקרוסופט לא מוכנה טכנולוגית לעידן האייפון והאנדרואיד

אם מכל זה משתמע שאתם צריכים לרוץ לחנויות כדי לקנות מכשיר Windows Phone היום, ממש היום, המתינו. למעשה, בשלב הזה אפילו לא צריך לשים נעליים. כי הגענו לחלק הכואב של הביקורת, זה שבו מסבירים אודות הבעיות של מערכת ההפעלה הזו. והבעיות האלה הן משמעותיות מאוד. רובן הן תסמינים של מחלה אחת: מיקרוסופט באה מוכנה לעידן של אייפון ואנדרואיד עיצובית, אך לא טכנולוגית. וגם שנתיים לאחר הגרסה הראשונה, אי-המוכנות הזו מורגשת מאוד.

והבעיה הגדולה ביותר עבור מי שמגיעים ל-Windows Phone 8 מאנדרואיד או iOS היא היעדר אפליקציות. מצטערים, אי אפשר פשוט להגיד שמדובר במערכת הפעלה חדשה וזה ייקח זמן - מיקרוסופט הייתה צריכה לשלוח משאיות ברינקס מלאות בכסף למפתחות האפליקציות הפופולריות לפני חצי שנה (או לפני שנתיים וחצי, אם נזכרים בכך ש-WP7 הושקה באוקטובר 2010), לא עכשיו. וכשאחת האפליקציות הפופולריות ביותר בחנות שלכם היא יישום צד שלישי לפייסבוק, כנראה שהיישום הרשמי לא עובד טוב. והוא אכן לא עובד טוב: קורס, לא מציג עדכונים כמו שצריך, ומסרב להיכנס לפוסטים. היישום של טוויטר טוב רק מעט יותר.

הבעיה האקוטית ביותר מבחינת הצרכן הישראלי בהיבט הזה תהיה היעדר שירותי מיפוי. אפליקציית המפות הרשמית של Windows Phone משתמשת כיום במפות של נוקיה, ואלה לא כוללות את ישראל. גוגל עדיין לא פיתחה אפליקציית מפות משלה, וגם Waze עדיין לא כאן. אך זה ממש לא רק וייז. העוני של חנות היישומים מכה פעם אחר פעם - רק קטגוריית המשחקים דומה קצת למה שאמור להיות, אבל זה לא מספיק. וכפי שאמרנו - גם אפליקציות שכן קיימות, אפילו כשהן אפליקציות רשמיות של שירותים גדולים, עובדות הרבה פחות טוב ממקבילותיהן האנדרואידיות והאייפוניות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבעיה האקוטית ביותר kצרכן הישראלי: היעדר שירותי מיפוי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מערכת ההפעלה פשוט לא מוכנה

אם אפליקציות היו הבעיה היחידה של Windows Phone, אפשר היה בכל זאת להמליץ עליה בצורה מסוייגת. אך האמת היא שמערכת ההפעלה הזו פשוט לא מוכנה. כן, שנתיים אחרי ההשקה. וזה לא רק היעדר האפשרות לקבע את המסך על תצוגה אנכית - אפילו שהיעדר היכולת הזו באמת מעצבן.

אפליקציית "אנשים" - ספר הטלפונים החברתי, לא מספק את העדכונים ברשתות החברתיות בצורה טובה - חלק מהעדכונים מתקבלים רק אחרי שעות ארוכות, גם כשהסנכרון מופעל. ואם כבר בספר הטלפונים עסקינן, אין חלוקה לאותיות באנשי קשר שהינם בשפה העברית כשהממשק הוא אנגלי. בממשק העברי, יש חלוקה נכונה גם בעברית וגם באנגלית. למה? אין פתרון.

הבעיות ממשיכות במסך האפליקציות. לא מסך הבית, כי אם המסך בו מרוכזות כל האפליקציות שיש על המכשיר, בין אם הבלטתם אותן או לא. מדובר ברשימה שלא ניתנת לסידור או פריסה לתיקיות. זה קצת דומה ל"מגירת האפליקציות" של אנדרואיד, אבל עובד הרבה פחות טוב, ומקשה עליכם למצוא יישומים אותם לא רציתם לשים במסך הבית.

ואם כבר בהשוואה לאנדרואיד עסקינן, לפני מספר שנים הציגו בגוגל וילון התראות, שמצא מאז את דרכו גם ל-iOS. המטרה שלו היא להראות את כל העדכונים ממערכת ההפעלה במקום אחד נוח. במיקרוסופט פשוט אין כזה. רוצים לדעת איזה מייל קיבלתם? כנסו לאפליקציה. רוצים לדעת שיחה ממי פספסתם? כנסו לאפליקציה. וכשיש לכם שתי תיבות מייל, פייסבוק, טוויטר וטלפון לעקוב אחריהם, זה יכול להיות די מייגע להיכנס לכל אפליקציה בנפרד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למה אי אפשר לסדר אפליקציות?/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיכום: בקרב הסכינים של מערכות ההפעלה, למיקרוסופט יש נבוט יפה

אלה לא הבעיות היחידות במערכת ההפעלה, זהו רק מקבץ קטן מהן. כמו את החלקים היפים בה, כך גם את הבעיות קשה למנות בכתבה באורך סביר. השאלה שנשאלת בסוף היא האם המאזן הוא לטובת הרוכש, או לא. וכאן, עם כל הצער שבדבר, חייבים להגיד שלא - בינתיים Windows Phone 8 מתסכלת הרבה יותר משהיא מלהיבה.

סוג הלקוח היחיד שלא יראה את החסרונות האלה הוא כזה שמגיע מטלפון פשוט, לא אייפון או מכשיר אנדרואיד. עבור אלה, מדובר יהיה בקפיצת מדרגה משמעותית. ואם כל מה שהם רוצים זה לדבר ולהתעדכן קצת במה שקורה אם אנשים בפייסבוק שלהם, Windows Phone יכולה להיות פתרון נהדר. אך מיקרוסופט לא ממצבת את מערכת ההפעלה ככזו שמתאימה לטכנופובים, היא מנסה להתחרות במי שמוביל את השוק. ונכון לעכשיו, היא כושלת במשימה הזאת.


עוד בנושא:

- מיקרוסופט מוכנה לשלם עבור פיתוח אפליקציות Windows Phone
- הבלוגר ניצח את Windows Phone, מיקרוסופט לא הכירה בזכיה
- דיווח: אינסטגרם תשיק אפליקציה ל-Windows Phone

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully