וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוטר לא עוצר באדום

מיק עצבני

25.7.2002 / 11:28

רוטר.נט הוא כבר מזמן לא אתר שולי של הקיצון הימני, כפי שרבים חושבים עדיין. מיק עצבני על מה שקורה באמת מאחורי הקלעים ועל הבמה המרכזית של הפורומים הפופולרים

בתור מי שגולש יותר מאשר הוא נושם קשה לי להתעלם ממה שקורה בימים טרופים אלו באתר רוטר.נט
ההתייחסות שלי היא רק לפורום סקופים וחדשות, האזורים היותר פופולריים באתר.

עד לא מזמן היו רבים שביטלו בזלזול את רוטר.נט, כשטענות כמו "הימין הקיצוני", "חבורת ילדים מתלהבים" ו"רכילות ושטויות", היו רק חלק מהתיאורים הלא מחמיאים שנלוו לאתר. באה המציאות וטופחת על פנינו באופן נחרץ וחד משמעי ומוכיחה כי המצב כיום הוא שונה לחלוטין.

הרבה פעמים רואים ידיעה מתפרצת באתר וזאת כאשר כל ערוצי הטלוויזיה עדיין עסוקים בשלהם. רק לאחר דקות ארוכות מותחות עצבים נכתב ברוטר כי "ערוץ 2 פרץ עם הידיעה", או "ערוץ 1 העלה שקופית", מה שמריץ את האנשים למרקע כי עדיין תמונה אחת שווה אלף מילים. מצוקת ערוצי הטלוויזיה המסחרית בשידורי מבזקי חדשות, אשר מזיקות באופן כואב לזכיינים (אין פרסומות אם לא שמתם לב) הם היתרון הגדול ביותר שמשחק לידיו של לרוטר: אין ניידת שידור, אין אולפן שצריך להתארגן , אין זכיין אכזרי ואין כתבים שצריכים לשדר - כל מה שצריך זו מקלדת וחיבור לאינטרנט.

כיום רוטר.נט הוא האתר הראשון אותו בודקים אנשים רבים מיד לאחר אירוע (השאר רצים למכירות הפומביות). מנסיוני, גיליתי הרבה מאוד מקרים בהם הידיעה שנכתבה ברוטר הייתה נכונה, ולמעשה הופיעה שם הרבה לפני כל כלי תקשורת אחר. דוגמא אחת מני רבות קשורה באירוע לחשש של ירי טיל על מטוס אל-על לפני כחודש, הידיעה עלתה כשהמטוס היה באוויר או סמוך לאחר נחיתתו (מה שעורר רכילויות רבות על אמצעי ההאזנה שיש ברשותו של מי שכתב את הידיעה הראשונית). אולם גם לאחר שאל-על הכחישה נחרצות את הפרסומים באתרי החדשות המובילים, היה רוטר היחידי שטען בעקשות שמה שלא היה ולא נברא לפי אל-על - דווקא כן קרה. בדיעבד התברר שצדק.

יגידו רבים שיש כמה אתרי חדשות מובילים ברשת, עם כתבים נמרצים וצוות לא מבוטל, אז למה רוטר כמעט תמיד מקדים את כולם? התשובה מתחילה ברשימת כותבים חיוניים לחדשות מתפרצות, מדובר בהרבה אנשי מפתח אשר "יושבים" על ביפרים של המשטרה, מד"א, גורמים ממשלתיים שונים ועוד. קורה לא אחת שאנשים שנמצאים במקרה ליד מקום אירוע מסויים, פשוט מזנקים אל המקלדת ומכניסים הודעות דוגמת "הרגע ראיתי שיירת אמבולנסים", או "חבר שלי צלצל אלי מהמדרחוב ויש שם גופות ופצועים המוטלים על הכביש". העובדה שיש לכל אחד נגישות לכתוב מיידית, הפך את האתר למקור ידיעות ראשוני לחדשות מתפרצות. צריך לזכור גם שמספיק לראות את הכותרת Breaking News באחד מערוצי הטלוויזיה והופ - הידיעה ברוטר כבר שם.

ברשימת הכותבים ברוטר יש רבים אשר משתמשים בצלחות לווין ממונעות, אשר קולטות שידורים והעברות שאינם נחלת כלל הצופים, ואז יש לאתר מקור מידע ראשוני על אירועים שהתרחשו לפני דקות מספר בלבד. בנוסף, סורקים הקולטים את ערוצי המשטרה ואת מכשירי המירס, משמשים למעקב וציתות. אחד הכותבים אפילו הוסיף את תמונת המכשיר בחתימתו, כמו להעיד על מקור ידיעותיו. כותבים רבים ברוטר מצטטים אתרי חדשות בכל העולם, מה שנקרא CUT&PAST, אבל יש גם לא מעט ידיעות שנכתבות על ידי גולשים הגרים בחו"ל, שנחשפים למידע שאפשר רק לחלום עליו שיגיע תוך שניות לארץ.

הכוח

חופש הביטוי של האינטרנט מגולם במלוא עוצמתו ברוטר, כך לדוגמא, ידוע על מילואימניק שהזין ידיעות לאתר מהמחשב הנישא שלו לאור פנס באוהל הסיירים (ואגב, הוא נשפט על כך על-ידי צה"ל). כמו כן, יש גם לא מעט גורמים המקורבים למקורות רשמיים, לעיתים אפילו קרובי משפחה, הניזונים מיידית באירוע הקשור ביקיריהם. כל אלו לא טומנים ידם בצלחת וכותבים, כך שלמעשה אנחנו מקבלים פעמים רבות דיווח חי ואמיתי ממקור ראשון.

הכוח הגדול ביותר של רוטר ללא ספק הוא שאיש אינו חושף את עצמו כאשר הוא מפרסם ידיעה. דבר זה מניב ספקולציות רבות באשר לזהותו האמיתית של הכותב. ובאמת, עם הזמן מתגלים ה"לידרים" האמיתיים באתר, אותם כותבים שכל ידיעה שלהם היא "בול" ונחשבים לאמינים במיוחד. רוטר יודע להעריך את המקורות הללו ומתגמל אותם בצל"ש או בעיטור הגבוה ביותר המוכר באתר: "עיתונאי". אין צורך בתעודה רשמית, כאן מספיק הרקורד שלך. אך יש להיזהר - מעידה אחת והמעמד שלך באתר בסכנה.

גורם כוחני נוסף של האתר הוא שאין לו "דסק" חדשות כלל, כולם כתבים, כולם עיתונאים וכולם מזינים את הפורום. אין שום גורם שמונע מידיעה לעלות לאתר, ידיעות נמחקות בשני מצבים בלבד: צו איסור פרסום או שיקול הדעת של מנהל האתר.

התורפה

עם כל הכבוד, אין להתעלם מהעובדה שלאתר יש בעיה קשה של אמינות. קרה לא פעם שידיעה בומבסטית על פיצוץ או פיגוע התגלתה כטעות של הכותב, שכנראה ניזון מ"רב סרן שמועתי" או שפשוט שמע פיצוץ בקרבת מקום ופירש אותו כפיגוע. יש כאלה שכותבים על כל אמבולנס שעובר ברחוב, ומגדילים לעשות אלה הכותבים ידיעות שהן שפשוט פרי דמיונם. נתון זה גורם לקהילה המקצועית העיתונאית להתייחס בזלזול לאתר, אבל יחד עם זאת, תמיד מפתיע לראות שגם ידיעות מאוד משונות ברוטר זוכות לאחר כבוד לציתות באתרי חדשות מובילים ברשת.

הקהילה ברוטר מאוד לא סלחנית למי שמפיץ ידיעות מוטעות ומטעות, ו"מענישה" את מי שהיא רואה לנכון ב"חסימה" או נידוי מוחלט, לפי שיקולם של מנהלי האתר. גם שצף הקללות והטענות, המשתרכות באשכול של ידיעה מוטעית, מעיד על הרגישות העצומה לנושא. הימים הרגישים ביותר מבחינת האתר לחשיפה של תוכן קלוקל הם שישי ושבת, לאור העובדה שרוב מנהליו דתיים.

אז איך אנחנו הגולשים התמימים יודעים אם מה שנכתב ברוטר אכן קרה, או שמא מדובר בפרי דמיונו הפרוע של ילד מתלהב? הפתרון הוא די פשוט: מי שיודע "לסנן" את ההודעות ורואה פתאום מספר ידיעות מגורמים שונים המתייחסות לאותו אירוע, יכול להתעדכן די מהר ונכון על מה שקורה בשטח. מה גם ששניות לאחר מכן, אותם אנשים שיש להם סורקים משטרתיים וביפרים של מד"א והמשטרה, מוסיפים פרטים על האירוע ומשלימים את התמונה.

האבא שנכנס לנעלי הבן

כאשר נעם רוטר עזב את האתר לטובת לימודים, היו רבים שסברו כי הוא השאיר נעליים גדולות מדי לאביו, הרב ישעיהו "שי" רוטר. אולם ראה זה פלא, לא רק שהאתר מתפקד בכל רמ"ח אבריו אלא גם שומר באופן קבוע על מעמדו כאחד הפופולריים ביותר ברשת הישראלית.

לא התעצלתי וצלצלתי לשי רוטר ומה ששמעתי לא הפתיע אותי כלל. אבא רוטר סיפר כי האתר נמצא ברשימת המועדפים של כל המי ומי בישראל, חברי כנסת, עיתונאים, אנשי תקשורת ועוד. מנסיוני האישי בכמה מערכות תקשורת ועיתונות בארץ, אני חייב להודות שכאשר ישבתי עם אנשי החדשות זיהיתי מיידית במחשבים שלהם את הקישור לאתר של רוטר. שי רוטר הוסיף ואמר כי לידיעות המובילות, שמופיעות כמבזקים באתר, נחשפים לא פחות מחמישים אלף איש ומבט מהיר על המפרסמים המכובדים באתר די מגבה נתונים אלו.

האתר לא מסתיר את מגמתו הפוליטית, מספיק להעיף מבט בחלק מחתימות הכותבים או פשוט לקרוא את דעותיהם על-מנת להבין שהאתר מורכב מרוב ימני מובהק. רוטר טוען כי רוב הכותבים הם חומר של "כיפות הסרוגות", מה שנקרא "מלח הארץ", אולם מבט נוסף מגלה מהר מאוד כי גם הימין הקיצוני ביותר מוצא שם במה. מדובר באחוז קטן יחסית אולם קשה להתעלם ממנו. דעות שמאלניות? ובכן אלו "נדרסות" מהר מאוד על-ידי מבול של תגובות אלימות, אבל למי שמחפש סקופים עיתונאים דברים כאלו הם שוליים לחלוטין.

בתור מי שמשוטט באתר, אני חייב להודות כי רוטר היה כמעט תמיד הראשון מכל המדיה התקשורתית בארץ, שגרם ללבי להחסיר פעימה בעקבות דיווחים על פיגועים, וכאשר ההמולה מתחילה אתה רואה אשכול נפתח אחרי אשכול ויודע שהדבר ממנו חששת - קרה.

*******

מיק עצבני הוא כותב מוכר ברוטר ובעל "תעודת עיתונאי" באתר

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully