וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קורה בשוק תשתיות האינטרנט המהיר

יוחאי הניג, בשיתוף בזק

13.11.2013 / 11:15

מהם ההבדלים הטכנולוגיים בין התשתיות של בזק ושל הוט, מי מהן מאפשרת גלישה מהירה יותר, איפה יש פחות תקלות ואיפה יותר זול

גם עבור מי שלא עובד מן הבית, החיבור לאינטרנט הוא כבר מזמן לא מותרות, אלא תשתית הכרחית לקיום – בדיוק כמו חשמל, מים וגז. אין הרבה דברים שיכולים להרגיז יותר מרשת שנופלת בדיוק בחלון הזמן הקצר בו ניתן להזמין כרטיסים להופעת איחוד היסטורית או באמצע שיחת סקייפ עם בני המשפחה הנמצאים מחוץ לארץ. כדי שזה לא יקרה לכם, יצאנו למחקר בעקבות הטכנולוגיות של תשתית האינטרנט בארץ, התקלות הקיימות והמהירויות. כיאה לתקופה של מיתון, כמובן שלא שכחנו גם את סוגיית המחיר.

הגיע הזמן לשדרג לאינטרנט של בזק. לחצו כאן להצעה משתלמת

טכנולוגיה

הטכנולוגיה של בזק מושתתת על סיבים אופטיים שנפרשו בשנים האחרונות עד לארונות הסעף בשכונות (רשת ה-NGN). מן הארונות פרושים זוגות כבלי?נחושת המגיעים לבתי הלקוחות. בשיטת העברת המידע של בזק ניתן לנצל את אותם כבלים גם לשיחות הטלפון הקוליות על ידי שימוש בתדרים
שונים.

קיימים תקנים רבים לשידור מהסוג בו בזק משתמשת. הנפוץ מכולם הואADSL - Asymmetric DSL . בקצבים של מעל 40 מגה עושה בזק שימוש בווריאציה מתקדמת יותר: VDSL - Very-high-bit-rate DSL. הסוד שמאפשר לשדר על אותם כבלי נחושת ישנים במהירות גבוהה עד פי 5, הוא המרחק הקצר יחסית בין ציוד הקצה בבית הלקוח לציוד הקצה בארון?הסעף. זאת, בניגוד למרחק הארוך מן הבית עד למרכזייה שלאורכו היה צריך לשדר בעבר.

התשתית של הוט מבוססת על כבלים שבמרכזם ליבת נחושת עטופה בחומר מבודד, אשר מסביבו מעטפת מוליכה. כבלים אלו רגישים פחות לניחות (הפחתה בעוצמת האות) ולרעשים המגיעים מהשראה חשמלית או מגנטית. בשל כך הם מסוגלים להעביר מידע בקצב גבוה על פני מרחק גדול.

לכאורה – הוט מנצחת בסיבוב הזה – הכבלים שלה בבירור טובים יותר משל בזק. אבל זה לא כל כך פשוט – ועל כך בסיבוב הבא.

מהירות

שתי החברות מציעות חיבור במהירות של עד 100 מגה. מדוע יש צורך באינטרנט מהיר כל כך? יש לזכור כי הדרישות שלנו מתשתית האינטרנט הביתית עולות כל הזמן. ההתקדמות הטכנולוגית וריבוי מכשירי הקצה מהם אנו גולשים מצריכים תשתית אינטרנט יציבה ומהירה במיוחד. אם בעבר בכל בית היה מחשב אחד ששימש רק לגלישה לאתרים וקריאת טקסט, הרי שכיום בכל בית ישנם מספר סמארטפונים, מחשבים ולעתים גם קונסולת משחקים. בנוסף, בכל מכשיר שמצוי ברשותנו ומחובר לאינטרנט הביתי אנו צופים בוידאו בהזרמה (סטרימינג), מאזינים למוזיקה ישירות מהרשת, משחקים אונליין מול חברים או מורידים קבצים גדולים במיוחד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

אז מהם ההבדלים בין התשתיות של בזק והוט בכל הקשור למהירות? בתשתית של בזק מהירות הגלישה אינה תלויה בשכנים לבניין ואתה מקבל בכל זמן נתון את הקצב שלך. במקרה של הוט, בגלל אופי התשתית, אם השכן מלמעלה מוריד קובץ גדול, מהירות הגלישה שלך עלולה לרדת באופן זמני. יש לציין, עם זאת, כי לבזק עדיין קיימת רגישות בכל הקשור למרחק מציוד הקצה עד המרכזיה, וההתחייבות של החברה בחבילות של 100 מגהביט היא למהירות מינימלית של 60 מגה. ברוב יישומי האינטרנט ההבדל הזה לא יורגש.

שירותים נלווים

לקוחות בזק יכולים לוותר מרצונם על חלק ממהירות הגלישה שלהם, ומדובר באחד הייתרונות הטכנולוגיים הגדולים ביותר של החברה. איך זה אפשרי? כי בתמורה לוויתור על חלק מהמהירות, אתם מקבלים גישה אלחוטית לנתבים של כל שאר הלקוחות שהחליטו לוותר על חלק קטן ממהירותם. התוצאה היא כיסוי של חלקים משמעותיים ממדינת ישראל ברשת אלחוטית (Bezeq Free Wifi) שהינה חינמית עבור לקוחות בזק, שמוותרים על מעט ומרוויחים הרבה מאוד.

שירות נלווה נוסף של בזק ללקוחותיה הוא שירות הענן – Bezeq Free Cloud. השירות מעניק ללקוחות נפח אחסון ללא הגבלה, בחינם, בשרתים של בזק. הקבצים המאוחסנים בענן נגישים מכל מקום באמצעות חיבור לאינטרנט. באמצעות השירות ניתן לגבות ספריות במחשב האישי ובמכשירים ניידים, כמו גם לשתף ספריות עם גולשים אחרים בצורה נוחה.

תקלות

בשתי הרשתות קיימות תקלות, אולם במקרה הזה יש לבזק יתרון משמעותי. דו"ח של משרד?התקשורת מעניק לבזק את הציון "תקין" בתחום התקלות לשנת 2012 ואילו להוט את הציון "טעון?שיפור".

מחיר

בזק הציעה לאחרונה שדרוג מהירות ללא תשלום למעל למיליון מלקוחותיה, וממש בימים האחרונים הוסיפה הטבת "חודש ראשון חינם" למצטרפים לאינטרנט של בזק באתר. נכון להיום ללקוחות חדשים, תשתית במהירות 100 מגה עולה כיום 110¤ לחודש, כאשר החודש הראשון הינו, כאמור, בחינם . בהוט, המחיר לאותה מהירות הוא 139¤ לחודש. גם במהירויות האחרות – האינטרנט של בזק זול יותר וגם בהן תקפה הטבת 'חודש ראשון חינם' למצטרפים דרך האתר.

סיכום

• טכנולוגיה: זה אולי מעניין לגיקים שביניכם, אולם השיטות בהן משדרות שתי החברות לא צריכות להיות סיבה להעדיף אחת על פני השנייה.

• מהירות: כאמור, הדרישות מתשתית האינטרנט שלנו בתחום זה גבוהות ועולות כל הזמן. לשתי החברות ייתרונות וחסרונות משלהן, והן תלויות באזור המגורים שלכם.

• יציבות הקו ותקלות: כאן יש לבזק יתרון. אם אתם תלויים באינטרנט לצרכי עבודה, וזמנים בהם אין חיבור לרשת יכולים להסב לכם אבדן כספי- לבזק יש יתרון בתחום. הדבר נכון גם אם אתם גיימרים שעשויים להיכנס להתקף פסיכוטי כשמתרחשת קטיעה במהלך Call of Duty.

• שירותים נלווים: לבזק יתרון משמעותי בדמות ה-Bezeq Free Wifi ו- Bezeq Free Cloud.

• מחיר: הנתונים ברורים – אינטרנט בבזק זול יותר מאינטרנט בהוט.

כולי תקווה שכתבה זו לא תהיה רלוונטית לאורך זמן, ושבקרוב בימינו נזכה לראות את קצבי החיבור קופצים משמעותית.

מגיעה לך תשתית אינטרנט טובה יותר. לפרטים והצטרפות לתשתית בזק, לחץ כאן

הכתבה הוכנה בשיתוף בזק. וואלה! הינה חברה בקבוצת בזק.

  • עוד באותו נושא:
  • בזק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully