וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

YesHD: כל הפרטים

עפר לאור

20.11.2007 / 16:33

יס משיקה בחודש הבא את שירות הטלויזיה בהפרדה גבוהה שלה. קבלו רשמים משידורי הנסיון ופרטים על השירות

חברת יס הכריזה זה עתה על השקת yesHD, שירות HDTV אשר יושק רשמית החל מה-23/12/2007. למי שלא יודע במה מדובר - שירות זה יוסיף לבעלי הממיר המיוחד מספר ערוצים בהפרדה גבוהה - רזולוציה גבוהה משמעותית ממה שיש כיום.

שידורי הניסיון כיום כוללים 3 ערוצי ניסוי - ערוץ סרטים וסדרות (כולל עיקר הסדרות הפופולריות שיס משדרים ב-SDTV, כגון עקרות בית נואשות), את ערוץ הספורט ב-HD וכן את ערוץ NATIONAL GEOGRAPHIC. הערכות בשוק הן שחבילת הערוצים תגדל משמעותית עם הוזלת תכני ה-HDTV בעולם (אשר כיום עולים כ-50% יותר מתכנים רגילים) וכן עם הוזלת הממירים, אשר עדיין יקרים למדי.

ההפתעה הגדולה בהודעה גלומה בתמחור מעניין שפרטיו המדוייקים נחשפים סוף סוף לראשונה. עלות השרות תהיה 39.90 ש"ח לחודש לחבילת הערוצים ב-HDTV. הממיר עצמו לא יעלה כסף, מה שמרמז שהחברה מתכננת כניסה מסיבית לתחום. מה שכן, ביס ידרשו התחייבות של 36 חודשים ודמי התקנה של 139 ש"ח.

מה יהיה?

הערוץ המרכזי שישודר ב-HD הוא ערוץ סרטים וסדרות משולב שיכלול סדרות שמשודרות כיום ביס: גיבורים, עקרות בית נואשות, העשב של השכן ואחרות. סרטים שיכללו בחבילה יהיו כגון קינג קונג, שודדי הקריביים, שר מלחמה, התרסקות, ממלכת גן עדן, אני רובוט וכו´.

נכון לעכשיו, תכני השידורים מתחלפים כל הזמן וכוללים תמהיל מתחלף של שידורי ערוצים מחו"ל, שידורי UPSCALE ושידורי סדרות וסרטים לניסיון (עקרות בית נואשות, למשל). מסתבר שסדרות מסויימות, כמו 'דקסטר' למשל, מקבלות עומק ממש שונה כשצופים בהן בשידורי HDTV ומצליחים לראות את כל פרטי התמונה ולנתח אותם בראש בלי מאמץ.

שידורי הניסיון כיום נעשים עם תרגום עברי מלא, דבר שהיה חסר בזמנו בשידורי הניסיון של HOT HD. השלט שמגיע עם הממיר הוא של כסוף רגיל של יס, אך עם לוגו של yesHD. הצפי הוא שבשלב ההשקה, השלט יהיה בעל קודים שונים בכדי למנוע הפרעות הדדיות עבור לקוחות שיחזיקו גם בממיר זה וביס מקס בו זמנית בסלון.

יס מתכננת גם להשיק בהמשך את ערוץ MGM ב-HD, וכאשר יתווספו עוד תכנים, צפוי פיצול בערוצים בין סרטים לסדרות. האם ההיצע הראשוני של הערוצים מספיק בכדי לגרום לשירות להפוך להצלחה המסחררת? את זה עדיין קשה לצפות. אין ספק שחסרה מאוד היכולת לעשות PAUSE ולהקליט תכנים - יכולת שכרגע לא מעשית בגלל עלות הטכנולוגיה והממירים מסוג זה.

ספורט

תשומת הלב מוקדשת ביס לנושא ערוץ הספורט HD 5 - בעלי מסכים דקים רבים הם חובבי ספורט והספורט בישראל משודר כיום באיכות מכפירה. לרוע המזל, ערוץ הספורט עדיין אינו מתכונן להפקות מקומיות כלשהן, ועיקר תכניו בהתחלה יכלול תכני רכש מחו"ל (כולל שידורים חיים) ב-HDTV, כאשר תכנים ישראלים ישודרו עם UPSCALER (כלומר, יצולמו באיכות SDTV, ויעברו שיפור מלאכותי בכדי לעבור היטב את המסך). הערוץ יכלול בהמשך את ליגת האלופות, הליגה הגרמנית ואת ה-NBA ב-HD מלא.

שידורי ערוץ הספורט HD יהיו בחינם בשלושה החודשים הראשונים, כאשר הצפי הוא לעלות נוספת בהמשך בסך 14.90 ש"ח.

ממיר חדש, יכולות חדשות

הממירים יהיו של חברת ADB (ביבוא של יורוקום), דגם 7820, ויס לא תגבה עליהם כסף.

הם מעוצבים בדומה ליס מקס – דקים, ארוכים ונראים כרכיב הולם למערכת קולנוע ביתי רצינית (מכאן גם הגוון השחור הבולט). הממיר נראה בתמונה המצורפת כאשר עליו יושב ה-3100S.. ניתן לראות שהממיר החדש כולל כניסת טלפון, שתי יציאות SCART, יציאת S-VIDEO (חידוש של ה-yesMAX בגרסתו האחרונה), יציאות קומפוננט (לראשונה בישראל!), אודיו אנלוגי, וידאו קומפוזיט, יציאת HDMI (גם כאן, לראשונה בישראל), יציאות אודיו דיגיטליות (אופטי + קואקס) וכניסת רשת (לשירותי VOD עתידיים).

יציאת הקומפוננט מפתיעה, מכיוון שבעבר חשבנו שלא ניתן יהיה לקבל את שירותי HD דרך קומפוננט בישראל. יס צפתה בעיות אפשריות בחיבורים למסכים מסוגים ישנים יותר ולכן הוסיפה זאת לדרישות. עם זאת, לא בטוח שכל תכני החברה יהיו זמינים דרך החיבור הזה.

שידורי הניסיון כיום נעשים על בסיס הלווין עמוס 2 שהקיבולת שלו מלאה למדי. הצפי הוא שמספר ערוצי HDTV יוכל לגדול משמעותית כאשר עמוס 3 יעלה לאוויר (בקרוב מאוד).

בתמונה ניתן לראות שתפריטי המסך של יס שונו לחלוטין. הממיר פותח אפשרויות שקיפות חדשות, יכולות EPG חדשות וממשק תלת מימדי. התפריטים עדיין לא פעילים ב-100%, אבל ניתן כבר לראות את הפוטנציאל הגלום בהם. יתרון בולט אחד הוא שימוש חכם הרבה יותר בכפתורי הצבע בתחתית השלט.

בנוסף, כמעט לכל אורך הגדרות הממיר, ניתן להמשיך ולצפות בתמונה בחלון וידאו קטן שנשמר גם כאשר מדפדפים בלוח השידורים, למשל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ולחלק הטכני

מספר האנשים שצופים כרגע בשידורי ה-yesHD נמוך למדי. החברה שומרת על מספר קטן של בודקים. בדיקות ה-STREAM מגלות כמה דברים מעניינים. השידורים נעשים ב-1080i ב-50HZ. היתרון של יס ב-50HZ הוא הורדת נפח תקשורת של כ-16% לעומת השידורים המקבילים האמריקאים. בנוסף, השידורים נעשים בשיטת שידור חדשה: DVBS2 אשר מקנה ליס יכולת שידור תוך חיסכון של כ-30% מהתעבורה ביחס לשיטה שבשימוש כיום (DVBS רגיל). לקינוח, שיטת הקידוד החדשה: H264 מאפשרת חיסכון של בין 30-40% ברוחב הסרט ביחס ל-MPEG2 הישן.

קצב העברת הנתונים כיום הוא כ-9Mbps. הקצב נמוך ביחס לשידורים מקבילים בארה"ב וגם באירופה, אך גבוה פי 3 מקצב הנתונים של קבצי MKV ברזולוציית 720P הנפוצים מאוד ברשת. איכות התמונה עולה על קבצים כאלה משמעותית. אם משווים את איכות השידורים לקבצים אותם ניתן למצוא באינטרנט, צריך להשוות לקבצי MPEG2 בקצב של כ-15Mbps.

היתרון הגדול הטמון ב-H264 הוא איכות תמונה גבוהה גם בקצבי נתונים נמוכים יותר. עיקר החסרון של קצב שידורים זה מתגלה בתנועה מהירה של המצלמה ובמעברים חדים בין סצינות. מה שכן, בשידורי הניסיון לא ניתן לראות בעיות של BIT STARVATION או בעיות אחרות שקשורות לכיווץ אגרסיבי מדי.

חיסרון נוסף ב-H264 הוא עיכוב שידורים חיים בכ-7 שניות, אך חשוב לציין שהדבר אינו רלוונטי לשידורים מהסוג המתוכנן כעת על ידי יס. תופעה נוספת היא שמעבר לערוצים המשדרים ב-H264 לוקח הרבה יותר זמן מאשר ערוצים רגילים, ולעיתים לוקח בין 4-6 שניות מרגע המעבר ועד צפיה בתמונה.

חיבורי הקומפוננט וה-HDMI צפויים לבצע UPSCALE למקורות SDTV, אך עדיין לא ברור מה תהיה איכות השידור במצב זה. כולי תקווה שניתן יהיה להעביר גם את המקור כמו שהוא (כלומר ללא UPSCALE), מה שיאפשר למסכים ולרסיברים לעשות את מרבית עבודת עיבוד התמונה.

רשמים משידורי הנסיון

במהלך התקופה האחרונה צפיתי במספר רב של סרטים, ואיכות התמונה המצויינת בהם מתחרה בהצלחה בתכנים שמקורם מחו"ל. קצב העברת הנתונים, שגרם לי לחשש רב, לא גרם לאיבוד פרטים נראה לעין. סרט כגון STARSHIP TROOPERS, שכולל הרבה מאוד תזוזה מהירה, לא הציג שובלים, קוביות או בעיות דומות שניתן לראות לעיתים בתכני HD שמקורם בחו"ל או כאלה שעברו עיבוד נוסף.

שידור של NATIONAL GEOGRAPHIC, שכלל ניתוח מלא של כריש, היה מדהים באיכותו. זה בדיוק מסוג הדברים שלא ניתן בכלל להבין אותם ב-SDTV - החוויה כאן היתה שונה לחלוטין... גם שידורי הניסיון של ערוץ TF1 הצרפתי גורמים לכל אחד להזיל ריר עם סצינות תעופה מעל אתרים תיירותיים מפורסמים (שער הנצחון למשל), ותצוגת מכוניות מדהימה.

שידורי הנסיון כוללים מדי פעם גם גרסאות UPSCALE של תוכניות מערוץ 10, אך כרגע לא צפוי שכאשר תצא החבילה היא תכלול אפשרות זו. התקווה היא ששדרוגי התוכנה בממיר יאפשרו לו לעשות UPSCALE באיכות מספקת לערוצים רגילים. בכל מקרה, המלצתנו ליס היא שלא תסתפק בכך ותאפשר לצופים שבוחרים בכך להימנע מ-UPSCALE לחלוטין עבור שידורי SDTV ולקבלם כמו שהם דרך חיבור HDMI (כלומר שידורי PAL על גבי תשתית דיגיטלית).

השידורים הסופיים צפויים לכלול כסטנדרט שידורי אודיו 5.1 (דולבי דיגיטל) וישודרו ב-16:9 בלבד.

ההשקה הרשמית צפוייה לקראת סוף השנה, וללקוחות שיזמינו את השירות דרך אתר האינטרנט של יס, תיאום ההתקנות יחל ב-23/12.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully