וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש טוען: משחקי מחשב גורמים לגזענות

מחקר באוניברסיטת אוהיו גילה שהשתתפות במשחק מחשב בתור דמות שחורה שלילית - מפתח דעות גזעניות כלפי שחורים אצל השחקנים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כל דור אוהב להאשים את הדור הקודם בכל תחלואות העולם, והתירוץ שלו הוא המדיה השולטת באותו הדור. אם בעבר הואשמו הטלוויזיה והקולנוע בקידום אלימות ומרדנות בקרב בני הנוער, כיום האשמים העיקריים הם משחקי המחשב. מה לא אמרו עליהם - שהם גורמים לבני נוער להיות אלימים, שהם מורידים בעינם את ערך חיי האדם והופכים אותם לציניים כלפיי העולם.

כעת, מחקר חדש ושנוי במחלוקת מעלה השערה שמשחקי המחשב גם מקדמים גזענות בקרב בני נוער. המחקר, שנעשה על ידי הפרופסור לתקשורת ופסיכולוגיה בראד בושמן מאוניברסיטת אוהיו, מראה שמשחקים אלימים שהדמות בהן היא שחורה, מעלים את הסיכוי שהשחקנים שלה יאמצו דעות שליליות והתנהגות אלימה כלפי שחורים לאחר מכן.

בשלב הראשון של המחקר נחקרו 126 מתלמידי האוניברסיטה, 60 אחוזים מהם זכרים. צפו בהם משחקים במשחק המחשב Saint Row 2, כשבאופן אקראי נבחר עבורם אם לשחק כדמות שחורה או לבנה. לאחר מכן הם התבקשו באופן אקראי או לברוח מהכלא בצורה אלימה, או למצוא בעיר משהו מבלי לפגוע באנשים סביבם. הנחקרים ששיחקו דמות שחורה בצורה אלימה הראו דעות שליליות יותר כלפי שחורים מאשר כאלה ששיחקו בדמות לבנה. לדוגמה, הם הסכימו יותר מאחרים עם ההצהרה "אם שחורים יתאמצו יותר, הם יוכלו להשתלב עם הלבנים".

ניסוי שני, שנערך באמצעות המשחק WWE Smackdown שהשתתפו בו 141 משתתפים, כש-65 אחוזים מהן נקבות, הניב תוצאות דומות. השחקנים ששיחקו דמויות שחורות ואלימות הראו גישה שלילית כלפי שחורים.

"הניסוי מראה שמשחקי וידיאו שהדמות השחורה בהן אלימה מחזקים דעות שעל פיהן אנשים שחורים הם אלימים", אומר בושמן. "מצאנו השלכות אמיתיות לסטריאוטיפים האלה, המחזקים דעה שלילית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המשחק WWE Smackdown/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל לא כולם מסכימים עם המחקר הזה. בראיון לאתר ההאפינגטון פוסט, ד"ר כריס פרגוסון, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת סטטסון בפלורידה וחוקר מוביל בתחום ההשפעות הפסיכולוגיות והתנהגותיות של משחק וידאו, מותח ביקורת על המתודולוגיה וניתוח התוצאות של החוקרים. "זה חסר אחריות מצד המלומדים להכליל את התוצאות שלהן במידה כזאת", הוא אומר, "מחקרים קודמים מציעים שמשחקי וידיאו, אפילו אלימים, יכולים לשפר את הבריאות של השחקן, ואת כישוריו החברתיים והלימודיים. יש אפילו עדות לכך שמשחקי מחשב אלימים עוזרים לרסן בריונות".

כמו כל דבר, התשובה כנראה נמצאת איפשהו באמצע. כנראה ששריפת כל משחקי המחשב האלימים לא תעצור את הגזענות, אבל מחקרים מהסוג הזה מציבים נקודה מעניינת, בשאלה מדוע שחורים תמיד צריכים להיות חברי הכנופיות, הפושעים והאלימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully