גיוס ענק לגט טקסי: גייסה 150 מיליון דולר

בין המשקיעים: קרן ההשקעות השבדית Vostok Nafta ■ הגיוס של גט טקסי מגיע חודשיים בדיוק אחרי סבב ענק של המתחרה אובר, שגייסה 1.2 מיליארד דולר לפי שווי של 18.2 מיליארד דולר

גט טקסי / צילום: רונן בוידק
גט טקסי / צילום: רונן בוידק

חברת GetTaxi הישראלית השלימה גיוס ענק בהיקף של 150 מיליון דולר. החברה טרם חשפה את שמות המשקיעים השונים, בהם קרנות ציבוריות, אך ציינה רק את שמה של קרן ההשקעות השבדית Vostok Nafta. בנוסף, המיליארדר לן בלווטניק, דרך חברת ההשקעות שלו Access Industries, השתתף גם הוא בסיבוב, לאחר שהשקיע משמעותית גם בסבבים הקודמים. עד כה גייסה גט טקסי כ-207 מיליון דולר, בין היתר מ-InVenture Partners , Kreos Capital ומשקיעים נוספים.

הגיוס החדש אמור לאפשר לחברה, שמפעילה אפליקציה להזמנת מוניות בקליק, להרחיב את פעילותה לערים מרכזיות נוספות באירופה מעבר ללונדון, מוסקבה וסנט פטרסבורג. בנוסף, היא מתכננת להשתמש בכסף כדי להשיק את השירות העסקי שלה בניו יורק בחודשים הקרובים ולהרחיבו גם בלונדון, כפי שהוא פועל בהצלחה בישראל.

במסגרת השירות העסקי שמציעה גט טקסי, חברות ועסקים יכולים להשתמש בשירותי גט טקסי כחשבון עסקי וכך עובדים בחברה יכולים להשתמש במוניות גט טקסי מבלי לשלם באופן פרטי. מבין המתחרות שלה בשוק, גט טקסי הייתה היחידה עד כה שפעלה בשוק העסקי עם מוצר ייחודי, שגם היה אחראי על לא מעט מההכנסות שלה, אך לפני שבועיים המתחרה הגדולה של גט טקסי, Uber, הודיעה על השקת מוצר דומה, מה שיהפוך את התחרות לצמודה מאי פעם.

הגיוס של גט טקסי, אגב, מגיע חודשיים בדיוק אחרי סבב ענק של אובר, שגייסה 1.2 מיליארד דולר לפי שווי של 18.2 מיליארד דולר. מנכ"ל גט טקסי ואחד ממייסדיה, שחר וייסר, מיהר אז לכתוב בפייסבוק כי "אלה חדשות מצוינות לתעשייה ולגט טקסי בפרט", ככל הנראה בזמן שהשלמת סבב הגיוס הגדול שלו היה כבר לקראת סגירה. וייסר ניצל את הבמה הפייסבוקית כדי לחשוף כמה מהנתונים של גט טקסי בעולם. לדבריו, החברה מגלגלת מאות מיליוני דולרים ורושמת הכנסות של כ-100 מיליון דולר השנה, כשב-2015 היא צפויה להגיע להכנסות של 500 מיליון דולר - גידול שנתי בקצב מסחרר של 400%.

כפי שציין וייסר אז וגט טקסי מדגישה היום, המוצר העסקי שלה מאפשר לה לייצר הכנסות גבוהות יותר מאלה של כמה מהמתחרות, בהן Lyft (ארה"ב), Hailo (בריטניה) ו-MyTaxi (גרמניה). וייסר הוסיף בפוסט שכתב בזמנו כי גט טקסי היא היחידה שרווחית היום ב-22 מתוך 24 הערים בהן היא עובדת, ושתהיה רווחית לגמרי השנה. עם זאת, יש לציין כי רוב הערים שבהן גט טקסי פעילה הן ערים בישראל, ערים קטנות משמעותית ביחס לערים גדולות בעולם.

וייסר התייחס היום לגיוס ואמר כי "אנחנו עובדים קשה בשביל להפוך את השירות שלנו לטוב ומתקדם יותר יום יום, ולצד העבודה הקשה אנחנו גם אסירי תודה לכל אחד מהנהגים, המשתמשים, השותפים, העובדים והמשקיעים שלנו בארץ ובעולם".

"מרוצים מהשווי"

טל ברנר, סמנכ"ל הכספים של החברה התייחס היום בשיחה עם "גלובס" למוצר העסקי של החברה ואמר כי "בארץ יש לנו מוצר עסקי מלא ואנחנו משרתים כאן 1,500 לקוחות עסקיים. המוצר העסקי מורכב גם מאפליקציה וגם ממשק web ושירות לקוחות שתומך בזה. על המוצר הזה אנחנו עובדים כיום גם באנגליה וברוסיה".

ברנר לא הסכים להתייחס לאחת השאלות המסקרנות - לפי איזו שווי בוצע הגיוס של גט טקסי. "לצערי, אנחנו עדיין לא מפרסמים את השווי, אבל נפרסם בימים הקרובים", הוסיף. "אנחנו מרוצים מהשווי שהגיוס הזה מגלם וזאת עוד אחת מאבני הדרך של גט טקסי בעולם".

- מישהו מהמשקיעים בחברה ניצל את הסבב הנוכחי כדי לממש חלק מהאחזקות שלו?

"אף אחד לא מוכר שום דבר בסבב הזה, כל בעלי המניות הנוכחים מאוד מרוצים מההשקעה שלהם בחברה. הם הביעו את זה בפניי כמה פעמים ועובדה שהם משקיעים שוב ושוב גם בסבב הזה. כל הכסף שגייסנו נכנס לחברה".

- האם הגיוס יאפשר לעובדים לממש את האופציות שלהם?

"העובדים עדיין לא יכולים לממש את האופציות שלהן, אבל זה בהחלט מעלה את השווי של האופציות שלהם". נציין כי גט טקסי מעסיקה כ-200 עובדים, מספר שאינו כולל את נהגי המוניות שאינם עובדים של החברה.

"אקזיט? לא מתאים"

עדיין לא ברור עד כמה הגיוס הנוכחי מקרב את החברה לקראת אקזיט אפשרי. בעתיד הקרוב גט טקסי כנראה לא תצטרך לצאת לציבור ולגייס כסף ובכל מקרה סביר להניח שהיא לא תעשה זאת לפני שאובר תצעד לכיוון וול סטריט.

בראיון שהעניק וייסר ל"גלובס" לפני חמישה חודשים הוא התייחס לאפשרות הזאת ואמר כי "כל חברה שיש לה שוק גדול והיא מרוויחה מאות מיליונים, וגדלה במאות אחוזים, תמיד תהיה מועמדת להיות חברה ציבורית".

וייסר התייחס גם לאפשרות של אקזיט ואמר כי "כל בעל עסק צריך לדאוג רק לדבר אחד: שהעסק שלו יהיה בריא, וברגע שהוא גדל ומרוויח המון כסף, יש לו הרבה אלטרנטיבות. זו יכולה להיות חברה פרטית, חברה ציבורית, אקזיט. לחשוב על זה עכשיו זה יהיה לא אחראי, אבל כן צריך לדאוג לזה שהעסק יהיה מרשים. כיום, העסק נמצא בגידול של 500%-400% בשנה, אנחנו משלמים לנהגים שלנו מיליונים כל חודש, וכל עוד אנחנו גדלים, יש לחברה פוטנציאל להיות כל דבר. לדבר על אקזיט עכשיו נראה לי לא מתאים".

במסגרת הראיון טען וייסר כי השימוש במוניות זול יותר ביחס לאחזקת רכב פרטי. "לרוב האנשים, רציונלית, קשה לקבל את זה. אבל המספרים מדברים בעד עצמם. תחזוקת הרכב היא משהו שאנשים בכוונה ובמודע לא רוצים להתוודע אליו. ברגע שקנית רכב ושמת 100 אלף דולר, אחר כך יש לך פחת ותחזוקה שוטפת, אבל מה שאנשים זוכרים זה את הדלק. ואיפה החניה, הביטוח, הטיפולים? אף אחד לא עושה את החשבון הזה. האלטרנטיבה זולה הרבה יותר.

"אנשים, כשהם קונים דירה או רכב, 10,000 דולר לכאן או לכאן לא מזיזים להם, אבל כשהם מוציאים על מונית 30 שקל, זה מזיז להם. המטרה שלנו היא לבוא ולתת לאנשים אלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי. וזה בעצם הוויז'ן שלנו, כי התחרות בשוק המוניות היא כבר מאחורינו - המספרים מדברים בעד עצמם. המטרה שלנו כרגע היא להביא כל מי שנוסע בפרייבט או בליסינג לענף המוניות, ולהביא יותר עבודה לנהגי המוניות".

"כרגע אני רוצה לגרום לאנשים להבין שאם הם משתמשים באלטרנטיבה שלי, הם חוסכים זמן, דלק וחניה, וחוסכים לעצמם לחפש את הרכב במגרש חניה בחום של 40 מעלות. המטרה שלנו היא להזיז את הפירמידה למטה כל הזמן. כשנסיעה במונית עולה אלף דולר, רק מעטים ישתמשו בזה. ככל שאנחנו מושכים את זה יותר למטה, יותר ויותר אנשים ישתמשו בזה. אם נביא לכך שאנשים ישאירו את הרכב בבית וישתמשו במונית, זה פאקינג שינוי".

המתחרה אובר שווה 18.2 מיליארד דולר

אי אפשר לכתוב על גט טקסי, מבלי להתייחס למתחרה הגדולה שלה Uber. החברה האמריקאית יצאה לשוק קודם לכן והעובדה שהחלה לפעול בשוק הביתי שלה הרבה לפני שגט טקסי הגיעה אליו, מיצב אותה גבוה-גבוה. למעשה, אובר לעד תהיה ראשונה בעולם האפליקציות להזמנת מוניות וגט טקסי יכולה במקרה הטוב להיות מספר 2 קלאסי.

הפער גדול ועצום ומספיק להסתכל על השווי של אובר - 18.2 מיליארד דולר - שמיצב אותה כחברה הפרטית השנייה בהיסטוריה שגייסה את ההון הגדול ביותר (1.2 מיליארד דולר לפני חודשיים), כשבמקום הראשון ניצבת פייסבוק שכבר הפכה מזמן לחברה ציבורית. השווי של אובר, אגב, משקף זינוק של פי ארבעה כמעט תוך שנה, כשמאז הקמתה היא גייסה סכום כולל של 1.5 מיליארד דולר.

אבל בזמן שגט טקסי מנסה לזנב באובר בארה"ב, החליטו באובר לנסות ולהיכנס לשוק הביתי של גט טקסי. בחודשים האחרונים היא גייסה צוות מקומי מצומצם ומנסה להפיץ את מרכולתה בפני נהגי מוניות ישראליים, כולל אלה של גט טקסי. מבחינת אובר, אין זו בעיה שנהג של גט טקסי יעבוד במקביל גם אצלה, אך היא כמובן מעבירה שאת רוב שעות הנהיגה שלו הוא יעשה אצלה ולא אצל המתחרה.

היום הודיעה אובר ישראל כי כאסטרטגיית כניסה לשוק המקומי היא מוותרת על עמלה מצד הנהגים, כך שהללו יוכלו לגרוף לכיסם את מלוא הסכום שיקבלו מהנוסעים. כמובן שמדובר במודל זמני, כמעט ייחודי בערים השונות בעולם שאובר פעילה בהם, והמטרה היא כניסה מהירה כמה שיותר לשוק הישראלי. אבל נראה שגם זה לא יעזור לאובר בישראל. גט טקסי שולטת ללא עוררין בשוק וקשה לראות איך המצב משתנה.

ועם זאת, בגט טקסי חוששים מהתחרות המקומית. חוששים גם בגלל הצרכנים שעשויים להחליף בלחיצה קלה על הסמארטפון את האפליקציה שמזמינה להם מוניות אך גם לאבד את הנהגים שיעברו לצד השני של הכביש כדי לאסוף את הכסף שאובר מחלקת להם.

ועם זאת, עדיין קשה לראות את הישראלים מוותרים בקלות על גט טקסי ולו רק בשל ההרגל, אך שהשוק המקומי הוא לא באמת מזיז הרבה על השווי של החברה הישראלית. כדי להצליח בישראל, אחת התקוות אולי היחידות של אובר היא להשיק שירותים נוספים ומתגמלים יותר שלה, שפעילים במדינות אחרות, ובראשם UberX, שמאפשר לנהגים פרטיים (שאינם נהגי מוניות) להציע הסעות בתשלום.

אבל נראה שאובר צפויה לזכות בהתנגדות מצד הרגולטור המקומי לאור האיסור בחוק להסיע נוסעים שלא באמצעות רישיון להסעה בתחבורה ציבורית, בדומה למקומות אחרים בעולם שבהם היא פועלת. שר התחבורה ישראל כ"ץ הביע באחרונה התנגדות ליוזמה בטענה שהיא עלולה לפגוע בנהגי מוניות. "לא נאפשר פגיעה בענף המוניות", אמר כ"ץ לפני חודשיים.

"אנחנו מצפים מכולם לכבד את כללי מדינת ישראל ולפעול על פי חוקיה. לא ייתכן שתגיע חברה מחו"ל ויינתן לה אישור לפעול כאן ללא אותם כללים וחוקים המוחלים על כלל ציבור נהגי המוניות ועל כולם. חייב להיות כאן שוויון".

במידה ואובר תשיג בסופו של דבר אישור להפעיל את שירות UberX בישראל, הדבר יאפשר לישראלים רבים אפשרות לנסיעה זולה יותר וזמינה יותר.

כך, לא רק שהם עשויים לוותר על הרכב הפרטי שלהם אלא הם עשויים לוותר גם על הנסיעה במוניות ובהן גם המוניות של גט טקסי. עם זאת, היום הזה עדיין רחוק באופק, שכן אובר עדיין לא הפעילה אפילו את שירות המוניות שלה בארץ.

המספרים של גט טקסי
 המספרים של גט טקסי

המתחרות של גט טקסי בעולם
 המתחרות של גט טקסי בעולם