וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנועת הצופים

TECH

16.4.2014 / 9:15

פופקרן טיים שינה את עולם הצפייה הישירה ואז מת. בדקנו את פליקסטור, היורש הפוטנציאלי להעביר איתו את חופשת הפסח. צפייה ישירה מעולם לא הייתה נוחה יותר

פופקורן VOD. ShutterStock
צפייה מהנה למי שחוגג/ShutterStock

ה-19 לינואר 2012 זכור כיום אבל לכל מי שנוהג לצרוך את הסדרות והסרטים שלו באינטרנט. מייסד אתר הצפייה בסטרימינג החביב על שודדי התקופה, Megaupload, נתפס, שרתי האתר הוחרמו והאפשרות להזרים כל פרק או סרט שידוע לחובבי הטראש של חצי הכדור המערבי אבדה לנצח – לקול צחוקו המהדהד של ה-FBI.

ציד הלוויתן קים דוט קום שינתה את חוקי המשחק ודרשה מאיתנו להתרגל: חלקנו נאלצנו להתמודד עם המשימה הסמי-מורכבת של הורדת תוכנת טורנטים, חלקנו רפרפנו לעמודים האחוריים בתוצאות החיפוש של גוגל בתקווה למצוא שם תחליף, חלקנו חזרנו בתשובה ואימצנו את האייטיונס שעשה בינתיים עליה לישראל וחלקנו חזר בזמן ושם פעמיו לספריות הווידיאו.

לשירותי תוכן בתשלום שמציעים השכרת סרטים וסדרות, כמו אייטיונס או נטפליקס, היה קל להתברג אל החלל. Megaupload, חתרני ככל שהיה, לא הציע הרבה סיפוק פרט לתחושת ה"דפקנו את המערכת". הצפיה היתה באיכות ירודה ומפוקסלת, זמן הצפיה הוגבל ל-72 דקות, ולא מעט תכנים היו מתגלים כלא זמינים לצפיה. מנהלי האולפנים חגגו את נצחונם. הם נשארו אלטרנטיבה של צפיה חלקה, חוקית ומיידית, בעבור חופן דולרים.

אבל בטבע כמו בטבע, אין וואקום. בדיוק כשענקיות כמו נטפליקס ואמזון חשבו שפתרו את בעיית הפיראטיות, הפציע לחיינו שחקן חדש שנופף להם בעיניים אצבע משולשת והזכיר לכולנו את מה שנפלא כל-כך באינטרנט: גיקים מהמרתף עושים אותו למה שהוא.

זמן פופקורן

פופקורן מתוק. ShutterStock
הפך את היתרונות של האחרים למיותרים/ShutterStock

פופקורן טיים (Popcorn time), המושיע של כל מי שלא אוהב את הסרטים שלו בתשלום, הפציע בחיינו בחודש מרץ השנה. יצרו אותו חבורה של ארגנטינאים אנונימיים שהגדירו את הפיראטיות כ"בעיית שירות"; בגלל שהחוקים המסדירים זכויות יוצרים מחייבים קניין נפרד של סרטים וסדרות בכל מדינה ומדינה, שפע ההיצע בסטרימינג שזמין בארה"ב לא מגיע לצרפת, או לישראל, או לארגנטינה.

נטפליקס עצמה מתמודדת עם אותה בעיה, שגורמת לה לדשדש בינתיים בפריצה מעבר לשוק האמריקאי. הדרך היחידה לעקוף את המחסומים היא תוכנות פיראטיות, שפשוט לא שמות על החוקים. המפתחים של פופקורן יצרו את השירות בעיקר בגלל היובש הפילמוגרפי במדינה שלהם. לטענתם הסרט הכי חדש שיכלו לראות בסטרימינג הוא "משתגעים על מרי", סרט ישן מספיק כדי "לקבל זכות הצבעה בארגנטינה", לדבריהם.

פופקורן טיים לא היה דומה לשום דבר שראינו קודם. הוא ייתר את כל היתרונות של השירותים בתשלום על פני הפיראטיות: לא עוד פיקסלים, הגבלת זמן או חלונות עם עדר סוסים טרויאנים שמתחזים לפרסומות לפורקס. תוכנה חלקה להפליא שמעלה תפריט מסודר, מחולק לז'אנרים, עם כל שובר קופות או סדרה מצליחה עכשוויים שתוכלו לחשוב עליהם. הצפיה היא בסטרימינג, כך שלא צריך להתעסק בהורדת קבצים או בחיפוש טורנטים באתרים מפוקפקים רווי פרסומות פורנו.

מרגע בחירת הסרט לוקחות שניות בודדות בלבד עד שהוא מתחיל להתנגן, באיכות HD שגורמת ליו-טיוב להיראות כמו סוסיתא ליד פורש. למעשה בין פופקורן טיים לנטפליקס לא היה שום הבדל עבור משתמש הקצה, פרט לזה שהאחרון בתשלום.

ההיסטריה היתה מהירה ומוצדקת. למרות שהאפליקציה הספיקה לחלוש רק על אחוז אחד מהורדות הטורנטים ברשת, יודעי ח"ן התמכרו אליה, מבקרי טכנולוגיה התעלפו בביקורות אוהדות וצל ענן חדש העיב על גבעות הוליווד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

כמו גרעין של תירס שעף קרוב מידי לשמן והתפוצץ

קמרון דיאז. yes
הארגנטינאים כבר פחות משתגעים עליה/yes

בניגוד למגה אפלואוד שהתבסס על שרתי ענק המרוכזים במקום אחד, פופקורן שואב את התכנים ממחשבים שונים של גולשים ברחבי העולם והקבצים שהוא מכיל מבוזרים על פני הגלובוס, מה שמסמן פוטנציאל לכך שמחיקת השירות על ידי ה-FBI תהא משימה מסובכת יותר.

אולם מסתבר שהשמחה היתה מוקדמת. רק שבועיים חלפו ופופקורן נעלם מחיינו כלעומת שבא. קבוצת המפתחים הסירה את האפליקציה בעקבות איומים משפטיים וביקשה שיאפשרו לחבריה להמשיך בחייהם. אבל בקוד פתוח כמו בקוד פתוח, ברגע שהזרע נטמן פרחים חדשים יפרחו.

הקוד של התוכנה הממכרת הופץ ב-GitHUB, אתר לשיתוף קודים של תכנות חופשיות, וקבוצות אחרות של מפתחים מיהרו ליצור לו שכפולים. בדיקה של מספר שכפולים כאלו הסתיימה במפח נפש. באתר הבית של השיבוטים האלו מתנוססת ההצהרה "popcorn time will never be taken down".

אולם כמו פופקורן, התוכנות האלו מחסלות את עצמן לבד. אף אחד מהשיבוטים שבדקנו לא פעלו. גרסה נוספת שבנויה על אותו קוד מקור הבליחה לרגע בכתובת Popcorn-time.tv, והפכה כמה עורכים בבלוג הטכנולוגי טק-קראנץ' למאושרים, אך היא הוסרה אחרי יום וניסיון להתחקות אחר עקבותיה מוביל לדף לבן ושגיאת 404. הכתובת שכן הצליחו להפתח גררו אחריהן קשיים שלא עמדו בצפיות הבאז של אתר הצפייה הישירה המושלם.

תוכנה אחרת בשם plex אמנם מציעה אפשרות לשתף תכני מולטימדיה בקהילה בסטרימינג, אך כדי להתקין אותה נאלצתי קודם כל לבחור קבצי וידיאו מהמחשב שלי ולהעלות אותם, מה שלא צלח בכל מקרה וגם הופך את הפיראט הפסיבי לשותף ישיר לדבר עבירה. זאת בהנחה שהוא מצליח להתקין את התוכנה. קחו בחשבון שההפעלה מעמיסה מאוד על המחשב, מה שעלול להקשות על גלישה ופתיחת דפי אינטרנט.

המלך מת, יש יורש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנה משפט שגוגל מכיר טוב: משחקי הכס לצפייה ישירה/מערכת וואלה!, צילום מסך

נראה שהיורש הנוכחי של פופקורן, שרחוק מלהיות מושלם אבל מספק חוויה לא רעה, הוא פליקסטור (Flixtor, אין קשר לאפליקצית הפייסבוק Flixter). מדובר בתוכנה ששימשה כספק טורנטים, ובעקבות ההצלחה של פופקורן טיים החלה להציע גם שירות סטרימינג. רבים מגולשי reddit הכתירו אותה כחלופה טובה, אז מיהרנו לקפוץ על המציאה. ההורדה של השירות חלקה ונוחה ובדיוק כמו פופקורן, לא מנסה לדחוף סרגלי כלים או תוכנות מפוקפקות כעסקת חבילה. רק אייקון על הדסקטופ, ויאללה לדרך.

כניסה לאפליקציה חושפת תפריט שמאלי שמחולק לסרטים, סדרות וטורנטים. נחיצותה של האופציה האחרונה לא ברורה עד הסוף, משום שלא ניתן להוריד את הטורנטים הללו באמצעות תוכנה כמו יו-טורנט אלא רק להזרים אותם, כך שבעצם מדובר בלא יותר מצורת הצגה נוספת לתכנים שבאתר.

אופציות מיון נוספות נמצאות בשורה העליונה של המסך. בדומה ל"פופקורן", ניתן למיין לפי ז'אנרים כמו דרמה, קומדיה, אימה או דוקומנטרי. ניתן גם לבחור בצורת תצוגה שמראה את הסרטים מהפופולרי ביותר להכי פחות פופולרי, לפי כמות ההורדות או את התכנים החדשים ביותר קודם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כל המועמדים לאוסקר האחרון בממשק מוצלח ובלי תוכנות מתחזות וסוסים טורויאנים/מערכת וואלה!, צילום מסך

אופציית החיפוש אינה מיטבית, משום שכדי למצוא סדרה חייבים לגלוש קודם כל לתפריט הסדרות ולא ניתן בעצם לבצע חיפוש חופשי. גם הגלילה לא חלקה, אבל בגלל שאנחנו לא משלמים על השירות, נסלח להם הפעם. רק הפעם.

כמו פופקורן טיים, גם פליקסטור מתבססת על שיתוף בין עמיתים – P2P, מה שאומר שהמבחר לא מוגבל לסרטים שנמצאים על שרתי המפתחים שלה איפשהו, אלא כולל את כל הקבצים המצויים במחשבי מי שהוריד את התוכנה. מה שאומר –פוטניצאל למבחר עצום.

בלי לדפדף בכלל אפשר להזרים תוך מספר שניות את כל המועמדים הרציניים לאוסקר השנה: "12 שנים של עבדות", "מועדון הלקוחות של דאלאס" או "היא". בגזרת סרטי הילדים למי שמתכונן לשבועיים של עבדות בפסח אפשר למצוא את הלהיטים האחרונים כמו "לשבור את הקרח" או "גנוב על המניונים", "ההוביט" או "משחקי הרעב 2".

יחד עם זאת, מעבר ללהיטים ההיצע לא גדול ומי שמחפש סרטי איכות או סרטים זרים צפוי להתאכזב. אמנם "פילומנה" האירופאי נמצא, אבל חוץ ממנו קטגוריה באפליקציה שמוקדשת לסרטים בריטיים לא כוללת סרטים בכלל, ותחת סרטי "אינדי" תמצאו סרטים כמו "סיפורו של וויל האנטינג" ו"מגנוליה". לא בדיוק קולע.

צופים סדרתיים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עמוד הסדרות לא מרשים במיוחד. לעזאזל פרק 8 של ממשלה אמור להיות מעולה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בגזרת הסדרות המבחר גם כן אינו עצום, אבל כולל את כל מה שמדובר כרגע. כל הפרקים של "בלש אמיתי", "בית הקלפים", "בנות", "המתים המהלכים" ומשחקי הכס. גם סדרות אירופאיות כמו "הממשלה" או "שיימלס" בגרסת המקור.

הסדרות הפופולריות ביותר כוללות את כל הפרקים, אך ככל שעוברים לתכנים הפחות מוכרים נרשמים חוסרים מציקים. בעונה השלישית של "ממשלה" למשל, לא תמצאו את פרקים 6 ו-8. ב"האישה הטובה" תמצאו עד פרק 12 של עונה 5, כי בפליקסטור עוד לא הפנימו שהיא חזרה מהפגרה. עד שיעלו הפרקים החדשים, אם בכלל, תספיקו אפילו לחתום עסקה יס אחרי שכל החברים הוציאו לכם את הנשמה עם ספויילרים.

פליקסטור לא תמיד מממשת את ההבטחות, ולעיתים בחירה בסרט מסוים תוביל להודעת שגיאה "Couldn’t load plugin", למרות שהתוכנה כן מדווחת על מציאת עמיתים שיש להם את הקובץ. למשך מספר שעות באחד הערבים שבהם נערכה הבדיקה עלתה הודעה כזו בכל הקבצים. מבאס. איכותם של הקבצים לא מזהירה, וישנם למשל קבצים נעדרי פס קול.

בגלל שהתרגום מסופק על ידי הגולשים, ניתן למצוא תרגום לכל שפה כמעט – כולל איסלנדית, בוסנית ופרסית. התוכנה מורידה את התרגום בתוך מספר שניות. מה שכן, גם כאן זה לא ממש מדויק. כך לדוגמה בפרק האחרון של "המתים המהלכים" כשביקשנו כתוביות בעברית קיבלנו תרגום לרוסית. במקרים אחרים התרגום לעברית לא מקודד.

כשהקובץ כן עולה, הוא עולה במהירות תוך מספר שניות. איכות הסטרימינג טובה, אך משתנה כמובן בהתאם לאיכות הקובץ. אין בפליקסטור מי שמסנן, ואם גולש העלה סרט שצולם באולם הקולנוע במצלמת סמארטפון, גם נגן HD מעולה לא יעזור. הטעינה לעיתים איטית, גם כשהיא נבחנת על אינטרנט מהיר במיוחד.

פליקסטור זמינה למק, לינוקס וחלונות. התוכנה אמנם דורשת כוח עיבוד רב מהמחשב, אבל גם בנטבוק שמכיל סוללה שוות ערך לזו של סמארטפון מטווח בינוני, הצלחנו לגלוש בפייסבוק תוך כדי ולבצע משימות פשוטות.

שלב הסיכומים

משפחה צופה בטלויייה. ShutterStock
חדי העין שילחצו להגדלת התמונה יבחינו שהילד מחזיק פופקורן כמחווה לפופקורן טיים/ShutterStock

שורה תחתונה: פליקסטור הוא שירות עם כוונות טובות, שמצליח בהחלט להשתוות לפופקורן טיים – כשבא לו לעבוד. המפתחים צריכים לפתור את בעיות התפקוד של הנגן כדי שאפשר יהיה להגדיל את נפח המשתמשים שלו וכך גם לשפר את היצע התכנים. היום אפשר להסתמך עליו חלקית בלבד, לא מספיק כדי להתנתק מהכבלים או לזנוח את פיראט ביי.

בגלל שהמפתחים שלו כבר ידועים כמפעילי אכסניה לטורנטים, ההימור שלי הוא שלא ירחק היום עד שגם אליו יגיעו המשפטנים של אולפני הסרטים. נקווה שזה יקרה רק אחרי חופש פסח. בינתיים אפשר להכין קערת צ'יפס ולהתרווח מול השירות הכי מגניב ולא הכי טוב שהחברים שלכם לא מכירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully