וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת משחק: Watch Dogs

לאחר המתנה ארוכה הגיע המשחק שכל הגיימרים חיכו לו ואמור להיות ה-GTA הבא. אז מה חשבנו על משחק העולם הפתוח הגדול הראשון שהותאם לקונסולות הדור הבא? ארז רונן כלב השמירה של הדמוקרטיה

Watch Dogs, משחק העולם הפתוח החדש של יוביסופט, הוצג לראשונה לפני שנתיים בדיוק, בתערוכת המשחקים E3 של שנת 2012. אז הוא הצליח להשאיר גיימרים רבים ללא נשימה, והפך בקלות לאחד המשחקים שעוררו הכי הרבה ציפיה בחודשים האחרונים. ואז, לפני שבוע, הוא סוף סוף הגיע. והגיימרים, שלא ישנו בציפייה למשחק, הכניסו אותו ביראת קודש לקונסולות ולמחשבים שלהם, התכוונו לחוויה שתעיף להם את הפרצוף, התחילו לשחק ו... כמעט טוב מאוד.

ואין דבר יותר מבאס מ"כמעט טוב מאוד". כי זה כמעט, וזה לא באמת טוב מאוד, וזה אומר שלמרות שהתאמצתם - עדיין לא ממש הצלחתם לקלוע.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
GTA עם האקרים?/מערכת וואלה!, צילום מסך

GTA החדש?

אם נצטרך לתאר את Watch Dogs בכמה מילים, כנראה נתאר אותו כ-"GTA רק עם האקרים". עיר פתוחה ענקית (שיקגו של העתיד הקרוב) עם מלאנתלפים משימות שאפשר לעשות ומכוניות שאפשר לגנוב - עם הטוויסט שעכשיו גם יש כל מיני דברים שאפשר לפרוץ אליהם אלקטרונית.

העיר כולה מרושתת במערכת הפעלה בשם CtOS (כן, זה באמת השם), ובעזרת טלפון סלולרי וירטואלי אתם מקבלים את היכולת לפרוץ אליה ולהשפיע דרכה על דברים שונים בעיר: כך תוכלו לפרוץ שערים, לגנוב כספים מחשבונות בנק של אנשים ברחוב, להציץ במצלמות רשת של אזרחים תמימים ועוד.

הסיפור מספר את קורותיו של איידן פירס, האקר מוכשר לאללה שמסתבך עם כל האנשים הלא נכונים. אחרי שאחייניתו הקטנה נהרגת כתוצאה מפעולותיו, הוא יוצא למסע נקמה שמסתבך במהירות, ועד מהרה הוא ימצא את כל העולם ואשתו דולק בעקבותיו ומנסה לחסל אותו.

ההשוואה ל-GTA V, משחק העולם הפתוח הגדול הקודם של תעשיית המשחקים, בלתי נמנעת. החדשות הרעות הן ש-Watch_Dogs הוא משחק פחות טוב מ-GTA. בכל זאת, יוצרי GTA יוצרים משחקים כאלה כבר שנים, והיה להם הרבה זמן ללמוד את העבודה. החדשות הטובות הן שלמרות שהוא פחות טוב - הוא לא הרבה פחות טוב. גם לחבר'ה של יוביסופט יש נסיון במשחקי עולם פתוח (כמו Assassin's Creed או Far Cry), ולמרות שזו הפעם הראשונה שלהם בעולם פתוח בעיר מודרנית הם עשו עבודה לא רעה בכלל.

העובדה שזה משחק העולם הפתוח הגדול הראשון שהותאם לקונסולות הדור הבא ניכרת. זה אמנם לא המשחק הכי יפה שאי פעם ראיתי על הפלייסטיישן 4 שלי (בתואר הזה זוכה inFamous: Second Son), אבל הוא כן נראה משמעותית יותר טוב מ-GTA V. הוא גם רץ מצויין, לא משנה כמה עומס היה על המסך, קצב הפריימים לא ירד מתחת ל-30, והחוויה היתה חלקה לחלוטין. זה לפחות היה המצב על הקונסולה, הרשת התמלאה בשבוע בדיווחים על ביצועים גרפים חלשים של המשחק בגרסת ה-PC.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האקינג עם סמארטפון ויד קשורה מאחורי הגב/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפורץ הנוצץ

ככל שתתקדמו במשחק, כך תוכלו לפתוח עוד יכולות האקינג. רובן יאפשרו לכם לתמרן טוב יותר כשתצטרכו לברוח משוטרים או פושעים שרודפים אחריכם. כשזה יקרה, תוכלו להשתמש בשלל חפצים שנמצאים בדרך כדי לבלום את ההתקדמות שלהם. כך למשל, במרדף מכוניות סוער תוכלו לפרוץ למערכת הביוב של העיר, ולגרום לזרם ענקי של מים להתפרץ מתוך מכסה ביוב בדיוק כשהמכונית של הרעים תעבור תחתיו. כשמצליחים ליצור את זה - זה כיף לא נורמלי.

הבעיה היא שאין יותר מדי גיוון בניצול הסביבה הזה, מה גם שלקרוא לו "האקינג" זה קצת מוגזם: בסך הכל לוחצים על כפתור הריבוע ברגע הנכון וכל השאר קורה לבד.

האם זו תוספת חביבה למשחק? בהחלט. האם זה משנה את הגיימפליי מקצה לקצה? לא ממש. בהתחלה הוא ירגיש כמו צעצוע חדש ונוצץ, אבל תוך כמה שעות תתרגלו אליה, ואז גם תכירו את הצדדים הפחות נעימים שלה: קטעים מעצבנים בהם תתקשו "להנעל" על החפץ שתרצו לפרוץ, מה שלמרבה הצער קורה לעיתים די קרובות. בפעם המיליון שבמקום להפוך את הרמזור לירוק כדי להתחמק משוטרים גרמתם למכסה ביוב להתפוצץ בדיוק תחתיכם והפסדתם בגלל זה את המשימה תתחילו לקלל את כל מערכת ההאקינג הזאת - ולקראת סוף המשחק כנראה שאפילו תפסיקו להשתמש בה (מלבד אולי בשתי המשימות האחרונות שמתסכלות עד דמעות בלי להשתמש בסביבה).

גם האונליין מתנהל, לפחות חלקו, סביב עניין ההאקינג. בכל רגע נתון תוכלו "לפרוץ" למשחק של מישהו אחר ברשת, על מנת לנסות לגנוב ממנו מידע או כסף. הגיימפליי עצמו הוא סוג של חתול ועכבר: אתם נכנסים למשחק של היריב, מתמקמים באיזור מסויים שקרוב אליו ומנסים להתחבא כך שהוא לא ישים לב אליכם. או לחלופין - לחפש את היריב המתחבא אם אתם בצד הנפרץ. הרעיון עצמו נחמד, אבל הוא מיושם בצורה די בינונית שמצריכה הרבה מזל כדי להצליח במשימות הנ"ל. גם העובדה שבכל פעם שפורצים לכם למשחק אינכם יכולים להמשיך במשימות העלילתיות ואינכם יכולים לנתק את הפורץ די מעצבנת.

אפשרות האקינג נוספת קשורה למצלמות אבטחה. כאן השימוש בה הוא יותר בגדר פאזל: חדרו למצלמת אבטחה, חפשו דרכה מצלמה אחרת, "דלגו" אליה וחוזר חלילה, עד שתוכלו למצוא כל מיני שרתים שניתן לפרוץ אליהם מבלי שתצטרכו להיות קרובים אליהם פיזית. אפשר גם להשתמש במצלמות האבטחה הנ"ל לפני קרבות גדולים, כדי "לסמן" אויבים ולהפעיל כל מיני דברים בסביבה שיוכלו לחסל אותם מבלי שתירו כדור אחר בודד. אפשרויות אלה, כמו גם מעין משחק "הזז את הצינורות" שמאפשר לפרוץ לשרתים מאובטחים יותר (בדרך כלל במשימות עלילתיות), מרגישות קשורות יותר לכל הקונספט של "עולם שלם מרושת" ו"גישה לרשת משמעותה כח". ולמרות זאת - ברוב המקרים הקונספט הזה מרגיש מיותם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אולי הרעיון של עיר שלמה מחוברת לאותה מערכת לא היה כזה טוב/מערכת וואלה!, צילום מסך

מוסר זה שם של דג

הפשע הכי גדול של Watch Dogs הוא כנראה האדישות של היוצרים שלו כלפי כל העולם שהם בנו. היה אפשר לצפות שעולם מרושת בו הרשויות יכולות לרגל אחרי כל התושבים היה מנסה להעביר לגיימרים איזהשהו מסר על החיים שלהם או על העולם בו הם חיים - אבל זה לא המצב. חוץ מאשר רקע "מגניב", אין שום דיון מוסרי או תרבותי בנוגע לתרבות ההאקינג או לפרטיות האזרח.

הביטוי הכי בולט לכך היא העובדה שעם כל הכח שיש לכם בסמארטפון - עדיין הדרך הכי אפקטיבית לחסל אוייב היא בעזרת אקדח או רימון.

זה גם בא לידי ביטוי במיוחד בדמותו של איידן: מצד אחד הוא אוהב לרדוף אחרי פושעים כדי להגן על חפים משפע, כמו גם לבקר על ימין ושמאל את השלטונות ואת זה שהם מרגלים אחרי האזרחים. מצד שני, איידן פורץ למכשירים סלולריים של כל מי שהוא פוגש ברחוב כדי לגנוב מהם אלפי דולרים, ומרגל אחרי האזרחים בעצמו. המשחק כל הזמן מתגמל אתכם על פריצות לחיים הפרטיים של האזרחים - מה שאומר שהוא מצפה מכם להיות גרועים לא פחות מקברניטי העיר. אולי אפילו יותר.

לא חייבים לחפש מסרים פילוסופיים או מוסריים עמוקים במשחקים - אבל במקרה של Watch Dogs, כשהעולם כולו הוא מצע לדיון כזה, התייחסות כל כך חסרה לענייני מוסר יוצרת משחק שמבחינות רבות הוא שטחי וילדותי במיוחד. לא היו חייבים להתייחס לעניינים האלה בטירוף כמו ב-Bioshock Infinite או ב-Spec Ops: The Line (שני משחקים שכל כולם מתייחסים לבחירות מוסריות ולהשפעה שלהם על החיים של הגיבורים) אבל להתעלם לחלוטין מהעניין הזה פשוט מוריד את כל העניין שהסיפור שלו יכול לעורר לכלום ושום דבר. חבל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עוד קצת ליטוש לא היה מזיק כאן/מערכת וואלה!, צילום מסך

שורה תחתונה

קשה לשנוא את Watch Dogs, וקל להבין את השאיפות הגדולות של יוצריו. הם רצו ליצור משחק עולם פתוח ענקי עם טוויסט של האקרים ומערכת קרב מעולה שייתן ל-GTA את קרב חייו. מה שיצא בסופו של דבר הוא משחק עולם פתוח לגמרי סולידי, עם מערכת האקינג שהיא גימיק חביב ומערכת קרב חביבה אך מלאת בעיות.

כל אחת מהמערכות הרבות שמוטמעות ב-Watch Dogs היתה יכולה להנות מעוד קצת ליטוש. הסיפור היה יכול להיות עמוק יותר, הנהיגה היתה יכולה להיות טובה יותר, משימות הצד מגוונות יותר, האונליין מרגש יותר, התנהגות האנשים שמסביב אמינה ואקראית יותר. אפילו הגרפיקה היתה יכולה להיות טובה יותר. הכל כמעט שם - אבל רק כמעט. וזה עוד בלי שבכלל דברתי על משימות ההתגנבות המתסכלות עד דמעות, בהן טעות אחת קטנה תגרום לכם להפסל ולהתחיל הכל מהתחלה, משל היינו במשחק Stealth מתחילת שנות ה-90.

לא שזה עושה את המשחק הזה ללא טוב. ממש לא. סביר להניח שמתוך ה-30-40 שעות שתקדישו לו, תהנו מרובן ולא תתחרטו על הכסף שהשקעתם בו. מצד שני, כמו מבחן בבית ספר שקיבלתם עליו "כמעט טוב מאוד", סביר להניח שלא תתלו את Watch Dogs על המקרר או תציבו אותו במרכז מדף המשחקים שלכם.

נקווה שההמשך הבלתי נמנע שיגיע בעוד שנה-שנתיים יצליח סוף סוף להשיג את ה"טוב מאוד" הנכסף.

  • עוד באותו נושא:
  • Watch Dogs

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully