וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וזוהי רק ההתחלה

עמית אבנר

5.6.2008 / 3:36

הסכם סודיות יעזור לכם בדרך לסטארטאפ? עמית אבנר בוחן גם את הגישה הזאת להגנה עצמית

אנו חוזרים לתחופ הפטנטים מלפני שבועיים שבו דיברתי על Provisional Patents. בסופו של דבר Provisional הוא סה"כ הצהרת כוונות. הוא אומר כי אתם שומרים לעצמכם להגיש פטנט על התחום הזה בשנה הקרובה. אם לא תעשו את זאת, אז ה Provisional יעלם ויהיה חסר כל ערך. לכן המשימה הבאה שלכם היא הגשת פטנט מלא.

ישנם אנשים בתחום אשר טוענים שאין כל משמעות לפטנט. בין אם מסיבות פרנואידיות ("עורך הפטנטים יגנוב לי את הפטנט הגאוני שלי!") ובין אם מסיבות יותר פרקטיות (אישור פטנט לוקח מספר שנים במהלכן ניתן לחקות אתכם בכל מקרה). ישנם דרכים יותר בסיסיות להגן על המצאתכם, הדרך הנפוצה נקראת NDA (ראשי תיבות של Non Disclosure Agreement) או Confidentially Agreement במקומות מסוימים. כלומר, הסכם סודיות.

מסמך NDA, הוא מסמך עם מבנה מאוד סטנדרטי שחברות סטארטאפ או יזמים מחתימים עליו את העובדים שלהם, המשקיעים שלהם וכל מיני אנשים שהם נפגשים איתם עליו. מסמך זה מבטיח כי מי שחותם ישמור על המידע הסודי שלכם לעצמו, וכל תוצר ורעיון שעולה לו בעקבות הרעיון הסודי יהיה שייך לבעל המסמך. הבעיה העיקרית היא היכולת של המסמך הזה "להחזיק מים" בבית משפט, במסמך לא מפורט בדיוק מה הרעיון שבעל המסמך חולק עם החותם ומאוד קשה להוכיח מה בדיוק המידע הסודי שהועבר. כמו כן, החותם יכול לטעון שהוא כבר שמע את הרעיון הזה בעבר או הכירו. כיום, קרנות הון סיכון וגופים רבים אשר נחשפים להמון רעיונות בשנה לא מוכנים לחתום על מסמכים מסוג זה מהסיבות שתוארו לעיל.

לפעמים עדיף לסמוך

NDA מספק בסופו של דבר הגנה, אך לא תמיד מספיקה. מכיוון שיש כל כך הרבה דוגמאות של מסמכים כאלה בחינם בשוק, תמיד מומלץ להשתמש בהגנה אשר היא בחינם – אבל לדעתי כדאי לנסות לעבות את הביצורים, ולכן אני כן מאמין שכדאי לנסות לרשום פטנט ו-Provisional.

בסופו של דבר, הכי טוב לעבוד עם אנשים שהאינטואיציה שלכם אומרת שנכון לעבוד איתם. כל המסמכים שבעולם לא ימנעו גניבה של רעיון. אתם צריכים להחליט בכל נקודה ובכל מצגת עד כמה חשוב לכם להילחם שיחתמו על NDA או לא. לפעמים צריך לדעת לוותר – כי אחרת איך תגיעו לשותפות טובה?

פטנט הוא לא הפתרון להכל, עדיף שיהיה לכם מוצר טוב מאשר פטנט טוב. מוצר טוב עם ארכיטקטורה טובה, בסיס משתמשים גדול, אלגוריתם מעולה. מוצר כזה יצליח יותר מאשר מוצר בינוני שמוגן על ידי פטנט. בתחום התוכנה פטנטים הם כה מסובכים, שגם אם יהיה לכם פטנט טוב יש סיכוי שעו"ד טוב ימצא את הפרצה לחקות אתכם. בנו מוצר מעולה, וגם חברות ענק יעדיפו להיכנס לשותפות (או אולי לשמחתכם לקנות אתכם) אתכם במקום לנסות להתחרות במשהו טוב, והעולם מלא בדוגמאות לכך.

בכל מקרה, חשוב מאוד להבין כי אישור של פטנט בעולם לוקח כמה שנים ובתקופה זאת יוכלו להתחרות בחברה שלכם – אך אם הפטנט שלכם באמת יאושר, עלול להיות לכם קלף מנצח ביד! ופה אני שוב אזכיר את מקרה Blackberry אשר נאלצו לשלם הון פיצויים לבעל הפטנט של המוצר. מומלץ שהחברה שלכם תהיה יותר מסתם פטנט, כי אחרת לא תוכלו לשרוד את השנים עד אישור הפטנט. חברות ענק כמו מיקרוסופט, גוגל, IBM, HP (ולא חסרות עוד כאלו) יכולות לפתח ולחקות כל מה שאתם עושים (ממש. כל מה שאתם עושים) בשבריר מזמן הפיתוח שלכם, אז תשתדלו למצוא נישה או ערך מוסף שאתם מעניקים. ועל זה אדבר גם בטורים הבאים!

נראה בשבוע הבא,
-עמית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully