וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וזוהי רק ההתחלה

עמית אבנר

12.6.2008 / 10:51

יש מילה אחת שעמית אבנר רוצה שתשננו לפני שאתם מתחילים בסטארטאפ שלכם: סבלנות

לפני שיוצאים למסע, תמיד צריך להכין קצת צידה לדרך. במקרה של סטארטאפ, אני חושב שהצידה הכי חשובה היא אורך רוח וסבלנות. צריך להתרגל לכך שכל דבר לוקח הרבה זמן, הרי אף אחד לא ממהר לחלק מיליוני דולרים....

את התהליך שלי התחלתי לפני מעל לשנה, עם רעיון אחר בכלל... וככל שעבדתי עליו וחשבתי עליו ופיתחתי אותו, הבנתי שאני רוצה לשנות את כיוון העבודה. הסבלנות היא כלי חשוב, כל פגישה לקח הרבה זמן לתאם. קרנות הון סיכון, אנג'לים (למי שלא יודע, אנג'ל הוא משקיע פרטי) ואנשים בתעשייה הם לרוב אנשים עסוקים שרואים כל כך הרבה סטארטאפים וכל כך הרבה יזמים שלפעמים הם מתאמים פגישות לעוד זמן רב

לאחר כל פגישה, כל גוף עסקי שתפגשו איתו ירצה לחשוב ולנתח את מה שהצגתם. הוא ירצה לבדוק ולחקור לפני שיזמן אתכם לפגישה נוספת, ומכיוון שבו-זמנית הם בודקים המון מיזמים אחרים – זה ייקח זמן. הרבה זמן. במיוחד בגלל שאתם יושבים ומחכים לתשובה, אתם מרגישים במימד אחר בו כל יום הוא כחודש שלם.

בסופו של דבר יחזרו אליכם, אבל לא תמיד עם תשובה חיובית. בדרך ל"כן" המיוחל תשמעו הרבה הרבה "לא". מכל מפגש לומדים דברים חדשים, לומדים מה מעניין את המשקיעים יותר ומה פחות. אני למשל עם הזמן בניתי 2 מצגות שונות לכל נושא, אחת עבור משקיעים ישראלים ושניה עבור משקיעים אמריקאים – כי כל משקיע והתרבות שלו, ובכל תרבות מחפשים לראות במצגת דברים שונים ודגשים שונים.

הפחד

הרבה משקיעים ידחו אתכם לאו דווקא כי הם לא יאמינו ברעיון, אלא בגלל הפחד – אולי השוק לא יתאים להם, אולי העלויות נראות להם מפחידות. אולי הם יפחדו שענקי התעשייה (למשל גוגל ומיקרוסופט) יתחרו בכם. המלצה שלי, תשאלו ותבינו למה הם לא מעוניינים – ככה תוכלו לתקף את הנושא יותר טוב ולדעת איזה נקודות לחזק למשקיע הבא.

ואם הטיעון שלהם הוא שמיקרוסופט יחקו אתכם, תגידו להם שמיקרוסופט יכולים לחקות כל דבר בפסיק מהזמן שלוקח לכל אחד אחד לפתח. ככה זה שאתם חברת ענק שמעסיקה מעל ל-80 אלף עובדים עם הכנסות של עשרות מילארדי דולרים... אבל המציאות מוכיחה לנו, שאפילו מיקרוסופט רוכשת חברות קטנות במקום לחקות אותם ואתם יכולים לשאול את חברת YaData (שנרכשה לפני חודשים ספורים).

וינסטון צ'רצ'יל אמר פעם: "אם אתם הולכים בגיהנום... תמשיכו ללכת". גם אם הדרך נראית קשה, ולפעמים חסרת סיכוי, תנו לה את הצ'אנס. תנסו לשלב את הסטארטאפ בחיים שלכם. יש אנשים שבוחרים להתפטר מהעבודה ולהשקיע את עצמם בסטארטאפ במשרה מלאה עוד בשלבים ההתחלתיים, זו דרך מעולה לקדם את הרעיון – אבל תהיו סבלניים. כשאתם עובדים במשרה מלאה על מיזם שלכם, ללא משכורת (כי הרי עוד לא גייסתם שקל) וכל תשובה מכל משקיע או כל עו"ד שפניתם אליו לוקחת זמן, זה מתסכל. אולי לא תמיד נכון להתפטר ישר, אולי כדאי לנסות לצמצם אחוזי משרה ולעבוד על הסטארטאפ שלכם במשרה חלקית או אפילו רק בסופ"שים מעבר למצגות. כל אחד והשיקולים שלו.

אז בהחלט מילת המפתח שלי לשבוע זה היא סבלנות, אולי כי אני הייתי צריך להיות כל כך סבלני לאחרונה... תהיו סבלניים. זה לא יכול להזיק!

שלכם,
עמית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully