וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלעד שליט במדיה החברתית: קפיצת ענק בכמות היחס

18.10.2011 / 12:20

שחרורו של גלעד שליט הבוקר שטף את הרשתות החברתיות. אינפלציה של התייחסויות - כאשר המובילה היא טוויטר

"השיח לגבי שליט חטף פיק מטורף בשבוע האחרון, אבל היה נוכח כל הזמן, גם לפני כן", אומרת הבוקר ענת להב, עובדת מחלקת המחקר של חברת באזילה (העוסקת בניטור האינטרנט הישראלי), כאשר נדמה שהנושא היחיד המעניין את הרשתות החברתיות הוא החטוף ששב הביתה. "בחודש האחרון, עד ההודעה על השחרור, עמד השיח ברשת על כ-100 עד 150 שיחות ליום. בערב ראש השנה ובימים שקדמו לו הייתה עליה באזכורים, בעיקר בברכות לחג בהן אוזכר גלעד שליט".

"מאז שהוכרזה העסקה יש קפיצה מטורפת בשיח. ב- 11.10 יום ההודעה על העסקה, וביום שלאחריו, הגיע השיח לכמעט 6,000 דיונים ביום. בטוויטר נשלחו כ-2,000 ציוצים בנושא הזה. רוב השיח בטוויטר הוא התייחסויות אמיתיות, ולא הפניה לכתבות. באופן מפתיע, הדיונים על העסקה אינם תופסים נתח משמעותי בשיח ברשת. חלק ניכר מהמשתתפים בשיח אינם מתייחסים כלל לעיסקה. מבחינתם המחיר מקובל. 40% מהשיח מתמקד בהבעות שמחה על השחרור".

- מה ראיתם היום בבוקר?

"נכון לשעה זו (11:30), השיח לגבי גלעד שליט ברחבי הרשת עומד על 1719 אזכורים. זו כמות אזכורים רבה יחסית לשעות אלו. ניתן להניח כי במהלך היום השיח יתעצם ועד שעות הערב מספר האזכורים יעלה. הטוויטר מהווה חלק ניכר מן השיח. כמעט ממחצית האזכורים לגבי גלעד שליט מופיעים שם (נכון לשעה 13:30, מספר האזכורים לגלעד שליט בטוויטר הגיע לכמעט 3,000 - א.ל.). טוויטר ופייסבוק, בהיותן זירות בעלות מהירות תגובה מיידית, מובילים בכמות האזכורים, לעומת הפורומים, הבלוגים והטוקבקים באתרי החדשות, שמתעדכנים בקצב איטי יותר".

הנושא היחיד ב-Feed

"יש לי דמעות בעיניים". זה היה הציוץ השכיח ביותר, בווריאציה זו או אחרת, שהופיע בטוויטר בסביבות השעה 10:30 הבוקר, כאשר נראו לראשונה פניו של גלעד שליט המשוחרר על מסכי הטלוויזיה.

במשך ימים, מאז שהוכרז דבר העסקה, עסקו בה רבות הגולשים הישראלים בשירות המיקרו-בלוגינג. בהתאם למנהג עדות הטוויטר, חלק ניכר מההתייחסות היה ציני, אירוני וסרקסטי מאוד. מאידך, צייצנים רבים שעסקו בנושא שליט מפריזמה הומוריסטית גילו שהיו עוקבים ש'אינפלו' אותם (הסירו אותם מרשימת הנעקבים). מסתבר שגם בטוויטר הצינית-תמידית, יש אנשים שזה יותר מדי עבורם.

"אין לי שום דבר מחוכם לומר, יורדות לי דמעות", כתבה אחת כאשר החלו להופיע תמונותיו של שליט המשוחרר. "אני רוצה לצייץ בדיחות על טיב האוכל הערבי ועל חוסר ההיגיון שברזון שלו. אבל לא, אני באמת לא מסוגלת כרגע", הוסיפה מישהי. "משדרים תמונות ראשונות שלו בלופ עכשיו. תכל'ס מרגש", הודתה גולשת נוספת. אפילו איש התקשורת הציניקן אסף הראל בחר לכתוב בציוץ לאשתו דפנה לוסטיג: "אהובתי, חשבתי לקנות לך משהו ליום הולדת אבל בסוף הבאתי לך את המתנה שתמיד חלמת.. את גלעד. מזל טוב". "אני לא יודע מה יותר מטורף: זה שגלעד שליט חזר או העובדה שכל הפיד שלי, ללא יוצא מן הכלל, ספיצ'לס", הודה מישהו. "אנשי תקשורת יקרים, בכירים ככל שיהיו, יש רגעים שבהם זה בסדר לשתוק ולתת לתמונות לדבר בעד עצמן", סיכמה מישהי את כוחו של הרגע.

לפי נתוני "באזילה", כמעט חצי מכלל ההתייחסויות לנושא נעשו בטוויטר. "זו זירה מהירה יותר, ולכן תופסת יותר נפח", מסבירה ענת להב. "נכון שיש יחסית מעט ישראלים ברשת, אבל הם מצייצים בתדירות גבוהה יחסית. גם הנתונים עולים מהר יותר בהשוואה לטוקבקים, כיוון שזו זירה אישית (אין התערבות של עורך אתר או תגובות לאחרים). מה גם שריטווטים מעלים את כלל השיח בטוויטר. השימוש בפייסבוק בישראל אמנם גבוה, אך ישנם פרופילים רבים שחסומים לחברים בלבד - ואת אלו איננו יכולים לנטר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כך נראה הבוקר הטוויטר הישראלי/מערכת וואלה!, צילום מסך

כולם עשו לו לייק

אם בטוויטר ביטל שחרורו של שליט את מחסום הציניות, בוודאי שכך היה גם בפייסבוק. משתמשי טוויטר נוטים לראות ברשת החברתית הגדולה בעולם כמקום הרבה יותר "פוליטיקלי קורקט", "סחי" – כהגדרת חלקם, בו הטון השכיח הוא רציני וממלכתי יותר. סביר להניח שכמעט כל מי שמסתכל על פיד הפייסבוק שלו הבוקר רואה נושא אחד בלבד – גלעד שליט. גולשים העלו סטטוסים רבים העוסקים בשחרור ולינקים לתמונות הטריות של שליט יוצא מהשבי. כאשר פורסם באתרי האינטרנט השונים קטע הווידאו הקצר בו מוסרים אותו שוביו – מיהרו גולשים לשתף אותו להרעיף עליו לייקים.

כשעה לאחר השחרור, בסביבות 11:30, התמלאו הרשתות החברתיות בהודעות שהתקוממו על הראיון שערכה כתבת הטלוויזיה המצרית עם שליט. הן בפייסבוק והן בטוויטר מחו המשתמשים על הסיטואציה בה הועמד השבוי המשוחרר ואף מתחו ביקורת על ההד שנותנים לראיון ערוצי התקשורת הישראלית. "ערוץ 2 משדרים שוב את הראיון עם המצרים. נתתי להם קודם את הספק של השידור החי עכשיו הם שווים אליהם מבחינה עיתונאית", צייץ משתמש בטוויטר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העדכון השכיח ביותר בפייסבוק היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוקף בסיבוב את דפני ליף

בבאזילה לא חושפים מהו אחוז ההתייחסויות לשליט מכלל הסטטוסים/ציוצים, אך מציעים כקנה מידה השוואתי את נפח השיח שהיה לגבי אירועים אחרים: בשיא המחאה החברתית, מספרת להב, זכתה דפני ליף ל-330 ציוצים בטוויטר ביום. באותה התקופה זכה ראש הממשלה נתניהו ל- 68 ציוצים ביום, כאשר בממוצע יש לו 10 ציוצים ביום.

- איך אתם מאפיינים את השיח על גלעד שליט ברשת?

"זהו שיח חד צדדי יחסית. רק בכ-25% מהדיונים מובעות דעות מנוגדות לגבי העיסקה. כל יתר השיחות כוללות שיח שהוא או בעד או נגד - ובדרך כלל בעד. מספר המשתתפים בדיון הוא נמוך יחסית לדיונים בסדר גודל כזה, וכך גם מספר התגובות לדיון. ממוצע התגובות לדיון (לא כולל טוויטר, שאין בו תגובות) הוא 10. בדרך כלל, נתון כזה מראה על רמת מעורבות נמוכה, אבל פה הוא מראה על רמת קונצנזוס גבוהה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התפלגות השיח על גלעד שליט ברשת/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully