וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העשור הסלולרי

דידי חנוך

31.12.2009 / 11:06

העשור הראשון של האלף השלישי שייך לשתי טכנולוגיות שמשתלבות כיום: האינטרנט והסלולר

סיכום העשור בסלולר זאת משימה לא קלה, מכיוון שמדובר למעשה בסוג של סיכום העשור בטכנולוגיה. כל התפתחות חשובה בתחום הטכנולוגיה מצאה מקום גם בתחום הסלולר, דבר שהיה כמעט בלתי נתפס בתחילת העשור.

הבה נחזור מעט בזמן. בתחילת העשור, לרבים מהישראלים - ותושבי מדינות מפותחות אחרות - כבר היו סלולריים. אבל ודאי לא לכולם. כמעט ואף אחד לא השתמש בסמס, ואינטרנט בסלולר היה רעיון שמסתובב כבר הרבה זמן אבל מעולם לא יושם באופן שיגרום למישהו לרצות להשתמש בו. הדור השלישי עדיין לא הושק אפילו ביפן. מצלמות סלולריות היו פיתוח תיאורטי עם כמה אבי טיפוס, אבל טרם הושקו. הטכנולוגיות עוד לא החלו להתלכד.

כיום יכול אדם לצלם וידאו איכותי ולהעלות אותו לאינטרנט ישירות מהסלולר, או אפילו לשדר בשידור חי. טכנולוגיה סלולרית מאפשרת לקורא הספרים האלקטרוני של אמזון להוריד ספרים ישירות למכשיר. לפייסבוק יש עשרות מיליוני משתמשים בסלולר.

אנחנו חיים בעולם שונה, וחלק גדול מכך ניתן ליחס ישירות לטכנולוגיה הסלולרית וליישומים השונים שלה. אבל השדרית של ההתקדמות הזאת היא האינטרנט. ללא אינטרנט, טלפונים סלולריים הם - במקרה הטוב - אמצעים לשיחות וסמס, עם מעט יכולות של יומן אלקטרוני. הקישוריות לאינטרנט היא מה שהפך במהלך העשור את הסלולר לכלי המושלם לכל יישום של טכנולוגיה, בין אם מדובר בתקשורת, בידור, יישומים עסקיים או מידע.

ציוני דרך

כשאנו באים לציין אבני דרך בעולם הסלולר בעשור החולף, ברצוננו להתמקד בדבר שנוגע באופן הישיר ביותר בקוראים: המכשירים. שלושה מכשירים בלטו במיוחד בעשור האחרון, וראויים לאזכור לטעמנו.

הראשון הוא RAZR של מוטורולה. כיום, הרייזר מסמל ממשק רע, וסדרה אינסופית של מכשירים כמעט זהים. אבל כשהוא הושק, הוא היה מהפכה. זה היה המכשיר הסלולרי הראשון שבלט בעיקר בסטייל. הוא היה דק, הוא היה יפה, והוא הציל את מוטורולה מצרות קשות בהן היתה באותה התקופה. RAZR 3G המשיך את הקו, וזכה גם הוא להצלחה עצומה. אבל אז הגיעה אותה סדרת מכשירים זהים, ומתחרים כמו סמסונג ידעו לחקות את הנוסחה בהצלחה רבה. הרייזר היה המכשיר שהציל את מוטורולה, אבל ההתמכרות של החברה אליו, וחוסר היכולת - עד השנה - לייצר מוצר אחר שימשוך את העין ואת הצרכנים, כמעט וחיסלה אותה.

המכשיר השני הוא N95 של נוקיה. בעולם של רייזרים, ה-N95 היה מהפכה. הוא כלל את כל מה שהבטיחו לנו שיהיה יום אחד במכשירים סלולריים. מצלמה שהיתה אז קפיצת דרך עצומה, מסך שהיה אז גדול מאד, מקשי מולטימדיה, GPS. המכשיר היה הצלחה עצומה עבור נוקיה. אבל קצת כמו מוטורולה והרייזר, יורשיו של ה-N95 דמו לו יותר מדי. הם הציגו יכולות משופרות, אבל לא תפיסה חדשה. ניתן לטעון שההצלחה של N95 הובילה את נוקיה למשבר הקל בו היא נמצאת כיום, אם כי יש לומר לזכות החברה שהיא כבר פועלת לתקן, מהלך שיושלם עוד כשנה עם צאת סימביאן 4.

את שמו של המכשיר השלישי אתם יכולים לנחש. כמו N95, גם כאן מדובר במכשיר שהכרזתו הפילה את הלסת שלנו לרצפה, ולמרות שיש לנו הרבה מאד השגות בנוגע אליו, אין ספק שהוא שינה את השוק באופן בלתי הפיך. מדובר, כמובן, באייפון של אפל. למרות שהוא סלולרי גרוע, ולמרות שבכל גרסה שלו יש "חידושים" בתחומים שהפכו למובנים מאליהם במכשירים אחרים, יכולות האינטרנט שלו, היישומים והממשק המבריק הופכים אותו למכשיר החשוב ביותר של סוף העשור.

היופי מתחיל מבפנים

שלושת המכשירים האלה מסמלים את הדרך שהתעשייה עברה במשך העשור. ממכשירים שהצליחו מכיוון שהיו יפים, למכשיר שהצליח מכיוון שהיה - נכון למועד השקתו - כל יכול ועד מכשיר שמצליח מכיוון שהוא מביא רמת שימושיות חסרת תקדים. בתקופה האחרונה אנו רואים יותר ויותר עדויות לגל הבא, מכשירים שיכללו שימושיות וממשק בשילוב עם יכולות אמיתיות. זה הטרנד הנוכחי, והוא חיובי בהחלט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully