וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלונות 8: איך הגענו לכאן?

ביקורת על "חלונות 8", ההקדמה: איך הגיעה מיקרוסופט למצב בו חלונות 8 היא שתי מערכות הפעלה, ולמה היא רוצה שתשנאו אחת מהן?

ברוכים הבאים לעידן "חלונות 8". עבור רובכם, הוא יתחיל ב-26 באוקטובר, אז תשוחרר מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט לחנויות, אך מקצתכם מתחילים לקבל את הגרסה הסופית שלה כבר עכשיו.

בשבוע הבא נפרסם מספר כתבות ביקורת על מערכת ההפעלה - מהשינויים הרדיקליים ביותר ב"חלונות" מאז הושקה Windows 95 לפני שבע עשר שנים. אך לפני כן, צריך הקדמה. השינויים שנעשו, החוויות השונות אותן תחוו כשתשתמשו במערכת בבית או במשרד, צריכות להיכנס לקונטקסט, כדי שתוכלו לקלל את מיקרוסופט על החלקים המתסכלים במערכת ולברך אותה על אלה המרהיבים (ושני קצוות הסקאלה הזו נמצאים כאן), באופן מושכל.

לאן ממשיכים מחלונות 7?

והדבר הראשון אותו אתם צריכים להבין, הוא שלפני שנתיים וחצי לערך השמיים נפלו על הענקית מרדמונד. את המהפכה שעשתה אפל לפני חצי עשור עם האייפון והאייפוד טאץ' מיקרוסופט ראתה, משכה בכתפיה והלכה לתכנן באיטיות את Windows Phone, שהגיעה לשוק באיחור של שלוש שנים וכעת מתקשה לצבור תאוצה, זאת חרף הביקורות הנלהבות והממשק הנוח ביותר שיש לסמארטפונים להציע כיום (כן, יותר נוח מאייפון, והרבה יותר נוח מאנדרואיד). אבל כשהאייפד הושק, והתחיל את ההצלחה המטאורית שלו, מיקרוסופט נלחצה.

הייתה לה סיבה טובה להילחץ. לאחר שבמשך עשור - מימי סימביאן העליזים - אנשים דיברו על תוכנות מחשב ואפליקציות סלולר כעל שני תחומים נפרדים לגמרי, פתאום אפליקציות הן שם המשחק. הסרגל העילי עם תפריטי ה"קובץ" וה"ערוך" שלו פאסה, היכולת לשים שני חלונות זה לצד זה היא סתמית, והעכבר והמקלדת הופכים מהר מאוד לכלי עבודה וגיימינג. צריכת התוכן מתבצעת באמצעות הזזת אצבע על מסך מגע, עליו מופיעות צלמיות גדולות ונוחות.

למיקרוסופט באותה התקופה יש את חלונות 7. מערכת ההפעלה הזו אולי תומכת במגע, אך התמיכה הזו לא הרבה יותר טובה מזו שהייתה ב-XP וויסטה. גרוע מכך, היא מזעזעת בהשוואה לממשק שאפל מציעה ועליו אנדרואיד אז רק דיברה וכיום מציעה גם.

מי צריך את מיקרוסופט?

אבל זה רק חלק מנפילת השמיים. ענן גדול נופל על הראש של סטיב באלמר וסגניו בדמות שירותי הענן. בזמן שמיקרוסופט מדברת כל הזמן על פלטפורמת הפיתוח בענן Azure, אותה יש להניח רוב קוראי שורות אלה לא מכירים פשוט כי היא לא מעניינת אותם כצרכנים, אפל בוהה בנתונים המדהימים של חנות האפליקציות שלה וחנות המוזיקה שלה (למיקרוסופט באותו זמן יש את שירות המוזיקה של Zune) ואנשיה כנראה צוחקים בקול ששמור לנבלי על מסרטי פשע. את הצחוק הזה מיקרוסופט שומעת מאוחר יחסית.


וכך מוצאת עצמה חברה ששלטה בשוק מערכות ההפעלה במשך עשורים מול הפרספקטיבה של אנשים שלא צריכים שהמערכת שלהם תפעיל את הדברים בהם מיקרוסופט כל כך טובה. אלה אנשים שלפעמים, בהיסח דעת, מנסים להזיז את החלון של האקספלורר עם האצבע, או ללחוץ על הצלמית של היישום כדי לפתוח אותו. אך בו בזמן, מיקרוסופט מסתכלת על הארגון - זה שמחזיק מאות מחשבים או יותר ומשתמש בתוכנות משלו. הארגון הוא לקוח גדול, אבל מיקרוסופט מפחדת בצורה נואשת להישאר חברה עם שוק ארגוני בלבד - היא רוצה גם את הצרכן. הצרכן, מצידו, רוצה אותה הרבה פחות.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

שתי מערכות, מערכת אחת

הפתרון - חלונות 8, מוצג לראשונה לפני מעט יותר משנה, ביוני 2011. במרכזו ממשק "מטרו", שמשנה את שמו רק לפני שבוע, ככל הנראה לאחר סכסוך משפטי. הממשק הזה הוא, במילים פשוטות, מערכת הפעלה שניה. במיקרוסופט אמנם מנסים למתג את הממשק כתחליף למקש ה-Start, אבל זו היתממות - לא מדובר בהחלטה עיצובית. לממשק החדש יש אפליקציות משלו, מערכת הגדרות משלו, אפילו גרסה משלו לדפדפן ה-Internet Explorer, והחיבור שלו למערכת ההפעלה "הרגילה" שנמצאת שם כדי לתמוך בתוכנות (ולא אפליקציות) הוא רופף.

הביקורת המלאה על השילוב הזה תתפרסם, כאמור, במהלך השבוע הבא, אך אחרי יותר מחצי שנה עם Windows 8 ומספר ימים עם גרסתה הסופית, יש לנו השערה: מיקרוסופט רוצה שתשנאו את החלק ה"קלאסי" של חלונות 8. היא רוצה שתשנאו אותו ממש, שתרגישו כי הוא נחות מהממשק החדש והיפהפה אותו היא דוחפת לכם בפנים בכל פעם שאתם פותחים את המחשב. והיא רוצה שהתסכול שלכם יועבר לאנשים שמכריחים אתכם עדיין להשתמש בממשק הזה, במקום באפליקציות הכיפיות - מנהלי המחשוב בעבודה, ויצרני התוכנות איתן אתם עובדים.

מיקרוסופט מהמרת

כי ההימור האמיתי של מיקרוסופט במערכת ההפעלה הזו הוא לא על ממשק ה-Metro, אלא על אופי העבודה שלכם בעתיד הקרוב-יחסית. האופי הזה, מבחינתה, נמצא בשילוב בין אפליקציות רזות ומוצרי מחשוב שאינם דווקא חזקים במיוחד, לבין שירותי ענן ופלטפורמות שמאפשרות "להזרים" לכם תוכנות דרך הרשת.

העתיד על פי מיקרוסופט מלא במסופים, בהם היא מספקת לכם כלקוח לא מערכת הפעלה שמטרתה העיקרית היא להפעיל תוכנות, אלא ממשק נוח עם חלון לאינטרנט בו כל עבודה והפנאי שלכם נמצאים. זה הימור על כך שמחיר החיבור לרשת יהיה נמוך יותר ממחיר כוח העיבוד במחשב המקומי - דבר שעדיין לא קרה. האם הוא ישתלם? את זה נדע בעוד כמה שנים. האם מערכת ההפעלה טובה? את זה תוכלו לקרוא כאן בשבוע הבא.

עוד בנושא:
חלונות 8 תושק ב-26 באוקטובר
חלונות 8: במיקרוסופט מוכנים להמר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully