וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איילה בן נפתלי עשתה ג'ונגל בפייסבוק

עידו קינן

23.9.2012 / 12:15

גולשת גזענית העלתה לפייסבוק תמונות של פליטים אפריקאים וכינתה אותם 'חיות'. סערת הרשת לא איחרה לבוא

"כלל הכבוד לך!!! המשיכי כל וואאללה צודקתת איילה אנחנו איתך!! חזק ואמץ!!!!!" היתה אחת מעשרות אלפי תגובות שקיבלה איילה בן נפתלי בפייסבוק בסוף השבוע האחרון. בן נפתלי הפכה למוקד סערת פייסבוק בסוף השבוע האחרון, לאחר שצילמה מהגרים אפריקאים באזור התחנה המרכזית הישנה בתל אביב ופרסמה את התמונות בליווי הערות גזעניות באלבום בשם "סיור לילי בספארי דרום תל אביב". אומת הרשת גילתה את התמונות ועשתה לבן נפתלי לינצ'טרנט מצד אחד, וקבוצת תמיכה מצד שני, באמצעות שיתופים בפייסבוק, טוקבקים ביקורתיים ומחזקים, נאצות ואיומים לכל הכיוונים, דף תמיכה, דף פארודי של פורשי דף התמיכה וממים אינטרנטיים. את התגובה המצוטטת לעיל, אגב, כתבה עדן אברג'יל, שלפני שנתיים קיבלה טיפול דומה אחרי שפרסמה בפייסבוק אלבום בשם "צבא..התקופה הכי יפה בחיי :)", ובו תמונות שלה מצולמת מחייכת במדים על רקע עצירים פלסטינים כפותים.

בן נפתלי הדתיה פרסמה את התמונות ביום חמישי, והן הפכו ויראליות בערב שבת, משאירות לאומת הרשת החילונית כיממה לדון בהן במעמד צד אחד. גולשים הגיבו באלבום, בתמונות, באלפי שיתופי-הפייסבוק של התמונות ובעמודים שפרסמו צילומי מסך, ובהם סטטוסים מצייצים ועומרי חיון.

ותיקה בפרסומים מעצבנים

שיטוט בפרופיל של בן נפתלי מעלה שהיא מנוסה בפרסום תכנים שמעצבנים אנשים מקצווי הקשת הפוליטית, וגם במריבות רשת איתם. לעמוד תמיכה ברוצח רבין, יגאל עמיר, העלתה תצלום שבו היא מחזיקה מכתב שקיבלה מעמיר ומאשתו לריסה, והכיתוב: "זכינו לקבל ברכה מצדיק...:) בע"ה בשנה הזו תחזור הביתה!" מודעה בכתב יד למשתתפים בשיעור פילאטיס, חתומה על ידי "דבורה ומוחמד", זכתה לכיתוב "תכלה שנה וערבייה". לפני חודש פרסמה תמונה שבה היא נראית שורפת דגל של תנועת שלום עכשיו. התנועה שיתפה את התמונה עם לינק לפוסט המקורי, ובן נפתלי העידה כי "ההטרדות (הגסות) והאיומים בפרטי הגיעו...נאורות וליברליות, אמרנו??" היא פרסמה גם צילום שער שמציג כרזה נגד גיוס חרדים לצבא ולשירות לאומי, והצליחה לעורר עליה זעם מצד ציונים ושונאי חרדים.

באלבום שעורר את המהומה פורסמו ארבע תמונות בסך הכל. באחת מהן נראה איש שחור נוסע על אופניים ובידו גיטרה. בן נפתלי קבעה כי מדובר בעבריין: "גיטרה גנובה ביד אחת, יד שניה מנהיגה בזהירות אופניים. גנובות". בשתי תמונות נוספות צילמה אנשים שחורים תחת שלט של חנות חיות בשם "הספארי של ברק", עם הכיתובים "ספארי חינם!!!!!!11" ו"ספארי, אמרנו?". המצולמים תויגו בשמות "צ'צ'ינגה דריפה דקבוקה" ו"בובו אלבונגה דונגה". בתמונה שעשתה את מירב הרעש, בן נפתלי עומדת מחוייכת בדשא על רקע מהגרים, מעל הכיתוב "אין שלטים שאוסרים להצטלם . לא היו גם שלטים שאסרו האכלה, אבל על זה ויתרנו". גם בתמונה זו תויגו האפריקאים בשמות מומצאים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"השמאלנים שונאי ישראל פצחו במסע הסתה ושנאה"

חלק מהמבקרים יצאו נגד הגזענות של בן נפתלי כשהם חוטאים בעצמם בהכללות ובנאצות – נגד נשים, מתנחלים, ימנים, דתיים ויהודים. הגולש "ראסטה חי נבו באקו" איחל לבן נפתלי "אונס אכזרי בידיי כמה שיותר כושים" – מחאה על הגזענות כלפי מהגרים אפריקאים באמצעות חיזוק הסטריאוטיפ שלהם כאנסים. הגולש אביתר גת פרסם לקט של תגובות כאלו, וגם בן נפתלי שיתפה אוסף כזה במוצ"ש. הגולשת נועה ליברמן-פלשקס כתבה על כך: "השימוש ב"הכנס עמדה פוליטית\דתית פה" בתור קללה מיותר, ילדותי ומטופש. ולכל מי שהגיב לאיילה בן נפתלי בקללות על בסיס אמונתה או השיוך הפוליטי שלה, אתם לא רחוקים בהרבה ממנה". גם בקרב תומכיה של בן נפתלי נשמעו נאצות והכללות על חילונים ושמאלנים.

בשבת נפתח דף תמיכה, "כולנו בעד איילה בן נפתלי", שבתיאורו נכתב: "השמאלנים שונאי ישראל פצחו במסע הסתה ושנאה נגד איילה בן נפתלי שהתבטאה נגד הפולשים מסודן שגונבים את גבולנו ואונסים את נשותינו. תנו לנו לייק!" הדף, שלא ברור אם הוא אותנטי או פארודי, גייס נכון לאמש רק 72 חברים, וגם המספר הזה מורכב בחלקו מאנשים שמתנגדים לדבריה אבל באו לעשות צחוקים. אחר כך הוקם דף פארודי במובהק, "פורשי קבוצת כולנו בעד איילה בן נפתלי", עם קצת יותר ממחצית מספר החברים. "הקבוצה של 'כולנו בעד איילה בן נפתלי' מתונה מדי", נכתב בתיאורו, "הם רק 'לא אוהבים' את זה שהסודנים חיות, אנחנו ממש שונאים את זה. הצטרפו אלינו!". הסטטוס הראשון בדף: "יש המון חברים חדשים, אז אולי כל אחד יכתוב את השם שלו וחיה שמתחילה באותה אות. אני אתחיל: דן - דארפורי". קבוצת "כולנו בעד איילה בן נפתלי" מחזיקה 518 חברים, אולם לא ברור כמה מהם הצטרפו מרצונם וכמה צורפו בלי ידיעתם, כפי שפייסבוק מאפשרת משום מה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

איילה והקרנף הדוהר

וכמובן שגם מקומם של הממים האינטרנטיים לא נפקד. ניר גביש הפך את בן נפתלי לשחורה והדביק לכל השחורים ברקע את פרצופה. עמיר שיבי הציב מאחוריה קרנף דוהר, והעמיד עשרות שיבוטים שלה בצורת מגן דוד לפני הכנסת, עם בנימין נתניהו מקדימה ואיפה אפי ברקע. אצל עמיחי יעקבי היא מונפת הפוכה על ידי אמין אסלנוב, שהפך לכוכב לינצ'טרנט אחרי שהעלה צילום של עצמו כשהוא מניף חתול מהזנב. עומר קליגמן צירף אותה לסיי, הזמר הקוריאני שהתפרסם בלהיט "גאנגם סטייל". עבגד יבאור שם בידיה צילומסך של הצילום מפייסבוק, החליף את אחד המהגרים באקזיביט מהמם "יו דוג" וכתב: "היא בטח פתחה את הפייסבוק במוצאי השבת וקצת מטא מבפנים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההצגה על מדינתנו שלנו שאבדה

המקרה של בן נפתלי מעלה סוגיות אתיות, נורמטיביות וחוקיות. אדם רשאי להחזיק בדעות גזעניות, וחופש הביטוי מתיר לו גם להביע אותן. מאידך, חוק העונשין אוסר "רדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות, או גרימת מדנים כלפי ציבור או חלקים של האוכלוסייה, והכל בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי-אתני". האם דבריה של בן נפתלי מהווים עבירה על החוק? כשח"כ מירי רגב כינתה את המהגרים "סרטן בגוף שלנו", היה מקום לדיון ציבורי וביקורת, משום שמדובר באשת ציבור ונבחרת ציבור. כשנער פרסם מה שנראה כמו הודאה בהשתתפות בלינץ', היה מקום להביא את הסיפור לידיעת רשויות החוק. אולם האם יש מקום לביו?ש (shaming) המוני של אדם פרטי על הבעת דעותיו הגזעניות?

גם התפיסה שהדברים פורסמו בפומבי ראויה לדיון. פייסבוק מאפשרת למשתמשים לקבוע את רמת החשיפה של תכניהם ‏– "ציבורי" פתוח לכל, "חברים" פתוח רק לחברי הפייסבוק של המשתמש, "רק אני" מוצג רק למשתמש עצמו ו"התאמה אישית" מאפשר לבחור בפרטנות מי יראה ומי לא. בן נפתלי פרסמה את התמונות בהגדרה "ציבורי", אולם יתכן שלא היתה מודעת לאפשרויות השונות. יש הבדל בין בדיחה או אמירה גזענית שנאמרת בין חברים לבין כזו שנאמרת בפני קהל רחב. לאיזו הגדרה נכנסים הפרסומים של בן נפתלי?

הגולשת ליהי יונה העלתה לדיון סוגיה נוספת: "עשרות או מאות או לא יודעת מה מוכנים לשתף תמונה שבה נראים בבירור פניהם של שלושה פליטים בסיטואציה שהיא וודאי משפילה עבורם, ולו היו נשאלים ספק אם היו מסכימים שפניהם יופצו על כל כך הרבה קירות עם הכיתוב המשפיל המתייחס אליהם כחיות. זו כמובן לא הפעם הראשונה שזה קורה, ולא הפעם הראשונה שמישהי או מישהו מפנים את תשומת הלב לכך שמדובר באנשים, ולא בניצבים בהצגה שאנחנו הגיבורים שלה, ההצגה על מדינתנו שלנו שאבדה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אלפי מסרים אישיים ותגובות

איילה בן נפתלי סירבה לבקשתי להתראיין ולהציג את הצד שלה: "אל תעלב - אבל משום מה, לא נראה לי שבתור איש שמאל אנטי-דתי מובהק תוכל להיות כתב אובייקטיבי בנושא הספציפי (וזאת בלי להוריד מרמת כישוריך הכלליים בכל מה שקשור לענייני הנט). את התגובה הרשמית שלי פרסמתי בקיר פוסט ציבורי. גם חלק קטנטן מתגובות הנאצה המיזוגניות שקיבלתי מנאורים למיניהם. היה חופשי להשתמש בחומר".

תגובתה האמורה פורסמה אמש, סמוך לחצות: "ביום חמישי העלתי לפייסבוק תמונה שמתארת את המצב העגום בדרום תל אביב, שם מסתננים השתלטו על גן שעשועים שיועד לילדי העיר והפכו אותו לעולם רביעי, בו לא רק ילדים אלא גם מבוגרים לא יכולים להסתובב ולהרגיש במדינתם. כאשר פתחתי את הפייסבוק במוצאי שבת, נוכחתי לדעת שקיבלתי אלפי מסרים אישיים ותגובות - חלקם הגדול התחלק בין איומים ברצח, תגובות מיזוגניות גסות הכוללות קריאה לאונס בידי חבורת סודנים, ואיחולי מוות בשריפה לכל הדתיים והיהודים באשר הם. שמחתי לגלות שציבור יפי הנפש נפעם ונרגש בנושא המסתננים ולא אדיש כפי שחשבתי עד עתה. אמנם אותם המגיבים הנסערים לא התעניינו בנושא כשחבורות מסתננים אנסו בחורות ישראליות - ואדרבא, אותם המגיבים מאחלים לי את אותו הגורל, אם לא גרוע יותר - אבל אני שמחה לעורר את המודעות הציבורית לנושא. אני מזמינה את כולם לבקר באיזור גן לוינסקי ליד התחנה המרכזית ולהזדעזע מהמצב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בן נפתלי הפכה לפרטיות את התמונות, והסבירה כי "התמונות מהסיור לא נמחקו, הן הוגדרו זמנית לרמת פרטיות אחרת. מפאת העובדה שיש לי חיים (בניגוד למגיבים האובססיביים מהשמאל), אין לי זמן לטפל בתגובות הגסות והאלימות. סורי". מתחת לאחתה תמונות הללו מופיעה שיחה שלה עם מגיב שכינה אותה גזענית. "גזענית גאה :)", השיבה לו, וכשאמר שהוא "נגד מסתננים בא"י אבל לא בעד גזענות", ענתה בציטוט: "'...והכושים הנחתים בדרום וכל הדומים להם מאלה שאצלנו באקלימים הללו, ודין אלה כדין החי הבלתי הוגה ואין אלה לדעתי בדרגת האדם, והם מן דרגות הנמצאות למטה מדרגת האדם ומעל לדרגת הקופים, כיון שכבר הושג להם תיאר האדם ותבניתו והבחנה למעלה מהבחנת הקוף" (רמב"ם, מורה הנבוכים, תחילת פרק ג')".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully