וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלכדים ברשת

עמודים נסגרים, סטטוסים נמחקים, גולשים נעצרים: בשבועות האחרונים נדמה שהנהלת פייסבוק, כמו גם המשטרה, הרבה יותר קשוחים עם התבטאויות של גולשים ימניים ברשת. איפה הם היו קודם? דעה

האקר פורץ למחשב. ShutterStock
האקר פורץ למחשב/ShutterStock

לפני מספר חודשים פרסמנו כאן בוואלה! טק כתבה בנושא הסתה ברשת. במסגרת הכתבה הגשנו תלונה במשטרה על גולשים שכתבו בפייסבוק דברי הסתה כלפי ערבים, ביניהם גם טקסטים עם קריאה מפורשת להיפגש ולתקוף ערבים: "החלום שלי לאסוף 20 חבר'ה ולזיין אנשים כאלה... אני אשמח בשביל זה (לבצע) עבירה פלילית"; "אתם שיכורים? לכו לפוצץ ערבים!"; "(צריך) לעשות לו אמבוש... מוכנה להיות הפיתיון"; "אולי נקבע איתו 'פגישה' קטנה?" (=עם ערבי שנפגש עם יהודיה) ועוד. המשטרה לא הבינה מה אנחנו רוצים ממנה ומה הבעיה עם הטקסטים האלה. לאחר שהיומנאית הבהירה לנו שמדובר לדעתה בתלונה מיותרת, נודע לנו שהמשטרה סגרה את התיק.

אבל בימים האחרונים המצב שונה. נראה כי משטרת ישראל מתלהבת נורא פתאום לטפל בהסתות רשת. סוגרת עמודים, עוצרת גולשים, מזמנת לחקירות. אתמול בבוקר (ב') פרסמה הודעה בעמוד הפייסבוק הרשמי שלה, ובה הכריזה כי נעצרו שלושה חשודים בהסתה ברשת, וכי את החקירה מנהלת יחידת הסייבר הארצית בלהב 433. הנושא המשעמם, שלפני חודשיים סירבו אפילו לבדוק אותו,הפך עכשיו לפשע הכי מגניב בארץ. יחידות סייבר אמיצות משתלטות על מחשבים, חיילים חמושים פורצים תיקיות קוקיז, כוח המחץ מסתנן לתוך תיקיות other.

את ההתלהבות של המשטרה אפשר היה להרגיש בכמה מקומות בפיד. רון SKY נשר, ראפר וחקיין שהתפרסם ברשת בשבוע האחרון לאחר שהעלה סרטון ובו הוא מקלל את חברת הכנסת חנין זועבי, נעצר ונחקר פעמיים במשטרה, ולדבריו גם קיבל צו הרחקה מהכנסת למשך 30 יום. נאסר עליו גם להזכיר את שמה של זועבי. בסרטון שצילם אמר, בין השאר, כי זועבי היא "בת אלף זונה שרמוטה", הכריז כי אם תיפול לו לידיים ייתן לה "כיסא בראש" והציע לגולשים לארוב לה מחוץ לכנסת. לדרישת המשטרה וכאחד מתנאי השחרור, הסיר נשר את הסרטון מהעמוד שלו. "למשטרה אין יותר מדי ברירה, היא משרתת את החוק בישראל", הוא אומר, "מה שעצוב שאת החוק בישראל קובעת מערכת המשפט שנמצאת כפוף לממשלה, ככה שתמיד הם יהיו מעל החוק ואנחנו מתחתיו".

חקירת המשטרה בנושא הסתה ברשת החלה לאחר שברביעי האחרון פנו היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ופרקליט המדינה שי ניצן לבכירי המשטרה, וביקשו לפתוח בחקירה בחשד לעבירות של הסתה לאלימות והסתה לגזענות. בהודעה שפרסמה הפרקליטות נמסר כי הפרקליטות והמשטרה "רואות בחומרה רבה הסתה שכזו, בין אם היא מכוונת כלפי יהודים ובין אם היא מכוונת כלפי ערבים, ועל כן ייפתחו חקירות פליליות בנושא זה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך קמפיין הנקמה בפייסבוק/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם המדיניות של פייסבוק עצמו נראית נוקשה יותר בזמן האחרון. העמוד "שמאלנים שממרמרים אותי" למשל, המפרסם סטטוסים נגד - ניחשתם נכון - נחסם בימים האחרונים ונפתח מחדש. עמודים מסוג זה קיימים בפייסבוק כבר שנים, חלקם במתכונות קיצוניות אף יותר וקריאות מפורשות לאלימות נגד ערבים או שמאלנים, אך שום דיווח לפייסבוק לא הצליח לסגור אותם. השבוע, הפלא ופלא, "שמאלנים שממרמרים" נסגר. לטענת מנהליו, לא מדובר בסתם חסימת פייסבוק בעקבות תלונת גולשים, שכן ביום אחד נסגרו בבת אחת לפחות ארבעה עמודים ימניים גדולים - כשהתהליך לסגירת עמודים הוא בדרך כלל איטי יותר ורצוף שלבים. הם משוכנעים שמדובר בשיתוף פעולה עם הממסד. "הממשלה דרשה מפייסבוק להוריד את הדפים", הם מתעקשים בשיחה עם וואלה!טק, " לא ניתנה לנו שום סיבה למחיקה, התעוררנו לנו בבוקר ופשוט עבודה של חודשים נעלמה. מעולם לא קראנו לנקמת דם. לא ניתן שיסתמו לנו את הפיות שלנו". יש לציין שחלק הארי של הממשלה מורכב ממפלגות ימין.

גם אם לא מדובר בקונספירציה של הממשלה, אין ספק שפייסבוק מצנזרת השבוע יותר טקסטים ימניים מאשר בעבר. תושבת יצהר, אלירז פיין, שבעבר נחקרה על סטטוס המסית נגד צה"ל אך לא על סטטוסים נגד ערבים, פרסמה סטטוס המביע שמחה על רצח הנער הערבי - והוא הוסר מיד. אפילו הפרופיל של בנצי גופשטיין, מנכ"ל ארגון להב"ה שכבר שנים גולשים מהשמאל מנסים להשתיק, נחסם פתאום עכשיו, פתאום היום. הוא נאלץ לפתוח פרופיל חדש. האם במקרה המאמצים של הגולשים השתלמו סוף סוף, או שפייסבוק החליטה להגביר את האכיפה שלה על סטטוסים בעייתיים לאור המצב?

המשטרה אינה מכחישה כי במסגרת חקירות מסוימות היא עובדת בשיתוף פעולה עם אתרים בינלאומיים שאינם כפופים לחוק הישראלי, לרבות רשתות חברתיות דוגמת פייסבוק, אך מסרבת לפרט מה היקף שיתוף הפעולה הזה והאם לחסימות המרובות בפייסבוק יש קשר לטיפול המשטרתי בהסתה ברשת. אבל לחתומה מעלה, שראתה כבר הרבה הסתה ימנית לא מטופלת ברשת - לא על ידי הנהלת פייסבוק ולא על ידי המשטרה - יש תחושה שההקפדה הפתאומית על כללי ההתבטאות ברשת היא זמנית בלבד. ככה זה עם טרנדים: בעתונים כותבים על הסתה באינטרנט, אז אתה רץ לחקור הסתה באינטרנט. בעיתונים כותבים על תג מחיר, אז אתה רץ לעצור כל ילדה שכותבת "תג מחיר" על מדרכה. למשך ארבעת הימים הבאים פלוס מינוס הם יעשו נו נו נו על סטטוסים מסיתים, ויעברו הלאה לטרנד הבא.

תגובת המשטרה: "הסמכות לפתיחה בחקירה בגין חשד לעבירות הסתה, לרבות ברשת האינטרנט, מצויה בידי פרקליטות המדינה. מטבע הדברים לא נוכל להתייחס למקרים קודמים שפרטיהם אינם מצויים בידינו, אך נדגיש כי הליכי חקירה מתבססים על תשתית ראייתית לביצוע עבירה פלילית ושיקולים מקצועיים מובנים. ככלל, סוגיית האכיפה ברשתות חברתיות ובתחום ההסתה בכלל, טומנת בחובה סוגיות מורכבות הנוגעות לחופש הביטוי. עבירות פליליות המבוצעות ברשת האינטרנט מטופלות במשטרה על ידי מערך מיומן ומקצועי של חוקרי מחשב מיומנים הפרוס בכלל מחוזות משטרת ישראל ובלהב 433. יש לציין כי משטרת ישראל נדרשת לשת?פ בינלאומיים שכן אתרים שאינם מנוהלים בישראל אינם כפופים לחוק הישראלי".

תגובת פייסבוק: "במקרים רבים ישנם תכנים המועלים לפייסבוק שיש בהם טעם לפגם ואשר עשויים להעליב אנשים מסוימים, אולם לא בהכרח שהם מפרים את כללי השימוש של פייסבוק.
עם יותר ממיליארד משתמשים פייסבוק העמידה מערך כללים אוניברסלי להתנהגות ברשת החברתית, הנודע בשם הסטנדרטים הקהילתיים של פייסבוק. עם קהילת משתמשים המגיעה ממגוון רחב של מדינות, תרבויות וגזע, לעיתים אנו נתקלים בפוסטים מטרידים ופוגעניים. במטרה לאכוף סטנדרטים אובייקטיביים שחשובים לפייסבוק, אנו נסיר תוכן מדווח במידה והוא מפר את כללי השימוש, למשל, כאשר תוכן הופך לאיום ישיר וממשי. יחד עם זאת איננו מסירים תוכן רק משום שהוא פוגעני.
ניתן לדווח על תוכן מפוקפק לפייסבוק באמצעות הלינק המצוי ליד כל פוסט או עמוד. צוות מיומן של מומחים בודק כל דיווח ומסיר תוכן שמפר את הכללים. מומחים אלו עובדים מסביב לעולם במגוון שפות, לרבות עברית, באופן שמספק מענה 24/7 לכל דיווח."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully