וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוות, שתפו

אנחנו מכירים אותם בתור רוצחים אכזריים, אבל מסתבר שאנשי דאעש הם גם יחצנים מעולים ומומחי טכנולוגיה לא קטנים. כך השתלט הארגון הרצחני על אתר פולני תמים כדי להפיץ משם תעמולה ללא הפרעה

התמונה המצטיירת באמצעי התקשורת המערביים היא שארגון הטרור דאעש, לוחמי "המדינה האיסלאמית" משתלט על עיראק ומוציא להורג את כל מה שבדרכו. מסתבר שהמוניטין הרצחני הזה הוא גם תוצאה של עבודת תעמולה המשתמשת ברשתות חברתיות כמו טוויטר להפיץ פחד בקרב אוייביו, לגייס חיילים חדשים ולהעביר מסרים ועדכונים שוטפים.

"המדינה האיסלאמית" מאיימים על האמריקנים: "נטביע אתכם בדם". רויטרס
מאיימים גם על האמריקאים/רויטרס

כשאנחנו רואים אותם בראיונות או בסרטונים המזעזעים בהם חיילי הארגון כורתים את ראשי קורבנותיהם, קל לחשוב שמדובר בחבורת פרימיטיבים שרק מכירה סכינים ורובים, אך ההיפך הוא הנכון. כל סרטון כזה הועלה לטוויטר בכוונה להחדיר פחד בתושבי האזור אליו מתקרב הארגון ולהפיץ את השם דאעש בפי כל. יותר מכך, דאעש פיתח אפליקצית טוויטר בשם THE DAWN OF GLAD TIDINGS, המשגרת טוויטים בנושא התקדמות הארגון ישירות לחשבון הטוויטר של כל מי שמוריד אותה. ביום שבו אנשי דאעש כבשו את העיר מוסול בעירק, נשלחו דרך האפליקציה 40,000 ציוצים המתארים את התקרבותם לעיר.

אנשי דאעש עצמם גם מעלים ללא הרף תמונות לטוויטר ולפייסבוק, החל מאותן תמונות מזוויעות שכולנו ראינו, ועד תמונות פשוטות יותר, כמו זו שהעלה חייל בארגון - תמונה של יד מגואלת בדם ומתחתיה הכיתוב "הפעם הראשונה שלי". על כך הגיב חבר אחר "מברוק" ואחר ענה "הראשונה מני רבות". פרט לכך ישנם מעריצי הארגון אשר אינם לוחמים, אבל יוצרים כרזות וממים - כמו זו של האקדח המדמם, או הפוסטר של בגדד עם הכיתוב "בגדד, אנחנו באים". הם גם אלו שמפיצים את פרסומי הטוויטר ומתרגמים את הכרזות מערבית לאנגלית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כל פלטפורמה לגיטימית/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם בתחום היצירה הקולנועית, דאעש מנצלים היטב את המדיה. אם התרגלנו לצחוק על הסרטים החובבניים של חמאס, הרי שדאעש לוקחים את הסרטים שלהם ברצינות רבה יותר. למשל, הסרט CLANGING OF THE SWORDS IV כולל פיצוץ בסלואו מושן של פצצה סטייל הסרט "מטען הכאב", צילומי אוויר וסצנות שצולמו דרך כוונת הרובה. הכול כדי שתומכי הארגון ירצו להפיץ הסרט ומתוך מטרה ברורה - לגרום לעולם לשקשק מהכוח העצום של הארגון. התעמולה הזו כל כך אפקטיבית עד שאנשים שוכחים שדאעש לא כבש לבדו את האזורים שכבש, ושעוד ארגונים סונים לקחו חלק במלחמה. למעשה, לרוב האנשים נדמה שדאעש כבר שולטים בכל עירק, כאשר למעשה הם כבשו רק את מוסול ואת העיר תל עפר. אבל אם פעם צבא היה מכריז על בואו בתופים, דאעש עושים זאת ברשתות החברתיות, וכשהם מגיעים - פוחדים הרבה יותר. שיהיה ברור, הם עושים מעשים נוראיים, אבל הם יוצרים מצג ראווה שמוציא אותם יותר גדולים ממה שהם באמת.

(חשוב לומר שבסרטים רבים מוצג גם הצד השני של דאעש. זה שמביא מים ומזון לאנשים שהוא תומך בהם - מוסלמים אמיתיים. דאעש אינו רוצה להיות מוצג כארגון רוצח, אלא כארגון משחרר, כזה שיחזיר את הערכים המוסלמיים הישנים והטובים, לדבריהם.)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כרזת "בגדד, אנחנו באים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

את הסרטונים אי אפשר להציג כאן. יו טיוב הורידו רבים מהם וגם בטוויטר מנסים להסיר תמונות זוועתיות מהאתר, אבל דאעש לא נכנע: לפי דיווח הגרדיאן, דאעש גילה את האתר JUSTPASTE.IT: אתר של סטודנט פולני בשם מאריוס זוראווק, המאפשר למשתמשים להעלות בקלות ובמהירות טקסט ותמונות של כל מה שבא להם ("פשוט תדביקו את זה") ולקבל לינק לפוסט. לדאעש התחשק להעלות תמונות של ראשים כרותים ורציחות המונים לצד תמונות הומניות של חיילי הארגון עם ילדים. מאחר ולאתר - המופעל על ידי זוראווק מהמיטה שבביתו - אין צורך להירשם, קשה מאוד למצוא את מי שמעלה התמונות. היחידה ללוחמה בטרור בבריטניה פנתה לזוראווק בבקשה שיוריד את התמונות הקשות ואת הטקסטים הקוראים למוסלמים מערביים להצטרף לדאעש, והוא הסכים, אך תמונות רבות עדיין קיימות באתר, כאשר בטוויטר נמצאים קישורים אליהן.

בחודש האחרון הכניסות ל-JUSTPASTE.IT עלו משמעותית, גם אבל לא רק בגלל כניסות רבות מהמזרח התיכון. האתר מעוצב בפשטות ואין בו פרסומות ופופ-אפים, ולכן גם במדינות עם אינטרנט איטי, כמו סוריה ועירק, קל להתחבר אליו.

למעשה, אין אפשרות למנוע העלאת תמונות לאתר - אלא אם כן סוגרים אותו לגמרי. זוראווק טוען שאין סיבה לסגור אותו. ”אם סוגרים אותי, אז יסגרו גם את טוויטר?” הוא אומר בראיון לאתר גארדיאן. והוא צודק. חופש הדיבור והאינטרנט הוא סכין דו ראשית. ובמקרה של דאעש, הסכין הזו עורפת ראשים.

  • עוד באותו נושא:
  • דאעש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully