וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזכויות שלכם עדיין בידיים של פייסבוק

עידו קינן, TECH

21.9.2014 / 15:05

למה פתאום כולם מפרסמים "הצהרת זכויות" בפייסבוק, והאם זה בכלל יעזור להגן על זכויות היוצרים שלכם?

פייסבוק. ShutterStock
פייסבוק/ShutterStock

בשבוע האחרון נדבקה אומת הרשת העברית בווירוס רעיוני, מם שמשכפל ומפיץ את עצמו באמצעות הפחדה. "אני, [שם הכותב], בשל העובדה כי פייסבוק בחרה לערב תוכנה שתאפשר לגנוב מידע אישי שלי, מצהיר", נפתח הסטטוס, שאחר כך מזכיר סעיפים של "קוד הקניין הרוחני", וממשיך בהצהרה שלפיה "הזכויות שלי תקפות לגבי כל הנתונים האישיים שלי, שירים, צילומים, ציורים, תמונות, קריקטורות, קומיקס, טקסטים, מוזיקה וכו', המפורסמים בפרופיל שלי ובנספחיו. לכל שימוש מסחרי נדרשת הסכמתי המפורשת בכתב".

עוד קובע הסטטוס כי "על פייסבוק נאסר באיסור חמור לחשוף, להעתיק, להפיץ, לשדר, או לנקוט כל פעולה אחר נגדי על בסיס פרופיל זה ו/או התוכן שלו. האיסור והפעולות שהוזכרו לעיל חלים גם על עובדים, תלמידים, סוכנים, או אנשים בניהולו של פייסבוק".

ההצהרה נחתמת בשורה האניגמטית "פייסבוק הוא עכשיו ישות ההון הפתוח". המשפט הזה הוא תרגום עילג מאנגלית של "Facebook is now a publicly traded entity", כלומר שפייסבוק היא מעתה יישות ציבורית שנסחרת בבורסה. אפשר להסיק מכך שהמם נולד ב-2012, בסמוך להנפקה הציבורית של פייסבוק. לפי האלמוני שיצר את המם, ההנפקה היא נקודת מפנה משפטית, שמצריכה הצהרת פרטיות וזכויות יוצרים מצד המשתמשים. כדי להפיץ את עצמה, ההצהרה מלווה בטקסט מאיים: "כל החברים מוזמנים לפרסם הודעה מסוג זה, ובאפשרותכם להעתיק גרסה זו. אם לא פרסמת את ההצהרה הזאת לפחות פעם אחת, לנוכח שתיקתך יתאפשר השימוש באלמנטים כגון תמונות שלך, כמו גם המידע הכלול בעדכון פרופיל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחד הפוסטים שהועלו לרשת/מערכת וואלה!, צילום מסך

הטקסט המאיים שקרי, וההצהרה שמקדימה אותו חסרת משמעות מעשית. "הצהרת הזכויות שפורסמה, מלבד זאת שהיא תרגום ממש לא טוב של טקסט באנגלית, נעדרת תוקף משפטי מול פייסבוק", מבהיר עו"ד יהונתן קלינגר, המתמחה בדיני רשת. "בשביל לשנות את היחסים המשפטיים המאוד חד-צדדים שלך מול פייסבוק תצטרך לבטל את תקנון השימוש של פייסבוק. אין מילות קסם שתוכל לומר כדי לבטל הסכם שחתמת עליו בלב מלא ובידיעה".

ההסכם שקלינגר מדבר עליו הוא הסכם תנאי השימוש של פייסבוק, שמסדירים את התנהלות משתמשי הרשת החברתית והחברה המפעילה אותה. פייסבוק התייחסה לכך עם הולדת המם ב-2012, בתגובה להאפינגטון פוסט: "כפי שכתוב בתנאי השימוש שלנו, אנשים שמשתמשים בפייסבוק מחזיקים בבעלות על כל התוכן והמידע שהם מפרסמים בפייסבוק, והם יכולים לשלוט בדרך שבה הוא משותף דרך הגדרות הפרטיות והאפליקציה. לפי תנאי השימוש שלנו, אתם נותנים לפייסבוק רשות להשתמש, להפיץ ולחלוק דברים שאתם מפרסמים, בכפוך לתנאים ולהגדרות הפרטיות הרלוונטיות".

חנן כהן דיווח בשבוע שעבר על המם באתר בדיקת השמועות שלו "לא רלוונטי", ופירשן שם את המניעים לפרסום ההצהרה: "פרסום ההודעה על ידי משתמשי פייסבוק על האופן שבו הם רוצים שיתייחסו אליהם היא הבעה של אי נחת מהשליטה המוחלטת של פייסבוק בהתנהלות הדיגיטלית שלהם. האנשים שעוסקים בפיתוח תרבות האינטרנט מחפשים אלטרנטיבות לפייסבוק. כאשר האלטרנטיבות האלה יהיו מספיק נוחות עבור אנשים 'רגילים', פייסבוק ייאלצו לשנות את התנאים שלהם או שאנשים יעברו למקום אחר".

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully