וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תגידו לא ידעתי

ארז בן ארי

18.4.2007 / 14:41

אנחנו לא באים לשפוט אתכם, אבל אם יש לכם ילדים, כדאי שתדעו מה הם משתפים ברשת ואיך הם עושים את זה

התקשורת, במיוחד בחו"ל, עוסקת לעייפה בנושא זכויות היוצרים, העתקת סרטים ושירים, אבל בזמן שברור לכולם שהורדת שירים וסרטים מהרשת היא דבר בעייתי במקרה-הטוב, מה שלא תמיד ברור הוא נושא האחריות. אצלנו בארץ המצב פשוט, מכיוון שהגופים בעלי העניין בתחום מסתפקים בהצהרות ואיומים, אך לא עושים הרבה מעבר לכך. בחו"ל, שם איגוד חברות ההקלטה RIAA הגיש תביעות בפועל כנגד משתמשים ששיתפו שירים, הבעיה הרבה יותר רלוונטית. בעיה נוספת ברשתות שיתוף הקבצים הם הוירוסים והתוכנות הזדוניות הנפוצות בהם, מה שמוביל לעיתים קרובות לפגיעה לא נעימה במחשב. אם אתה, קורא או קוראת כתבה זו הנכם הורים לילדים, רוב הסיכויים שהמחשב או המחשבים בבית הם בשליטה מוחלטת של הזאטוטים, ואתם מתערבים רק כשצריך לשלם את החשבון. אם זה המצב, יכול להיות שגם אתם תהיתם אם הילדים לא עושים במחשב דברים שיכולים לסבך אותם או אתכם בצרות. את התשובה לשאלה זו אנו איננו יודעים, אך נוכל לסייע לכם לברר.

מסדר דום

לפני שנדבר על אספקטים טכניים, חשוב להבהיר כי בסופו של דבר, מחשב הוא מכונה מורכבת והחבר'ה הצעירים מתמצאים היטב ברזיה. אם הילד יחליט שהוא רוצה לשתף קבצים בכל מחיר, קלוש הסיכוי שתוכלו לעצור אותו לחלוטין מבלי לנעול את המחשב בארון פלדה (וגם אז אנחנו לא בטוחים!). ההמלצה שלנו – לכו על הפיתרון החינוכי. שבו עם הצאצא והסבירו לו כי אמנם זה כיף ופותח את העולם בפניו, אבל מי שעלול להיפגע זה אבא ואמא. עודדו את הילד למצוא אלטרנטיבות חוקיות – כיום כבר לא חסרות כאלה.

אמא, לא עשיתי כלום!

למרות שאפשר לעשות עם המחשב הרבה דברים שהנם בתחום האפור, הדבר העיקרי שיכול להוביל לאי נעימות הוא תוכנות שיתוף קבצים. קיימות הרבה מאוד תוכנות כאלה ולא תמיד יהיה פשוט עבור מישהו זר לזהות אותן. עצם העובדה שתוכנה מותקנת על המחשב איננה מפריעה ולכן לא צריך לחפור לעומק. רק כאשר התוכנה פעילה ומשתפת קבצים יכולים הארגונים העוקבים אחרי השימוש בתוכנות אלה לזהות את הפעילות בה ולכן אפילו אם התוכנה פעילה אך אינה משתפת קבצים, אין מה לדאוג.
בתחום של שיתוף הקבצים קיימות עשרות תוכנות שונות, ולא פשוט לזהות אם תוכנה זו או אחרת אכן משתפת קבצים או סתם שוכבת לה באפס מעשה. לא ניתן במסגרת כתבה זו לתאר כיצד לזהות שיתוף פעיל בכל התוכנות ולכן נסתפק בראשיות. לגבי שאר התוכנות, ניתן לזהות שהן פעילות לפי הסמלים שלהן, הנמצאים בחלקו התחתון של המסך. חשוב לזכור שלפעמים, הסמלים מוסתרים גם הם וצריך ללחוץ על החץ הקטן בקצה השורה כדי לחשוף עוד סמלים פעילים.בתמונה ניתן לראות את הסמלים של עשרת התוכנות הנפוצות ביותר ושמותיהן.

מתוכנות שיתוף הקבצים השונות, המסוכנת ביותר היא Kazaa. תוכנה זו כוללת בתוכה מגוון תוכנות-ריגול המאיטות את המחשב וחושפות מידע ממנו בפני זרים, אך מעבר לזה, וירוסים רבים משתוללים ברשת זו ודרוש ניסיון וידע כדי להתחמק מהם. משתמשים רבים מוצאים שיר אטרקטיבי, אך כאשר מסתיימת ההורדה מתברר שהקובץ הוא אינו שיר אלא וירוס מסתתר. גם תוכנות שיתוף קבצים אחרות טומנות סכנות דומות, מכיוון שמשתפי הקבצים הם אנשים בדיוק כמונו וכמוכם, ולכן למשתמש שמוריד קבצים בתוכנה לא תמיד יש דרך לדעת שקובץ שהוא מוריד הוא אכן קובץ לגיטימי ואינו כולל וירוס או תוכנות ריגול או רכיב זדוני אחר.

גם אם סגרתם את תוכנת השיתוף, זכרו לשוחח עם שליטי המחשב האמיתיים כדי לוודא שהם לא יפעילו אותה מחדש מיד לכשתלכו או שהיא לא תופעל מחדש אוטומטית בפעם הבאה שתפעילו את המחשב מחדש. זכרו גם שייתכן שכמה תוכנות שיתוף פעילות בו-זמנית.

זיהוי וביטול שיתוף בתוכנות הפופולאריות

eMule
בתוכנה זו יש כפתור פשוט בשם Shared Files או "קבצים משותפים". לחיצה עליו תציג חלון ובו הקבצים המשותפים. אם החלון ריק – הכל בסדר!

BitLord
זוהי התוכנה הנפוצה ממשפחת תוכנות BitTorrent. בתוכנות אלה לא ניתן לשלוט בצורה נפרדת על שיתוף הקבצים ולכן אם התוכנה מורידה קבצים, היא גם משתפת אותם אוטומטית. הפתרון היחיד עבורה היא לסגור אותה לחלוטין.

Kazaa
למרות הירידה המשמעותית בתפוצה שלה, קאזה עדיין נפוצה מאוד. כדי לבטל בה את השיתוף, לחצו על "Tools" ואחרי זה על “Options”. עברו לדף Sharing והסירו את ה – V בתיבת Share Files in “My Shared Folders”.

Kazaa Light
לקוח זה נפוץ למדי גם הוא מכיוון שהוא אינו כולל תוכנות ריגול כמו קאזה המקורית. כדי לבטל בו את השיתוף, לחצו על תפריט Options ובחרו Kazaa Light Options. עברו לדף Traffic וסמנו V בתיבת Disable Sharing of files with other users.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully