וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוקיה ואפל נערכות למלחמה

דידי חנוך

13.9.2007 / 20:38

בסופו של דבר, לכל אחד מאיתנו יהיה דבר אחד בכיס. נוקיה ואפל רוצות להיות החברה שתייצר אותו

פעם, כשהיו חושבים על היריבות של נוקיה, היו חושבים רק על חברות כמו מוטורולה וסמסונג.

פעם, כשהיו חושבים על היריבות של אפל, היו חושבים על חברות כמו מיקרוסופט מצד אחד וחברות כמו אייריבר מצד שני.

מייקל מייס, אנליסט ויועץ שעבד בעבר בתפקידים בכירים בפאלם ובאפל, כתב לאחרונה בבלוגו ניתוח מבריק על המאבק האמיתי של שתי החברות, מאבק עליו כתבנו גם כאן: אחת נגד השנייה.

בפוסט של מייס מושוות שתי החברות לצבאות שנלחמים במטרה לכבוש גבעה. כרגע, כל צבא נלחם בצד אחר של הגבעה, נגד כוחות אחרים שמעוניינים לכבוש אותה. אבל יגיע שלב שבו שניהם יגיעו לראש הגבעה, ואז יהיה הפיצוץ האמיתי. יש למייס הצעה לשאר הכוחות שסביב הגבעה: תברחו.

הגבעה

הגבעה, כמובן, היא מכשיר ההתלכדות הנייד. המכשיר האחד שיהיה בכיס של צרכנים, שבו ניתן יהיה להתקשר (ולתקשר בדרכים אחרות), לגלוש, לצפות במדיה ולשמוע אותה, לנווט, לשחק ולהפעיל ישומים משרדיים ועוד.

נוקיה מכוונת לראש הגבעה כבר מספר שנים, ונעה לעברה בנחישות גוברת בשנה האחרונה. אפל חשבה על הגבעה (שהיתה אז נמוכה בהרבה) עוד בשנות התשעים עם הניוטון והחלה את המהלך הגדול הנוכחי שלה השנה עם השקת האייפון ובעקבותיו האייפוד Touch.

1 נגד מאה

אחד היתרונות (והחסרונות) של אפל בעימות הזה הוא מספר המכשירים. לאפל יש מכשיר אחד שמתמודד על שוק ענק: אייפון. כמובן שהאייפון הוא רק חלק מהאסטרטגיה. אפל בונים על כך שמשתמשים רבים לא ימהרו כל כך לאחד את המכשירים הניידים שלהם לדבר אחד שעושה הכל, ולכל השאר יש להם מגוון אייפודים. ובאייפון האחד שלהם אפל יכולים לרכז מאמץ פיתוחי ושיווקי שנוקיה לא מסוגלת להשקיע באף מכשיר יחיד.

לנוקיה, לעומת זאת, יש מלאי גדול מאד של מכשירים עם יכולות מוזיקה. החברה טוענת מזמן שהיא יצרנית נגני המוזיקה הגדולה בעולם, מכיוון שהיא מכרה כבר מאות מיליוני טלפונים עם יכולות נגינה. כמובן שהנתון הזה לא כולל כמה מהצרכנים משתמשים בטלפון כנגן העיקרי שלהם. בואו נתעכב רגע על עניין הגודל של נוקיה. בחמש ומשהו שנים מאז השקת האייפוד, אפל מכרו מעט יותר ממאה מיליון אייפודים. נוקיה מכרה מאה מיליון טלפונים ברבעון השני של שנת 2007. נוקיה הרוויחה 2.8 מיליארד דולרים. הרווח של אפל באותה התקופה היה 770 מיליון. אפל היא חברה ענקית, אבל נוקיה גדולה ממנה פי כמה. כפי שמייס מציין, נוקיה יכולה להרשות לעצמה להוציא מספר גדול של מכשירים בתחום המולטימדיה הניידת ולראות מה השוק יאהב. זה לוקסוס שאין לאפל, שנמדדת על כל מכשיר ומכשיר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

החנות

iTunes של אפל היא סיפור הצלחה בקנה מידה מונומנטלי. למרות התנגדות בלתי פוסקת של חברות המדיה, שפעם אחר פעם נגררו כמעט כנגד רצונן להוסיף מוצרים לחנות, אייטיונז מוכרת נפח אדיר של שירים במספר רב של ארצות ברחבי העולם.

לנוקיה אין עדיין חנות מוזיקה באוויר, אבל כבר יש פרומואים, וניכר מהם שנוקיה למדה מהנסיון של אפל ושל המתחרות שאפל הביסה בדרך. נוקיה תציע מההתחלה מגוון של אפשרויות רכישה. ממודל המנוי הבלתי מוגבל שהפך את Rhapsody של ריל מדיה לשחקן לגיטימי למודל רכישת השירים ביורו/דולר בו משתמשת אפל. מעבר לכך, חנות המוזיקה של נוקיה תשולב במותג Ovi החדש שלה, שיכלול גם את חנות המשחקים ואת אתר הורדות המפות ועזרי הניווט. מהלך החנות משלים שנים של הכנות מצידה של נוקיה, והוא המהלך הגדול והנרחב ביותר להתמודדות עם אפל בזירת מכירת המדיה המקוונת למכשירים ניידים (או למחשב), ובאיזורים כמו אירופה בהם המותג של נוקיה חזק מזה של אפל, היא צפויה להפוך לשחקנית גדולה מאד מהר מאד בתחום המוזיקה.

הנפגעים האמיתיים

מייס מציע למתחרים לברוח, ואין ספק שהם עומדים לספוג כאן מהלומה. במקום להתמודד עם ענקית אחת, יהיו להן כעת שתיים. וזה נכון גם לשחקניות סלולריות כמו סמסונג וסוני אריקסון וגם לחברות כמו אייריבר וסנדיסק.

אבל לא כדאי להספיד אותן כל כך מהר. לסוני אריקסון, לדוגמה, יש הורים גדולים מאד (אריקסון, יש לזכור, היא החברה הגדולה בעולם לרשתות סלולריות) ותוכניות לא קטנות בתחום המוזיקה. רבות מהחברות האחרות ימצאו עתיד לא רע בתור יצרניות מוצרי נישה, והמהלכים העתידיים של סמסונג וסנדיסק בתחום מסקרנים מאד.

טוב לצרכנים?

תחרות נחשבת לדבר טוב לצרכנים בדרך כלל, ובמובנים מסוימים גם בתחרות הזאת תהיה ללא ספק טובה לנו. מכשירי מולטימדיה בעלי יכולות מתקדמות יותר ויותר יושקו במחירים נמוכים יותר ויותר.

קצת מדאיגה האפשרות שנוקיה תנסה להתחבב על חברות המוזיקה בכך שתציע להן את מגננות הנז"ק ([[DRM]]) האהובות עליהן כל כך בדיוק כשאפל לוחצת בהצלחה להסיר אותן. אבל נוקיה היא חברה שמאד מכווננת לצרכנים, וסביר להניח שגם אם בהתחלה יכוסו השירים במגוון מגבלות שימושיות מעצבנות, התחרות תכפה עליה להצטרף ללחץ להסירן.

מה איתנו?

עד כה, לא היתה בישראל חנות מוזיקה/מולטימדיה מקוונת גדולה. אייטיונז עוד לא הגיעה אלינו (כחנות. התוכנה דווקא די נפוצה), מה שאולי נגרם מחוסר היכולת או הנכונות של יבואנית אפל הישראלית "ידע". אבל "ידע" עשויה שלא להישאר יבואנית אפל לישראל עוד זמן רב, ואין ספק שאם פיטנגו תרכוש את המותג היא תרצה להביא לארץ את חנות אייטיונז. לנוקיה יש בארץ יבואנית חזקה מאד, וקל לנחש שיורוקום תרצה להביא לכאן את Ovi ולמכור מדיה לצרכנים מעל ראשן של המפעילות. יש בסיס סביר לתקווה שגם אנחנו עומדים להרוויח מהמאבק הזה.

  • עוד באותו נושא:
  • נוקיה
  • אפל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully