וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת: OS X 10.5 - Leopard

אילן גלר

14.11.2007 / 11:14

מערכת ההפעלה החדשה מבית אפל לא רק נראית מצויין, אלא גם שימושית מאוד. אך האם היא שווה את המחיר?

הרומן שלי עם מחשבי מקינטוש ומערכת ההפעלה OS X הפועמת בקרבם, החל ברגע שבו נחו עיני על המסך הכה-מבהיק של ה-iMac באחת מחנויות Apple Store. באותו מקדש של טכנולוגיה ועיצוב מינימליסטי, ראיתי בפעם הראשונה בחיי כיצד נראית מערכת הפעלה שאיננה יפה רק לשם היופי – אלא יפה פשוט משום שזה הגיוני יותר. כדי להיות שימושית, חזקה ורב-גונית, מערכת הפעלה לא חייבת להיות איטית, כבדה, מסובכת ומכוערת. יש גם דרך אחרת. הדרך של Apple.

Leopard - שם הקוד החתולי לגרסה 10.5 של OS X, לא מציעה שינוי משמעותי ומהפכני בדרך שבה מחשבי המקינטוש פועלים. אין שום סיבה למהפכה כזו. במקום לנסות לתקן את זה שאינו דורש כל טיפול, החליטו ב-Apple לעדכן את מערכת ההפעלה שלהם לפי רוחות הזמן, ולהציג עוד כמה כלים רבי-עוצמה שמשתמשי מערכות הפעלה אחרות לא חולמים עליהם. לחובבי המקינטוש מציעה Leopard כמה סיבות לא רעות לשדרג, ולבעלי המחשבים מבוססי החלונות – עוד כמה סיבות לפעור את עיניהם בקנאה.

שדרוגים ושיפורים מרשימים

לאחר התקנה אוטומטית לחלוטין של קצת יותר משעה, Leopard עולה לאוויר. בתחתית המסך מככב Dock חדש ותלת-מימדי - תפריט ניווט נאה שמאפשר לכם להפעיל תוכנות חדשות בקלות, ולחזור אליהן בשניות מרגע שהן פועלות ברקע. Leopard מאפשרת לכם ליצור גם "ערמות" (Stacks) של קיצורי דרך בתוך התפריט הזה, הנפרסות להן באנימציה חביבה, והופכות את הגישה לאלפי המסמכים, התמונות וסרטוני הוידאו המאוחסנים במחשב שלכם לקלה מאי-פעם.

התכונה החדשה שהכי הרשימה אותי ב-Leopard היא כנראה "מבט מהיר" (Quick Look). תכונה זו מאפשרת לכם להציץ בזריזות כמעט בכל קובץ המאוחסן על המחשב שלכם, בלחיצה אחת על מקש הרווח. תמונות, סרטים, מסמכי וורד ואפילו קבצי PDF – כולם מוצגים על המחשב בתום שבריר שנייה, וחוסכים מכם כמעט לחלוטין את הצורך להפעיל תוכנות ייעודיות על מנת לצפות בקבצים. התרשמתי עמוקות גם מ"מכונת הזמן" (Time Machine) של Apple, תוכנת גיבוי אוטומטית המתהדרת בממשק תלת-מימדי ומקסים, שחייבים לראות כדי להאמין. מכונת הזמן תשכנע אתכם לגבות את כל המחשב שלכם מספר פעמים בחודש, לא כי תחששו לביטחון המידע – אלא פשוט כי זה כל כך יפה...

חידוש חביב נוסף הוא אפליקציית ה"מרחבים" (Spaces), שמאפשרת לכם ליצור עד 16 שולחנות עבודה ווירטואליים, לדלג ביניהם בקלילות, ולהעביר את החלונות הפתוחים שלכם ביניהם דרך ממשק ויזואלי מהיר ופשוט. כבר ראינו יישומים שכאלו עבור חלונות XP ו-ויסטה, אך Apple עושה לכולם בית ספר במהירות ובנוחות העבודה מול עשרות שולחנות עבודה בו-זמנית. גם כאלו שמעולם לא ראו כל טעם בפיצול העבודה שלהם למספר מרחבים נפרדים (כמוני...), יגלו חיש-מהר את היתרונות בעבודה עם Spaces. היישום הזה מצליח להעניק לכם שטח כמעט אין-סופי לעבודה עם המחשב שלכם, מבלי לסבך אתכם או להאט את המערכת בצורה ניכרת.

התכונה האחרונה שנתעכב עליה היא Boot Camp, המאפשרת לכם להתקין על מחשב המקינטוש שלכם, לצידה של Leopard, גם את מערכות ההפעלה של מיקרוסופט. ולמה לא, בעצם? מחשבי המקינטוש של היום מבוססים על מעבדים מבית Intel, ואינם נופלים בביצועיהם ממחשבי פי.סי אחרים במחירים דומים. Boot Camp נועדה בעיקר להפיג את חששותיהם של משתמשים חדשים, שרוצים מאוד לעבור למק – אך חוששים להשאיר את חלונות מאחור. לא מדובר בפתרון פרקטי לאורך זמן: Boot Camp דורשת מכם להפעיל מחדש את המחשב במעבר בין מערכות ההפעלה, ומקשה על העתקת המידע בין המערכות (אף ששתיהן שוכנות על אותו הכונן הקשיח...). פתרונות אחרים, כדוגמת Parallels או Vmware, מאפשרים להריץ את חלונות בו-זמנית עם Leopard – אך נמכרים בנפרד.

עברית שפה קשה?

Leopard כוללת יותר מ-300 שיפורים ושדרוגים שונים, ואין סיכוי שנוכל לעבור על כולם במסגרת כתבה זו. עשו לעצמכם טובה, וגשו ל"רשימת ה-300” הרשמית של Apple, הכוללת כל חידוש ושינוי הנכלל ב-Leopard (לינק לרשימה מופיע בסוף הכתבה). בשורות הבאות אחדל מהתלהבותי חסרת הגבולות מ-Leopard, ואגש לטפל בתכונות החיוביות פחות של מערכת ההפעלה הזו.

קודם כל – עברית. נושא כאוב ללא ספק לחובבי המקינטוש. מערכות ההפעלה של Apple רחוקות מלהציע למשתמש העברי פתרון מקיף וכולל לשפתו השמית והמוזרה, ו-Leopard, בגרסתה הנוכחית, לא מציעה כל שינוי. בנציגות הישראלית, חברת iDigital, מבטיחים כי בקרוב תוצע למכירה גרסה עברית מיוחדת, אך בינתיים חייבים להמשיך ולהלחם בתוכנות שאינן מסכימות להכיר בשפה הנכתבת – בניגוד להגיון האנושי המצוי – דווקא מימין לשמאל.

כמובן שאין מה לדבר על גרסה עברית ל-Microsoft Office (למרות שתוכלו למצוא ברשת כמה תחליפים חינמיים הגונים למדי), ובהעדר Internet Explorer, אתרי אינטרנט ישראליים רבים מוצגים בצורה עקומה מעט, או לא עובדים כלל. כנראה שנאלץ להמתין בסבלנות עד ש-iDigital תצליח לספק לנו פתרונות גם לבעיות לוקליזציה אלו. אם חיינו עם זה עד היום, כנראה שהבעיה לא כל-כך אקוטית.

שנית, עומדת על הפרק סוגיית המחיר. מחירה הרשמי של Leopard בארץ הוא 699 ש"ח. הרבה פחות מהמחירים שהתרגלנו אליהם בימי "ידע מחשבים", אך עדיין סכום לא מבוטל לחבילה הכוללת חידושים ושדרוגים שבהחלט אפשר לחיות בלעדיהם. לחובבי מקינטוש שלא יכולים בלי הגרסה האחרונה והמשוכללת ביותר, אין הרבה סיבות להתלבט, אך עבור אלו שהתברכו בסבלנות, הרכישה בהחלט יכולה להמתין – אולי כבר תקבלו את Leopard ללא תוספת תשלום עם המק הבא שלכם. דבר אחד בטוח: Leopard מצליחה להגדיל עוד יותר את הפער, העצום ממילא, בין OS X לחלונות. את שאגת הנמר הזה, אף Service Pack לא תוכל להחריש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully