וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אייפון: שינוי במודל העסקי

דידי חנוך

10.6.2008 / 3:20

תוהים מאין הגיע המחיר החדש והמדהים של האייפון? הסוד הוא ביטול התשלומים החודשיים של המפעילות לאפל

עם השקתו, היה לאייפון מודל עסקי ראשוני וחדשני בעולם הסלולר. AT&T, וכמה מהמשווקות האחרות של המכשיר ברחבי העולם, העבירו לאפל אחוז מההכנסות החודשיות שלהן מהשימוש במכשיר. מדובר בסכום שלפי הערכות, הגיע ל-15-18 דולרים למשתמש. כל חודש.

לעומת זאת, המפעילות לא סבסדו את המכשיר. כידוע, מחירו של מכשיר סלולרי בשוק החופשי יקר יותר ממחירו ברכישה מספק מסיבה פשוטה: המפעילות מסבסדות את המכשירים. כמה? תלוי במכשיר, תלוי במפעילה. תלוי בארץ.

הסיבה למחיר החדש והזול של האייפון: עידן התשלומים החודשיים לאפל נגמר, ומוחלף על ידי סבסוד של 200 דולרים ממחיר הרכישה. אפל, חברה שכבר שנים משווקת את מוצריה במחיר יקר יותר מהמתחרים בזכות מיתוג רב עצמה, החליטה לכבוש את שוק הסמארטפונים באמצעות מחיר זול יותר.

הימור על כל הקופה?

זהו הימור ללא ספק. אפל מוותרת על הכנסה חודשית עצומה שרק גדלה בכל חודש. אבל זה הימור שיכול להשתלם בגדול. שוק הסלולר העולמי מגיע לרוויה, וכיום התחום הצומח ביותר הוא המכשירים בקצה העליון של הסקאלה: הסמארטפונים.

אבל זה לא הימור על כל הקופה. לאפל יש תחליף לזרם ההכנסות מהמפעילות, והוא האפליקציות. החברה גוזרת ככל הנראה קופון ממשחקים ויישומים שיימכרו לאייפון באמצעות חנות אייטיונז וישירות למכשיר. אפל בונה על כך שמשתמשים ישלמו, וסביר להניח שהיא צודקת. שוק המשחקים הוא השוק בעל הצמיחה הבריאה ביותר בעולם המדיה, ונראה שאינו מושפע מהירידה בהכנסות הקולנוע והמוזיקה.

וכדאי לזכור, קשה בהרבה לפרוץ מכשיר דור 3 מאשר מכשיר דור 2.75 כמו האייפון המקורי. זה לא בלתי אפשרי, אבל קשה להאמין ששוק המכשירים הפרוצים העצום של האייפון ה"ישן" יחזור על עצמו גם הפעם. וכשלקוחות משתמשים במכשיר לא פרוץ, הדרך שלהם להשיג יישומים היא מאפל.

החנות כמכשול

השאלה הגדולה היא האם אפל פוגעת בעצמה עם ההתעקשות על הנעילה? דיברנו על כך שיש לה אפיק רווחים ישיר כתוצאה מכך, אבל ההיסטוריה מוכיחה שהקונטרול פריקיות של סטיב ג'ובס יוצרת מוצרים שאחוז קטן מהשוק מרוצה מהם מאד, ואחוז גדול מהשוק לא קונה.

בשנים הקרובים יהפכו הסמארטפונים יותר ויותר למחשבים שנישאים בכיס. האייפון אמנם נותן למשתמשיו חוויית אינטרנט שאין לה אח ורע בתחום המכשירים הניידים, אבל פרט לכך הוא סגור יותר ומוגבל יותר ממכשירי סימביאן של נוקיה או מכשירי וינדוז מובייל. הממשק שלו טוב יותר בהרבה, אבל היכולות שלו יישארו מוגבלות ליישומים שאפל תאשר.

לדעתי, זאת הטעות הגדולה של ההכרזה הנוכחית של אפל. אין ספק שהמחיר החדש יגרום לצמיחה גדולה בנתח השוק של האייפון, אבל מדובר במכשיר שיכול לשאת את אפל לעמדה דומיננטית בשוק הסלולר העולמי גם בדור הבא, דור שייבנה על אינטרנט ואפליקציות. והגישה האפלית הרגילה, של שליטה מוחלטת בכל שלב בתהליך, עשויה לפגוע בכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully