וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נראית המלחמה הדיגיטלית

ד"ר רומי מיקולינסקי

13.1.2009 / 16:11

המלחמה הנוכחית, כבר ידוע, מתרחשת לא רק בעזה כי אם גם ברשת. רומי מיקולינסקי מראה לכם קרבות ברשת

חזית מקוונת

המלחמה פנים רבות לה. המבצע בעזה הגדיר מחדש מונחים כמו "חזית" ו"עורף" כשהלחימה עברה להתנהל גם על מסך המחשב. רובנו מחוברים למחשב שעות ארוכות מדי יום וקל יותר להצטרף לפעולות מחאה ותמיכה שמתרחשות אונליין, לייב, בכל העולם. המאבק הישראלי בחמאס מתקיים לא רק בעזה אלא גם בעולם הוירטואלי ביוזמה ראשונה מסוגה.

מד רשת

הרשת היא גם סייסמוגרף. היא רוחשת וגועשת, משתנה בהתאם לתנודות מצבי הרוח וכמויות החומר שמייצרים משתתפיה. ערוצי התקשורת הלא רשמיים הפכו גם הם לזירה. עזה היא אחד הנושאים החמים בשירות המיקרובלוגינג טוויטר. גולשים אחרים מעדכנים על כל נפילת קסאם. כאן אפשר לראות נתונים מפולחים על פעילות היוזר QassamCount.

קללות במסנג'ר

המלחמה מגיעה הביתה: לפני כשבוע חברה שלי נדהמה כששיחת מסנג'ר עם חברה "נחטפה" על ידי גולש פרו-פלשתינאי שהשתלט על תכנת המסרים המיידיים והתחיל לקלל אותה באנגלית וערבית. לא רק אתרים נפרצים, מסתבר שגם חשבונות דואר ופרופילים הפכו למטרות להאקרים משני הצדדים.

חמש נקודות על כל טוקבק

סטודנטים במרכז הבינתחומי ייסדו סיירת הסברה אינטרנטית ומעודדים תלמידים להתגייס למאבק המקוון. מחדר מצב הממוקם בלובי ביה"ס לתקשורת הם משגרים מיילים הקוראים לעזור בעיצוב דעת הקהל העולמית ו"להגן על ישראל – מהמחשב שלך בבית/בלימודים/במשרד!" באמצעות בלוגים, טוקבקים וטוויטרים.

אש וירטואלית בסיעתא דשמייא

גם אתר הבית של "אש לתורה" רותם את הגולשים לעזור ולתמוך במבצע בעזה. "אש לתורה" הוא ארגון יהודי שמפעיל מצלמת רשת של הכותל המערבי, לאחרונה הם החלו במבצע חדש "אמץ חייל - והתפלל עליו". בנוסף לעצות ורעיונות כיצד ניתן לסייע הם מציעים שירות ייחודי: שלחו מייל וקבלו שם של לוחם להתפלל עבורו.

הפגנות בסקונד לייף

הרשת מאפשרת ביטויים אותנטיים לכעס ולשחרור לחצים: אם הפגנות רגילות הן המוניות מידי עבורכם אתם יכולים להצטרף למפגינים וירטואליים המוחים נגד עוולות בעולם הממשי. מצד שני, הרשת אינה רק מקום לעימותים אלא מאפשרת גם ניצנים של הידברות. הגולש המלט מספר על מפגש שקט בסקונד לייף עם יהודיה קנדית ומוסלמי פרו-פלשתינאי.

תגידו "צ'יז" לפני הבום

צלמים חובבים ומקצועיים מעלים לאתר התמונות "פליקר" צילומים מעזה. הגדיל לעשות הבלוגר חאיתאם סאבאח שהעלה לאתרו מצגות של תמונות מעזה, תמונות שלדעתו "התקשורת המיינסטרימית לא רוצה שנראה". פרויקט "חלונות מעזה" שבפליקר של הצלם שריף שארחן מציג תמונות פחות מתלהמות אך לא פחות עצובות.

עזה-טי.וי.

לא פחות מ- 637 ערוצים הקשורים למילה "עזה" קיימים כרגע ביוטיוב. ישראלים ופלשתינאים, אינדיבידואלים וקבוצות מכל העולם, מעלים סרטוני וידאו הקשורים למלחמה. בנוסף גולש פלשתינאי מפעיל וידאו בלוג אליו הוא מעלה סרטוני וידאו וחדשות.

סופרים קברים

ויזואליזציה היא הצגת מידע באופן חזותי. הזמן הרב מול מסך המחשב הרגיל אותנו לספוג מידע בכל מיני אופנים ומזמן הבנו שלדימויים יש כוח להפעיל אותנו רגשית, בניגוד לנתונים היבשים. פרוייקט ארונות הקבורה של הגולש המוסלמי-קנדי מואיז סייד ממחיש את מספר המתים בכל צד ומתעדכן מדי יום.

הטובות לצה"ל

עיתון הניו יורק טיימז מקדיש תשומת לב רבה גם לפן החזותי של המלחמה. באתר הבלוגים של העיתון משווה רוברט מקי את הגרסה הישראלית והבינלאומית של אתר ההסברה של צה"ל. לחו"ל אנחנו מראים בחורות ובעברית חיילים גברים. העיתון גם העלה מחדש את הקומיקס של ג'ו סאקו מ- 2003 המתאר את בניית גדר ההפרדה ופעילות צה"ל בשטחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully