וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוולות מקוונות

דידי חנוך

2.3.2009 / 3:40

המפעילות הסלולריות מעדיפות טלפונים נכים. דידי חנוך חושב שכדאי להן להתמקד בחדשנות, ולא בבריונות

אתמול דיווחנו כאן כי שתיים מהמפעילות הסלולריות בבריטניה מוחות כנגד כוונת נוקיה להתקין תוכנת סקייפ במכשיר N97. זאת בעוד שתי מפעילה שלישית מתכוונת להשיק את המכשיר עם התוכנה ומפעילה רביעית מפעילה כבר מכשיר עם תוכנת סקייפ מובנה.

מדובר כאן, ברמה מסוימת, בעניין של שליטה. החברות המתנגדות טוענות שמדובר בפגיעה במודל הרווחים שלהן, וכי נוקיה רוצה שחווית המשתמש תהיה סביב נוקיה, ולא בשליטת המפעילה. "הם רוצים להפוך אותנו לצינור טיפש", התלונן בכיר באחד המפעילות. הפתרון של המפעילות? לאיים לא לשווק את המכשיר, וכל מכשיר אחר שבו ניתן יהיה להתקין את התוכנה.

המפעילות צודקות, כמובן. נוקיה באמת רוצה להפוך אותן לצינור טיפש. לספקיות קישוריות נטו. זה לא גורל נורא כל כך. ספקיות אינטרנט מרוויחות לא רע בארץ ובעולם. ואם יהיו מספיק יישומים שמשתמשים בדאטה סלולרי, הרי שניתן יהיה לבנות עסק לא רע סביבו.

אבל העתיד שעומד בפני המפעילות אינו בינארי. זה לא עניין של שליטה מלאה לעומת צינור טיפש. המכשירים הופכים מתקדמים יותר ויותר כל העת, וכבר עכשיו ניתן להתקין מספר רב של תוכנות - ביניהם Fring הישראלית - שמאפשרות שימוש בסקייפ במכשירים מתקדמים רבים. למעשה, Omnia HD המרשים של סמסונג צפוי להגיע עם פרינג מותקנת ומשולבת בספר הטלפונים, ממש כמו סקייפ ב-N97.

יש למפעילות דרך שלישית: תחרות אמיתית באמצעות חדשנות, ולא באמצעות בריונות. אחד מבכירי התעשייה בישראל אמר לי לא מזמן "אני אוהב את הגן הסגור, ואאחז בו כמה זמן שאוכל, אבל אני יודע שהוא עומד למות בקרוב". ואכן, המפעילות בישראל - וחברות רבות בעולם - עסוקות במציאת פתרונות תחרותיים משלהן.

סלקום הופכת בישראל לשחקנית תוכן, גם בסלולר. אורנג' היא שחקנית תוכן, גם בסלולר. פלאפון הכריזה לאחרונה כי תתקין במכשיריה את תוכנת המייל הישראלית Emoze. אלה הם צעדים ראשונים בדרך להיצע שלם יותר, בשלושת החברות.

הגן הסגור גוסס. הוא גוסס כי יש יותר מדי מכשירים מתקדמים מדי בשוק. כשמכשיר סלולרי הוא מחשב שמחובר לאינטרנט, אי אפשר לצפות לשלוט בו לגמרי. אבל מכיוון שעדיין יש למפעילות לא מעט חופש בכל הנוגע למה שהן בוחרות להתקין במכשירים שהן משווקות, יש להן פתח להתקין יישומים ושירותים שיגרמו לצרכנים לצרוך מהן שירותים ותוכן.

בשנה הקרובה נראה וידג'טים מחליפים את הפורטלים הסלולריים הישנים. הוידג'טים - יישומי רשת קטנים על פלטפורמה אחידה שיתקינו המפעילות - יאפשרו לחברות להציע למשתמשים שירותים נוחים וזמינים שיתחרו בכל מה שהיצרניות יכולות לשים על המכשיר. מוטב לחברות הבריטיות - וגם לישראליות - אם יתמקדו בכך ולא בנסיון לעצור את גלגל הקדמה. הנסיון הזה מועד לכישלון ממילא, אז למה להשקיע בו זמן ואנרגיה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully