וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגן עוצמה

דידי חנוך

16.4.2009 / 11:18

כשאמזון הסירה בשוגג את את דירוג המכירות מספרות הומוסקסואלית, התוצאה היתה מפגן עוצמה של המדיה החברתית

קל לחשוב שהמדיה החברתית - רשתות חברתיות, בלוגים וכלים אחרים בהם יכולים משתמשי האינטרנט להביע את דעותיהם - היא כלי לבזבוז זמן של אנשים להם אין שום דבר טוב יותר לעשות מאשר לדבר אחד עם השני ברשת. אלה האשמות שקל להעלות וגם קל למצוא להן טיעונים, כי אין ספק שיש הרבה בלוגים - ועדכוני סטטוס בפייסבוק וטוויטר - שאין בהם ערך רב לאנשים שאינם הכותב.

אך כדאי להתעכב קצת גם על טיעוני הנגד, כפי שהודגמו השבוע סביב מה שכונה AmazonFail. שגיאת קטלוג טכנית גרמה, לפני מספר ימים, לכך שדירוג המכירות יוסר מאלפי ספרים בחנות המקוונת הגדולה בעולם, וחוסר הבנה של נציגת שירות נתן את הרושם שזה נעשה במכוון. התגובות, שלא איחרו לבוא, גרמו לאמזון להגיב במהירות - יחסית לחברת ענק ולעובדה שהסיפור ארע במהלך סוף שבוע ארוך - עם התנצלות, הסבר ועבודה מאומצת לתיקון התקלה.

הסיפור של אמזון מעניין במיוחד מכיוון שהוא מכיל את החיובי והשלילי במדיה החברתית. נתחיל דווקא מהשלילי: אלפים זעמו על אמזון והניחו את הגרוע ביותר מבלי לדעת את העובדות. ברשת המיקרו-בלוגינג טוויטר מספיק שיהיה מקור אחד - לאו דווקא אמין - לידיעה, כדי שזו תופץ בכל רחבי הרשת. את הנזק שנעשה ייקח זמן רב לתקן, כי זעם קדוש הוא דבר שקל בהרבה לעורר מאשר לצנן.

בצד החיובי של המשוואה נמצאת היכולת של הגולשים להביא נושאים לקדמת הבמה, ולגרום לחברות ענק לטפל בתקלות במהירת רבה. המציאות היא שעשרות אלפי ספרים איבדו את דירוג המכירות שלהם, מה שפגע ישירות בקוראים שחיפשו את הספרים האלה ובכותבי הספרים עצמם. תודות לתגובה המהירה של האינטרנט, הנושא מטופל מהר, וכבר עכשיו חזרו הדירוגים של מרבית הספרים . זה כוחו של טוויטר וכוחה של המדיה החברתית בכלל.

הכוח בידיכם

כתבתי בעבר על השימוש שעשו אנשי הקמפיין של ברק אובמה באינטרנט. המפתח להצלחת השימוש שלהם היה שהוא לא רק התייחס לרשת כאל שופר יח"צני, כי אם ככלי ארגוני, שביסס ערוץ תקשורת בין הקמפיין לבין הגולשים.

אבל הקמפיין של אובמה היה גוף בעל עובדים ומתנדבים רבים, עם תקציב גדול ואסטרטגים. קמפיין AmazonFail# הונע על ידי אנשים פרטיים, ולא רוכז בשום מקום. ההצלחה שלו הונעה על ידי קלות השימוש בכלים החברתיים. הרבה יותר אנשים הגיבו בטוויטר מאשר חתמו על העצומה שהועלתה נגד המעשה של אמזון, כי קל יותר למחות באמצעות עדכון סטטוס מאשר לחתום על עצומה מקוונת – ומכיוון שאף אחד כבר לא מתייחס לעצומות מקוונות, הודעה בטוויטר גם חזקה יותר.

וזה הכוח האמיתי של המדיה החברתית. היא משאירה את הכוח בידיכם. הכלים שם. עכשיו הבחירה שלכם היא האם לזלזל בהם, להתעלם מהם או להשתמש בהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully