וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא אהוד בפייסבוק

18.1.2011 / 12:07

סיעת "עצמאות" החדשה מיהרה לפתוח עמוד תומכים בפייסבוק. לא בטוח ששיערה כי הוא יתמלא במהרה בביקורת קשה נגדה

לא בטוח שסיעת "עצמאות" החדשה של אהוד ברק ידעה מה הולך לנחות עליה. אתמול, שעות ספורות לאחר ההודעה הרשמית על התפלגותם של אהוד ברק וחבריו ממפלגת העבודה והקמת סיעה עצמאית, נפתח בפייסבוק הדף הרשמי של "עצמאות". נכון לעכשיו עשו לו "לייק" קצת יותר ממאה איש, אך קריאה של ה-Wall בעמוד בוודאי לא תגרום לאנשי הסיעה החדשה להשמין מנחת. למעשה, קשה יהיה להם לא להיות מובכים מהמראה הציבורית הנשקפת מהתגובות המתפרסמות ברשת החברתית.

בניגוד למה שמצפים מקימי עמודים מסוג זה, מאז שעלה לאוויר התמלא הקיר של "עצמאות" בדברי ביקורת קשים על הסיעה החדשה ועל העומד בראשה. למעשה, ממבט על הקיר ניתן ללמוד שהרוב המוחץ של המתייחסים ל"עצמאות" עושים זאת רק על הפן השלילי. "אני יודע שאנחנו עושים טרולינג לדף של מפלגת העצמאות בפייסבוק, אבל ברק עושה טרולינג במדינה הזו כבר כמה עשורים. אז בכל זאת, מותר", הסביר את הפעולה הגולש איתמר שלתיאל.

פן מעניין נוסף הוא הסגנון בו נעשית הביקורת הזאת. בניגוד למריבות פוליטיות רגילות ולטוקבקים, לא מדובר בקללות וגידופים. רוב מבקרי "עצמאות" עושים זאת בסגנון "טוויטריסטי" יותר – שורות של פאנצ'ים שנועדו למתוח את הביקורת בעזרת הומור, משחקי מילים, סרקזם, ציניות ואירוניה.

"בוקר טוב. זהו שחר של יום חדש", כתב הגולש רועי רוטמן. "אז לכאן אהוד ברח? לא נעים", כתב הגולש דן קופר. "חבל שפייסבוק לא הוסיפו פיצ'ר של דיסלייק, כי אז הייתם בראש הרשימה" כתב הגולש טל איתן. "אני רק שאלה, הלבן על הלוגו - זה מה שאהוד עושה ואנחנו אמורים לקרוא לו גשם?", שאל זיו פוגטש, והגולש עמית לוונטל הכריז ש"אני מסרב להצטרף למועדון שאהוד ברק אינו שר הביטחון שלו!"

"אם לחצתי לייק זה אומר שהתפקדתי למפלגה? אני בקטע של להיכנס לפוליטיקה נקיה אידיאולוגית וערכית. נראה לי מצאתי את המקום הראוי", תהה ליאור אורן, והגולש יואב ליפשיץ אבחן כי "עצמאות היא מפלגת ההיפסטרים. כולם כאן עשו לייק רק בקטע אירוני ומודע לעצמו".

בשעות הראשונות לפעילותו של העמוד התלוננו גולשים כי מנהליו מוחקים הודעות שאינן מחמיאות למפלגה. מאוחר יותר הגיבו אלו כי אינם עושים זאת. נכון לשעה זאת אכן מלא העמוד בהודעות שליליות על הסיעה. "לא משנה כמה פעמים תמחקו את הוול שלכם, לא תצליחו למחוק את הבוז שהציבור רוחש לכם", כתבה כרמל וייסמן.

עמוד שמנוהל בשיטת ליברמן?

נראה גם כי מנהליו של הדף מתקשים להתמודד עם הסרקזם המופנה כלפיהם. "אני שמח על המעשה שלכם. השארתם את מפלגת העבודה להתקדם בדרך הטבעית שלה ולשקם את עצמה מבחינה רעיונית", כתב בעמוד חנן כהן, וקיבל את התגובה "תודה רבה, נשמח אם תפיץ דף זה". "נו, באמת. מילא שבפוליטיקה אתם גרועים, אבל גם בהבנת הנקרא?", הגיב לכך גולש אחר.

מנהלי העמוד של "עצמאות" בחרו להציג בקיר הראשי רק את הדברים שהם עצמם מפרסמים. את הדברים שמפרסמים הגולשים ניתן לראות רק כאשר בוחרים את אופציית "סיעת העצמאות + others". כך מי שנכנס ישירות לעמוד יכול להתרשם כי הוא פחות או יותר ריק. "נהדר, בואו נעמיד פנים שאין בכלל תגובות על הקיר, כי רוב המשתמשים לא יודעים איך לראות את התגובות של חבריהם על הקיר של הסיעה. נורא ליברמן מצידכם", הגיב על כך הגולש עמית אלכסנדר לב.

שם המפלגה גם הביא לפרפרזות ורפרנסים לגביו, כמו גולש ששם לינק לשיר "עצמאי בשטח (הולך בטל)" של להקת תמוז. היכולת לשים לינקים בעמוד שומשה גם כדי להפנות לערך "כלנתריזם" בוויקיפדיה ולתהות אם הגיע הזמן לרענן אותו ולהפוך אותו ל"ברקיזם" (הגולש ניר גלבוע).

גם מאפייניה ותרבותה של פייסבוק עצמה באו לידי ביטוי, בין השאר על ידי הגולש ברק פיטוסי, שטען ש"מנכ"ל פייסבוק אמר שאם מיליון איש יעשו לייק לעמוד הזה, הוא יחליף את גלעד שליט באהוד ברק".

עמוד פייסבוק חדש נוסף שנפתח נקרא "פורשי סיעת העצמאות - הדף הרשמי". גם הוא נועד להתמודד בעזרת הומור עם הסיעה החדשה ולמתוח ביקורת עליה ועל מנהיגה.

ובינתיים גם בטוויטר לא שקט. חשבון "Fake" לסיעת עצמאות נפתח וכולל תמונה של אהוד ברק במדים ואמירות כ"מעקרונות המצע החדש: שמו של שר הבטחון לעולם יתחיל ב-א' ויסתיים ב-הוד ברק. והוא גם חייב להיות אהוד ברק", "אנחנו מתרגשים מאוד מהתמיכה הציבורית. מאות יועצים אסטרטגיים ומומחי תקשורת כבר התפקדו" ו"מי שלא רצה אותו כשר ביטחון יקבל אותו כשר בטחון. זה עד כדי כך פשוט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully