וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלונות 8: רשמים ראשונים

בילינו סוף שבוע עם הגרסה הראשונית של חלונות 8. היא מעניינת וחדשנית, אז למה בכל זאת יצאנו קצת מפוחדים?

אנחנו לא מנסים לבקר את "חלונות 8". את זה חייבים להבהיר כבר בתחילת הכתבה הזו, כדי שתבינו שכל מה שנכתב כאן עכשיו זה רשמים מגרסה ראשונית ביותר. מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט, ש"הדגמת מפתחים" שלה שוחררה באמצע השבוע שעבר, רחוקה מאוד מלהיות סופית או מוכנה.

למעשה, אם החברה תצמד ללו"ז הפיתוח של "חלונות 7", יעברו עוד שלושה-ארבעה חודשים עד אשר תשוחרר גרסת בטא חינמית שמטרתה לקבל כמה שיותר פידבק מצרכנים, ורק בעוד יותר משנה תגיע גרסה עליה מיקרוסופט תהיה מוכנה לגבות כסף. גם אז, להזכירכם, לא תהיה זו גרסה סופית – בשנים שלאחר מכן תמשיך החברה לתקן ולשפר את המערכת.

מטרתה המוצהרת של הגרסה ששוחררה היא לתת למפתחים הזדמנות ראשונה להבין מה קורה ב-Windows 8 ולהתחיל לפתח תוכנות ואפליקציות עבורה. מטרתה הלא-מוצהרת היא להרגיל את הצרכנים לשינויים המשמעותיים מאוד שיראו במערכת כשזו תושק, באמצעות כתבות כמו זו.

אז מה כן עשינו, אם זו לא ביקורת? השתמשנו ב-Windows 8 מספר ימים על מספר מחשבים – ממחשב נייח חדיש עם מעבד מהדור האחרון של אינטל, ועד לנטבוק בן 3. ניסינו את הממשק החדש, בדקנו את היישומים. וכן, חזרנו עם הרשמים.

שילוב שיוצר בלאגן

חלונות 8 נולדה, כך נראה, מתוך זיווג בין שתי מערכות הפעלה נפרדות, האחת ממשיכת דרכה של Windows 7 הפופולרית, והשנייה היא משהו שונה לגמרי, מערכת הפעלה לטאבלטים, שמושפעת מ-Windows Phone 7 הסלולרית שהושקה בשנה שעברה. בשלב כלשהו החליטו במיקרוסופט לשלב את שתיהן בתוך אריזה אחת, כזו שאמורה לעבוד על כל מחשב – נייח, נייד, עם מגע ובלי מגע, מבוסס מעבד אינטל או בכלל מעבד ARM.

והתוצאה? בינתיים היא נורא, נורא מבולגנת. מי שמגיע ל-Windows 8, צריך ללמוד מחדש את סדר הפעולות להפעלת תוכנות. הממשק העיקרי שלה, זה שמופיע כשאתם מפעילים את המחשב, הוא ה-Metro – ממשק מבוסס משבצות "חיות" שיכולות להיות כפתורי גישה ליישומים, וגם מציגות מידע דינאמי כמו שערי מניות, תמונות של חברים שעדכנו לאחרונה את הפייסבוק או הטוויטר שלהם, והניקוד שצברתם ב-Xbox Live.

הממשק הרגיל, זה שרובנו מכירים מ-Windows 7, הוא עוד משבצת ב-Metro. אם תיגשו אליו אמנם תקבלו את שולחן העבודה הרגיל, אך כפתור ה-Start – זה שאמור לפתוח את תפריט התוכנות המותקנות, מביא אתכם בחזרה למטרו. כך, נכון לעכשיו הדרך היחידה לא להשתמש כלל בממשק החדש היא לשים את האייקונים של התוכנות שלכם על שולחן העבודה או בסרגל החלונות.

ה-Ribbon משתלט

גם כשכבר הגעתם לאקספלורר (סייר החלונות המשתמש עבור גישה לקבצים, לא דפדפן האינטרנט) תגלו את מה שרבים חששו ממנו – ממשק ה-Ribbon בחלקו העליון של החלון. אותו הממשק מבוסס הלשוניות שהופיע לראשונה באופיס 2007, משתלט כעת גם על מערכת ההפעלה כולה. כבר אמרנו בעבר ש-Ribbon מתגלה כממשק מאוד מוצלח לאחר שמתרגלים אליו. עכשיו נראה כי במיקרוסופט מבקשים מאיתנו ללמוד את הסידור החדש של כל התפריטים גם בחלונות, והתהליך הזה אמנם מעצבן אך דווקא כן מייעל את העבודה עם מערכת ההפעלה. במיקרוסופט השכילו להניח את הפונקציות החשובות, כמו הצגת תיקיות חבויות וסיומות של קבצים, במקום בולט יותר, לאחר שאלה היו חבויות בתפריטים מאז שחר החלונות.

ומה עם המהירות? כאן יש חדשות טובות. כבר בגרסה הזו, מערכת ההפעלה מהירה יותר מקודמתה, הן על מחשבים חזקים והן על נטבוקים. עם זמן עליה נמוך יותר מ-30 שניות וטעינה מהירה מאוד של משבצות ה-Metro, נראה כי מיקרוסופט באמת מנסה להיפטר סופית מתדמית של חברה שדורשת שדרוג חומרה לכל גרסה חדשה של חלונות.

הבעיה היחידה בה נתקלנו היא עם כרטיס מסך ותיק, אותו סירבה המערכת לזהות. זה התבטא באי-יכולת להגיע לרזולוציה גבוהה, ובאיטיות לא אופיינית. מעבר לכך, ברזולוציה של 800x600, סירב ממשק ה-Metro לפתוח חלק מיישומיו.

רעיונות מעולים למחשבי לוח

לא נזדמן לנו להתקין את חלונות 8 על מחשב לוח, אך אפשר להבין גם בלי מסך מגע עד כמה נרחבת התמיכה של Metro ביישומים אלה. למעשה, דווקא שימוש במקלדת ועכבר ממש מקשה על עבודה עם הממשק, שכל כולו משבצות ותנועות הזזה. גם רוב היישומים שהגיעו עם המערכת הם יישומי טאץ'.

אם מסתכלים עליו כעל ממשק של מחשבי לוח, יש ב-Metro כמה רעיונות מעולים, החל ממסך הבית עצמו עם אייקונים שגם מציגים מידע, ועד ליכולת לדפדף בין יישומים באמצעות הזזתם הצידה, כמו ב-WebOS החיה-מתה של HP. גם הדפדפן החדש שזמין דרך הממשק, IE10, מהיר הרבה יותר מהגרסה הנוכחית שלו, וכולל ממשק מינימליסטי מרשים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

סיכום: מהפכה בדרך?

השאלה המעניינת ביותר לאחר מספר ימי שימוש היא האם מיקרוסופט תפריד בין ממשק ה-Metro לבין ממשק החלונות הרגיל, האם תאפשר לכבות אותו אם אין לכם מכשיר עם מסך מגע. לא בטוח שהיא תרצה לעשות זאת, וזה מה שמפחיד בגרסת ההדגמה הזו.

יכול להיות שמיקרוסופט רואה ב-Metro לא סתם ממשק למכשירי מגע, אלא את העתיד של כל Windows. אחרי הכל, הממשק הזה הוא הנקודה בה נפגשים מחשבים רגילים ומוצרי מחשוב חדשים כמו טאבלטים. בניגוד לאפל, שהרשתה לעצמה לשים על האייפד את מערכת ההפעלה הסלולרית ובכך להגביל את המכשיר מבחינת תוכנות, מיקרוסופט רוצה שכל "מחשב חלונות" ייתן למשתמש את החוויה השלמה של מערכת ההפעלה, עם אפשרות להתקין תוכנות מתקדמות ולא רק יישומים קטנים.

אם אכן מדובר בצעד של זניחת הממשק הרגיל והחוויה המוכרת של מערכת ההפעלה, לטובת מוצר מופשט אך כזה שנותן חוויה צרכנית הגיונית ופשוטה יותר, יכול להיות שמיקרוסופט עושה כאן משהו שלא עשתה כבר כמה וכמה שנים – מהפכה. מהפכות הן מטבען מפחידות, גם אם בסופן יש עתיד ורוד יותר.


עוד בנושא:

- מיקרוסופט מציגה: חלונות 8
- חלונות 8: איך יראה ממשק סייר החלונות?
- ”חלונות 8 תצא ב-2012”

  • עוד באותו נושא:
  • חלונות 8

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully