וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מייסד אפל סטיב ג'ובס הלך לעולמו

ג'ובס, שרק לפני כחודש התפטר מתפקיד מנכ"ל החברה, נאבק ממושכות במחלת הסרטן עד שזו הכריעה אותו בגיל 56. הוא הותיר אחריו אשה וארבעה ילדים

בווידאו: מייסד אפל סטיס ג'ובס הלך לעולמו/צילום: רויטרס, קריינות: אביב אברמוביץ'

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

סטיב ג'ובס, מייסד אפל ומי שהיה המנכ"ל שלה עד אוגוסט האחרון, הלך לעולמו הלילה (חמישי), כשהוא בן 56. האיש, שהקים את אפל והיה אחראי בולט להצלחתה, נאבק בשנים האחרונות במחלת הסרטן, כשהוא לוקח מספר חופשות מחלה ארוכות ומתוקשרות מניהול אפל. את חופשתו האחרונה לקח ג'ובס החל מינואר 2011, כשהוא משאיר את הניהול היום-יומי של החברה בידי סמנכ"ל התפעול של החברה, טים קוק. באוגוסט ביקש להתפטר מתפקיד המנכ"ל, ולמנות את קוק למחליפו הקבוע.

לאורך השנים, נחשב ג'ובס לכוח המניע מאחורי ההצלחות הגדולות ביותר של חברת אפל – מחשבי Apple ו-iMac, ניידי ה-iBook ומקבוק, נגני אייפוד ומכשיר הסלולר אייפון. דיווחים מתוך החברה גרסו כי מדובר היה באדם קפדן, אובססיבי לגבי עבודתו ולגבי כל חלק קטן במוצרי אפל, שראה בעיצוב נגיש וממשקים אינטואיטיביים את עתיד החברה. ג'ובס השאיר אחריו אשה וארבעה ילדים.

ג'ובס הלך לעולמו רק כיממה לאחר אירוע עיתונאים גדול של אפל - הראשון אותו טים קוק הנחה בתפקיד המנכ"ל. באירוע הציגה החברה, חוץ מדגמים חדשים של אייפוד ואייפון, גם מערכת שליטה קולית חדשנית בשם Siri, שמשלבת אינטליגנציה מלאכותית מתקדמת.

דירקטוריון אפל הוציא הלילה את ההודעה הבאה: "אנו מצרים מאוד להודיע כי סטיב ג'ובס הלך לעולמו היום. הגאונות, התשוקה והאנרגיה של סטיב היו מקור לאינספור חידושים שמעשירים ומשפרים את חיי כולנו. העולם טוב יותר ברמה אותה אי אפשר לכמת בגלל סטיב. אהבתו הגדולה הייתה לאשתו, לורן, ולמשפחתו. לבבותינו עמם ועם כל מי שנהנה ממתנותיו הבלתי רגילות".

באתר אפל נכתב "אפל איבדה גאון יוצר ובעל חזון, והעולם איבד אדם מופלא. אלה מאיתנו שהתמזל מזלם להכיר את סטיב ולעבוד עמו איבדו חבר יקר ומורה מעורר השראה. סטיב משאיר מאחוריו חברה שרק הוא היה יכול לבנות, ורוחו תמיד תהווה את הבסיס של אפל".

משפחתו של ג'ובס פרסמה הודעה בה נכתב:
"סטיב הלך לעולמו בשלווה היום, כשהוא מוקף במשפחתו.

בחייו הציבוריים, סטיב היה ידוע כאיש חזון; בחייו הפרטיים, הוא הוקיר את משפחתו. אנו מודים לאנשים הרבים ששיתפו את משאלותיהם ותפילותיהם בשנה האחרונה של מחלתו; אתר יופעל עבור אלה שרוצים להשאיר זכרונות ומחוות.

אנו מודים על התמיכה וטוב הלב של אלה שחולקים את רגשותנו כלפי סטיב. אנו יודעים שרבים מכם יתאבלו עמנו, ואנו מבקשים שתכבדו את פרטיותינו בזמן האבל".

עוד בנושא:

רק אתמול הציגה אפל מוצרים חדשים
למה Siri של אפל היא הדבר הגדול הבא

נפרדים מסטיב ג'ובס - אובמה, גייטס וצוקרברג ספדו לג'ובס
נפרדים מסטיב ג'ובס - ההצלחות הגדולות

צפו בנאום המפורסם של ג'ובס, שניתן באוניברסיטת סטנפורד ב-2005

מהצלחה ראשונית, עד לפיטורים

ג'ובס, שנולד בפברואר 1955, הקים את חברת אפל ב-1976 עם סטיב ווזניאק ושותף שלישי שויתר על חלקו בחברה לאחר פחות משבועיים. בשנת 1977, לאחר מהדורה מוגבלת של 200 מחשבי Apple I, הציגה החברה את Apple II – אחד המחשבים הביתיים הראשונים שזכו להצלחה מסחרית נרחבת. ייצורם של מחשבי Apple II הסתיים רק ב-1993, לאחר שיוצרו בין 5 ל-6 מיליוני יחידות.

כשהופסק ייצורם של מחשבי Apple II, ג'ובס כבר לא היה באפל. עוד ב-1985, פוטר ג'ובס על ידי מנכ"ל החברה דאז, זאת בעקבות מאבק פנימי וארגון מחדש של אפל. לאחר פיטוריו, הקים סטיב ג'ובס את NeXT Computer – חברה נוספת לייצור מחשבים. כעשור לאחר הקמתה, ב-1996, נמכרה NeXT לאפל בכ-430 מיליוני דולרים, כשג'ובס חזר להיות המנכ"ל (קודם הזמני, לאחר מכן הקבוע) של החברה, מוצרי NeXT היוו בסיס הן לקו מחשבי ה-iMac והן למערכת ההפעלה OS X, שקיימות עד היום.

ג'ובס חוזר לאפל, ועמו חוזרת ההצלחה

כשחזר סטיב ג'ובס לאפל, מצא בחברה מנהדס עיצוב בשם ג'ונתן אייב. ג'ובס ואייב, שכיום הינו סמנכ"ל בכיר של עיצוב תעשייתי בחברה, נחשבים לאחראים העיקריים על העיצוב והשימושיות של מוצרי החברה ב-15 השנים האחרונות.

זה החל בהצגת מחשב ה-iMac השולחני ב-1998. המחשב, ששולב בתוך מסך, וכלל מארז כחול חצי-שקוף, זכה הן לשבחים והן להצלחה מסחרית. עד היום, מרבית המחשבים השולחניים של החברה שמיועדים לצרכן הביתי, משלבים בין המסך לבין רכיבי המחשוב במארז אחד (יוצא הדופן הוא ה-Mac Mini). לאחר מכן, הופנתה תשומת ליבו של ג'ובס, ושל אפל, לקו לפטופים צרכני שזכה לשם iBook, שהפך במרוצת השנים לקו המקבוק הפופולרי.

בשנת 2001, כ-25 שנה לאחר שהשפיע על התפתחות שוק המחשוב האישי עם ה-Apple II, הציג סטיב ג'ובס - שבאותה העת כבר הפך לפנים של אפל והנחה את מרבית מסיבות העיתונאים של החברה – את האייפוד. נגן המוזיקה מבית אפל, בעל הממשק הפשוט והעיצוב הסטרילי, היה אחד מנגני המוזיקה הדיגיטליים הראשונים שזכו לפופולאריות בקרב הציבור הרחב. במרוצת השנים, יותר מ-300 מיליון אייפודים נמכרו ברחבי העולם, וחנות המוזיקה iTunes אותה הציגה אפל כחלק מהאקוסיסטמה של האייפוד חולשת כיום על חלק ניכר משוק המוזיקה הדיגיטלי בארצות הברית.

בשנת 2007, החלה אפל מהפכה נוספת, כשסטיב ג'ובס הציג לעולם את האייפון. הטלפון הסלולרי מבית החברה זכה להצלחה מטאורית, והסיט את ההתפתחות של מכשירי סלולר לכיוון ממשקים פשוטים ואינטואיטיביים, יחד עם אקוסיסטמה המבוססת על רכישה פשוטה של אפליקציות. יותר מ-73 מיליוני אייפונים נמכרו עד סוף 2010, והטלפון זכה לאינספור חיקויים.

המהפכה האחרונה של ג'ובס הייתה החזרתם של מחשבי הלוח לקדמת הבמה. אחרי שבמשך כשני עשורים לא הצליחו הטאבלטים לתפוס נתח שוק משמעותי, הציגה אפל באפריל 2010 את האייפד – מחשב הלוח שלה. עשרות מיליוני יחידות ממנו נמכרו, ובתערוכת CES האחרונה הציגו כמעט כל מתחרותיה של אפל מחשבי לוח משלהן. אפל עצמה הציגה במרץ את אייפד 2 - הדור השני של מחשב הלוח, שהמשיך את הצלחת הדור הראשון.

מה הייתה ההצלחה הגדולה ביותר של ג'ובס? ספרו לנו בפייסבוק של וואלה! TECH

סרטן ופרישה

באוגוסט 2004 נודע כי ג'ובס עבר ניתוח להסרת גידול סרטני בלבלב, זאת לאחר ששלח מכתב לעובדי אפל בו הסביר כי ייעדר מעבודתו למשך חודש ימים. סרטן הלבלב הוא אחד הסוגים הקשים ביותר של המחלה – רק 5 אחוזים מהחולים חיים חמש שנים לאחר שאובחנו כחולים בו, ומקרים מעטים של החלמה תועדו. אצל ג'ובס אובחנה גרסה נדירה, פחות אגרסיבית, של הסרטן.

ב-2006 החל גל שמועות על כך שהמחלה של ג'ובס חזרה, זאת בעקבות הופעה פומבית בה נראה רזה וחולה. השמועות רק התגברו בשנים שלאחר מכן, וב-2009 הודיע מנכ"ל אפל כי ייצא לחופשה של חצי שנה, בעקבות "אי איזון הורמונלי". בחצי השנה הזו, נמנע ג'ובס מהופעות פומביות, ואף לא נאם בכנס ה-Macworld השנתי – כפי שנהג לעשות.

את חופשת המחלה השלישית שלו לקח ג'ובס בינואר 2011, כשהפעם הוא לא מגביל אותה בזמן. במכתב ששלח לעובדי החברה, טען המנכ"ל שהוא מאוד מקווה לחזור ברגע שיוכל – ניסוח שרמז כי החזרה אינה וודאית. כחודש לאחר שיצא לחופשה, ב-17 בפברואר, התפרסמו בצהובון האמריקאי National Enquirer תמונותיו כשהוא נראה רזה וחולה מאוד, בדרכו למרכז לטיפול בסרטן. רופא עמו התייעץ העיתון קבע על פי הפרסומים כי לג'ובס יש כ-6 שבועות לחיות.

אך כבר כחודש לאחר מכן, עלה ג'ובס שוב לבמה, כדי להציג לעולם את אייפד 2 - מחשב הלוח החדש של אפל. ג'ובס אף ניהל את מסיבת העיתונאים של אפל ביוני 2011, בה הכריזה החברה על מערכת ההפעלה iOS 5. הייתה זו הופעתו הפומבית האחרונה של מנכ"ל אפל.

תגובות למותו:

ביל גייטס, מנכ"ל לשעבר של מיקרוסופט ומי שנחשב במשך שנים רבות ליריב של ג'ובס, הוציא הודעה בה נכתב כי הוא "מצטער לשמוע על מותו של סטיב ג'ובס. מלינדה ואני מוסרים את תחומנו הכנים למשפחתו וחבריו, ולכל מי שג'ובס נגע בו באמצעות עבודתו.

סטיב ואני נפגשנו לפני כ-30 שנים, והיינו עמיתים, מתחרים וחברים במשך יותר ממחצית חיינו. רק לעיתים נדירות מתגלה לעולם מישהו שמשפיע ברמה בה סטיב השפיע, השפעה שאת תוצאותיה נראה למשך הרבה דורות הבאים.

עבור אלה מאיתנו שהיו ברי מזל מספיק כדי לעבוד איתו, היה זה כבוד גדול בטירוף. אני אתגעגע לסטיב מאוד."

טים קוק, מחליפו של ג'ובס בתפקיד מנכ"ל אפל, שלח הודעה לעובדי אפל. בהודעה נכתב:

"צוות,

יש לי חדשות מאוד עצובות לשתף אתכם בהן. סטיב הלך לעולמו מוקדם יותר היום.

אפל איבדה גאון יוצר ובעל חזון, והעולם איבד אדם מופלא. אלה מאיתנו שהתמזל מזלם להכיר את סטיב ולעבוד עמו איבדו חבר יקר ומורה מעורר השראה. סטיב משאיר מאחוריה חברה שרק הוא היה יכול לבנות, ורוחו תמיד תהווה את הבסיס של אפל

אנו מתכננים חגיגה של חייו הבלתי-רגילים של סטיב עבור עובדי אפל שתתקיים בקרוב. אם תרצו לשתף את מחשבותיכם, זכרונותיכם ותנחומיכם בינתיים, פשוט שלחו מייל ל- rememberingsteve@apple.com.

אין מילים שיכולות לתאר את העצב שלנו לאחר מותו של סטיב או את אסירות התודה על ההזדמנות לעבוד עמו. אנו נכבד את זכרו באמצעות הקדשת עצמנו להמשך העבודה אותה הוא אהב כל כך".

מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, פרסם עדכון בפרופיל שלו ברשת החברתית. "סטיב, תודה לך על היותך מורה דרך וחבר. תודה על שהראת כי מה שאנחנו בונים יכול לשנות את העולם. אני אתגעגע אליך".

לארי פייג', מנכ"ל גוגל, פרסם עדכון בפרופיל גוגל+ שלו. " אני מאוד, מאוד עצוב לשמוע את החדשות על סטיב. הוא היה אדם ענק עם הישגים כבירים וגאונות מדהימה. תמיד נראה היה כי במעט מאוד מילים הוא יכול היה להגיד את מה שהיית צריך לחשוב לפני שחשבת את זה בעצמך. המיקוד שלו על חווית משתמש מעל הכל תמיד היווה השראה עבורי. היה זה נחמד מאוד מצידו לפנות אלי כשהתמניתי לתפקיד מנכ"ל גוגל ולהשקיע את זמנו במתן עצות וחלוקת הידע אפילו שהוא לא היה ברי. מחשבותי ומחשבות גוגל הן עם משפחתו ועם משפחת אפל כולה".


ממשיכים לדבר על זה בפייסבוק של וואלה! TECH

עדכון ראשון: 02:04

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully