וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטיימליין החדש של פייסבוק: כל מה שאתם צריכים לדעת

הטיימליין החדש מגיע הדרגתית לחשבונות הפייסבוק של הגולשים. מה זה, כיצד משתמשים ואיך נזהרים?

בזמן הקרוב - אם זה עדיין לא קרה - ישתנה עמוד הפרופיל שלכם בפייסבוק. ולא מדובר בשינוי קוסמטי, כי אם בשינוי גדול הן בעיצוב והן בתפיסת העמוד הזה. מדף שמטרתו להראות מה קרה אתכם לאחרונה, יהפוך עמוד הפרופיל לדף שמטרתו לספר את כל סיפור החיים שלכם. השינוי הזה היה אמור לקרות כבר לפני חודש-חודשיים, אך פייסבוק עכבה אותו. כעת, כאמור, הוא הופך להיות נחלת הכלל.

שמו של העיצוב החדש הוא Timeline - ציר זמן. מטרתו: לגרום לכם לשתף כמה שיותר מידע עם פייסבוק. בחברה מבינים שאם ייתנו למשתמשים כלי קל ונוח לסדר את כל ההיסטוריה שלהם בדף אחד, משתמשים רבים יעשו זאת פשוט כי זה מגניב. הם יעלו תמונות ילדות ויגדירו לאיזה תאריך הן שייכות (כולל תאריכים לפני שהרשת החברתית הושקה), יכניסו פרטים חדשים, ישלימו פערים וייצרו מעין 'ספר היסטוריה' של עצמם, המציג את חייהם בצורה כרונולוגית שניתנת לדפדוף קדימה ואחורה. כך גם מקווה פייסבוק לטפל בבעיית דחיקתם למטה של עדכונים, שלאחר זמן קצר הופכים למעשה ללא זמינים לצפייה.

האם תוכלו להתנגד? כמובן, אבל זה לא יעזור. גם אם לא תשנו שום דבר, הטיימליין יופעל, וישאב את המידע שכבר יש לפייסבוק עליכם. טכנית, הטיימליין היה זמין כבר זמן קצר לאחר ההכרזה אודותיו בספטמבר – זאת דרך התחכמות קטנה בה ניתן להגדיר את החשבון כחשבון של איש פיתוח אפליקציות לפייסבוק – וכך לקבל גם פיצ'רים שנמצאים עדיין בשלב הבטא. רשמית ובפועל - פריסת הטיימליין החלה רק בימים אלה ברחבי העולם וגם בישראל, ויותר ויותר אנשים מדווחים שהם כבר רואים אותו.

הדבר החשוב ביותר, אם כך, הוא להבין עם מה אתם מתמודדים, וכיצד תוכלו להפיק את המיטב ממנו. פייסבוק עוברת פאזה ומאפשרת למי שחבר שלכם ברשת לגלוש בפשטות להיסטוריה הרחוקה שלכם ולהיחשף בקלות למידע שפעם היה נבלע בירכתי ההיסטוריה הפייסבוקית שלכם. במצב כזה חשוב לדעת כיצד ניתן לשלוט במידע שנאגר וכיצד מונעים ממידע דיסקרטי יותר להפוך לנחלת הכלל.

תמונת שער

החלק העליון של הטיימליין כולל, חוץ מתמונת הפרופיל שלכם, גם אפשרות לשים "תמונת שער". מדובר בתמונה גדולה שמופיעה לכל רוחב הדף. מה תוכלו לשים בה? כל דבר, כל עוד הוא תואם את המדיניות של פייסבוק. זהו הרכיב הבולט ביותר שיראו משתמשים אחרים כשהם נכנסים לטיימליין שלכם, אז כדאי לבחור את התמונה בקפידה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונת השער: ה'וולפייפר' של הפייסבוק שלכם/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך רואים אותי?

מצד ימין, תחת כפתור ההגדרות (זה עם הסימון של גלגל שיניים) תמצאו אופציה חשובה: "צפה בפרופיל כ". מדובר באפשרות לראות איך הפרופיל שלכם מוצג לאנשים שונים שנמצאים ברשימת החברים שלכם: אילו דברים הם רואים אצלכם ואילו לא. כך ניתן לבדוק בקלות את הגדרות הפרטיות של חשבונכם, ולהבין מה אתם משתפים עם אנשים ספציפיים.

לצד כפתור ההגדרות תמצאו את הכפתורים "עדכן מידע", "יומן פעילויות". זוכרים שפייסבוק רוצה מכם יותר מידע? אז אלה סממנים בולטים של התופעה. כבר בתחילת הדרך אומרת לכם פייסבוק שהמידע שיש לה אינו מספיק, צריך "לעדכן" אותו. וזה בדיוק מה שתוכלו לעשות אם תלחצו על הכפתור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

יומן הפעילויות - איפה היינו ומה עשינו

"יומן פעילויות", מאידך, נועד להציג בצורה כרונולוגית כל מה שעשיתם מאז ומעולם, כשלצד כל פעולה מופיע כפתור השואל אם להציג אותה בטיימליין, התגובה או התמונה לטיימליין. כאן זה המקום לציין - לא כל מה שעשיתם אי פעם מופיע בטיימליין כברירת מחדל. למעשה, רק עדכונים נבחרים זוכים לככב, ומי שבוחר אותם בתחילת הדרך היא פייסבוק.

בתחילת העמוד תמצאו, מן הסתם, את הפעילויות האחרונות שלכם – אבל למטה יותר תקבלו גישה לעדכוניכם מהשנים הקודמות. ניתן לנווט שם בקלות בעזרת בחירת שנה וחודש. בראש עמוד יומן הפעילויות תמצאו את כפתור "הכל", שמאפשר לכם לבחור פילטר תצוגה: להציג לבדיקה רק את הפוסטים שלכם, רק את הפוסטים של אחרים, רק תמונות וכדומה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גישה לעדכונים ובחירה מה מופיע/מערכת וואלה!, צילום מסך

כפתור פיצ'ר - לא כל השיתופים נולדו שווים

מתחת לכפתורי העדכון מתחיל השיתוף, באמצעות "קופסאות" קטנות שנשאבות מחלקי הפרופיל השונים. אחת מציגה את המידע שמופיע ב"אודות", אחרת מראה כמה חברים יש לכם ומציגה תמונות מוקטנות של שישה מהם. קופסה שלישית יכולה להציג תמונות ששיתפתם, רביעית את המיקומים בהם הייתם על המפה. בסך הכל, ניתן להציג עד תשע כאלה, כש"אודות", "חברים" ו"תמונות" הן קשיחות, ואילו את האחרות ניתן להזיז.

ואז, מתחת לעוד בוקסת חברים, ומקום לעדכון סטטוס, מתחילה חגיגת השיתוף האמיתית: ציר הזמן עם העדכונים הבולטים שלכם. כשתרחפו עם העכבר מעל לעדכונים האלה, תראו שתי אפשרויות: פיצ'ר (Feature) ושינוי הגדרות. מטרתו של פיצ'ר היא לתת לכם אפשרות להבליט עוד יותר הודעה כלשהי, ולתת לה לתפוס את כל רוחב הטיימליין (בדרך כלל היא תופסת רק חצי). לחיצה על הכפתור תכפיל את גודלה ולחיצה חוזרת עליו תחזיר את המצב לקדמותו. כפתור ההגדרות כולל פריטים סטנדרטיים כמו הסתרת עדכון או מחיקתו, אך גם אפשרויות לערוך תאריך ולהוסיף מיקום. כך, אם העלתם תמונת ילדות שלכם, למשל, תוכלו לשנות את התאריך שלה מזה של 2011 לזה של 1990, למשל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אפשר להוסיף תאריך ומיקום/מערכת וואלה!, צילום מסך

אירועים מהעבר - לעדכן רטרואקטיבית בפייסבוק

אפשרות נוספת וחשובה שקיימת כעת היא הוספת אירועי עבר בצורה ידנית. חלק מקונספט הטיימליין הוא להוסיף עדכונים, תמונות ושיתופים אחרים עם כל תאריך שתרצו. הכל, כאמור, כדי שתשתפו יותר מידע. לחיצה על הקו האנכי הדק שחוצה את ה-Feed שלכם לשניים יציג סימן פלוס, שלחיצה עליו תפתח תפריט הכולל את האפשרויות להוסיף עדכון סטטוס, תמונה, פירוט על מקו בו הייתם אז או "אירוע חיים": למשל, "פגשתי לראשונה את..." או "עברתי דירה". לאחר שתבחרו את סוג הפעולה תצטרכו למלא את פרטיה ותוכלו גם להוסיף תמונה שמגלמת את האירוע. בעזרת כפתור "פומבי" תוכלו להגדיר למי בדיוק חשופה הפעילות שהוספתם. לכולם? לחלקם? לאנשים ספציפיים?

חשוב לדעת: גם כאשר אתם מוסיפים אירועים מהעבר, חברי הפייסבוק שלכם מעודכנים על כך דרך צפייה בפוסט על כך שמופיע ב-Feed הרגיל, ממש כאילו יצרתם אירוע שמתרחש עכשיו, ולא כזה שהתרחש לפני 20 שנה. חשוב לקחת בחשבו למי שבונה על הכנסת כל תקופת הילדות שלו לפייסבוק מבלי שחבריו ישימו לב שהאירועים הללו מסתתרים במעמקי הפרופיל שלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"איך פגשתי את אמא שלכם"/מערכת וואלה!, צילום מסך

סיכום: להפוך את הפייסבוק ליומן?

האם הטיימליין הופך את דף הפרופיל שלכם לנגיש יותר? כן, הרבה יותר נגיש מבעבר. הוא גם מדרבן אתכם להוסיף עוד ועוד פרטים, להפוך את פייסבוק ליומן שלכם מיום הלידה ועד היום, אפילו שלא היה פייסבוק כשנולדתם (ואם כן, כל הכבוד על כישורי הקריאה!). האם אתם רוצים לתת לו את המידע הזה? תחליטו בעצמכם.


עוד בנושא:

- חדש בפייסבוק: לוח זמנים ואפליקציות חברתיות
- הטיימליין של פייסבוק: למי זה טוב?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully