וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגנים על ילדים ברשת: לפחד מהאינטרנט זה לא הפתרון

מפחדים מכך שמישהו יפגע בילדיכם ברשת האינטרנט? חסימה או הפחדה הן לא הפתרון - הכל מתחיל ונגמר בחינוך

צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק

23 אנשים נעצרו במסגרת מבצע משטרתי במהלכו התחזתה שוטרת לילדה בת 12, לאחר שביקשו לקיים עמה יחסי מין. מכיוון שהקשר בין הגברים לשוטרת נוצר ברשת האינטרנט, הימים הקרובים צפויים לעבור בסימן "פדופיליה באינטרנט: הו, הזוועה!" – התגובה הריאקציונרית הרגילה, והסבירה כשמדובר בהורים לילדים, לאירועים מסוג זה.

יש שיקראו לפיקוח הדוק יותר על הרשת, בלי להבין שזה בלתי אפשרי באמת. יש שינסו לצנזר את האינטרנט של כולנו בשם ההגנה על ילדים, בלי להבין שזה פתרון לא ישים במדינה שרוצה לשמור על רשת אינטרנט חופשית. יש שיקראו להורים להרחיק את ילדיהם הקטנים מהמחשב, ישכחו שהמחשב נמצא גם בבית הספר ובבתים של חברים.

לא על זה צריך לדבר, כי אם על חינוך. הפעילות אותה ביצעה המשטרה הלילה היא פעילות פרופילקטית שמטרתה להרחיק אנשים מסוכנים מרשת האינטרנט, אך זהו חלק מינורי שיוריד אך במעט את אחת מהסכנות הרבות שעורבות לילדיכם ברשת. החלק החשוב, והגדול ביותר, נמצא על כתפיכם – ההורים.

ואלו הדברים אותם אתם צריכים להבין:

הילדים שלכם יתחברו לאינטרנט, גם אם אתם מפחדים מהרשת, לא מכירים אותה, ולא מוכנים להכניס אותה הביתה. החיים המודרניים יביאו את האינטרנט אל הילד שלכם במוקדם או במאוחר. בבית הספר, אצל חברים, באינטרנט קפה – לנסות לחסום את הגישה זה אף פעם לא הפתרון.

הילדים שלכם כנראה מבינים יותר טוב מכם את הרשת, ופתרונות חסימה אינם אפקטיביים במאה אחוזים. נכון, יש תוכנות ושירותי סינון שמיועדים להורים, שמטרתם להרחיק את המקומות המסוכנים ברשת מעיני הילדים שלכם. חיפוש קצר בגוגל ילמד אותם איך לעקוף את הפתרונות האלה. מצד אחד, זה עשוי להעמיד אותם על המסלול המהיר להיי-טק אם עקיפת חסימות תגרום להם להתעניין בטכנולוגיה, מצד שני לא על זה מדברים כאן.

הסכנות ברשת אינן מוגבלות לפדופילים. כך, ילד שמוסר פרטים לזר על כך שהוא ומשפחתו יוצאים לחופשה, ובהזדמנות אחרת אומר איפה בדיוק הוא גר, עשוי לגרום לכך שיפרצו לבית המשפחה בזמן החופש. ויש עוד המוני תסריטים אחרים בהם ילד ללא חשיבה ביקורתית עלול למסור יותר מדי מידע למבוגר שמתחזה לחבר.

אז מה עושים?

חינוך, חינוך, חינוך. והחינוך מתחיל בכם. אם יש לכם ילדים שיושבים מול המחשב, אך רשת האינטרנט זרה לכם – תלמדו עליה. אחרת זה כמו לנסות וללמד ילדים לחצות כביש כשאתם לא מוכנים לצאת בעצמכם מהבית. יש קורסים במתנ"סים, יש מורים פרטיים לאינטרנט, אבל אחד הפתרונות הטובים ביותר הוא לבקש מהילדים להראות לכם מה הם, אישית עושים ברשת. זה נכון, אגב, גם לגבי אנשים שכן יודעים להשתמש באינטרנט – פשוט תבקשו מהילדים להראות לכם מה הם עושים, בלי לרגל אחריהם ובלי להכריח אותם להקריב את פרטיותם.

ואם כבר בפרטיות עסקינן, ילד קטן כנראה לא צריך שיהיה לו מחשב בחדר, ולשים אותו שם כדי שלא יפריע להורים בסלון זה לא הפתרון. המחשב דווקא כן צריך להיות בסלון, או במקום בו אתם יכולים לראות מה הילד עושה ולשאול שאלות במידת הצורך. הכוונה היא לא להגביל את חופש הגלישה, וגם לאו דווקא פיקוח תמידי, כי אם יצירת שיח ומודעות טובה יותר לפעילויות הילדים ברשת.

השיח הזה צריך להיות לא רק ריאקציונרי, כי אם חלק מהחינוך הכולל. איסור למסור פרטים אישיים לזרים צריך להיות אי שם יחד עם האיסור לפתוח דלת מזרים ואיסור לקחת ממתקים מזרים. הילד צריך ללמוד, עדיף מכם ולא מנסיון חיים מר, כי גם אם הוא מאוד חכם ומבין את רשת האינטרנט, יש מבוגרים שמתחזים לילדים בניסיון לפגוע בו, וכל משתתף בצ'ט, כך חבר לא מוכר בפייסבוק, עשוי לשקר לגבי זהותו.

עוד בנושא:
פדופיליה ברשת - הרחוב חודר לבית
הלילה - 23 אנשים נעצרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully