וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלונות 8: אפשר בלי מסך מגע?

ביקורת על "חלונות 8", חלק 2: האם הממשק החדש מצליח להיות נוח גם למי שרוצה להשתמש במקלדת ועכבר?

עולם המחשוב משתנה בקצב מסחרר. לפעמים קשה לנו לראות את זה כי אנחנו נחספים כל העת על ידי זרם החדשנות, אך אם תסתכלו אחורה לרגע אחד, תראו שלפני חמש וחצי שנים כמעט ולא היו לנו טלפונים עם מסכי מגע, והסמארטפון המדובר ביותר היה N95 של נוקיה. לפני שנתיים וחצי, מחשבי טאבלט עוד נחשבו לעסק יקר ולא נוח, ונטבוקים היו בשיא הפופולריות שלהם בזכות הגודל והמחיר. השינויים הגדולים שהתרחשו תודלקו בעיקר על ידי אפל - חברה שכמעט ופשטה את הרגל לפני 15 שנים. וכעת, מנסה חברה נוספת לשנות את שוק המחשוב - מיקרוסופט.

בכתבת ההקדמה לביקורת על "חלונות 8", תוארו הסיבות שהביאו את מיקרוסופט לכאן: הפחד מן החדשנות של אפל ומהמעבר של העולם אל שירותי הענן. ועכשיו הגיע הזמן לגעת במוצר שמטרתו לקדם את מיקרוסופט בעידן החדש הזה, להבין האם במסגרת השינויים הרדיקליים שעשתה החברה למערכת ההפעלה שלה היא לא שכחה את המשתמשים.

והתשובה היא שלא: מיקרוסופט לא שוכחת אתכם, אבל היא ממש רוצה שתשתמשו במסך מגע. רבות דובר על הממשק החדש, שמחליף את תפריט ה-Start מבחינת השימושיות ואת שולחן העבודה מבחינת המרכזיות שלו על המערכת, אך עד לרגע האחרון התקשינו להאמין שמיקרוסופט לא תאפשר לאנשים שבאמת רוצים בכך לעבוד גם עם הממשק הרגיל. ובכן, בגרסה של Windows 8 שתגיע לצרכנים ב-26 באוקטובר, האפשרות הזו אכן לא קיימת. תשתמשו בממשק החדש, או תשארו עם "חלונות 7" ותפסידו את עולם האפליקציות ועולם התוכן אותם מביאה מיקרוסופט למערכת החדשה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילומים: יחצנים)/מערכת וואלה!, צילום מסך

מטרו - אאוט, "הממשק החדש" - אין

הממשק הזה, אליו התייחסו בעבר כאל "ממשק מטרו", אך כיום הוא פשוט "הממשק של חלונות 8" (בעיות של זכויות יוצרים), הוא אחד הממשקים הנוחים ביותר, השימושיים ביותר והנעימים ביותר בהם ייצא לכם להשתמש. אם אתם משתמשים במסך מגע. ואתם לא, כנראה. במקרה הזה: הממשק הזה, איך לומר, די מעצבן. בהתחלה, לפחות. ולהזכירכם, זהו הממשק אותו אתם תראו ברגע בו תדליקו את המחשב, שולחן העבודה הרגיל נמצא אי שם מתחת, נגיש בלחיצת כפתור.


התחושה הראשונית היא שלקחו לכם את המחשב והפכו אותו לצעצוע. במקום ה"התחל" השימושי, ושורה של צלמיות מסודרות על הטאסקבר ועל שולחן העבודה, אתם מקבלים אייקונים גדולים עם סידור אופקי. אז כן, כשמדובר בגלילה עם האצבע, זה נוח, אך לגלול עם העכבר הרבה פחות כיפי. וגרוע מכך, זה קצת כמו מעבר מסידור תיקיה מפורט לסידור צלמיות ב"חלונות" הנוכחי - יש מעט מדי מידע על המסך שלכם.


הממשק מנסה לפצות על זה באמצעות הפיכת חלק מהאייקונים - אלה השייכים ליישומים מובנים כמו מייל ויישום החדשות - לחיים. הם לא רק מאפשרים לכם לגשת ליישום, אלא גם נותנים לכם מידע עליו. ועל פניו, זה אמור לקצר לכם זמן - במקום להיכנס לתוכנת המייל כדי לראות אם קיבלתם משהו, מספיק מבט אחד על הדסקטופ וכל המידע נמצא אצלכם. וכן, ווידג'טים היו ב"חלונות" עוד מ"חלונות 95" (חלק מכם יזכרו את Neko החתול ואת הכבשה), אבל כאן מדובר במערכת הרבה יותר נוחה ואינטואיטיבית.

מקלדת ועכבר שייכים לעבר

אך לצד הנוחות הזו יש כאן בעיות קשות, כשמדובר בשליטה עם מקלדת ועכבר. כך, אוהבים במיקרוסופט להדגים שהממשק מאוד נקי: יש תפריטים שמתחבאים בשולי המסך, ורק כשאתם מתקרבים אליהם עם הסמן התפריטים האלה מופיעים. כשהסמן יגיע לפינה השמאלית-התחתונה של המסך, למשל, תקבלו את כפתור המעבר לממשק החדש. ואילו סמן בפינה השמאלית-עליונה עובר בין החלונות הפתוחים. אחרי שימוש נרחב במערכת, אפשר להגיד בפה מלא שזה פשוט לא נוח, וגם אחרי חודשיים של שימוש נרחב קשה מאוד שלא להתגעגע לממשק הישן.


חידוש יותר מוצלח הוא תפריט שצץ כשאתם מזיזים את הסמן לקצה הימני של המסך. התפריט הזה כולל גישה להגדרות, חיפוש, שיתוף, מכשירים ודף הבית של הממשק החדש. כל הכפתורים כאן, למעט זה של מסך הבית, הנם מותאמי-יישום, כשמדובר בתוכנות שנוצרו עבור הממשק החדש. ההגדרות הן הגדרות היישום, לא הגדרות מערכת, והחיפוש הוא חיפוש אוניברסלי שמשתמש גם ביכולות של היישום אם יש כאלה. שיתוף מאפשר לשתף את מה שמוצג על המסך בהנחה והמפתחים הכניסו אופציה כזו, ו"מכשירים" נועד לשלוח תכנים שאתם רואים למכשיר אחר. כשתתרגלו לכך שהתפריט הזה קיים, ותזכרו איפה הוא, נוכחותו תהיה יעילה מאוד.

בכלל, אי אפשר להגיד שהממשק החדש בכלל לא מביא חידושים טובים לחווית השימוש בחלונות עם מקלדת ועכבר. אם תתחילו פשוט להקליד שם של תוכנה על המקלדת כשאתם נמצאים בתוכו, הוא מיד יתחיל לחפש; ולחיצה עם הכפתור הימני עדיין נוחה יותר מהחזקת האצבע על האייקון במשך כמה שניות.

לא באמת נוח

יש לזכור, אבל, שהתפריט הזה, כמו גם כל שאר החידושים של הממשק החדש, זמינים רק ביישומים שפותחו במיוחד עבורו - לא בתוכנות הרגילות של "חלונות". אלה מתנהגות כמו שהתנהגו בעבר, והסיבה היחידה לכך שמיקרוסופט בכלל תומכת בהן ב"חלונות 8" זה כדי לא להרגיז את המשתמשים והמפתחים שיצרו את הרגליהם במשך עשרות שנים. אם השיקול הזה לא היה קיים, "חלונות 8" היה מהווה דף נקי לגמרי, ורק הממשק החדש ויישומיו היו נשארים. זה מה שקורה בגרסת Windows 8 RT, שתגיע מובנית בתוך טאבלטים חדשים שיתחילו להופיע בשוק בסתיו הקרוב.

וזו בדיוק הבעיה. במיקרוסופט מחייכים ומספרים בהתלהבות עד כמה החידושים של "חלונות 8" מלהיבים, וכמה הם נוחים לכולם - גם למשתמשים שלא באמת אכפת להם מתוכנות שהיו עד כה והם מוכנים להסתפק באפליקציות חדשות ודפדפן, וגם למשתמשים שצריכים את התמיכה בתוכנות הקיימות שלהם. אבל הטיעון הזה לא מחזיק מים, לפחות לא מבחינת כותב שורות אלה - מערכת ההפעלה החדשה משמעותית פחות נוחה עם מקלדת ועכבר רגילים. וההתעקשות של מיקרוסופט לגרום לכם להשתמש בממשק הזה כשאתם רואים שהישן עוד קיים שם, אבל הוא קבור, מציקה מאוד.

מיקרוסופט מהמרת על מגע

הדבר הטוב היחיד שיכול לצאת מההתעקשות הזו הוא עלייתם של מסכי המגע הביתייים. נכון לעכשיו, מרבית המסכים שנמכרים לבתים ומשרדים אינם מסכי מגע, פשוט כי אין הצדקה עבורם. "חלונות 8" יוצרת את ההצדקה הזו, כי כפי שנכתב בהתחלה, וייכתב בהרחבה בימים הקרובים - כשאתם משתמשים במערכת ההפעלה החדשה על מערכת עם מסך נייד, היא משנה את פניה והופכת לאחת הנוחות והנעימות ביותר, בדיוק בגלל שהממשק הותיק של "חלונות" קבור מתחת לשכבה קוסמטית עבה של ממשק חדש.


אם יצרניות המסכים תשתפנה פעולה עם מיקרוסופט, ותחלנה להכניס שכבת מגע לכל דגמי המסכים הביתיים שלהן, יהיה זה שינוי שעשוי להיות לא פחות חשוב מכניסת מסכי המגע לטלפונים הסלולריים. ואז, בעוד חמש שנים לא נוכל להאמין שפעם היו מסכים שאינם מסכי מגע. אם ההימור הזה לא נצליח, בעוד חמש שנים אולי לא נאמין שפעם השתמשנו ב"חלונות".

חלק א': הדרך ל-Windows 8

בחלק ג' של הסקירה, שיתפרסם בשבוע הבא:
הממשק החדש - עולם הסלולר מגיע למחשב, עם חנויות משלו.
עד כמה "חלונות 8" נוחה על טאבלט
סקירה: האביזרים שיהפכו את חווית השימוש במערכת ההפעלה לנוחה יותר
סיכום: לשדרג או לא לשדרג, זו השאלה? מה נעלה יותר, לשאת באורך רוח חיצי ממשק חדש, אבני משבצותיו? או אם חמוש לצאת מול ים השדרוגים, למרוד וקץ לשים להם?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully