וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אפל עוברת על החוק בישראל?

עידו קינן

8.10.2012 / 13:37

כשאפל מציגה את המחירים בחנות היישומים המקומית שלה בדולרים ולא בשקלים, האם זו עברה על החוק הישראלי?

האם אפל עוברת על החוק הישראלי כשהיא מוכרת אפליקציות בדולרים ולא בשקלים ללקוחות ישראלים בחנות אייטיונז? שני גופים פנו לממונה להגנת הצרכן בבקשה לחייב את אפל לנקוב מחירים בשקלים בהתאם לחוק הגנת הצרכן, שקובע כי "עוסק המציע, המציג או המוכר טובין לצרכן יציג על גביהם או על גבי אריזתם את מחירם הכולל. הצגת המחיר [...] תהיה של המחיר הכולל בלבד, ורק במטבע ישראלי". לשם השוואה, בחנויות המקבילות של סמסונג (סמסונג אפ?ס) וגוגל (גוגל פליי) מוצגים לגולשים ישראליים מחירים בשקלים.

הארגון הצרכני "הצלחה" והקליניקה לאכיפה אזרחית ורגולציה של הקריה האקדמית אונו הגישו בחודש מאי תלונה בנושא לתמר פינקוס, הממונה על הגנת הצרכן במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה. לטענתן, יש לחייב את אפל לציית לחוק הגנת הצרכן ולהציג מחירים בשקלים. "מעבר לעובדה שאלו הן הוראות החוק, לצרכן בדרך כלל הרבה יותר נוח, נעים ויעיל לקנות מוצרים שהוא יודע ומבין עד הסוף מה מחירם הכולל, ושמחירם ננקב במטבע שבו הוא רגיל לבצע את הרוב המכריע של העסקאות שלו", הסביר לוואלה טק עו"ד אלעד מן מארגון "הצלחה". "רבים מכירים את תחושת אי הנוחות והפגיעה בוודאות כשהם מנסים להבין בחו"ל כמה באמת עולה להם לקנות משהו במטבע זר. זאת מעבר לעובדה שלא ברור מהו שער ההמרה הרלוונטי, ושהוא משתנה באופן תדיר".

במכתבם לממונה הסבירו הגופים כי "חנות האייטונז אינה חנות בינלאומית 'כללית', הפונה לכל הקהלים הקיימים, אלא מוגדרת כבעלת אפיון מקומי – 'Israeli iTunes Store'". לדבריהם, אפל מציגה ללקוחות ישראלים תקנון שמוגדר באופן ספציפי לשוק הישראלי, ומחילה הגבלות גאוגרפיות, כמו אי מכירת מוזיקה שהסכמי הרישוי מתירים לה למכור רק בארה"ב.

בטאיוואן אפל מצייתת לחוק

המתלוננים הביאו גם דוגמה להתערבות רגולטורית שגרמה לאפל לתקן את מדיניותה בהתאם לחוק המקומי. ביוני 2011 קבע הממשל המקומי בעיר טאייפיי שבטייוואן כי אפל וגוגל יחוייבו לאפשר ללקוחות, שרכשו תוכנות בחנויות הסלולריות שלהן, להחזירן בתוך שבוע ולקבל החזר מלא. זאת בהתאם לחוק הגנת הצרכן המקומי. תנאי השימוש של אפל ושל גוגל קבעו כי בעוד שהן מוכרות תוכנות שפותחו על ידי חברות צד שלישי, הן לא אחראיות עליהן. ראש רשות החוק והרגולציה של הממשל, יה צ'ינג-יואן, דחה זאת: "טענה כזאת היא התנהלות עסקית חסרת אחריות". אפל צייתה להחלטה והחילה את מדיניות ההחזרה החדשה, שלפיה "אתה רשאי לבטל את רכישתך בתוך 7 ימים מיום המשלוח ואייטיונז תזכה אותך במלוא הסכום ששולם, בתנאי שתודיע לאייטיונז שמחקת את כל עותקי המוצר". גוגל סירבה לציית, עתרה נגד ההחלטה, נקנסה וחסמה את האפשרות לרכוש תוכנות על ידי משתמשים בטייוואן.

ובחזרה לישראל. הפנייה הראשונה של הגופים לממונה על הגנת הצרכן לא נענתה, ועל כן שלחו ביולי מכתב נוסף, והעלו את הסוגיה בעל פה בפני הממונה על הגנת הצרכן. "הרשות רואה קושי באכיפת החוק משום שהשרתים של אפל אינם ממוקמים בישראל", אומר עו"ד מן, אך מסייג: "זאת לא היתה תגובה רשמית, והיא נמסרה לי בע"פ במסגרת פגישה שעסקה בנושאים אחרים. למיטב ידיעתי, טרם קיבלנו תשובה רשמית מסודרת".

מאפל נמסר כי אין לחברה תגובה בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully