וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי צריך אייפון מפלסטיק?

למה אפל השיקה אייפון פלסטיקי, מדוע אסור לקנות אותו, ומה מעניין בקורא טביעות אצבע של iPhone 5S? פרשנות

ספטמבר הגיע, ועמו ההשקה המסורתית של מכשירי אפל. בעבר היו אלה נגני אייפד, אך אלה נעלמו כליל מההכרזה - עדות לחשיבותם הפחותה במגוון המוצרים של אפל. החליפו אותם שירותי מוזיקה לאייפון, ובראשם ה-iTunes Radio שמושק יחד עם מערכת ההפעלה החדשה iOS 7 (לא בישראל, בינתיים). והחדשנות? היא נמצאת בתוך האייפונים החדשים.


אם נתעלם לרגע מרוב מה שנאמר בהכרזות של אפל, היו בה שני נתונים מעניינים מאוד. הראשון הוא המחיר של ה-iPhone 5C - הדגם הזול יותר, הפלסטיקי יותר, שמצוייד בטכנולוגיה של אשתקד ומחליף את אייפון 5. מחירו בשוק החופשי בארצות הברית יעמוד על 549$, רק מאה דולרים פחות מהדגם היקר-יותר - iPhone 5S. וההחלטה הזו, היא תמוהה לחלוטין.

השקת אייפונים של אפל. AP
השקת אייפונים של אפל/AP

אסטרטגיית השיווק של אפל תמיד התמקדה במוצרי פרימיום - כאלה שעולים יותר ממתחריהם, אך לטענת החברה מספקים הרבה יותר מהתחרות. ו-iPhone 5S החדש נופל בדיוק בנישה הזו - עולה 649$ לגרסה הבסיסית כשאצל האחרים זהו מחיר של הדגם היקר-יותר. אבל ה-5C? הוא, ובכן, לא זול. לא זול בכלל. הפרש המחירים בין השניים אינו משמעותי מדי.

אם באפל היו מגיעים למסקנה שהאייפון הרגיל לא תואם את טעמם של הצעירים, ואלה ממש דורשים אייפונים צבעוניים, זה עוד היה הגיוני. החברה הייתה יכולה לטעון כי הפרימיום שאתם משלמים על טלפון עם מפרט של אשתקד מתבטא בצבעוניות שלו. אבל אייפון עודנו נחשב מגניב, וצעירים ממילא משתמשים בכיסויים שמחביאים את העיצוב הסטנדרטי.

השקת אייפונים של אפל. AP
השקת אייפונים של אפל/AP

אז האם המחיר הנמוך יותר הוא ניסיון להביא את האייפון לשווקים חדשים - השוק הסיני, למשל - בהם המחיר הוא פקטור משמעותי יותר מאשר במדינות מערביות? אם כך, תג המחיר של 549$ הינו גבוה הרבה יותר מדי. בעולם בו מכשיר אחר עם חומרה בת שנה, נקסוס 4, עולה כיום 200 דולרים, והשוק הסיני מוצף במכשירים של חברות סיניות אשר בתקופה האחרונה מייצרות מכשירי אנדרואיד איכותיים מאוד, קשה להצדיק את ההפרש הכה-גבוה בין השניים.

נראה, אם כך, שהזירה ההגיונית היחידה להשקה של ה-5C היא השוק האמריקאי, בו מרבית הצרכנים קונים את הטלפון שלהם דרך אחת המפעילות, במחיר מסובסד ועם חוזה של שנתיים. שם המכשיר עולה 99$ לדגם הזול - מחיר שהיה שמור עד כה לאייפון בן שנה. והפעם, זה אכן מה שרוכשיו יקבלו, רק עם חומרים שככל הנראה הינם זולים יותר מאלה בהם השתמשו ב-iPhone 5. ואייפון 5 הרגיל? הוא ייעלם לגמרי.

ואם בעבר רכישה של אייפון בן שנה הייתה לא כדאית בעקבות ההבדלים בחומרת המכשיר - מעבד, מצלמה, מסך ושאר האלמנטים - השנה היא עוד פחות כדאית. הסיבה לכך היא המעבד שנכנס ל-iPhone 5S - לא מדובר פשוט במעבד חדש, כי אם בדור חדש של מעבדים. נכון לעכשיו, המעבד החדש, שעושה את העיבוד שלו ב-64 ביט ולא ב-32 ביט כמו קודמו, תומך אמנם ביישומים שנבנו עבור הגרסאות הקודמות של המעבדים, אך יש להניח כי זה לא יהיה המצב לנצח. כבר בשנה הבאה, ניתן להעריך, נתחיל לראות יישומים שתומכים אך ורק במעבד מהדור החדש. ואם זה יקרה, האייפון החדש-ישן שלכם, שאולי יהיה צבעוני ויפה, יהיה גם מיושן מאוד.

מי צריך סורק טביעות אצבע באייפון?

ההכרזה המשמעותית השניה באירוע של אפל נגעה לטכנולוגיה חדשה שהוכנסה אל תוך ה-iPhone 5S - סורק טביעות אצבע. הסורק, אותו שילבה אפל בעקבות רכישה של חברת AuthenTec בשנה שעברה, מסוגל לזהות את טביעות האצבע שלכם בלי קשר לזווית הסריקה, ועל פי הדיווחים הראשונים הוא באמת מצליח לייעל את תהליך האימות הביומטרי בצורה קלה יותר.

נתחיל מהקונספירציה: באפל טוענים שהחברה לא שומרת את טביעות אצבע, אלה נשמרות על המכשיר בלבד. וכתוצאה מכך, היא גם לא יכולה להעביר אותן לרשויות החוק וסוכנויות הביון בארה"ב. אך אם האפשרות הזו עדיין מדאיגה אתכם - הסירו דאגה מליבכם, אם הגשתם בקשה לויזה אמריקאית ונכנסתם לארה"ב בשנים האחרונות, טביעות האצבע שלכם כבר נמצאות במאגר ביומטרי אליו יש לכל הסוכנויות האלה גישה. מבחינתכם, היחידים שיכולים להרוויח מטביעות האצבע שלכם הם פושעי סייבר, וניתן להניח כי באפל ייזהרו מאוד לאבטח את המנגנון הרלוונטי. האם הוא באמת יהיה מאובטח מספיק? הזמן יראה. חוקר אבטחה בכיר מחברת קספקסקי צייץ בחשבון הטוויטר שלו אמש בערב כי הוא בטוח שכאשר יקבל את ה-5S, יוכל לפרוץ את המנגנון, אך חבר המושבעים עדיין לא חזר עם פסק דין החלטי לגבי רמת האבטחה.

השקת אייפונים של אפל. AP
השקת אייפונים של אפל/AP

מה שנשאר לנו הוא הפוטנציאל של הטכנולוגיה החדשה. ובינתיים, הוא מאוד מאוד נמוך. אפל לא מאפשרת למפתחי אפליקציות גישה לאף מנגנון שמתקשר עם הסורק, וכיום ניתן לאמת באמצעותו זהות רק מול האייפון עצמו, במקום סיסמת נעילה למכשיר, ומול אפל כאשר מבצעים רכישות בחנות התוכן. זהו לא אותו עולם חדש ומופלא בו הסורק מחליף את כל הסיסמאות שלנו.

אפל אינה הראשונה שמכניסה את סורק טביעות האצבע לטלפון. מוטורולה הייתה שם קודם, וכך גם מספר יצרניות יפניות. אך אף אחת מהן לא הצליחה להפוך את הדגם בעל הסורק לפופולרי מספיק כדי שהטכנולוגיה תתפוס. אפל יכולה לעשות זאת - התפוצה הרחבה של כל דור אייפון חדש, גורמת לכך שכל טכנולוגיה המוכנסת לתוכו הופכת לפופולרית בין לילה. אפשר להניח כבר עכשיו שבגלקסי S5 (שם זמני) כבר יהיה סורק טביעות אצבע משלו, וכך גם במכשירי דגל של חברות אחרות בשנה הבאה. ואם לא נשמע על חורי אבטחה משמעותיים במנגנון הזיהוי של אייפון, ניתן להניח כי בשנה הבאה תאפשר אפל למפתחי האפליקציות לגשת בצורה כזו או אחרת לסורק.

והפוטנציאל של הזיהוי הביומטרי הזה הוא אדיר. תחשבו על ארנקים אלקטרוניים, שמחליפים כרטיסי אשראי ודורשים רק הצמדה של האייפון למסוף, כאשר אימות הזהות מתבצע דרך טביעת האצבע? ומה יעשה אותו הגנב שימצא אייפון אשר מוגן לא בסיסמה אלא בזיהוי ביומטרי שקשה הרבה יותר לפרוץ? בינתיים מדובר רק בתחילת הדרך, ועוד לא ברור מה עושים במקרה בו אחד המנגנונים כן נפרץ וטביעות אצבע נגנבות - אותן, הרי, אי אפשר להחליף כמו סיסמה (אפשר לסרוק אצבע אחרת, אך זה עשוי להיות מעט מעיק). ובכל זאת, מדובר בחידוש מלהיב שעשוי להרחיב בצורה משמעותית את השימושים שלנו לטלפון הסלולרי ואת רמת האבטחה שלו.

  • עוד באותו נושא:
  • אייפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully