וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלייסטיישן 4: מהירה יותר, אבל עדיין לא שם

מחר נוחתת פה הקונסולה החדשה של פלייסטיישן. כדאי לקנות אותה בכלל? מה היא מחדשת? וכמובן - איך המשחקים? ארז רונן ניסה אותה באומץ על בשרו

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יום חגם של הגיימרים מתקרב. מחר (יום רביעי) תנחת בישראל באופן רשמי הפלייסטיישן 4, קונסולת המשחק החדשה של סוני, שמגיעה אלינו שבע שנים מאז יציאתה של הפלייסטיישן 3. שבע שנים זה המון זמן בעולם הטכנולוגיה, והגיימרים יודעים את זה: אלה שעדיין משחקים בקונסולה הישנה מתלוננים כבר זמן רב שהמשחקים שלה לא נראים מי יודע מה ורצים בצורה די מקרטעת - תופעת לוואי מוכרת ומובנת כשמדובר בחומרה כל כך ישנה.

הפלייסטיישן 4 אמורה לתקן את זה. מעבד חדש, מאיץ גרפי מתקדם, זיכרון מהיר במיוחד ועוד שפע חידושים הופכים את הקונסולה הזאת לחזקה פי עשרה מקודמתה. על פי סוני, העוצמה הזאת אמורה להספיק לנו ל-5-6 השנים הקרובות לפחות.

בחודש האחרון העברתי עשרות שעות על הפלייסטיישן החדשה. זינקתי ממשחק למשחק, הפכתי כל אבן בממשק ואפילו ראיתי כמה סרטים בכונן הבלו-ריי. הכל במטרה לגלות האם מדובר במהפך, או שמא זו אותה גברת בשינוי אדרת. לפני שנצלול פנימה צריך להדגיש דבר אחד: אי אפשר לשפוט קונסולת משחק בחודש אחד. מדובר במוצר עם אורך חיים משמעותי, שצפוי להשתנות ולהתפתח במהלך הזמן, כך שאין אפשרות להגיע למסקנה חד משמעית בשלב כל כך מוקדם של חייו. לפיכך, התייחסו לסקירה הזו כמדריך קנייה, כזה שיעזור לכם להחליט האם שווה להשקיע את ה-2,600 שקלים שלכם בקונסולה חדשה בשלב זה, או שאולי כדאי לשים את הכסף בבנק ולחזור אליה בשלב מאוחר יותר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ערב גיבוש

נתחיל בחדשות הטובות: הפלייסטיישן החדשה היא ללא ספק קונסולת המשחק הכי מגובשת והכי בשלה שיצא לנו לתפעל. בניגוד לפלייסטיישן 3 המסורבלת והאיטית, הממשק של הקונסולה החדשה מהיר וזריז, וגם משלב באופן טבעי יותר את הקישוריות לרשת. כך למשל, בלחיצת כפתור תוכלו לשנות את תמונת הפרופיל שלכם ברשת הפלייסטיישן (PSN) לזו שיש לכם בפייסבוק, לשתף קטעים ממשחקים ברשתות חברתיות ואפילו לשדר בשידור חי את המשחק בו אתם משחקים באתרי סטרימינג כמו Ustream או Twich.tv.

כתבתי קודם שהפלייסטיישן 3 חגגה כבר יום הולדת 7, וזה ניכר עליה. בשבע שנים האלה עולם הטכנולוגיה העלה את פייסבוק וטוויטר לגדולה, התאהב בסמארטפונים ובבאז-וורד "אפקליקציות", תמך ואז זנח את טכנולוגית התלת-ממד ועוד ועוד. בכל הזמן הזה ניסתה הפלייסטיישן הקודמת (וגם ה-Xbox 360 של מיקרוסופט) להתאים עצמה לרוח התקופה - וזה ניכר. הממשק שלה הפך במרוצת השנים למסורבל מאוד, טלאי על טלאי על טלאי, וכל העסק התחיל לגמגם.

הפלייסטיישן 4 מגיעה מוכנה לגמרי לעולם החדש - וזה בהחלט משב רוח מרענן להשתמש בממשק שלא צריך לטעון חמש דקות כשרוצים להכנס לחנות המשחקים המקוונת או לחפש חבר חדש להוסיף אותו לרשת החברתית שלך. האם זה אומר שהממשק החדש ישאר רענן במשך השנים הקרוובת? לא בטוח. כפי שעולם הטכנולוגיה השתנה בשבע השנים האחרונות ככה הוא יכול להשתנות שוב - אבל נכון להיום זה מרגיש מצויין.

זה לא אומר שהממשק של הפלייסטיישן החדשה מושלם. סוני היא עדיין לא אפל, וכהרגלה יש לא מעט החלטות עיצוביות משונות. למה למשל צריך לכבות את הבקר של הקונסולה כדי להחליף יוזר? ולמה התפריט הראשי מחולק לשתי "שכבות", אחת תחתונה ואחת עליונה, ללא שום הצדקה לאיזה פריט נמצא איפה ולמה? אינטואטיבי זה לא, ותצטרכו כמה שעות כדי ללמוד איפה נמצא כל דבר. ועדיין, יחסית ל-XMB, הממשק הכמעט טקסטואלי של הפלייסטיישן 3 - זה חידוש מרענן.

הכוכב האמיתי

בניגוד לממשק, המקום בו סוני לא עשתה (כמעט) טעויות הוא בבקר המשחק החדש, ה-Dual Shock 4. זו הפעם הראשונה כמעט מאז הפלייסטיישן הראשון בו סוני עושה עיצוב מחדש לבקר, ולמרות שהצורה הכללית נשארה זהה כבר באחיזה ראשונה מבינים שהשינוי גדול. כל המבנה הארגונומי של השלט עוצב מחדש, כך שעכשיו הוא יושב טוב יותר בידיים, אפילו אם הידיים שלכם גדולות במיוחד (מה שהיה בעייתי בקונסולות הקודמות). גם הג'ויסטיקים עברו מקצה שיפורים, שהופך אותם לקשיחים יותר ונוחים יותר, ועם פחות "שטח מת". כפתורי הכתף (או ה"הדקים") עברו גם הם חידוש מבורך והם יושבים טוב יותר תחת האצבעות.

התוספת המשמעותית ביותר ל-Dual Shock 4 הוא משטח מגע קטן במרכז השלט. לא מסך - רק משטח. הוא נוח למדי ומגיב בצורה מהירה להפתיע - אך עדיין מדובר, לפחות בשלב זה, בגימיק לא כל כך שימושי. נכון, זה נחמד לעשות זום-אין על המפות של Assassin's Creed על ידי צביטת אצבעות כמו באייפון - אבל זה לא באמת נוח יותר משימוש בכפתורי הפנים כמו בדורות הקודמים.

ויש גם את העניין של האור: בחזית השלט נמצאת מנורת LED קטנה, שזוהרת בצבעים משתנים בזמן המשחק. בתאוריה, האור הזה טוב אם יש לכם מצלמה מחוברת לקונסולה, שכן אז המצלמה תוכל לזהות היכן נמצא כל שלט במרחב. בפועל האור מעצבן מאוד, במיוחד אם משחקים בחדר חשוך, אז הוא נוטה להשתקף מהמסך ואפילו לסנוור לפעמים. האור גם גורם לכך שחיי הסוללה של השלט הזה עלובים במיוחד: בתוך פחות מ-10 שעות משחק תצטרכו לחבר אותו לקונסולה להטענה מחודשת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתחילים לשחק

אבל עזבו אתכם מממשקים ושלטים - הפלייסטיישן החדשה היא בראש ובראשונה קונסולת משחק, וככזאת מה שבאמת מעניין בה הם המשחקים. ובכן, נתחיל בחדשות הרעות: נכון לעכשיו, אין יותר מדי כאלה, וסביר להניח שבחודשים הקרובים קונסולות הפלייסטיישן 4 תצבורנה לא מעט אבק. וזה בסדר, ככה זה תמיד עם קונסולות חדשות - עד שהמשחקים מגיעים צריך לחכות כמה חודשים. ממעט המשחקים שיש לקונסולה, שיחקתי בחודש האחרון בארבעה בולטים. שניים מהם קיימים גם לקונסולות אחרות, כולל "הדור הקודם" ושניים חדשים ובלעדיים לגמרי.

אתחיל דווקא במשחקים הזמינים יותר. ב-Assassin's Creed IV וב-Call of Duty: Ghosts שיחקתי הן בגירסת הפלייסטיישן 3 והן בגירסת ה-4. מבחינת המשחקים עצמם, מדובר באותו דבר בדיוק. הגיימפליי זהה, והשדרוג היחיד הוא בגרפיקה, שמקבלת שדרוג קטן בגירסה החדשה. הרזולוציה גבוהה יותר, התמונה חדה יותר, קצב הפריימים זורם יותם. השדרוגים ניכרים לעין - אך בסופו של דבר די מינוריים בשלב זה, ובשלב זה אין טעם להצטייד בקונסולה החדשה אם כבר יש לכם את הקודמת - שלא לדבר על מחשב גיימינג חזק, שיכול לבייש גם את גרסאות הפלייסטיישן 4 של המשחקים האלה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ב-Killzone: Shadowfall הבלעדי המצב שונה. כאן מדובר במשחק שתוכנן במיוחד לפלייסטיישן 4, ומבחינה גרפית זה עולם אחר. המשחק פשוט יפהפה, חד ומהיר ורואים במבט ראשון שזה לא משהו שהקונסולות הישנות היו מסוגלות להריץ. הבעיה היחידה: ה-Killzone הזה די משעמם, עם קמפיין שבלוני ואיטי ומצב אונליין לעוס ולא חדשני, וכמשחק אקשן אפילו CoD: Ghosts הבינוני מתעלה עליו בלי להתאמץ. בקיצור, יש לו יופי אבל אין כל כך אופי.

Knack, המשחק הבלעדי הנוסף שבדקתי, מצטיין יותר בגזרת האופי. מדובר במשחק פעולה-פלטפורמה חמוד וצבעוני ולעיתים אפילו די מקורי. המשחק חביב מאוד בחציו הראשון וקצת מעיק בשני (וקשה לאללה בשניהם) - אבל הבעיה הגדולה איתו היא שקשה להבין מה בו מצדיק פלייסטיישן 4. הגרפיקה די חלשה, וגם הגיימפליי זה משהו שראינו כבר מיליון פעמים בעבר. בקיצור: משחק חביב כשלעצמו, אבל לא מצדיק את המעבר לדור החדש.

כמו בכל דור ודור, המשחקים הטובים באמת של הפלייסטיישן 4 יתחילו להגיע, סביר להניח, רק כעבור שנה מהשקת המכשיר עצמו. מעט המשחקים שכבר קיימים גם לא באמת מדגימים את מלוא היכולות שלה, שכן מדובר במשחקים שנוצרו בצורה זריזה יחסית כדי להספיק לצאת עם ההשקה, ועל פי רוב לא הושקע בהם מספיק זמן כדי ליצור משחקים מבריקים באמת. זה לא אומר שקנייה של פלייסטיישן חדשה תהיה טעות מרה - זה פשוט אומר שכדאי שתדעו שבחודשים הקרובים לא יהיה לכם יותר מדי במה לשחק.

כאן צריך להגיד: בניגוד לדורות קודמים של קונסולות, הפעם גם סוני וגם מיקרוסופט עם ה-Xbox One הלכו על מפרט חלש יחסית למחשבי גיימינג שקיימים כיום בשוק. תמה התקופה בה קונסולה חדשה היתה חזקה פי כמה מהמחשב הכי יקר שאפשר להשיג - בעולם הכלכלי של היום זה פשוט בלתי אפשרי כלכלית. אמנם סביר להניח שלא תצליחו להרכיב מחשב בעוצמה של הפלייסטיישן 4 ב-2,600 שקל, אבל אם תשקיעו עוד קצת תוכלו גם תוכלו, ואם יש לכם מעל 4,000 שקל כבר תוכלו להרכיב מחשב גיימינג חזק משמעותי מהקונסולה הזו, שקוראת לעצמה "הדור הבא". כמובן שלקונסולה יש יתרונות מהותיים על מחשבים (אחידות חומרה, משחקים בלעדיים ועוד) - אך זה משהו שכדאי להתחשב בו, במיוחד בעוד שנה-שנתיים בה גם מחשבי גיימינג זולים יהיו חזקים יותר מהקונסולה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

השורה החתונה

האם צריך לקנות את הפלייסטיישן 4 היום? אלא אם כן אתם ממש משוגעים למשחקים - התשובה כנראה שלילית. אבל זה לא באשמת הקונסולה, אלא פשוט באשמת העובדה הפשוטה שעדיין מוקדם מדי. לא כל הפיצ'רים עובדים (כך למשל, התמיכה באפשרות "להשהות" משחק כשסוגרים את הקונסולה, כמו באייפד למשל, עדיין לא זמינה ותתווסף רק בהמשך), הממשק עדיין צריך כמה ליטושים כדי להפוך למושלם והכי חשוב - המשחקים עדיין לא שם. מצד שני, ככל שיתקדמו החודשים כך יצטברו סיבות חדשות לקנות פלייסטיישן. כבר בחודש הבא צפוי להגיע פרק חדש ובלעדי בסדרת משחקי inFamous שנראה מצויין, ובהמשך 2014 צפויים לנו משחקים רבים שווים נוספים.

הפלייסטיישן 4 היא, לפחות בשלב זה, הבטחה בלבד. יש לה את כל מה שצריך בשביל להיות יורשת ראוייה לשם המכובד "פלייסטיישן" - וסביר להניח שבשנים הקרובות היא אכן תיתן ערך רב לקונים שלה. קצת סבלנות ואני די בטוח שכל אחד מהקוראים חובבי המשחקים יוכל למצוא סיבות טובות לקנות אחת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully