וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלוגרית נקנסה בעקבות ביקורת שכתבה על מסעדה

בית משפט בצרפת חייב בלוגרית לשנות תוכן פוסט שכתבה על מסעדה ולשלם 1,500 יורו פיצויים. והכל קרה בגלל גוגל

מסעדה צרפתית. ShutterStock
היא לא תחזור למקום הזה יותר/ShutterStock

בית משפט בצרפת קנס בלוגרית שכתבה ביקורת שלילית על מסעדה משום שזו הייתה בולטת מדי בתוצאות החיפוש (מקום רביעי) כשחיפשו את שם המסעדה בגוגל. לפי הדיווח ב-BBC בית המשפט פסק כי הבלוגרית קרוליין דודט תשלם 1,500 יורו פיצויים בגין נזק שנגרם לעסקי המסעדה Il Giardino, וכן הורה לה לשנות את הכותרת של הפוסט, שכלל את הביטוי "מקום להימנע ממנו" והורה לה להסיר את שם המסעדה מהכותרת.. טיעון נוסף היה שלבלוגרית הרבה עוקבים ולכן לביקורת שלה יש השפעה רבה.

בארץ התפרסם השנה המקרה שבו הבלוגר עידו קינן, מהבלוג חדר 404, כתב פוסט שעורר את זעמם של בעלי מסעדת בהדונס ברמת החייל. כזכור, פוסט שלו בפייסבוק לגבי חווית האכילה במסעדה הפך לשרשור-פלצת עם כמות עצומה של מגיבים וסכסוך פומבי עם הבעלים. בחיפוש: "בהדונס רמת החייל" הפוסט מופיע בתוצאה החמישית. האם זה אומר שבלוגרים בישראל לא יכולים להביע את דעתם לגבי מסעדה?

טעם רע = לשון הרע?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמונה של חצי שקל ופלאפל מתוך הפוסט של עידו קינן/מערכת וואלה!, צילום מסך

עורך הדיון, יורם ליכטנשטיין מומחה לדיני אינטרנט, טכנולוגיה וקניין רוחני, עושה סדר: "בארץ, למיקום בתוצאות החיפוש של גוגל אין כל משמעות מבחינת השאלה האם מדובר בלשון הרע או לא, אך יכולה להיות משמעות קריטית לגבי סכום הפיצוי שייפסוק בית המשפט. מהצד השני, ככל שמקום הפרסום ותוצאותיו בולטים יותר, כך אם ייקבע שמדובר בלשון הרע, הסעד הנפסק עלול להיות חריף יותר".

צריך לזכור שתוצאות החיפוש של גוגל לא מציגות את כל תוכן המאמר אלא רק כותרת וחלק מהטקסט או משפטים שהוגדרו מראש, ככה שיכול להווצר מצג שווא שלא מכיל את התמונה הכללית בביקורת לגבי מסעדה.

לחייב שינוי כותרת של בלוג, זו לא פגיעה בחופש הביטוי?
ליכטנשטיין מוסיף: "זו אכן פגיעה בחופש הביטוי, אלא שבישראל קיימת עילה של 'לשון הרע' אך לא קיימת עילה ניתנת להגנה של 'חופש הביטוי'. אמנם, פעמים רבות חופש הביטוי צריך ואכן מהווה קו מנחה בפסיקת בתי המשפט, אולם כשלעצמו זו אינה עילה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully