וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוסט ויראלי: למה "פייסבוק ישראל" לא עוצרת את ההסתה?

הפרסומאי דורי בן ישראל הפיץ פוסט שקורא לצוות פייסבוק ישראל לקחת אחריות על ההסתה ברשת נגד ישראל: "הדם הווירטואלי הזה הוא על הידיים שלכם". אז מה באמת המדיניות של פייסבוק בנושא ולמה עמוד "אני שונא את ישראל" לא נחשב בעיניה הסתה?

פייסבוק. ShutterStock
מי מחליט מה למחוק ומה לא?/ShutterStock

הסוגייה הבוערת ביותר בימים האחרונים בפייסבוק היא חסימות. את מי צריך לחסום? על מה צריך לחסום? מי מחליט בכלל מה ראוי לחסימה? ברשת הולכים ומתרבים עמודי תעמולה פרו-פלסטיניים נגד ישראל, התבטאויות קיצוניות נגד חיילים, התבטאויות קיצוניות נגד שמאלנים, עמודי תעמולה נגד ערבים - מה נחשב הסתה ומה דעה לגיטימית?

קשה לפצח את הנוסחה, והגולשים שמדווחים על עמודים, על תמונות ועל פרופילים שנראים בעיניהם כמסוכנים - מקבלים לא פעם הודעה מפייסבוק שמסבירה שהעמוד שעליו דיווחו אינו עובר על חוקי האתר, ולכן לא נמחק.

אז מי בעצם מחליט בפייסבוק מה ראוי למחיקה ומה נחשב לגיטימי? הנהלת פייסבוק לא נותנת תשובה חד משמעית בנושא. לעתים מדובר בפעולה אוטומטית של זיהוי ביטויים אסורים ותמונות בעייתיות, לעתים מדובר בצוותים אנושיים שמפעילים תהליך קבלת החלטות כזה או אחר. בדרך כלל מדובר בצוותים בינלאומיים ולא בעובדי פייסבוק ישראל, העוסקים בעיקר בתחומי פיתוח ושיווק. אך בתקופות מסוימות, עמוסות במיוחד, גם עובדי פייסבוק ישראל מתגייסים לבדוק דיווחים על עמודים בעייתיים. זה מה שקורה גם בתקופה הטעונה הזאת של השבועות האחרונים, וזו כנראה הסיבה שעמודים שלא נחסמו בעבר נחסמים דווקא עכשיו. ועדיין, נדמה שזה אף פעם לא מספיק.

עוד בנושא:
למה פייסבוק סוגרת עמודים ימניים גדולים?
החמאס התחזה בפייסבוק לחייל הנעדר אורון שאול
האם מותר לפטר עובד בגלל סטטוס שכתב נגד צה"ל?

לפרסומאי ואושיית הרשת דורי בן ישראל נמאס לגלות שוב ושוב שהדיווחים לא מצליחים לגרום להסרה של עמודים אנטי-ישראליים כמו I hate Israel ו- Israel is a war criminial. אמש הוא פרסם פוסט בעמוד שלו, שזכה כבר למאות שיתופים, ובו הוא פונה למנכ"לית פייסבוק ישראל עדי תאני סופר בדרישה שתיקח אחריות על ההסתה.

"איפה אתם כשעם ישראל נקרע בין האבל על בניו הגיבורים שנפלו בקרב לבין חוסר האונים הבלתי פוסק הזה כשאנחנו נתקלים פעם אחר פעם בעמודי טרור אשר פועלים באין מפריע אצלכם ומסיתים לרצח העם היהודי?" כתב, "הדם הווירטואלי הזה הוא על הידיים שלכם".

בין עשרות תגובות ההזדהות שקיבל הפוסט, מופיעה גם תגובה של מורין חיו-חמו, מנהלת התכנית "שגרירים ברשת" שעבדה לא פעם בעבר מול צוות פייסבוק ישראל. חיו-חמו מגנה על העבודה של אנשי הצוות, וטוענת כי "בימים האחרונים נראה שכל שיתוף פעולה עם פייסבוק ישראל נחל הצלחה עבור מסבירנית פעילה כמוני". היא הסבירה גם כי "קיים לא רק קושי לאתר את כל הדפים שנפתחים, אלא גם להלחם באלה המשנים צורה על ימין ועל שמאל". בהמשך מגיבה גם אשת מדיה חברתית שטוענת כי "הבעיה העיקרית היא שברוב המקרים העמודים האלו לא הפיצו Hate Speech קלאסי אלא רק תעמולה פלסטינית תחת שם החייל הנעדר, ולך תבין מה לא בסדר בזה כמישהו מבחוץ". גם בשיחה של וואלה!טק בעבר עם גורמים בפייסבוק, עולה לא פעם הטענה כי מה שנדמה כהסתה עבור צד אחד, הוא בעצם תעמולה לגיטימית מבחינת הצד השני, ופייסבוק - שמנסה להישאר אובייקטיבית ככל האפשר ולשאת את לפיד חופש הביטוי - מעדיפה לאפשר לשני הצדדים לבטא את האג'נדה שלהם.

עמוד הפייסבוק I HATE ISRAEL. פייסבוק, צילום מסך
מתוך עמוד הפייסבוק I HATE ISRAEL/צילום מסך, פייסבוק

"אני מבין את זה שפייסבוק היא תאגיד ענק בקנה מידה בלתי נתפס", אומר דורי בן ישראל בשיחה עם וואלה!טק, "אבל אני לא מצליח להבין כיצד רשת חברתית שחיברה בין כל כך הרבה אנשים, מתגלה לעיתים כאחת ללא לב".

מה ההסבר שלך לזה?
"פייסבוק לא מסירה את העמודים הגדולים המסיתים כנגד ישראל מסיבה אחת פשוטה - היא לא רוצה להסיט את השיח הזה אל מחוץ לפלטפורמה שלה. היא כבר איבדה חלק גדול מקהל הצעירים בעולם הרוסי אשר עבר לרשתות חברתיות אחרות וקהל יעד אדיר במדינות כמו סין, אשר לרוב שירותיה חסומים שם, הדבר האחרון שהיא רוצה זה לאבד את העולם המוסלמי, גם אם חלקו קיצוני. היא רוצה שהשיח הזה יתקיים אצלה, אך היא גם רוצה לשלוט בו ולתחום אותו אל תוך מסגרות שמתאימות לה. פייסבוק מסירה תכנים פוגעניים, זה לוקח לה זמן, אבל את העמודים עצמם, לפחות את הגדולים שבהם אשר מהווים צינור שיח מרכזי לסכסוך הישראלי-פלסטיני היא דווקא מעדיפה להשאיר".

הטענה של גורמים הקשורים לפייסבוק, שגם הופיעה בתגובה לשרשור שלך, היא שלעתים מה שנדמה כהסתה, הוא למעשה תעמולה לגיטימית של הצד השני.
"אני מאמין שלכל צד יש זכות לקיים שיח ולא משנה אם הצד הזה מייצג דעות אחרות משלי ואפילו כאלו שמוגדרות כטרור אינטרנטי, אבל יש גבול והגבול נחצה. אני תומך בדיאלוג ואני האחרון שיעשה ריפורט או יניע להסרת עמודי פייסבוק אשר מייצגים דעות השונות משלי. אני לא אטום, אני לא ימין ולא שמאל, אני יודע להעריך ויודע לפרגן גם כשהצד השני עושה עבודת הסברה טובה, וישנם עמודי פייסבוק שעושים הסברה מצויינת עבור העזתים והעולם הערבי. אבל לצערי, במרבית המקרים, רובם אינם בוחלים בשום אמצעי וכחלק מההסברה שלהם הם מסיתים לפגיעה בישראלים ועושים שיימינג לחללינו".

בקשה להסיר את העמוד I HATE ISRAEL  בפייסבוק. פייסבוק, צילום מסך
דיווח על עמוד I HATE ISRAEL שלא התקבל. "זו דעה פוליטית לגיטימית"/צילום מסך, פייסבוק

באחד הדיונים בפייסבוק סביב הנושא, ציין אחד הגולשים כי הוא שאל בפורום פנימי של פייסבוק מדוע העמוד I HATE ISRAEL לא נחשב בעיניהם כהסתה ומדוע הם מסרבים למחוק אותו. לדבריו, אנשי הפורום הסבירו לו שהעמוד לא באמת מסית נגד ישראלים. "אנחנו לא מאפשרים לגולשים לתקוף אנשים על בסיס זהותם הלאומית", הסבירו לו, "לעומת זאת, אנחנו כן מאפשרים לגולשים לתקוף ארגונים, מוסדות, מדינות וכד'. להגיד 'אני שונא את ישראל' זה לא אותו דבר כמו להגיד 'אני שונא ישראלים'. האמירה לא מכוונת נגד האנשים שגרים בישראל, ולכן היא נחשבת הבעת דעה פוליטית לגיטימית".

"זו תשובה כסת"חית ומבישה", אומר בן ישראל, "לא משנה איך נמצא דרך להצדיק את ההסתה הזו בפייסבוק, בסופו של דבר זוהי אחריות חברתית של פייסבוק לטפל בנושא".

מפייסבוק ישראל טרם נמסרה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully