וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קמפיין האותיות בפייסבוק: למען קורבנות תקיפה מינית

ר', TECH

6.10.2014 / 11:32

ביממה האחרונה גולשים התחילו להחליף את תמונות הפרופיל שלהם לתמונת האות הראשונה של השם שלהם - כהזדהות עם קורבנות של תקיפה מינית. שני שטרליד, שיזמה את הקמפיין אחרי שחשפה ברשת את סיפור האונס שלה, עדיין בהלם מההיענות המהירה של הגולשים

קמפיין האותיות בפייסבוק. פייסבוק, צילום מסך
חלק מהגולשים ששינו את תמונת הפרופיל שלהם לאות/צילום מסך, פייסבוק

נדמה שמאז שפייסבוק קיים, אנשים מחליפים את תמונות הפרופיל שלהם כאקט הפגנתי. כדי להביע את ההזדהות עם קורבנות השואה, כדי להזכיר שגלעד שליט עדיין חי, כדי להציף את הנושא של שיוויון מגדרי. ביממה האחרונה זה שוב קורה - גולשים רבים החליפו את תמונת הפרופיל שלהם לתמונה של האות הראשונה בשמם, לאות הזדהות עם קורבנות של אלימות מינית.

הכול התחיל מפוסט שפרסמה שני שטרליד בפייסבוק שלה, ובו היא מספרת על האונס שעברה בגיל 19 בתור חיילת. "הייתי בת 19 כשהוא אנס אותי", כתבה, "הייתי בת 19 כשהוא פוצץ את הבטן שלי והרגליים במכות. הייתי בת 19, כשיום אחרי, פניתי לעזרה בבסיס. הסרן שאנס את הרב?טית. הייתי בת 19, כשהקב?ן של הבסיס ביקש שאשתוק. זו היתה תקופה אחרת. לא כמו היום. הייתי בת 19 ושתקתי".

את הפוסט כתבה שטרליד בעקבות הידיעות על כך שניצב במשטרה חשוד, לכאורה, שהטריד מינית. העובדה שמדובר בדמות סמכותית שניצלה לכאורה את כוחה כדי לנצל מינית, הזכירה לשטרליד את מה שעבר עליה. "חבר שלי כתב סטטוס על הפרשה, ומישהי הגיבה לו שנשים מביאות את זה על עצמן עם הלבוש החושפני. שלהן", היא מספרת בשיחה עם וואלה!טק, "מאוד מאוד כעסתי, הרגשתי שנמאס לי לשמוע את כל השטויות האלה, מה גם שאנשים לא מבינים שאין קשר בין סקס לאונס. זה בער לי בבטן והוצאתי הכול החוצה בפוסט".

הפוסט משך תשומת לב רבה ברשת - מעל 10 אלפים לייקים ומעל 700 שיתופים. בעקבות הפוסט, ובעקבות התגובות שקיבלה עליו והפניות מקורבנות נוספות של תקיפה מינית, החליטה שטרליד לקחת את הנושא עוד צעד קדימה, ולהתחיל את "קמפיין האותיות". "כשמראיינים קורבנות תקיפה מינית או אונס, תמיד יש הסוואת פנים ועיוות קול", כתבה, "תמיד יש אותיות. את קורבן אז את לא איילת, לא אורנה, לא אלמוג, לא אביב. את א?". היא ביקשה מכל מי שעבר/ה תקיפה מינית או מכיר/ה מישהו כזה, לשנות את תמונת הפרופיל לאות הראשונה של השם שלהם - עד הערב הראשון של סוכות, "כדי שאנשים יבינו סופסוף את גודל התופעה".

בתוך זמן קצר החלו לטפטף האותיות לתוך הפיד. כל אחד עם הפונט שלו, העיצוב שלו, הצבע שלו, תמונות האותיות הופיעו בכל מקום. "אנשים שולחים לי צילומי מסך ומראים לי שזה בכל הפייסבוק", מספרת שטרליד בשיחה עם וואלה!טק, "לא ציפייתי שזה יתפוס ככה".

מאז שפרסמה את הפוסט שלה, שטרליד מקבלת הודעות בלי הפסקה, מאנשים שתומכים, מזדהים ובעיקר - חושפים בפניה את סיפורם האישי. "אני בהלם טוטאלי", היא אומרת, "בקושי ישנה אוכלת, רק קוראת הודעות. המון הסיפורים אישיים, כמעט כל הודעה מתחילה ב'זו פעם ראשונה שאני מספרת את זה, אבל כשהיית בת כך וכך...'. אישה בת 65 סיפרה לי על אונס שעברה ומעולם לא סיפרה לאיש, גם לא לבעלה".

במשך שנים שטרליד שמרה את הסיפור בפנים, עד שהקליטה שיר בנושא - "ילדה יפה", והתראיינה על הסיפור שמאחוריו. "נמאס לי מזה שזה סודי ואסור לדבר על זה", היא מסבירה עכשיו למה היה חשוב לה לחלוק את הסיפור עם העולם, "אני רוצה שכל נערה שיושבת בבית עם בושה בגלל משהו שעשו לה, תדע שהיא לא לבד, שיש עוד כמוה". הראיון ההוא היה בעידן הטרום-פייסבוק - בסבב הנוכחי, הודות לרשת החברתית שמפיצה סיפורים כאלה במהירות וביעילות, החשיפה קיבלה הרבה יותר תהודה.

בשיר "ילדה יפה" את כותבת "כולם רוצים לגעת, רוצים אותי לדעת, ונגע אחד, וידע שני, ושלישי לקח ואז הלך, אני לבד בעולם". עכשיו את כבר לא לבד עם זה - מעל עשרת אלפים איש קראו את הסיפור האישי והכואב שלך. זה לא מרתיע?
"אם הייתי עוברת תאונת דרכים ומישהו היה גונב לי את הלפטופ, והייתי מפרסמת תמונה שלו ברשת, לא הייתי רוצה שאנשים יפיצו כמה שיותר? אני לא עשיתי שום דבר רע, אני לא הפושעת פה. אז למה לי להתבייש?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully