וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרטון ברשת: נוסעים באוטובוס דורשים מערבייה לפתוח את התיק שלה

12.11.2014 / 14:51

הסרטון עורר תגובות מנוגדות ברשת, כשחלק מהגולשים יוצאים נגד חייל מילואים המופיע בסרטון, וחלק מהם טוענים שהסרטון בכלל הוצא מהקשרו

יוטיוב, הטלוויזיה החברתית

אתמול (ג') עלה לרשת סרטון שצולם על ידי פעילה של אתר "הטלויזיה החברתית" (ראו למעלה), המתאר שיחה קשה בין נוסעת ערבייה לבין חייל מילואים על אוטובוס בירושלים. בסרטון נראית הנוסעת, הלבושה בחיג'אב מסורתי, כשהיא מסרבת לפתוח את תיקה לבדיקה, ונוסע אחר בבגדי חייל מנסה לדבר על לבה. בתיאור הסרטון נכתב "נוסעים דרשו מנהג אוטובוס אגד לבצע חיפוש בתיק של אחת הנוסעות שזוהתה על ידם כערבייה. המצלמה שלנו בהחלט מיתנה, את מה שיכול היה להתפתח לאירוע אלים יותר".

מאז שעלה הסרטון לרשת הוא עורר תגובות מגוונות. בעמוד של הטלוויזיה החברתית נכתבו תגובות שנעו מ"בושה" ל-"אי אפשר להאשים אזרחים שחוששים מפיגועי טרור". בעמוד החדשות הערבי kzzder הביאו את הסרטון כדוגמא לאומץ לבה של הנוסעת מול גזענות הנוסעים. במגזין המזוהה עם השמאל "שיחה מקומית" כינו את החייל "חייל שמניח שהכל מותר לו", והעיתונאי חגי מטר כתב "כל כך טבעי לחייל הזה להניח שזכותו להטריד אישה [...] ולדרוש ממנה בשביל השקט הנפשי שלו לחשוף בפניה את תכולת התיק שלה".

פרסום בעמוד הפייסבוק של "שיחה מקומית" על פרשת החייל והנוסעת הערביה. פייסבוק, צילום מסך
פרסום הפרשה בעמוד הפייסבוק של "שיחה מקומית"/צילום מסך, פייסבוק

"עלינו לאוטובוס, אני ועוד שני חברים מהטלוויזיה החברתית", מספרת תאיה גוברין-סגל, שצילמה את הסרטון, בשיחה עם וואלה!טק, "הנהג די מהר עצר את האוטובוס, ואמר שהנוסעים ביקשו לעשות חיפוש בתיקים של כולם, ושזה לא אמנם לא מסמכותו אבל מי שתסכים זה מאוד יעזור להרגיע את הנוסעים - ומיד ניגש לבחורה עם הרעלה והחברה שלה. התלקח דיון באוטובוס, שבו הנוסעים טוענים שאם אין להן מה להסתיר שיפתחו את התיק, ומנגד הן מתעקשות על הפרטיות שלהן".

גוברין-סגל שלפה טלפון סלולרי והתחילה לצלם את ההתרחשות, כשחייל המילואים במדים ניגש והתיישב מול שתי הבחורות הערביות. "הוא אמר להן שלא יחפש בתיק שלהן אם הן לא רוצות, אבל הוא כן הטיף להן שהן צריכות לאפשר לו לחפש בתיק כדי להוכיח שהן חפות מפשע", מספרת גוברין-סגל, "והוא המשיך בנאום הזה כל הנסיעה, גם כשנוסעים אחרים ניסו לעצור אותו ואמרו לו 'אתה מגזים'. הוא פשוט כפה את עצמו עליהן, נאם להן בלי שלאול אם הן מעוניינות או לא".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"חבל שמשקרים ומקצינים סיטואציה מורכבת"

מנגד, קולות אחרים ברשת ביקשו להגן על החייל, יאיר אנסבכר, המופיע בסרטון. גולשת בשם נורית גל, שנכחה אף היא באוטובוס בזמן התקרית, כתבה פוסט בעמוד "דוסים מצייצים" על איך זה נראה מהצד שלה. "התגובות מדברות על 'החייל החוצפן שדורש מהבחורה לרדת מהאוטובוס', וזו לא האמת", כתבה.

לדבריה, הנוסעים באוטובוס אכן חשדו בנוסעת, כיוון שכל זה קרה ביום רביעי שעבר - אותו יום בו התרחשו שני פיגועי דריסה בירושלים, והאווירה הייתה מתוחה. הנוסעים נלחצו ממראה הנוסעת הערבייה, ודרשו מהנהג לבדוק את התיק שלה. "הנהג, שגם הוא היה ערבי, היה מבולבל ונבוך ולא ידע מה לעשות", סיפרה גל בשיחה עם וואלה!טק, "הוא עצר את האוטובוס, התחיל לגמגם מול הנוסעת, מצד אחד לא רצה ללחוץ עליה ומצד שני פחד על הפרנסה שלו. בשלב מסוים הוא ויתר על זה והתחיל לנסוע, אבל הנוסעים לא ויתרו והמשיכו להציק לבחורה".

בשלב הזה, מספרת גל, חייל המילואים שבסרטון ניגש לנוסעת - אבל לא כדי לבדוק לה את התיק, אלא כדי להרגיע את הרוחות. "היה שם איזה בחור אמריקאי שהתחיל להגיד לה דברים גזעניים, ולדעתי מה שרואים בסרטון זה שהיא מדברת אליו - לא אל החייל", היא אומרת, "החייל עצמו ניגש אליה רק כדי לראות אם באמת יש סיבה לחשוד בה, ואחר כך רק ניסה להרגיע אותה".

גל, שבהתחלה תמכה בהפצת הסרטון ברשת, שינתה את דעתה לאחר שלדבריה הוא נערך והוצא מהקשרו. "חבל שבנושא כל כך מורכב שיש מה להגיד עליו, משקרים ומקצינים את הסיטואציה", אומרת גל, "לא צריך לעשות עריכה דמגוגית. נכון, זו הייתה סיטואציה בעייתית והיו שם אנשים גזעניים. אבל להפוך את החייל ישר לאיש הרע - חבל, זה יגרום לאנשים לא לנסות לעזור בפעם הבאה. אחרי מה שקרה החייל אמר לי 'חכי תראי איך זה ייראה אם הסרטון הזה ייצא לתקשורת', והוא צדק. דווקא הוא, שהיה הכי קשוב לה הפך לאיש הרע".

סרטון: גזענות באוטובוס כלפי נוסעת ערביה. יוטיוב, הטלוויזיה החברתית, צילום מסך
החייל והנוסעת, מתוך הסרטון של הטלוויזיה החברתית/צילום מסך, יוטיוב, הטלוויזיה החברתית

"לא להפוך את המקרה לגימיק תקשורתי"

גם החייל יאיר אנסבכר עצמו הגיב לפוסט שהופיע ב"שיחה מקומית". "לצערי הרב נעשה כאן (ובעוד מקומות ברשת) חוסר צדק משווע", כתב בתגובות, "האמת היא שהנסיעה הנ"ל היתה ארוכה מאוד והסתיימה בכך שכולנו יצאנו חברים טובים". אנסבכר ציין גם שהוא חבר בעמותת "אחים", העוסקת בין השאר בקירוב לבבות בין ערבים ליהודים.

תאיה גוברין-סגל, מצלמת הסרטון, מסכימה שאנסבכר הגיע עם כוונות טובות, אבל לטענתה התנהגותו בכל זאת הייתה תוקפנית. "בסופו של דבר, הוא בא להסביר לבחורות האלה מה נכון שהן יעשו, כשזו החלטה שהיא שלהן, זו הפרטיות שלהן", היא אומרת, "זה לא המקום שלו להביע את דעתו ולהגיד להן איך להתנהג – גם אם זה בצורה נחמדה. אני חוויתי את ההתנהגות שלו שם כתוקפנית מאוד". באשר לדבריה של נורית גל על עריכה דמגוגית, אמרה גוברין-סגל "מה שנראה בסרטון זה מה שהיה. לא הוצאתי שום תוכן ממה שנאמר".

ויש גם תגובות שלאו דווקא יוצאות להגנת החייל - אבל כן מבקשות מהגולשים למתן את תגובותיהם כלפי מה שמוצג בסרטון. באחת התגובות בעמוד של הטלוויזיה החברתית, מזדהה אחד המגיבים איברהם אבופול בתור אביה של הבחורה בסרטון. "אני מבקש לא להפוך את המקרה הזה לגימיקי תקשורתי", הוא כתב, "לא פעם דיברנו אני והיא על התרחיש הזה והסכמנו שהיא צריכה לגלות הבנה. הרי בסופו של דבר אנחנו האזרחים מושפעים ממה שמתרחש סביבנו, מהקונפליקט שנקרא הסכסוך הערבי הישראלי [...] בואו אנחנו השפויים נחפש דרך דו קיום בשלום למען ילדינו".

עדכון (13.11):

החייל יאיר אנסבכר פרסם את תגובתו לפרשה בעמוד הפייסבוק שלו, ומתאר את מה שעבר עליו באותו אוטובוס: "ביום רביעי שעבר חזרתי משירות מילואים וכנראה עשיתי את טעות חיי כשעליתי על אוטובוס תמים למראה", כתב, "בתחנת ארלוזרוב עלתה בחורה ערביה עטויה חיג'אב נושאת שקיות רבות. כמובן שבהתחשב במצב הביטחוני המתוח היא עוררה באופן מיידי תשומת לב, גם אני עצמי סרקתי אותה במבט מהיר ופטרתי את החשד הטבעי שעלה בי כאינסטינקט בתירוץ העצלני שבטח מישהו אחר כבר בדק אותה, אבל הנוסעים האחרים היו פחות שאננים ממני".

אנסבכר מספר כיצד האוטובוס נעצר באמצע הכביש והנהג ביקש לבדוק את התיקים, כיוון שהנוסעים חושדים בנוסע אחר, ועד שיעשה זאת לא יוכל להמשיך לנסוע. "התכוונתי לעשות את מה שצריך לעשות כדי שנוכל לצאת סוף סוף לדרך", מספר אנסבכר, "במדיי המאובקים כנראה הייתי נדמה בעיני שאר הנוסעים לדבר הקרוב ביותר לסמכות ביטחונית. מאיזו שהיא סיבה על הערבייה זה דווקא לא עבד, לצערי היא צרחה שלא נעז לגעת בתיק שלה אבל לשמחתי היא לא התפוצצה על כולנו.

[...] למעשה, מכיוון שבשלב הזה כבר הפסקתי לחשוד בה, הבנתי שהמשימה השתנתה וכרגע מה שצריך לעשות זה להרגיע את הרוחות שעדיין להטו [...] התיישבתי ליד האישה וניסיתי להרגיע אותה, אמרתי לה שלא יאונה לה כל רע ,התנצלתי על החשד והסברתי את מה שבעיני לפחות ברור מאליו, שלא נעשה כאן דבר מתוך כוונת זדון אישית [...] בהמשך הנסיעה התפתחה בינינו שיחה די טובה, שהסתיימה במסקנה המובהקת של שנינו שהאויב האמיתי הוא חוסר האמון ששורר בנינו".

אנסבכר מוסיף וכותב כי ייעץ למצלמי הסרטון שלא לפרסם את אותו, מחשש שהדברים המוצגים בו ייצאו מהקשרם. "ואכן אשר יגורתי בא, שוב נוצר עיוות שלפיו הישראלים (ובמיוחד הדתיים מזוקנים והחייליים שבהם [ואם אפשר שהם יהיו אותו אחד אז למה לא?]) הם כוחניים ורעים".

הוא מסיים את הפוסט בפניה לקוראים יהודים וערבים בישראל: "אחים יקרים, בני אדם, בוא נירגע, אל תתפתו להיגרר לעוד מלחמה [...] אתם השכנים והשותפים שלצידם אני רוצה להאמין ולקוות שאוכל לחיות בשלום ולגדל את ילדיי הרבה הרבה קדימה אל תוך העתיד".

הפוסט המלא:

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully