וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוסט בפייסבוק: "לא משכירים לי דירה בירושלים כי אני ערבייה"

18.11.2014 / 12:01

גולשת ערבייה, שהתלוננה בקבוצת שוכרי דירות ירושלמית על כך שלא משכירים לה דירות בשל מוצאה, עוררה דיון סוער ואלים ברשת - שרק החמיר בעקבות הפיגוע בירושלים הבוקר. אז למה נמחק הפוסט, למה הגולשת הערבייה הורחקה מהקבוצה?

קבוצת הפייסבוק "דירות מפה לאוזן - ירושלים" משמשת בימים כתיקונם כלוח מודעות וירטואלי, עבור שוכרים שמעוניינים בדירה ירושלמית ללא תיווך. לעתים מופיעים שם גם דיונים בנושאים נוספים המשותפים לקהילת השוכרים. אלא שביממה האחרונה הקבוצה הפכה לזירת קרב סוערת בין הגולשים, בעקבות פוסט שפרסמה גולשת ערבייה - קרב שהגיע לשיאו הבוקר, עם הדיווח על הפיגוע בירושלים.

הכול החל אתמול בבוקר, כשהגולשת הערבייה מ' (השם המלא שמור במערכת) פרסמה פוסט בקבוצה, בו דיברה על "הסיוטים שאני עוברת בלמצוא דירה בירושלים" בגלל מוצאה.

"תדעו לכם שזו בושה וחרפה להיות חלק ממדינה ומחברה גזענית לאומנית דתית", כתבה, "כל דלת או חלון שבמחשבה שמצאתי את דירת חלומותי מתנפצת מול הפרצוף בגלל הלאום המוצא והדת שלי".

מתוך עומד הפייסבוק "דירות מפה לאוזן - ירושלים". פייסבוק, צילום מסך
מתוך עומד הפייסבוק "דירות מפה לאוזן - ירושלים"/צילום מסך, פייסבוק

"לכי לגור בעזה"

רבים מהגולשים מיהרו להבהיר ל-מ' מדוע זה מוצדק לא להשכיר לה דירה, בין השאר על סמך סטטוסים שפרסמה בעמוד שלה נגד הכיבוש. מתוך התגובות שנכתבו: "אנשים לא רוצים לגור ליד מי שתומכת בחנין זועבי"; "קוראת לנו עם כובש... ורוצה לחיות בינינו?! לכי לגור בין אנשייך ומחבלייך"; "האם יהודי היה מתקבל לבית שכור עם ערבים? אני בספק"; "בעזה יש מחירים מצויינים תחזרו לשם יותר זול". מנגד, חלק מהמגיבים צידדו ב-מ' וכתבו תגובות כמו "ברגע שמישהו לא משכיר דירה למישהי על סמך הלאום שלה - זו גזענות" ו-"אני לא מכיר את הבחורה אבל היא אזרחית ישראל, לא גרה בשטחים , וזכותה לגור איפה שבא לה בלי קשר לדעות שלה".

כשהדיון הלך והתארך והרוחות התלהטו, כולל קללות ואמירות חריפות של חלק מהמגיבים, הוסיפה מ' עדכון לפוסט המקורי שלה. "תודה לכם על התגובות", כתבה בציניות, "קראתם לי טרוריסטית מחבלת מגעילה ערבייה מסריחה סתומה ותומכת בטרור [...] אני לא אף אחת מהאשמות שנתתם לי, אני לא מאמינה באלימות בטרור בפיגועים בלפגוע בבן אחר סתם כי בא לי".

מתוך עומד הפייסבוק "דירות מפה לאוזן - ירושלים". פייסבוק, צילום מסך
מתוך עומד הפייסבוק "דירות מפה לאוזן - ירושלים"/צילום מסך, פייסבוק

למה נמחקה הגולשת הערבייה?

מנהלת הקבוצה, מיכל כהן, החלה לקבל הודעות שביקשו ממנה להסיר את הפוסט של מ' ואת השרשור שבעקבותיו, כי הוא פוגע בגולשים. "אני בדרך כלל לא מורידה דיונים פוליטיים", אומרת כהן בשיחה עם וואלה!טק, "הקבוצות של 'דירות מפה לאוזן' הן לא רק לוחות מודעות, זה מקום שהוא במה לאנשים להביע דעות, להוציא את התסכולים שלהם. אבל השרשור הזה הפך להיות מוגזם והגיע לרמות פגיעה אישיות מדי".

כהן לא הסירה עדיין את הפוסט, אלא ביקשה מהגולשים להפסיק להגיב לו, והודיעה שכל מי שיגיב לשרשור מנקודה זאת והלאה - יימחק ויורחק מהקבוצה.

לטענת אחת המשתתפות בשרשור, יעל אילני, החל מנקודה זאת הגולשים המשיכו להגיב למרות בקשתה של מנהלת הקבוצה, ולקלל את מ'. כש-מ' ניסתה להתגונן וענתה להם, טוענת אילני, מנהלת הקבוצה מחקה וחסמה אותה - אך השאירה את התגובות האחרות, כך שבעצם היחידה שגורשה מהקבוצה היא אותה גולשת שכתבה את הפוסט מלכתחילה.

על כך אומרת כהן שהיא דווקא כן חסמה והרחיקה את אלו שהגיבו נגד מ' - ולא רק את מ' עצמה. "עשיתי את זה כדי להרגיע את הרוחות", היא מסבירה, "מחקתי את כל מי שהגיב אחרי שביקשתי להפסיק. אני עוד אחזיר אותם לקבוצה, גם את מ', ואני מתכננת גם לדבר איתה על מה שקרה ועל האופן שבו היא ניהלה את השיח".

גם היא לדעתך התבטאה באופן בעייתי?

"היא אמרה דברים כמו 'כולכם גזענים', וזה עצבן אנשים".

"זה נושא מורכב, ויש מקום לדבר עליו"

אך הבוקר התחדשה הסערה סביב הפוסט, עם הדיווח על הפיגוע בירושלים בו נהרגו ארבעה אנשים בבית כנסת ושבעה נפצעו, מידי שני מחבלים ממזרח ירושלים. אחת מחברות הקבוצה פרסמה בה פוסט: "ואח"כ ערבים ייכנסו לכאן וישאלו שאלת תם... למה לא משכירים להם דירות בירושלים..."

הפוסט הצית פתיל של מאות תגובות, רבות מהן באותה רוח דברים, כשהגולשים המתווכחים מטיחים זה בזה קללות זועמות. אחד מהמגיבים אף כתב: "אולי מנהלי הדף לא היו ברורים. זה דירות ליהודים בלבד! לא לערבים גם חמודים ומתונים וגם מחבלים... לא לערבים... או שלמו כפול 3".

מתוך עומד הפייסבוק "דירות מפה לאוזן - ירושלים". פייסבוק, צילום מסך
מתוך עומד הפייסבוק "דירות מפה לאוזן - ירושלים"/צילום מסך, פייסבוק

כהן החלה לקבל שוב הודעות שדורשות להסיר את הפוסט של מ', הפעם בשל רגישות המצב ולאור אירועי הבוקר. הפעם היא החליטה להסיר את הפוסט לגמרי, וכל התייחסות נוספת אליו. "אני לא לוקחת צד בוויכוח, וצריכה להיות במה לדעות של כולם, אבל ברגע שהדברים הופכים למועקה ופוגעים באנשים, אין לזה מקום", היא אומרת, "הנושא הזה הוא מורכב ויש מקום לדבר עליו, יש כאלה שמרגישים שהם לא רוצים לגור עם ערבים, ואפשר להגיד את זה וצריך לדבר על זה. אבל בתור מנהלת הקבוצה, כל דיון צריך להיות לפחות תרבותי".

סייעה בהכנת הכתבה: אפרת בן צור

  • עוד באותו נושא:
  • פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully