וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבודת קודש

24.11.2014 / 19:55

האתר "עבודות לחרדים" שנפתח השבוע מנסה לתווך בין חרדים שרוצים לעבוד לבין מעסיקים שרוצים עובדים חרדים. אבל זה לא תמיד כל כך פשוט

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האתר "עבודות לחרדים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

האם מותר להתפלל מנחה באמצע העבודה?

על השאלה הזאת תוכלו למצוא מענה באתר "עבודות לחרדים" שהוקם השבוע, לצד טיפים שמייעצים איך להתכונן לראיון עבודה או לנסח קורות חיים, והיא מגלמת בתוכה את מהות הקונפליקט של יציאת חרדים לשוק העבודה: איך משלבים את שגרת קיום המצוות עם שגרת המשרד? מה סדר העדיפויות? עם איזה בוס יותר דחוף לדבר – זה שלמטה או זה שלמעלה? והאם סביבת עבודה חילונית תוכל להכיל בכלל את ההוויי הדתי?

פרויקט "עבודות לחרדים" נמצא בנקודות ההצטלבות של שני העולמות האלה. האתר הרשמי אמנם נפתח רק השבוע, אך הארגון קיים כבר כמעט שנתיים – מפיץ הצעות עבודה לחרדים באמצעות הודעות בווטסאפ, מיילים וסתם מפה לאוזן. לב האתר הוא לוח מודעות דרושים המותאם במיוחד לצרכי הציבור החרדי, ומחבר בין מחפשי עבודה למעסיקים. הפלטפורמה היא חינם אין כסף, רק למען המטרה הנעלה שהגדיר מייסד הפרויקט אביגדור רבינוביץ': שילוב חרדים בשוק התעסוקה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אביגדור רבינוביץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הרבה מעסיקים חוששים להעסיק חרדי"

אז למה חרדים צריכים, בעצם, אתר חיפוש עבודה מיוחד? בשיחה עם וואלה!טק, רבינוביץ', מסביר שחיפוש עבודה עבור חרדים היא לא משימה פשוטה: מעבר לסיבה הפרקטית שלא כל מקום עבודה מתאים לציבור החרדי ויש צורך לסנן ולרכז את המקומות הרלוונטיים, חרדים פשוט סומכים יותר על חרדים אחרים. הם מעדיפים שמישהו מתוך הקהילה יעזור להם ויכוון אותם.

רבינוביץ', חרדי בן 24, נתקל בעצמו בבעיית מציאת העבודה כשיצא לשוק. "ראיתי הרבה חבר'ה חרדים צעירים עם שאיפות לעבוד, אבל היו להם חסמים בנושא הזה", הוא מספר, "יש גם תופעה של אפליה במקומות מסוימים, הרבה מעסיקים מסתכלים מוזר על חרדים שמגיעים להתראיין. יש קודים מסוימים אצל החרדים, הם צריכים מישהו שיסווג להם את ההצעות לפי הצרכים שלהם".

הצעות העבודה באתר מגיעות מצד חברות שמעוניינות בעובדים חרדים – כך שהן מלכתחילה לא ידרשו עבודה בשבת או הפעלת מטבח לא-כשר, למשל. אבל הן כן יודיעו מראש אם מדובר בעבודה בסביבה מעורבת, עניין די משמעותי עבור העובד החרדי.

מה לגבי המטבח במשרד? עובדים חרדים צריכים שיכשירו להם אותו?

"הרבה מעסיקים חוששים להעסיק חרדי, מתוך מחשבה שבשביל זה צריך לשנות את כל המשרד. אז לא, זה תלוי בבנאדם. כמו שיש חרדי שיעדיף מטבח כשר, הוא גם יכול להביא סנדוויץ' מהבית. הרבה מהמעסיקים כבר מבינים שהחבר'ה החרדים רוצה לעבוד, ושזה כוח עבודה טוב, אמין ומסור, עם הרבה אמביציה להצליח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחריי להייטק

בשנים האחרונות יותר ויותר חרדים יוצאים לשוק העבודה, גם גברים וגם נשים. "אבל לימוד תורה הוא עדיין ערך עליון", מדגיש רבינוביץ', "גם אצלי. הדבר שבראש מעייניו של חרדי זה ללמוד את דף הגמרא שלו כל יום. אבל הפרקטיקה השתנתה, יש חרדים שחייבים לפרנס את המשפחה. הציבור גם נפתח יותר, עם כניסת האינטרנט לבית החרדי, שלא לדבר על מכללות ולימודים שמותאמים לחרדים".

ואין התנגדות של ההנהגה החרדית לתהליך הזה?

"האתר שלנו לא בא בקטע של 'להוציא בחורי ישיבות מהכולל'. אנחנו באים לפתור בעיה של אנשים שמפרנסים משפחה. יש הסכמה שבשתיקה של ההנהגה החרדית שיודעת שזה המצב וצריך להתמודד איתו ואין ברירה".

אילו עבודות יותר מבוקשות על ידי חרדים אצלך באתר?

"הייטק. הרבה חרדים לומדים את התחום ועובדים בו, יש המון בודקי תוכנה חרדים שמצטיינים בזה. מבקשים גם באדמיניסטרציה, להיות פקיד, להיות מזכירה. הרבה חרדים גם לומדים מנהל עסקים ומשפטים, ואחר כך קשה להם למצוא עבודה כי השוק רוויי".

ואצל נשים חרדיות?

"הנשים הולכות לעבודות באדמיניסטריציה, הייטק, גרפיקה ועיצוב, שירות לקוחות".

רוב מבקשי העבודה באתר הם למעשה גברים – כ-60 אחוז לדברי רבינוביץ', אך הנשים בדרך כלל לומדות מקצועות מגוונים יותר, מה שמקל עליהן את טווח החיפוש. למרות זאת, הנשים החרדיות מוצאות את עצמן מופלות לרעה בתנאי העבודה והשכר – גם בהשוואה לעמיתיהן החילוניות, וגם בהשוואה לגברים החרדים. "זו די שערורייה, ומצב שצריך לשנות אותו", הוא אומר, "קחי תלוש משכורת של אישה חרדית בהייטק ואישה חילונית ותראי פערים די משמעותיים".

למה בעצם? כי לאישה החרדית יש ציפיות נמוכות יותר?

"גם יש לה ציפיות שכר נמוכות יותר, וגם כי היא יודעת שזה המצב: היא צריכה לפרנס את המשפחה שלה, אם הבעל בכולל והיא המפרנסת היחידה, ואין ברירה".

השינוי, אולי, יתרחש ככל שהחברה החרדית תמשיך להיטמע בשוק העבודה ולהפנים את אורחותיו, דרישותיו - ודרישותיהם ממנו בחזרה. בינתיים מפעל "עבודות לחרדים" ממשיך להדריך חרדים בנבכי שוק התעסוקה הישראלי, ואף פונה למעסיקים פוטנציאלים להציע להם להצטרף וללמד אותם קצת על החברה החרדית."עד היום הצלחנו לשדך למעלה מאלף עובדים חרדים למעסיקים", אומר רבינוביץ', "אנו מצפים ומקווים שכעת עם השקת האתר הרשמי, המספרים רק ילכו ויגדלו''.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully