וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני מוכן להיעצר בשם חופש הביטוי"

5.12.2014 / 12:03

הגולש שפרסם את תמונות הפוליטיקאים במדי נאצים מסתתר מהמשטרה שמחפשת אותו, אבל זה לא מנע ממנו להכין תמונה חדשה - של השר אהרנוביץ' כהיטלר. בראיון מיוחד לוואלה!טק הוא מספר למה הוא בעצם לוחם חופש, ושהוא בכלל מתנגד לאלימות

שבוע אחרי שהגולש האנונימי תחת השם "נתן זועבי" זעזע את המדינה עם תמונות של יאיר לפיד ורובי ריבלין במדי נאצים, הוא חוזר לתקוף. הפעם הוא העניק לעצמו את השם "ירון נקמני", יצר תמונה של השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' במדי נאצים - ופרסם אותה על עמוד הפייסבוק של משטרת ישראל.

תמונה בפייסבוק: השר יצחק אהרונוביץ' במדי נאצים. פייסבוק, אתר רשמי
התמונה שפרסם הגולש "ירון נקמני" על עמוד הפייסבוק של משטרת ישראל/אתר רשמי, פייסבוק

בתחילת השבוע, בעקבות התמונות שפרסם "נתן זועבי" (בהן יאיר לפיד, רובי ריבלין, ציפי לבני, מיכאל איתן ויוחנן דנינו לבושים במדי נאצים בעיבוד תמונה), השר אהרונוביץ' קרא ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה מיידית ולעצור את הגולש. אולם בשיחה עם וואלה!טק, הגולש "נתן זועבי" - שאחר כך קרא לעצמו "ירון נקמני" ועכשיו שינה את שמו שוב ל"הגולש איקס" - מבהיר כי לא זאת הסיבה שבחר הפעם באהרנוביץ' כקורבן החדש לתמונות הנאצים שהוא מפיץ. "בחרתי בו כי הוא מייצג את המשטרה הקאפואיסטי שמדכא את העם היהודי בישראל", הוא אומר בראיון מיוחד לוואלה!.

"אני מתנגד לאלימות"

מה שכן, "הגולש איקס" אכן מסתתר עכשיו מפני המשטרה, והוא יודע שהוא על הכוונת שלה. "אבל אני לא מפחד להיתפס", הוא אומר, "אני מוכן להיעצר בשם המאבק על חופש הביטוי".

"איקס", שכל מה שהוא מוכן לספר על עצמו זה שהוא בן 25, מגיע מהצד הימני הקיצוני של המפה - הוא הצביע למיכאל בן ארי בבחירות האחרונות ולא מסתיר את שנאתו לערבים מוסלמים במדינה - אבל הוא גם רואה את עצמו כלוחם חופש, מי שנאבק על זכותו להביע את דעתו: שהשלטון מפקיר את חייהם של יהודי ישראל ולכן הם דומים בעיניו לנאצים. "ותראי איזה בלגן עושים במדינה בגלל חמש תמונות שעשיתי בתוכנת 'צייר' עם תמונות שמצאתי בגוגל", הוא אומר, "ומעניין מאוד שבשנת 2011, כשמישהו הפיץ ברשת תמונה של ביבי במדי נאצים, המשטרה אמרה שאין סיבה לפתוח בחקירה".

זה באמת מוזר, אבל אני חושבת שהייתה אז גישה קצת אחרת לגבי האפקטיביות של הסתה ברשת. אבל אתה מבין למה היה כזה זעזוע בציבור? אתה מבין את הרגישות לנושא השואה?

"אני מבין את הרגישות, אבל לדעתי, זה שבכל יום נרצחים יהודים במדינת ישראל והממשלה לא עושה כלום, זה לא פחות מזעזע. הכוונה הייתה לשלוח מסר למנהיגי המדינה, שלא יכול להיות שיהודים נרצחים ונרגמים באבנים יום יום והם לא עושים כלום כנגד זה".

יכול להיות שהמסר לא לגמרי עבר. שלי יחימוביץ' השוותה בין התמונות שהפצת לבין התמונה שהייתה בזמנו, של רבין במדי נאצים, ואמרה שאסור להרשות שזה יקרה שוב כי 'מילים יכולות להרוג'.

"אם מישהו יחליטו לרצוח בגלל התמונה שפרסמתי, סימן שהוא חולה נפש ושהוא היה רוצח בכל מקרה, גם בלי התמונה שלי".

תגובה של שלי יחימוביץ' על תמונה של רובי ריבלין במדי נאצים. פייסבוק, אתר רשמי
הפוסט של שלי יחימוביץ'/אתר רשמי, פייסבוק

מה דעתך על רצח רבין באמת?

"אני משתדל שלא לחשוב על זה. רבין היה פושע וגרם לרצח של אלפי יהודים, אבל אני מתנגד לרצח שלו, אסור היה לפגוע בו. בכלל, אני מתנגד לאלימות".

פרסום תמונה של פוליטיקאי בדי נאצים לא נחשב בעיניך כאלימות?

"לא. זה חופש הביטוי".

אם מישהו היה מפרסם תמונה של מיכאל בן ארי, שבו אתה תומך, עם מדי נאצים, לא היית חושב שזה בעייתי?

"לא. זכותו לעשות את זה".

אז מה הגבולות האדומים שלך בעצם? מה כן נחשב בעיניך אסור וחורג מגבולות חופש הביטוי?

"לקרוא לפגוע במישהו או להרוג מישהו, זו הסתה ואת זה אני לא אעשה".

לא תעשה את זה נגד אף פוליטיקאי בישראל?

"נגד אף אחד".

תמונות של מתנגדי חוק הלאום במדי נאצים בפייסבוק. פייסבוק, אתר רשמי
התמונות שהפיץ הגולש תחת השם "נתן זועבי"/אתר רשמי, פייסבוק

המשפחה לא יודעת

הדיון על גבולות השיח ועל ההגדרה של "הסתה" הוא רחב מאוד ומשנה את נקודת הכובד שלו ללא הרף. ככל שהרשתות החברתיות משתלטות על חיינו, קשה לנו יותר להבחין מה נחשב מרחב אישי ומה מרחב ציבורי, מתי פוסט בפייסבוק נחשב הסתה ומתי הוא סתם הוצאת קיטור של גולש עצבני. לפני מספר חודשים למשל הגישה חברת הכנסת מירי רגב תלונה במשטרה נגד גולש שקילל אותה בפייסבוק, בטענה שמדובר בהסתה, אך התיק נסגר מחוסר אשמה בהוראות הפרקליטות.

אם לשפוט לפי תגובתו של אהרונוביץ' לתמונות הנאצים, וגם לפי תגובת הציבור, נראה שלקרוא לפוליטיקאי "נאצי" זה הרבה יותר חמור - ופלילי - מאשר לקלל אותו "סתם" כמו במקרה מירי רגב. הרגישות לסמלים ומונחים המזוהים עם השואה היא עזה ביותר - יעיד על כך "חוק הנאצים" המפורסם משנה שעברה, האוסר שימוש בסמלים וכינויים נאצים שלא למטרת לימוד, תיעוד או דיווח. החוק אושר בקריאה טרומית בינואר האחרון ברוב קולות, ומאז לא התקדם בתהליך האישור שלו, אך נדמה שאין צורך באישורו הסופי כדי להבין את הלך הרוח הציבורי והמשפטי: סמלים נאצים הם סדין אדום בשיח הישראלי. על הרקע הזה, ועל רקע טראומת רצח רבין, התמונות של "הגולש איקס" - אשר לדעתו נחשבות כביקורת חריפה אך לגיטימית (גילוי נאות: גם לדעת כותבת שורות אלו, כפי שכתבתי כאן) - הן לא פחות מפשע פלילי. מה שהופך את "איקס" לסוג של פושע נמלט.

"הגולש איקס", כאמור, נמצא במסתור כרגע. באינטרנט הוא גולש דרך שרתי VPN מחו"ל, כדי שיחידת הסייבר של המשטרה לא תעלה עליו, והוא נזהר מאוד שלא לתת לי פרטים מזהים כמו אישור מגורים כללי, משלח יד או אפילו אם יש לו חברה. לדבריו, אף אחד מהני המשפחה שלו לא יודע שהוא אחראי לתמונות שגרמו לשר לביטחון פנים בכבודו ובעצמו לרדוף אחריו, והוא מסתיר זאת מהם כדי "לא להדאיג אותם".

אבל למרות אמצעי הזהירות שהוא נוקט, הוא מקפיד ליידע את המשטרה על כל צעד שלו - כל תמונה של פוליטיקאי במדי נאצים פורסמה על ידיו גם על עמוד הפייסבוק של משטרת ישראל. כדי להתריס, וכדי להראות שהוא לא פוחד. "וזה מדהים לראות שהם באמת מתעסקים בתמונות האלה", הוא אומר, "כאילו אין להם משהו אחר לעשות".

עוד באותו נושא

דעה: פוליטיקאים במדי נאצים - זאת לא הסתה

לכתבה המלאה

לתמונה של אהרונוביץ' שהעלית שלשום לעמוד שלהם הם דווקא לא ממש הגיבו. אולי נמאס להם ממך.

"חחח, יש מצב. עם כל הסיפור של הבחירות כבר קצת שכחו ממני".

גם אם זה יקרה, "איקס" לא מתכוון להפסיק. הוא עדיין לא יודע מי הפוליטיקאי הבא שיהיה על הכוונת שלו, אבל אין לו ספק שאם המצב במדינה ימשיך להכעיס אותו - הוא ימשיך להשתמש בכלים העומדים לרשותו לפגוע בחזרה, במקרה הזה - תוכנת "צייר" ומנוע חיפוש של גוגל. בינתיים הוא כבר הספיק לסגור גם את הפרופיל של "הגולש איקס" ולהיעלם שוב מהרשת, אבל לא מן הנמנע שנראה אותו שוב בקרוב, תחת שם חדש. "אבל בלי תמונת פרופיל", הוא אומר, "בפעם שעברה בפרופיל של 'נתן זועבי' שמתי תמונה אבל מאז הבנתי שזה יכול לפגוע באנשים, אז הפסקתי לשים תמונה" (התמונה שבה בחר לפרופיל "נתן זועבי" הייתה של המוזיקאי הצעיר ניית'ן סייקס מלהקת הבנים THE WANTED).

רגע, אבל בפרופיל של "ירון נקמני" כן שמת תמונת פרופיל.

"כן, אבל תמונה של מוסלמי. הם לא עונים להגדרה של בן אנוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully